Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6   Omlaag

Auteur Topic: Helpen met validatie waarnemingen in Observation  (gelezen 9813 keer)

hiskodevries

• Forum beheerder
Re: Helpen met validatie waarnemingen in Observation
« Reactie #120 Gepost op: november 01, 2017, 09:35:56 am »

Als je het profiel van een gebruiker op Observation.org opent en deze heeft 1 of meerdere crowd validaties gedaan welke hebben geleid tot goedgekeurde waarnemingen zijn deze zichtbaar: https://observation.org/user/profile/3121
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

• Member
    • BirdBlog.org
« Reactie #121 Gepost op: november 01, 2017, 21:09:11 pm »

Leuk!  :duim:

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
  • Admingroep: Planten BE, NL en Observation
« Reactie #122 Gepost op: november 02, 2017, 19:16:57 pm »

Mooie ontwikkelingen allemaal!

Een opmerking. Veel mensen voeren in onder  .... onbekend en dan is de keuze voor de crowd-validatie vaak niet tussen

Citaat
De soort is juist
De soort is niet juist

Een derde optie lijkt me handig

Bijvoorbeeld:  De soort is nader te benoemen

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #123 Gepost op: november 02, 2017, 19:40:21 pm »

Dat kun je ook niet valideren.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

lukasverboom

• Observado Admin
  • *
  • Elysia viridis
« Reactie #124 Gepost op: november 02, 2017, 20:20:28 pm »

Een opmerking. Veel mensen voeren in onder  .... onbekend en dan is de keuze voor de crowd-validatie vaak niet tussen

Citaat
De soort is juist
De soort is niet juist

Of iets als "de soort is niet nader te benoemen", voor soorten die niet vanaf een foto te determineren zijn. Dan is "de soort is niet juist" niet helemaal correct...

Hisko, is het een idee om in plaats van "de soort is niet juist" "de determinatie is niet juist" te gebruiken? Dan valt bovenstaande hier ook onder.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: Schelpen, vleermuizen, vogels, nachtvlinders.

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #125 Gepost op: november 03, 2017, 10:37:11 am »

Citaat
De soort is juist
De soort is niet juist

Dat kun je ook niet valideren.
:huh:   

Deze redenering klopt niet.
Zeg dan; dat wil ik niet doen.

Ik ga uit van deze redeneringen:

1. Onbekend is vaak juist. Het heeft vaak geen zin dat te bevestigen.

2. Een soort die niet juist is kun je ook niet valideren. Daar geef je dan een suggestie bij.

« Laatst bewerkt op: november 03, 2017, 10:40:33 am door Rutger Barendse »

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #126 Gepost op: november 03, 2017, 11:18:04 am »

Rutger, we kunnen nog 20 andere opties erbij maken, maar dat maakt crowd validatie niet makkelijker.
Als het gevolg is dat sommige waarnemingen niet zijn te crowd valideren, dan is dat maar zo.
het is nu goed/fout en daar ga ik niet van afwijken.

Marleen

• Member
« Reactie #127 Gepost op: november 03, 2017, 11:18:41 am »

1. Onbekend is vaak juist. Het heeft vaak geen zin dat te bevestigen.

Jawel! Ik zet vaker soorten op onbekend, om ze later te determineren. Als ik meer tijd heb of als ik mij er in ga verdiepen en gelijk een reeks waarnemingen uitzoek of...
Dat ik nog van plan ben het op het forum te zetten, maar heb (bijv) nu al 10 vragen staan, dus eerst dat even komt deze vraag later.

Maar als het niet verder kan dan onbekend, dan is dat niet nodig. Dus ja, bevestiging bij 'onbekend' ook heel graag.

Groetjes, Marleen
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

Rutger Barendse

• Observado Admin
  • *
« Reactie #128 Gepost op: november 03, 2017, 11:42:19 am »

Ik schrijf 'vaak'. Laat ik me beperken tot de planten: Plant onbekend maakt dat het kan gaan om ongeveer 400.000 soorten. Dat heeft weinig zin om te bevestigen, tenzij de foto een wazige groene blur is en zelfs dan kan het ook mos zijn.

