Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omlaag

Auteur Topic: Helpen met validatie waarnemingen in Observation  (gelezen 7410 keer)

hiskodevries

• Forum beheerder
Re: Helpen met validatie waarnemingen in Observation
« Reactie #150 Gepost op: april 03, 2018, 15:11:07 pm »

Ik bedoelde namelijk een meningsverschil tussen 2 crowd validators (of als 2e ook een admin), onafhankelijk van of er door een admin actie moet worden ondernomen. De functie die je noemt gebruik ik ook wel eens als ik niet kan crowd valideren.

Ah! Een melding krijgen wanneer een andere Crowd Validator het niet eens is met de (jouw) eerste validatie lijkt mij ook nuttig!  :duim:
Daarbij zou 'n optie om je oorspronkelijke mening (nadat je overtuigd bent van het gelijk van de tweede validator) aan te kunnen passen fijn zijn.

Eens dat het een goede toevoeging zou zijn, maar eigenlijk hoort het natuurlijk niet/nauwelijks te gebeuren. Ten slotte hoor je alleen waarnemingen te valideren waarvan je echt zeker weet dat het de goede soort is...
En zo is het. je moet je niet met waarnemingen bemoeien waarvan je niet absoluut zeker bent.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

Julian

• Member
    • BirdBlog.org
« Reactie #151 Gepost op: april 03, 2018, 16:15:39 pm »

Eens dat het een goede toevoeging zou zijn, maar eigenlijk hoort het natuurlijk niet/nauwelijks te gebeuren. Ten slotte hoor je alleen waarnemingen te valideren waarvan je echt zeker weet dat het de goede soort is...
Uiteraard maar fouten maken we allemaal en je kan alleen leren van je fouten als je beseft dat je fout zat. ;)

als een admin een waarneming fout valideert en een andere admin corrigeert dat, dan is het beleid volgens mij dat de admin die fout zat daar even over wordt ingelicht.
Samen ontdek je meer!

Julian

• Member
    • BirdBlog.org
« Reactie #152 Gepost op: april 03, 2018, 16:32:41 pm »

Ik bedoelde namelijk een meningsverschil tussen 2 crowd validators (of als 2e ook een admin), onafhankelijk van of er door een admin actie moet worden ondernomen. De functie die je noemt gebruik ik ook wel eens als ik niet kan crowd valideren.

Ah! Een melding krijgen wanneer een andere Crowd Validator het niet eens is met de (jouw) eerste validatie lijkt mij ook nuttig!  :duim:
Daarbij zou 'n optie om je oorspronkelijke mening (nadat je overtuigd bent van het gelijk van de tweede validator) aan te kunnen passen fijn zijn.

En zo is het. je moet je niet met waarnemingen bemoeien waarvan je niet absoluut zeker bent.

Wanneer ik overtuigd ben van mijn gelijk betekent het niet automatisch dat ik gelijk heb. Als dat gevraagd wordt zou ik bijna niet meer durven valideren. :rolleye: Het lijkt me dan ook los te staan van het voorstel van Roy waardoor Crowd Validators in staat worden gesteld te leren zodat ze niet dezelfde fout keer op keer maken. Dat het in de praktijk niet vaak voorkomt/zou moeten voorkomen is logisch maar "gokken" kan nu al (gelukkig is er altijd een tweede Crowd Validator en de knop "Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie").

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #153 Gepost op: april 03, 2018, 16:42:39 pm »

als blijkt dat teveel mensen valideren die eigenlijk geen verstand van zaken hebben verdwijnt deze mogelijkheid

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

Julian

• Member
    • BirdBlog.org
« Reactie #154 Gepost op: april 03, 2018, 16:52:23 pm »

als blijkt dat teveel mensen valideren die eigenlijk geen verstand van zaken hebben verdwijnt deze mogelijkheid
Maar dat is toch een andere discussie?

Zelfs mensen die wel verstand van zaken hebben kunnen een fout maken. Zijn er "officiŽle" admins die na het valideren van vele waarnemingen kunnen zeggen dat ze er nooit naast zaten?

VictorE

• Member
« Reactie #155 Gepost op: april 04, 2018, 11:12:36 am »

Dit scherm https://observation.org/second_validated_list.php houdt nu ook rekening met de 'wachtdagen'

Hoi Hisko,

kan in dit overzicht de soorten die je als gebruiker zelf al hebt gevalideerd weg gefilterd worden? Nu kom ik in het overzicht veel van de foto's tegen die ik zelf al gevalideerd heb en waar ik de tweede validatie niet zelf kan doen.

Groeten,
Victor

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #156 Gepost op: april 04, 2018, 12:14:07 pm »

doe ik Victor

VictorE

• Member
« Reactie #157 Gepost op: april 04, 2018, 12:30:07 pm »

doe ik Victor

Dank je.

