slijmzwammetjes op beukenbladeren en napje

Gestart door peters04, augustus 28, 2017, 20:37:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

peters04

Ik kwam deze kleine witte bolletjes tegen op een paar beuken bladeren en een napje. Heeft iemand enig idee wat voor soort slijmzwam dit kan zijn ?

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

peters04


tjerk

Waarom zijn de foto's verwijderd? Zo wordt niemand wijzer van dit topic!
Groet,
Tjerk

Gert Kremer

Citaat van: tjerk op augustus 29, 2017, 10:26:36 AM
Waarom zijn de foto's verwijderd? Zo wordt niemand wijzer van dit topic!
Groet,
Tjerk

ja ik begrijp het ook niet meer.  kom wel vaak voor de laatste tijd.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Citaat van: peters04 op augustus 29, 2017, 00:13:47 AM
Daar lijkt het wel erg op. Bedankt !
Dag Peter,

Gelukkig zijn de foto's weer zichtbaar. Ik twijfel wat aan Gert z'n voorstel. Er zijn meer mogelijkheden waaronder Diderma effusum.
Voor de soortbepaling zal je vondst ook mic. moeten worden bekeken. Zonder dit lijkt me Diderma sp. de beste keuze.

Groeten Marian

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

peters04

Gezien de regelmaat in de vorm waar foto's van diderma effusum veel meer onregelmatigheden vertonen lijkt mij (als leek) diderma donkii waarschijnlijker.
Voor de zekerheid en gebrek aan microscoop (en kennis) houd ik het maar op diderma sp.
In ieder geval allemaal bedankt voor de antwoorden.
groeten, hans

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

peters04

Ik wil het best opsturen , alleen de vraag is waarheen of naar wie

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

peters04

Ik heb het opgestuurd en al antwoord gekregen van Hans van Hooff
Het is Diderma globosum (Bol kalkschaaltje).

Marian Jagers

Mooi dat je het materiaal hebt opgestuurd:duim:
Groeten Marian

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.