Rutger, we kunnen nog 20 andere opties erbij maken, maar dat maakt crowd validatie niet makkelijker.
Als het gevolg is dat sommige waarnemingen niet zijn te crowd valideren, dan is dat maar zo.
het is nu goed/fout en daar ga ik niet van afwijken.
Ok, ik snap dat je het op twee opties wilt houden. Hernoem dan graag de optie 'De soort is niet juist' in 'Ik wil een soortnaam suggereren'.

gcusters

• Member
« Reactie #129 Gepost op: november 29, 2017, 15:23:52 pm »

Is het mogelijk dat foto's die goedgekeurd zijn via crowdvalidation een blauw vinkje krijgen in de link foto's bij elke soort?
bijvoorbeeld in dit overzicht:
https://observation.org/soort/photos/199091?from=1980-01-01&to=2017-11-29&sex=&id_kleed=0&os=1&id_akt=0&licentie=0&only_rated=0&only_approved=0&type_foto=0&maand=0&page=7
laatste foto is goedgekeurd obv bewijs.

MVG
Geert

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #130 Gepost op: november 29, 2017, 15:43:07 pm »

ik heb geen blauw vinkje

Julian

• Member
    • BirdBlog.org
« Reactie #131 Gepost op: november 29, 2017, 16:17:52 pm »

Zoiets?

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #132 Gepost op: november 29, 2017, 16:32:46 pm »

Zoiets?
yep uitstekend. is ook ingebouwd

Julian

• Member
    • BirdBlog.org
« Reactie #133 Gepost op: november 29, 2017, 16:40:46 pm »

Erg handig! :duim: Nu kunnen we bij het langslopen van foto's van ťťn bepaalde soort gemakkelijk zien welke al beoordeeld zijn (zonder telkens onnodig waarnemingen te openen die al goedgekeurd zijn). https://observation.org/soort/photos/1766

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #134 Gepost op: november 29, 2017, 16:45:07 pm »

Kun je ook gelijk zien dat al aardig wat gecrowd valideert is. (6.460 waarnemingen om precies te zijn)
Nachtvlinders en micro's   2.757
Mossen en korstmossen   19
Vogels   2.909
Wantsen, cicaden en plantenluizen   105
Planten   134
Paddenstoelen   9
Vliegen en muggen   315
Dagvlinders   34
Kevers   51
Insecten (overig)   1
Zoogdieren   68
Reptielen en amfibieŽn   29
Geleedpotigen (overig)   10
Libellen   7
Vissen   12
« Laatst bewerkt op: november 29, 2017, 16:47:14 pm door hiskodevries »

Julian

• Member
    • BirdBlog.org
« Reactie #135 Gepost op: november 29, 2017, 16:51:56 pm »

Dat gaat mooi en met dit soort toevoegingen wordt het nog leuker om er mee bezig te zijn.
Misschien die statistieken ook hier https://observation.org/statistiek.php weergeven?

Roy Schroor

• Member
« Reactie #136 Gepost op: december 23, 2017, 20:27:38 pm »

Drie grote en kleine mogelijke verbeterpunten en toevoegingen die wel eens handig zouden kunnen zijn bij het valideren:

Eerst de kleine. Het viel me op dat er tussen de haakjes waarin de tussenstand van de validaties achter "Help valideren" wordt weergegeven en "valideren" geen spatie zit. Zou er wel mooier uitzien m.i., dus in plaats van "Help valideren(1)" zou dat "Help valideren (1)" worden.

Dan mijn voorstellen om iets toe te voegen, eerst nummer een:

De schermen voor het valideren zien er nu prachtig uit, maar zoals gezegd zitten ze nogal vol. Uiteraard zal dat langzaam minder worden (hoop ik) maar daarmee worden ze nog niet leeg. Wat ik af en toe tegenkom bij de vogels zijn dermate verprutste foto's dat er op geen mogelijke manier een zekere determinatie uit kan worden afgeleid. Zeker bij lastig te onderscheiden soortparen gebeurt dit regelmatig en die foto's blijven dan heel lang in de overzichten staan, totdat er eens iemand langskomt die ze met erg veel goede wil een keuring geeft. Valt er daarom geen optie "niet te beoordelen" met het bijbehorende klokje toe te voegen?