Misschien nog een vraag, ik klikte zojuist te snel op de knop OK (beetje dom, dat geef ik toe ;)), en nu is dat record gemarkeerd als mogelijk foutief, terwijl ik dat niet vind. Is de standaard optie als je niets invult "Not approved"? Ik kan het nu ook niet meer wijzigen, terwijl ik weet dat ik iets heb fout gedaan? Het gaat om: https://observation.org/waarneming/view/142336131

Groet,
Victor

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #158 Gepost op: april 04, 2018, 15:10:59 pm »

Victor. dat is jammer maar helaas

VictorE

• Member
« Reactie #159 Gepost op: april 13, 2018, 08:48:08 am »

Dit scherm https://observation.org/second_validated_list.php houdt nu ook rekening met de 'wachtdagen'

Hoi Hisko,

kan in dit overzicht de soorten die je als gebruiker zelf al hebt gevalideerd weg gefilterd worden? Nu kom ik in het overzicht veel van de foto's tegen die ik zelf al gevalideerd heb en waar ik de tweede validatie niet zelf kan doen.

Groeten,
Victor

Hoi Hisko,

Misschien is het ook nog mogelijk om eigen waarnemingen uit dit overzicht te filteren? Die mag ik namelijk ook niet zelf valideren ;)

Groeten,
Victor

Roy Schroor

• Member
« Reactie #160 Gepost op: oktober 02, 2018, 18:31:53 pm »

Hier gaat iets mis: ik wilde de waarneming goedkeuren maar klikte in mijn snelheid naast het knopje "De determinatie is correct" en drukte vervolgens op OK. Je zou verwachten dat als er niets is ingevuld, dat je een foutmelding krijgt of dat er geen validatie wordt opgeslagen. Nou lijkt dat in het scherm van de waarneming te kloppen, maar als je op "Help valideren" drukt dan krijg je dit te zien. Wat is de logica daarvan als ik geen enkele optie heb aangekruist?
Met vriendelijke groet,
Roy

Jan Zwaaneveld

• Member
    • Lekker vogelen!
« Reactie #161 Gepost op: oktober 30, 2018, 18:53:42 pm »

Hier gaat iets mis: ik wilde de waarneming goedkeuren maar klikte in mijn snelheid naast het knopje "De determinatie is correct" en drukte vervolgens op OK. Je zou verwachten dat als er niets is ingevuld, dat je een foutmelding krijgt of dat er geen validatie wordt opgeslagen. Nou lijkt dat in het scherm van de waarneming te kloppen, maar als je op "Help valideren" drukt dan krijg je dit te zien. Wat is de logica daarvan als ik geen enkele optie heb aangekruist?

Ik had net hetzelfde probleem. Zie ook niet hoe ik dat kan rechtbreien.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #162 Gepost op: oktober 31, 2018, 14:40:51 pm »

Roy, dat is nu niet meer na te gaan, want inmiddels gevalideerd door een 'echte' admin

Roy Schroor

• Member
« Reactie #163 Gepost op: december 02, 2018, 18:49:18 pm »

Roy, dat is nu niet meer na te gaan, want inmiddels gevalideerd door een 'echte' admin

Wil je een nieuw voorbeeld Hisko? Vandaag gebeurde het me op de een of andere manier weer...
Met vriendelijke groet,
Roy

VictorE

• Member
« Reactie #164 Gepost op: december 05, 2018, 09:48:31 am »

Hoi Hisko,

Ik heb al eerder gevraagd of in https://observation.org/foto/index_crowd mijn eigen waarnemingen weg gefilterd kunnen worden, omdat ik die toch niet kan valideren. Is dat nog makkelijk aan te passen?

Daarnaast, wanneer ik op land, Family en Genus filter kan ik niet naar de volgende pagina van het gekozen Genus. Genus wordt niet meegegeven als je op de volgende pagina klikt, dus op de volgende pagina komen foto's van de gehele Family weer in beeld. Nu kan ik dat handmatig wel aanpassen door alsnog het key=value paar toe te voegen aan de URL, maar het zou makkelijker werken als dat paar automatisch meegegeven wordt als naar een volgende pagina geklikt wordt.

Groet,
Victor

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #165 Gepost op: december 05, 2018, 13:02:18 pm »

Zou nu wel moeten werken Victor

VictorE

• Member
« Reactie #166 Gepost op: december 07, 2018, 22:35:48 pm »

Zou nu wel moeten werken Victor

Inderdaad, top en dank je!

Groet,
Victor

cucucucu

• Member
« Reactie #167 Gepost op: december 09, 2018, 19:30:58 pm »

Ik zou graag zien dat ik een observatie kan valideren met minder kliks. Als ik nu door de foto's heen blader zijn er vijf kliks nodig voor een validatie, op verschillende plekken op het scherm:
  • Klik op de datum
  • Klik op Validate this observation
  • Klik op correct
  • Klik op OK
  • Klik om het extra browserscherm te sluiten
Dat maakt het een traag proces. Daarnaast zou ik graag een eenmaal gedane validatie willen kunnen aanpassen, om eventuele vergissingen te herstellen.

groet,
Rutger.

Roy Schroor

• Member
« Reactie #168 Gepost op: december 24, 2018, 19:02:00 pm »

Wil je een nieuw voorbeeld Hisko? Vandaag gebeurde het me op de een of andere manier weer...

Het zal wel aan mijn te snelle klikken liggen...
Met vriendelijke groet,
Roy
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.023 seconden met 19 queries.