Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omlaag

Auteur Topic: Helpen met validatie waarnemingen in Observation  (gelezen 1860 keer)

Auratus

• Member
Re: Helpen met validatie waarnemingen in Observation
« Reactie #30 Gepost op: september 12, 2017, 19:19:45 pm »

Hisko,

Ten eerste een antwoord op je vraag. Volgens mij moet het mogelijk zijn om een soort puntensysteem voor crowd-validators te introduceren. Bijvoorbeeld, voor een validatie van een waarneming zijn 100 "crowd-validator-punten" nodig. Als ik begin als crowd-validator heb ik 50 punten. Al naar gelang de kwaliteit van mijn goedkeuringen, verlies ik punten of krijg ik ze er bij. Voorwaarde is wel (omdat altijd minimaal de goedkeuring van 2 validatoren is vereist), dat mijn score maximaal voor 50 punten telt). Het is mischien een beetje veel programmeerwerk, maar zoiets lijkt mij wel te realiseren. Gevolg is dan wel dat soms de goedkeuring van meer dan twee crowd-validatoren is vereist om een waarneming goed te keuren.

Daarnaast nog een paar wensen, hoewel ik begrijp dat het systeem op de schop gaat. Zou het, zonder al te veel moeite, mogelijk zijn dat:
  • De crowd-validator in het overzicht https://observation.org/second_validated_list.php?g=18&page=7 kan zien of hij/zij de waarneming al eens heeft gekeurd
  • Je in de "foto-popup" kan zien of een foto (waarneming) al is goedgekeurd (het groene vinkje). Nu zie je dat vinkje wel in het overzichtscherm, maar ik vind het erg handig om via het popup scherm door de waarnemingen te bladeren.

Daarnaast nog de vraag wat er met dit https://observation.org/waarneming/user_validate/88920911 soort validaties gaat gebeuren?

Al met al vind ik de toevoeging van het crowd-valideren zeker een mooie toevoeging aan de applicatie.

Groet,

Jan

dirder

• Member
« Reactie #31 Gepost op: september 12, 2017, 21:37:34 pm »

Is het mogelijk te verwezelijken dat, van zodra iemand iets tikt in het vak waar dan wel de juiste soort in moet, automatisch het vakje 'de soort is niet juist' wordt aangevinkt? Het is al te makkelijk om dat uiteindelijk te vergeten omdat men focust op het invullen van de correcte soort. Voorts ben ik minder overtuigd dan sommigen hier dat er een soort buffer moet komen voor wie wel al dan niet mag valideren, maar goed, dat is een persoonlijke mening.
Groeten, Dirk Derdeyn.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #32 Gepost op: september 13, 2017, 08:14:11 am »

Jan, dat is een idee, daar moet ik even op kauwen.
en als een crowd validator het fout heeft verliest deze punten ?
voor een waarneming die na valideren niet meer wijzigt is dit niet zo problematisch te bouwen, maar wat als de waarnemer wat aan de waarneming wijzigt en daardoor de validatie vervalt ?
Of als een admin ingrijpt die het toch een andere soort vindt ?
dan wordt het wel ingewikkelder , met name de plek waar de herberekening van de punten moet plaats vinden.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #33 Gepost op: september 13, 2017, 08:14:56 am »

Is het mogelijk te verwezelijken dat, van zodra iemand iets tikt in het vak waar dan wel de juiste soort in moet, automatisch het vakje 'de soort is niet juist' wordt aangevinkt? Het is al te makkelijk om dat uiteindelijk te vergeten omdat men focust op het invullen van de correcte soort. Voorts ben ik minder overtuigd dan sommigen hier dat er een soort buffer moet komen voor wie wel al dan niet mag valideren, maar goed, dat is een persoonlijke mening.
Dirk , dat vakje kun je ook gebruiken om een compliment uit te delen.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

Auratus

• Member
« Reactie #34 Gepost op: september 13, 2017, 09:00:51 am »

Hisko, niemand heeft gezegd dat het eenvoudig is  ;)

Ik was er eerlijk gezegd vanuit gegaan dat een waarneming na een validatie niet meer kon wijzigen (of dan verliest hij zijn validatie net als bij "gewone" goedkeuringen). Volgens mij staat het achteraf wijzigen los van de mening van de crowd-validator. Ik zou het trouwens ook niet leuk vinden als ik, als crowd-validator, een waarneming goedkeur en de waarnemer vervolgens de soort wijzigt... Ik denk dat dan de crowd-validaties moeten vervallen (verwijderd moeten worden).