Voordelen: slechte foto's waar de crowd validators niets mee kunnen verdwijnen uit de overzichten. Op een andere manier dan op goed vertrouwen goedkeuren kan dit op het moment immers niet en dat lijkt me niet zo handig. Alleen een admin kan nu op die manier een waarneming verwerken.

Nadelen: mensen die geen kennis hebben over de betreffende soort kunnen die knop te onpas gaan gebruiken om hun "onkunde" te etaleren (op die manier verdwijnt het namelijk uit hun overzichten) en zo foute validaties toevoegen.

"Niet te beoordelen" als term kan voor sommige crowd validators wellicht vragen oproepen, dus wellicht moet die nog iets anders. Bijvoorbeeld "soort op de foto niet te bepalen", maar ik weet niet hoe handig dat is. Stof om nog even over na te denken.

Praktische kant: als +1 of -1 achter de "help valideren" kan het niet ingebouwd worden, de optie heeft immers geen waardeoordeel over de correctheid van de waarneming. Mijn eerste idee is dat er in plaats van een getal een letter verschijnt bijvoorbeeld "Help valideren (y)" en als combinatie, dus als iemand denkt het wel te kunnen beoordelen, "help valideren (1y)". Als er 2 keer een y wordt ingevuld gaat er een berichtje naar een admin om dit oordeel te bevestigen, zo voorkomen we bovenstaande nadeel. Het betreffen immers niet duizenden foto's (tenminste niet bij de vogels, geen idee hoe dit bij andere soortgroepen is) en van een (regio)admin verwacht ik wel dat deze over de determineerbaarheid een goed oordeel kan vellen. Geen idee hoe haalbaar dit is overigens.

Voorstel twee:

Niemand heeft voldoende kennis om alle vogels (geldt ook voor andere soortgroepen natuurlijk) van de wereld op naam te kunnen brengen. Natuurlijk zijn er mensen die daarbij wel in de buurt komen, maar het gros van alle waarnemers kent alleen de soorten uit zijn land en de landen daar omheen, of wellicht wel van het betreffende continent. Voor mij is het bijvoorbeeld veel te tijdrovend om hier door alle kolibries en dergelijke heen te zoeken die ik niet ken. Ik moet dus een land opgeven. Maar dan heb je weer zo een kleine selectie en in mijn geval zijn dat een kleine 30 landen in Europa waar ik wel eens wat valideer, oftewel 30 verschillende pagina's. Daarom wellicht als optie toevoegen:

- Tussen de landen die gekozen kunnen worden ook de continenten toevoegen, dat geeft vaak al een voorselectie
- En liefst daarnaast de mogelijkheid om meerdere landen tegelijk te kunnen selecteren. Ik denk niet dat deze haalbaar is, maar zo kun je in 1 keer een scherm oproepen met alle waarnemingen die je waarschijnlijk wel kunt valideren (hoeveel waarnemingen en landen dat dan ook mogen zijn).
Met vriendelijke groet,
Roy

Michiel en Milka

• Member
  • Natuurgidsen IVN-Ede
« Reactie #137 Gepost op: december 23, 2017, 21:08:05 pm »

[...]

