Hoofdmenu

(Grote) Kruisbek

Gestart door Thijs Fijen, december 11, 2007, 21:56:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Hallo,

Hierbij wil ik deze vogels nog even onder de aandacht brengen. Voor de duidelijkheid, ik heb deze vogels niet gezien/gehoord/gefotografeerd. Ik breng ze alleen onder de aandacht (met toestemming van de waarnemer/fotograaf) Hij is behoorlijk zeker van de waarneming (Die hier is ingevoerd: waarneming )

EDIT: Foto's staan iets verder naar beneden bij een post van de waarnemer zelf: Daniël Paalvast

Uit hier je mening. Ik ga zelf geen mening geven gewoon vanwege gebrek aan kennis/ervaring.

Groeten Thijs
Thijs Fijen

JohanvantBosch

Wanneer zijn die foto's eigenlijk gemaakt? Want bij de waarneming geeft de waarnemer aan dat ie hoopt later foto's te kunnen maken....

Rutger

Goed dat je ze ff onder de aandacht brengt. Ik schrok behoorlijk toen ik deze foto´s op zn site zag staan. De snavels zijn wat mij betreft sowieso aan de grote kant. Vooral de bovenste 2 vogels vind ik er erg goed uitzien. Het is trouwens niet zeker of de mannetjes dezelfde exemplaren betreffen.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Rutger

CiteerWanneer zijn die foto's eigenlijk gemaakt? Want bij de waarneming geeft de waarnemer aan dat ie hoopt later foto's te kunnen maken....
Dit zijn inderdaad foto´s van hetzelfde groepje een paar dagen later gemaakt. Er werd eerst vanuit gegaan dat het gewone waren.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

RWester

Wat me een beetje bevreemd is waarom de waarnemer de foto's/waarneming zelf niet heeft ingevoerd?

Hij heeft zijn eerdere waarneming wel ingevoerd, en nu duiken er foto's van een paar dagen later op. Zou mooi zijn als de waarneming, waarbij de foto's horen alsnog apart ingevoerd worden.

Anyway, verder ziet het er wel in de goede richting uit!
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


JohanvantBosch

Ik vind het er ook niet verkeerd uitzien op het eerste gezicht.
Van welke datum zijn deze platen wel?

Thijs Fijen

CiteerDit zijn inderdaad foto´s van hetzelfde groepje een paar dagen later gemaakt. Er werd eerst vanuit gegaan dat het gewone waren.
Waar haal jij deze info vandaan? Zie ik nergens staan hoor...

Hij heeft net via msn op mijn vraag wanneer hij deze foto's heeft gemaakt geantwoord dat hij ze die dag heeft gemaakt (zei die) maar dat hij de foto's kwijt dacht te zijn. Hij heeft ze onlangs terug gevonden en alsnog er op gezet.

Ik neem aan dat hij dacht dat hij er geen foto's van had en daarom zei dat hij er nog foto's van probeerde te maken, maar zeker weten doe ik dit niet en zal dit dan ook nog navragen.

Maar hoe dan ook, wat vinden jullie van de vogel op de foto ongeacht op welke plek en welke datum. De datum is terug te vinden als hij het origineel nog heeft (en wat ik zo goed als zeker weet)

Thijs
Thijs Fijen

Thijs Fijen

CiteerWat me een beetje bevreemd is waarom de waarnemer de foto's/waarneming zelf niet heeft ingevoerd?
Hij heeft zelf de waarneming toegevoegd, en onlangs de foto's toegevoegd.

Thijs
Thijs Fijen

Tim de Boer

Citeer
CiteerDit zijn inderdaad foto´s van hetzelfde groepje een paar dagen later gemaakt. Er werd eerst vanuit gegaan dat het gewone waren.
Waar haal jij deze info vandaan? Zie ik nergens staan hoor...

Zijn matties van elkaar
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Dnl

#9
Beste mensen,

Ook even de moeite genomen om me op het forum te wagen. Ik zal proberen de eventuele vragen te beantwoorden.. Ik heb zoals al vermeld de waarneming even netjes opnieuw met de goede data ingevoerd.

Waarneming
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


frankneijts

Dat lijken me wel Grote ja: let eens op de verhouding formaat kop+snavel t.o.v. de rest van het lijf! Hierbij een plaatje van een diksnavelige gewone Kruisbek waarbij de verhoudingen totaal anders zijn.  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

RWester

Mmm. bij mij zijn de eerste foto's verdwenen en zie ik alleen 'user posted image'. Net daarvoor had ik ze nog wel zichtbaar...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Thijs Fijen

Citeer
Citeer
CiteerDit zijn inderdaad foto´s van hetzelfde groepje een paar dagen later gemaakt. Er werd eerst vanuit gegaan dat het gewone waren.
Waar haal jij deze info vandaan? Zie ik nergens staan hoor...

Zijn matties van elkaar
Okidoki..