Maar er komt inderdaad wel het een en ander bij kijken en misschien is het te veel werk voor een tijdelijke oplossing... Maar dat kan jij zelf beter beoordelen natuurlijk.
Groet,

Jan

gcusters

• Member
« Reactie #35 Gepost op: september 13, 2017, 13:02:42 pm »

Ik was er eerlijk gezegd vanuit gegaan dat een waarneming na een validatie niet meer kon wijzigen (of dan verliest hij zijn validatie net als bij "gewone" goedkeuringen). Volgens mij staat het achteraf wijzigen los van de mening van de crowd-validator. Ik zou het trouwens ook niet leuk vinden als ik, als crowd-validator, een waarneming goedkeur en de waarnemer vervolgens de soort wijzigt... Ik denk dat dan de crowd-validaties moeten vervallen (verwijderd moeten worden).

Dit is een punt waar ik ook tegenaan loop.
Als een waarnemer zijn waarneming wijzigt is niet meer duidelijk of de validatie approved slaat op de oorspronkelijke soort of op de gewijzigde soort.
bijvoorbeeld hier: https://costarica.observation.org/waarneming/user_validate/142567723
is de onderste approved van Kees de Jager voor de oorspronkelijke soort of voor de huidige soort?
Het betreft hier een gesplitste soort dus dit is absoluut geen negatief commentaar op Kees.

Misschien op te lossen door achter approved te vermelden voor welke soort er een OK is gegeven?
Het verwijderen van eerdere validaties na wijzigen soort is natuurlijk ook een optie maar zeker in het geval van verschillende meningen over de ID, verlies je dan informatie.
Geert

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #36 Gepost op: september 13, 2017, 14:55:56 pm »

ik denk dat ik dat wel kan plooien

AvanderHeijden

• Admins
  • Admingroep: Libellen
« Reactie #37 Gepost op: september 13, 2017, 15:44:35 pm »

Bij libellen staan maar 3 crowd-validated waarnemingen en die zijn iig alle 3 correct  :duim:
Antoine van der Heijden

gcusters

• Member
« Reactie #38 Gepost op: september 14, 2017, 09:52:48 am »

Hoe kun je het beste dit soort waarnemingen valideren?
https://costarica.observation.org/waarneming/view/141775036?_popup=1
Soort is juist maar in de toekomst kan de betreffende ondersoort mgl een nieuwe soort worden.
dus of goedkeuren en indien het een split wordt alle waarnemingen aan (laten) passen
of niet goedkeuren en aangeven dat het een ondersoort betreft?

Geert

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #39 Gepost op: september 14, 2017, 13:16:07 pm »

Hoe kun je het beste dit soort waarnemingen valideren?
https://costarica.observation.org/waarneming/view/141775036?_popup=1
Soort is juist maar in de toekomst kan de betreffende ondersoort mgl een nieuwe soort worden.
dus of goedkeuren en indien het een split wordt alle waarnemingen aan (laten) passen
of niet goedkeuren en aangeven dat het een ondersoort betreft?

Geert
daar durf ik niets over te roepen. op dit moment is de soort goed.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #40 Gepost op: september 14, 2017, 13:18:29 pm »

ik heb het crowd valideren nu zo gewijzigd dat als de soort bij de waarneming wordt gewijzigd via de schermen dan worden de aanwezige crowd validaties die een  :right: bevatten verwijderd en de '-' validaties bewaard. Dat betekend dat zo`n waarneming meer  :right: jes nodig heeft om goedgekeurd te worden.

Marleen

• Member
« Reactie #41 Gepost op: september 16, 2017, 07:06:47 am »

ik heb het crowd valideren nu zo gewijzigd dat als de soort bij de waarneming wordt gewijzigd via de schermen dan worden de aanwezige crowd validaties die een  :right: bevatten verwijderd en de '-' validaties bewaard. Dat betekend dat zo`n waarneming meer  :right: jes nodig heeft om goedgekeurd te worden.

Is dat ook terug te zien in het ´logje´ zeg maar? Dat de waarneming is gewijzigd. En dat er dus meer goedkeuringen moeten komen?

Deze bijvoorbeeld. Is 5x goedgekeurd, maar staat nog op onbekend.
Geldt voor meer waarnemingen zag ik trouwens. Die wel al 3 goedkeuringen hebben, maar nog niet zijn goedgekeurd. Deze en deze en nog meer.