Niemand heeft voldoende kennis om alle vogels (geldt ook voor andere soortgroepen natuurlijk) van de wereld op naam te kunnen brengen. Natuurlijk zijn er mensen die daarbij wel in de buurt komen, maar het gros van alle waarnemers kent alleen de soorten uit zijn land en de landen daar omheen, of wellicht wel van het betreffende continent. Voor mij is het bijvoorbeeld veel te tijdrovend om hier door alle kolibries en dergelijke heen te zoeken die ik niet ken. Ik moet dus een land opgeven. Maar dan heb je weer zo een kleine selectie en in mijn geval zijn dat een kleine 30 landen in Europa waar ik wel eens wat valideer, oftewel 30 verschillende pagina's. Daarom wellicht als optie toevoegen:

- Tussen de landen die gekozen kunnen worden ook de continenten toevoegen, dat geeft vaak al een voorselectie
- En liefst daarnaast de mogelijkheid om meerdere landen tegelijk te kunnen selecteren. Ik denk niet dat deze haalbaar is, maar zo kun je in 1 keer een scherm oproepen met alle waarnemingen die je waarschijnlijk wel kunt valideren (hoeveel waarnemingen en landen dat dan ook mogen zijn).

Mee eens. In het oude systeem moest je bij de dagvlinders ook regelmatig door een hoeveelheid aziatische of zuid-amerikaanse exemplaren heen, voordat je exemplaren tegenkwam die je wel kende. Een selectie op gebied zou het gebruiksgemak en daarmee het gebruik bevorderen.
En al die subsites op regiogebied/continent bestaan al, dus zo moeilijk zal het niet zijn.
Groet, Michiel

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #138 Gepost op: januari 05, 2018, 10:53:04 am »

Jan Essink

• Member
« Reactie #139 Gepost op: januari 19, 2018, 16:13:50 pm »

mijn aanbod blijft nog steeds open staan.

groet,
Jan
met vriendelijke orchideeŽn groet,

Jan Essink

gcusters

• Member
« Reactie #140 Gepost op: februari 16, 2018, 15:31:40 pm »

Nadat een waarneming van soort gewijzigd is blijft validate this observation op de oorspronkelijke telling staan.
is dit aan te passen? reset counter oid?

Ik kan de waarneming niet meer valideren als ik deze voor de wijziging van soort al gevalideerd had.
Historie mag blijven bestaan maar ik zou een waarneming wel positief willen kunnen valideren nadat een soort gewijzigd is obv mijn commentaar.
mvg
geert

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #141 Gepost op: februari 16, 2018, 15:33:09 pm »

Geert, over welke waarneming gaat het ? bij een handmatige soort wijziging zou dat wel goed moeten gaan.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #143 Gepost op: februari 19, 2018, 07:42:47 am »

ah dat, moet ik even naar kijken of dat wel te doen is

Roy Schroor

• Member
« Reactie #144 Gepost op: april 01, 2018, 20:13:02 pm »

Nog iets dat wellicht handig is: als een admin een waarneming fout valideert en een andere admin corrigeert dat, dan is het beleid volgens mij dat de admin die fout zat daar even over wordt ingelicht. Bij de crowd validaties is dat nu niet het geval: je kunt je oude validaties niet meer terugvinden en krijgt ook niets te horen als je het fout hebt. Is het een optie dat je als validator ook automatisch een mailtje krijgt als iemand bij een waarneming die jij hebt gevalideerd:

1. het niet eens is met de determinatie nadat jij de waarneming had goedgekeurd
2. de waarneming goedkeurt als jij (zonder tussenliggende mutatie van de waarneming) het er niet mee eens was.

Zo zou je er zelf ook nog wat van kunnen leren, ik weet bijvoorbeeld niet of en zo ja hoeveel fouten er in mijn ruim 1500 validaties zitten. Dat zou wel handig zijn om te weten.
Met vriendelijke groet,
Roy

Julian

• Member
    • BirdBlog.org
« Reactie #145 Gepost op: april 03, 2018, 00:00:04 am »

Goedgekeurde waarnemingen vallen automatisch buiten het validatiebereik van Crowd Validators. Wanneer ik tijdens 't Crowd Valideren een waarneming tegenkom die m.i. ten onrechte goedgekeurd is gebruik ik de optie "Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie". Dan krijgt zowel admin als waarnemer 'n melding.

2. de waarneming goedkeurt als jij (zonder tussenliggende mutatie van de waarneming) het er niet mee eens was.
Misschien wenselijk dat in zo'n geval (admin plaatst commentaar en wacht op (re)actie van waarnemer waardoor de status voorlopig "niet onderzocht" blijft) de waarneming ook buiten het validatiebereik van Crowd Validators komt te liggen?