CiteerIk heb zoals al vermeld de waarneming even netjes opnieuw met de goede data ingevoerd.

Mooi, nu dus wel met goede data :)


CiteerDat lijken me wel Grote ja: let eens op de verhouding formaat kop+snavel t.o.v. de rest van het lijf! Hierbij een plaatje van een diksnavelige gewone Kruisbek waarbij de verhoudingen totaal anders zijn.

Het vrouwtje lijkt mi toch een minder forse snavel te hebben.
Thijs Fijen

Dnl

CiteerMmm. bij mij zijn de eerste foto's verdwenen en zie ik alleen 'user posted image'. Net daarvoor had ik ze nog wel zichtbaar...

Ik heb de waarneming correct ingevoerd, dus de foto's bij de juiste waarneming, voor alle duidelijheid.. ik ben de waarnemer.


Hier zijn de foto's te vinden op plaats en datum.
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


Dnl

En deze:
Met vriendelijke groet,

Daniël Paalvast


Albert de Jong

#15
Hoezo 'Parrot Crossbills' !!  :o  Gefeliciteerd ermee.

In Denemarken kregen ze deze reuzen de laatste twee maanden ook voor de lens: http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=list...&species_id=818
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

redmar_woudstra

CiteerIn Denemarken kregen ze deze reuzen de laatste twee maanden ook voor de lens: http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=list...&species_id=818
Dat was mij ook al opgevallen. Daar zijn ze niet bepaald zeldzaam (iig algemener dan hier), wat een joekels! En wat een foto's!
groet,
Redmar

JohanvantBosch

Deze is alweer even geleden, maar afgelopen zaterdag natuurlijk ook die beesten  bij Schoorl. Blijkbaar hangen er toch Grote Kruisbekken in NL rond. Allemaal rap naar buiten en zoeken, zou ik zeggen. Het kan toch niet dat die dingen er zijn en wij ze niet zien?
Ik ga vanmiddag ook maar eens op pad!
;)  

frankneijts

Citeer
Het vrouwtje lijkt mi toch een minder forse snavel te hebben.
Bij kruisbekken is het normaal dat wijfjes wat dunnere snavels hebben dan mannetjes. Daarom is het ook van belang naar wat andere kenmerken te kijken: de vorm van de (onder-)snavel en, zoals ik al aanhaalde, de grootteverhouding kop/romp. Als aanpassing aan hun voedsel hebben Grote Kruisbekken dikkere snavels en dientengevolge zwaardere spieren (kop/nek) wat weer resulteert in een topzwaar uiterlijk (vergelijk Appelvink!). Gewone Kruisbekken met wat dikkere snavels missen die zware spieren en zien er dus qua bouw normaler uit.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Hans Bossenbroek

Hoe twitchbaar zijn de vogels van Schoorl?

Peter Verhelst

CiteerHoe twitchbaar zijn de vogels van Schoorl?
Hans, hou nou eens op met dat twitchen....... :P  

JohanvantBosch

CiteerHoe twitchbaar zijn de vogels van Schoorl?
Ze zitten er al minimaal 4 dagen.....

Ben overigens vandaag maar eens op zoek gegaan. In dit geval in de dennebossen bij Ganzenhoek in Meijendel. Maar niks tegen gekomen helaas.

Thijs Fijen

Citeer
Citeer
Het vrouwtje lijkt mi toch een minder forse snavel te hebben.
Bij kruisbekken is het normaal dat wijfjes wat dunnere snavels hebben dan mannetjes. Daarom is het ook van belang naar wat andere kenmerken te kijken: de vorm van de (onder-)snavel en, zoals ik al aanhaalde, de grootteverhouding kop/romp. Als aanpassing aan hun voedsel hebben Grote Kruisbekken dikkere snavels en dientengevolge zwaardere spieren (kop/nek) wat weer resulteert in een topzwaar uiterlijk (vergelijk Appelvink!). Gewone Kruisbekken met wat dikkere snavels missen die zware spieren en zien er dus qua bouw normaler uit.
Waarom hebben de vrouwtjes dan kleinere snavels? (pure interesse!)
Thijs Fijen

frankneijts

Citeer
Citeer
Citeer
Het vrouwtje lijkt mi toch een minder forse snavel te hebben.
Bij kruisbekken is het normaal dat wijfjes wat dunnere snavels hebben dan mannetjes. Daarom is het ook van belang naar wat andere kenmerken te kijken: de vorm van de (onder-)snavel en, zoals ik al aanhaalde, de grootteverhouding kop/romp. Als aanpassing aan hun voedsel hebben Grote Kruisbekken dikkere snavels en dientengevolge zwaardere spieren (kop/nek) wat weer resulteert in een topzwaar uiterlijk (vergelijk Appelvink!). Gewone Kruisbekken met wat dikkere snavels missen die zware spieren en zien er dus qua bouw normaler uit.
Waarom hebben de vrouwtjes dan kleinere snavels? (pure interesse!)
Goeie vraag Thijs. Eerlijk gezegd weet ik het niet al is het bij allerlei vogels (niet alleen kruisbekken) het geval zoals bij Appelvink om even in de buurt te blijven. Nu zij het geen schokkende verschillen en liggen, in het geval van Grote Kruisbek, de uitersten (minmum wijfje = ca. 13 mm, maximum mannetje = ca. 15 mm) een kleine 2 mm. uiteen.
Misschien dat het toch weer wat met voedsel heeft te maken: bijv. omdat wijfjes schijnen voordat ze eieren gaan leggen wat meer insekten te eten vanwege de noodzakelijke eiwitten. Een ietsje fijnere, dunnere bek is dan wel handiger lijkt me. Maar graag deze mening voor een betere!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