Is er iets verandert in de waarneming? Of is er iets aangepast in het systeem of? Ligt het even stil?

Groetjes, Marleen
Waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
Wil je weten - welke soorten / of de soort - in Noorwegen voorkomt? Je kunt evt de Noorse soortenbank "Artsdatabanken" raadplegen.
Waarnemingen Nederland - Buitenland.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #42 Gepost op: september 16, 2017, 08:18:28 am »

Marleen, de waarnemer zit constant zijn waarneming te wijzigen, dan vervalt de goedkeuring.
Daar moet ik nog een ei over leggen. Dat wordt overigens wel gelogd

Marleen

• Member
« Reactie #43 Gepost op: september 16, 2017, 08:19:44 am »

Ah, oké. Want dat kan jij dan in een logje zien, maar wij zien alleen 5 goedkeuren en niet dat de soort gewijzigd is.
Maar dan snap ik het idd.  :duim:
Wil je weten - welke soorten / of de soort - in Noorwegen voorkomt? Je kunt evt de Noorse soortenbank "Artsdatabanken" raadplegen.

gcusters

• Member
« Reactie #44 Gepost op: september 16, 2017, 15:29:03 pm »

Ah, oké. Want dat kan jij dan in een logje zien, maar wij zien alleen 5 goedkeuren en niet dat de soort gewijzigd is.
Maar dan snap ik het idd.  :duim:
Wij kunnen ook zien als een soort gewijzigd is.
Zie bijv. https://costarica.observation.org/waarneming/user_validate/142567723
Vind dit overzicht wel mooi zo.

Geert

Marleen

• Member
« Reactie #45 Gepost op: september 16, 2017, 15:31:15 pm »

Waar zie je dat, Geert? Ik kan het bij de waarnemingen die hierboven als voorbeeld noem, niet zien. Daar is/lijkt de validatie nu ook weg, trouwens.
Zie ook niet meer dat die eerder wel is gevalideerd.

Groetjes, Marleen

gcusters

• Member
« Reactie #46 Gepost op: september 16, 2017, 19:18:21 pm »

Als ik op die link klik en naar beneden scrol zie ik daar de opinion from other users.
In de derde regel staat dat de soort gewijzigd is.

Als jij dit niet ziet weet ik niet waarom nietJ e bent wel ingelogd op die site neem ik aan?
Geert

Marleen

• Member
« Reactie #47 Gepost op: september 16, 2017, 19:33:40 pm »

Ja, Gert, in jou link zie ik dat. Maar dat is niet mijn vraag.

Hoe kom je aan die link? Als ik bij een waarneming zag dat er gevalideerd was (rechts in het menu) en ik klik daarop. Dan zag ik niet dat de soort gewijzigd was.
Of is dat wel de link die jij ook gebruikt? Misschien is dat nieuw per vandaag?

Bij de drie waarnemingen die ik noemde, zijn de validaties nu in z'n geheel weg.
Maar toen ik de drie links hier plaatste, waren alleen de 3 of 5 validaties te zien en niets over dat het gewijzigd was en waarnaar.

Groetjes, Marleen

gcusters

• Member
« Reactie #48 Gepost op: september 17, 2017, 13:54:23 pm »

Hoe kom je aan die link? Als ik bij een waarneming zag dat er gevalideerd was (rechts in het menu) en ik klik daarop. Dan zag ik niet dat de soort gewijzigd was.
Of is dat wel de link die jij ook gebruikt? Misschien is dat nieuw per vandaag?

Bij de drie waarnemingen die ik noemde, zijn de validaties nu in z'n geheel weg.
Maar toen ik de drie links hier plaatste, waren alleen de 3 of 5 validaties te zien en niets over dat het gewijzigd was en waarnaar.

Groetjes, Marleen
Inderdaad bij het rechter menu validatie this observation.

Bij de drie waarnemingen die jij aanhaalt is die link inderdaad niet meer aanwezig
Raar.
Geert

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #49 Gepost op: september 17, 2017, 16:34:42 pm »

Als een waarneming is gevalideerd door een 'echte' validator verdwijnt de optie.

gertjanvannoord

• Observado Admin
  • *
    • Looblog
« Reactie #50 Gepost op: september 17, 2017, 19:31:07 pm »

't Zou voor dit doel ook handig zijn om te kunnen kiezen voor "alleen ongevalideerd" als je foto's van een gebied bekijkt.