Roy Schroor

• Member
« Reactie #146 Gepost op: april 03, 2018, 08:06:45 am »

Goedgekeurde waarnemingen vallen automatisch buiten het validatiebereik van Crowd Validators. Wanneer ik tijdens 't Crowd Valideren een waarneming tegenkom die m.i. ten onrechte goedgekeurd is gebruik ik de optie "Rapporteer een (mogelijk) foute determinatie". Dan krijgt zowel admin als waarnemer 'n melding.

Ik zie dat ik niet echt duidelijk ben geweest. Ik bedoelde namelijk een meningsverschil tussen 2 crowd validators (of als 2e ook een admin), onafhankelijk van of er door een admin actie moet worden ondernomen. De functie die je noemt gebruik ik ook wel eens als ik niet kan crowd valideren.

Misschien wenselijk dat in zo'n geval (admin plaatst commentaar en wacht op (re)actie van waarnemer waardoor de status voorlopig "niet onderzocht" blijft) de waarneming ook buiten het validatiebereik van Crowd Validators komt te liggen?

Ookal is het niet waar ik heen wilde, je stipt hier wel een interessant punt aan. Ik valideer soms ook waarnemingen die al in behandeling genomen waren (als ze al zijn aangepast maar niet goedgekeurd door de admin) maar dat schept alleen maar meer verwarring. Zou inderdaad handiger zijn voor de admins (denk ik) als ze deze waarnemingen gewoon kunnen afhandelen.
Met vriendelijke groet,
Roy

Julian

• Member
    • BirdBlog.org
« Reactie #147 Gepost op: april 03, 2018, 14:23:32 pm »

Ik bedoelde namelijk een meningsverschil tussen 2 crowd validators (of als 2e ook een admin), onafhankelijk van of er door een admin actie moet worden ondernomen. De functie die je noemt gebruik ik ook wel eens als ik niet kan crowd valideren.

Ah! Een melding krijgen wanneer een andere Crowd Validator het niet eens is met de (jouw) eerste validatie lijkt mij ook nuttig!  :duim:
Daarbij zou 'n optie om je oorspronkelijke mening (nadat je overtuigd bent van het gelijk van de tweede validator) aan te kunnen passen fijn zijn.

lukasverboom

• Observado Admin
  • *
  • Elysia viridis
« Reactie #148 Gepost op: april 03, 2018, 14:55:02 pm »

Ik bedoelde namelijk een meningsverschil tussen 2 crowd validators (of als 2e ook een admin), onafhankelijk van of er door een admin actie moet worden ondernomen. De functie die je noemt gebruik ik ook wel eens als ik niet kan crowd valideren.

Ah! Een melding krijgen wanneer een andere Crowd Validator het niet eens is met de (jouw) eerste validatie lijkt mij ook nuttig!  :duim:
Daarbij zou 'n optie om je oorspronkelijke mening (nadat je overtuigd bent van het gelijk van de tweede validator) aan te kunnen passen fijn zijn.

Eens dat het een goede toevoeging zou zijn, maar eigenlijk hoort het natuurlijk niet/nauwelijks te gebeuren. Ten slotte hoor je alleen waarnemingen te valideren waarvan je echt zeker weet dat het de goede soort is...
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: Schelpen, vleermuizen, vogels, nachtvlinders.

Roy Schroor

• Member
« Reactie #149 Gepost op: april 03, 2018, 14:57:50 pm »

Dat laatste is inderdaad ook nog een handige toevoeging. Alleen weet ik niet of het zo handig is als je de validatie dan ook kunt verwijderen, waardoor de goedkeuring van de waarneming komt te vervallen.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd of het mogelijk is om iemand de crowd-validatierechten af te nemen als deze misbruik maakt van de functie. Ik neem aan dat dat ingebouwd is (niet dat ik de indruk krijg dat dat voor iemand nodig is trouwens).
Met vriendelijke groet,
Roy
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.053 seconden met 20 queries.