carel

CiteerQUOTE (Thijs Fijen @ Dec 12 2007, 20:47 PM)
QUOTE (frankneijts @ Dec 12 2007, 12:50 PM)
QUOTE (Thijs Fijen @ Dec 11 2007, 22:02 PM)

Het vrouwtje lijkt mi toch een minder forse snavel te hebben. 


Bij kruisbekken is het normaal dat wijfjes wat dunnere snavels hebben dan mannetjes. Daarom is het ook van belang naar wat andere kenmerken te kijken: de vorm van de (onder-)snavel en, zoals ik al aanhaalde, de grootteverhouding kop/romp. Als aanpassing aan hun voedsel hebben Grote Kruisbekken dikkere snavels en dientengevolge zwaardere spieren (kop/nek) wat weer resulteert in een topzwaar uiterlijk (vergelijk Appelvink!). Gewone Kruisbekken met wat dikkere snavels missen die zware spieren en zien er dus qua bouw normaler uit. 


Waarom hebben de vrouwtjes dan kleinere snavels? (pure interesse!) 


Goeie vraag Thijs. Eerlijk gezegd weet ik het niet al is het bij allerlei vogels (niet alleen kruisbekken) het geval zoals bij Appelvink om even in de buurt te blijven. Nu zij het geen schokkende verschillen en liggen, in het geval van Grote Kruisbek, de uitersten (minmum wijfje = ca. 13 mm, maximum mannetje = ca. 15 mm) een kleine 2 mm. uiteen.
Misschien dat het toch weer wat met voedsel heeft te maken: bijv. omdat wijfjes schijnen voordat ze eieren gaan leggen wat meer insekten te eten vanwege de noodzakelijke eiwitten. Een ietsje fijnere, dunnere bek is dan wel handiger lijkt me. Maar graag deze mening voor een betere!


--------------------

Groeten,

Frank

Ik weet uit ervaring dat bij papegaaien en de meeste parkieten de mannetjes veelal een iets forsere snavel hebben
dit gaat gepaard met ook een iets forsere en bredere kop

Is er bij de kruisbekken ook bij de mannetjes sprake van een grotere of bredere kop ?
zo ja is het voor de hand liggend dat de snavel dan ook forser uitvalt
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Henk de Waard

CiteerHoe twitchbaar zijn de vogels van Schoorl?
Hans, dat kan ik je na vrijdag hopelijk vertellen  :P  

Dutchbird

Is er iemand die morgenochtend (donderdag 27 december) naar de Pirola Vallei gaat???

Het lijkt me gezelliger om samen op zoek te gaan naar de (grote) kruisbekken :D.

Ik reis vanuit Den Haag met de trein/fiets (maar als er iemand met de auto gaat, dan maak ik graag gebruik van 'n lift (evt. vanuit station Leiden of Alkmaar)).

Mocht dit allemaal niet lukken: is er in het gebied een bewegwijzering naar de Pirola Vallei?

Wellicht tot morgen,
Caroline
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

Jacquesvanmeer

Hoi

Ik ben van de week ook met de fiets vanaf station Alkmaar vertrokken maar het is goed te vinden. Vanaf station richting Bergen, bij de 2e rotonde in Bergen linksaf ( centrum ) en dan door het centrum rechtsaf de Breelaan op. Op het einde bij de skibaan ( duinweg ) de duinen in. Voor de huizen de weg rechts aanhouden en dit is de goede weg. Dit fietspad blijven volgen tot paddestoel 20686. En hier in de buurt worden ze iedere keer waargenomen.
Veel succes Jacques   :duim:  

Dutchbird

Dag Jacques,

Bedankt voor de info, op naar mijn eerste (grote) kruisbekken. Ik zet ze uiteraard op waarneming.nl als ik ze heb gezien. Hopelijk mét foto.
Fijne avond,
Caroline

P.S.: wie er nog meer tips heeft - ze zijn van harte welkom. Stuur me evt. een PB.
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

JohanvantBosch

#29
En nu dus enkele Grote Kruisbekken op het IJzeren Veld bij Huizen.... Ze zitten dus op meer plekken!!

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3346253