Bv bij deze bladzijde:
https://observation.org/gebied/photos/33485?from=1017-08-17&to=2017-09-17&g=0&z=0&u=0&sp=0&only_rated=0&g=10&z=0&from=1017-08-17&to=2017-09-17&only_rated=0
Gertjan van Noord

Michiel en Milka

• Member
  • Natuurgidsen IVN-Ede
« Reactie #51 Gepost op: september 17, 2017, 22:13:32 pm »

Is het een idee om bij goedkeuring niet alleen te melden 'Goedgekeurd op basis van bewijsmateriaal', maar <Soort> goedgekeurd op basis van bewijsmateriaal'? Dan is het nog veel duidelijker wat er gebeurd is, als iemand een soort gaat wijzigen en hoe de verschillende validatoren er over denken.
Groet, Michiel
Stel jezelf een doel in 2017: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=382015.0

Auratus

• Member
« Reactie #52 Gepost op: september 18, 2017, 07:51:56 am »

Dat de beoordelingen van de "crowd"-validators beschikbaar/toonbaar blijven na goedkeuring door een "echte" validator lijkt me ook een wenselijke toevoeging.
Groet,

Jan

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #53 Gepost op: september 18, 2017, 14:10:16 pm »

Ik ga eerst in klein comité verder brainstormen over de volgende stellingen /vragen/ omissies
1. mogen alle soortgroepen crowd gevalideerd worden
2. mogen alle waarnemers crowd valideren
3. moeten alle user validaties ongeldig worden bij een mutatie ? (bijvoorbeeld door de stem op 0 te zetten)
4. Moet de waarneming status ‘J’ krijgen of is ‘P’ beter?

ad 1 zo nee dan zijn de gevolgen een database aanpassing en een kleine software aanpassing

ad 2. zo nee hoe wordt het onderscheid gemaakt ? op het forum wordt gesproken over een punten systeem. + bij goedkeuring die klopt - bij goedkeuring die uiteindelijk niet klopt.
Dat wordt wel ingewikkeld berekenen als mutaties op de waarneming worden uitgevoerd.

ad 3. zo wordt tenminste duidelijk waarom deze crowd validaties niet meer meetellen.

ad 4. Als voor ‘P’ wordt gekozen vormen deze foto`s /waarnemingen geen onderdeel deel van de referentieset die gebruikt wordt voor automatische validatie

AvanderHeijden

• Admins
« Reactie #54 Gepost op: september 18, 2017, 15:01:45 pm »

Ad 3. Ik weet niet of er onderscheid te maken is tussen mutaties waarbij de soortnaam is aangepast en mutaties waarbij de validatie in principe niet overboord hoeft (bv nauwkeurigheid van de locatie aanpassen, of het exacte tijdstip, of het aantal).
Antoine van der Heijden

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #55 Gepost op: september 18, 2017, 15:03:33 pm »

Antione, als admin moet jij toch weten dat elke mutatie de goedkeuring vernietigd.

AvanderHeijden

• Admins
« Reactie #56 Gepost op: september 18, 2017, 15:17:05 pm »

Antione, als admin moet jij toch weten dat elke mutatie de goedkeuring vernietigd.

Dat weet ik inderdaad en aangezien de vraag hier wordt besproken of dat noodzakelijkerwijs zo moet blijven bij crowd validation, stel ik de vraag of er geen onderscheid te maken is tussen verschillende types wijziging.  ;)
Antoine van der Heijden

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #57 Gepost op: september 18, 2017, 15:19:59 pm »

ik kan mij geen wijziging voorstellen die GEEN invloed kan hebben.

Marleen

• Member
« Reactie #58 Gepost op: september 18, 2017, 15:27:24 pm »

ik kan mij geen wijziging voorstellen die GEEN invloed kan hebben.

Als je waarnemingen op km-hok vervaging of embargo zet, om welke reden dan ook.
(Maar bijv vanwege deze.)

Groetjes, Marleen

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #59 Gepost op: september 18, 2017, 15:33:40 pm »

als je dat niet gelijk bij invoeren doet is het ook een beetje 'niet goed nagedacht' bij invoeren.
Natuurlijk willen we weten wat voor wijziging dat is. embargo en vervagen heeft nogal wat gevolgen.

Natuurlijk komen hier nog een tiental andere mogelijkheden waarvan iemand denkt 'dat heeft geen enkele invloed' maar echt alles heeft invloed, anders zou de optie ook niet aanwezig zijn ?

Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.044 seconden met 20 queries.