Hoofdmenu

verkeerde kant

Gestart door rieja, december 11, 2007, 13:18:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

rieja

Hallo forum,

het volgende valt mij op:
gisteren zag ik twee koppels ganzen in V vorm en de ene ging richting het noorden en het andere koppel ging richting het westen. Ik woon in het oosten van het land, dus het westen kan ik me nog iets bij voorstellen. Vandaag( 11december) zag ik een koppel ganzen( ze voorspellen ook dat het kouder wordt) en deze trokken in V formatie richting noord west!
vergissen de ganzen zich?
Ik denk er het volgend over: twee van gezinsleden van 4 zijn ziek van de electromagnetische velden in ons milieu. Ik weet na veel research dat het slecht is voor elk levend organisme. Dus mens, dier en plant. Zijn de ganzen in de war gebracht door alle draadloze verbindingen wereldwijd? Door de electromagnetische belasting?
Neem me alstublief serieus, want het beheerst ons leven.
Wie?

Groet,
Rieja.

Rinie van Reenen

#1
Die grote hoeveelheid elektromagnetische straling, dat zal best waar zijn, die is gerust groter dan een eeuw geleden. Het is zelfs niet uitgesloten dat dit effecten heeft op gezondheid van mensen en op gedrag van dieren (al zou ik zo ook zeker niet kunnen zeggen dat dit echt zo is, en hoe).
Maar deze situatie staat er tamelijk los van. Het is waar: als het kouder wordt vliegen gemiddeld genomen ganzen vaker naar het zuiden, en in het voorjaar vliegen ze gemiddeld genomen vaker naar het noorden. Maar op elk moment kunnen ze elke kant op vliegen: van de slaapplaats naar de fourageerplaats bijvoorbeeld. Als de slaapplaats ten opzichte van de fourageerplaats in het zuiden ligt, dan vliegen de vogels 's ochtends naar het noorden en 's avonds naar het zuiden. Ik zou dus zeggen: het zou zomaar om fourageertrek kunnen gaan, en ik zou er zéker niets achter zoeken.
Groet, Rinie van Reenen

BWoets

#2
Dat hoeft geen trek te zijn... het kan ook voedseltrek (van slaapplaats naar foerageergebied) of slaaptrek (van foerageergebied naar slaapplaats) zijn.

Daarnaast zijn er natuurlijk altijd dingen als regionale verplaatsing (kan zijn ivm verstoring, of betere voedselsituatie) en 'corrigeertrek' (na veel en langaanhoudende wind uit een vaste hoek kunnen vogels hun doel voorbij schieten en een stuk terug vliegen om vervolgens hun route weer op te pakken).

Het is dus niet te zeggen waarom ze naar noord vliegen maar dat het met de oorzaken van jou te maken heeft is bij mijn weten nooit bewezen dus dat is speculeren.. en laten we dat maar niet gaan doen hier want dat is discussie waar niemand een antwoord op weet. Ik zou me er niet te druk om maken, en met die ganzen komt het wel goed.

Rinie was net iets eerder..! Maar ons verhaal komt op hetzelfde neer! ;)
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

grunsven

#3
Ganzen migreren van slaap- naar fourageerplekken en tussen verschillende fourageerplekken. Dit hoeft dus niet altijd noord-zuid te zijn.

Electromagnetische velden zoals je die normaal in het milieu tegen komt zijn onschadelijk (zie website RUG ). Maar er zijn een hoop broodje aap verhalen.

(ik schrijf te langzaam blijkbaar, er stonden nog geen reactie toen ik begon)
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Rinie van Reenen

Nou Rieja, je wordt erg serieus genomen! Drie reacties binnen tien minuten na jouw vraag... Enne, als drie onafhankelijke getuigen hetzelfde zeggen, dan zal het wel waar wezen ;).

Groet, Rinie van Reenen

P1234

#5
Citeer
Ik denk er het volgend over: twee van gezinsleden van 4 zijn ziek van de electromagnetische velden in ons milieu.
Hoi Rieja,

Ik ben heel erg benieuwd hoe je weet dat jouw gezinsleden ziek zijn als gevolg van electromagnetische velden, en hoe zich die ziekte uit. Misschien dat dit een geschikt onderwerp is voor een ander topic?
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

rieja

Allemaal harststikke bedankt voor de antwoorden en nog belangrijker voor het serieus met deze vraag omgaan.
Over het verplaatsen van slaap- naar fourageergebied: daar zit wat in, ware het niet dat dit hier niet zovaak voorkomt( zoveel V formaties) Of het fourageergebied van ganzen heeft zich sinds kort uitgebreid van de grote rivieren naar het oosten van het land. Kan. Want hier is het ook heel erg nat op dit moment. En een verstoring kan natuurlijk ook de electromagnetische belasting zijn die op sommige plekken hoger zijn dan op andere plekken( denk aan sommige steden die WIMAX hebben, draadloos internet in de gehele stad)
Over de electromagnetische velden(EMV)
er is een stuk van Hennie Tuithof te vinden bij www.nulpuntenenergie.net/straling/stralingveltbomen-2006-HT.pdf welke gewag maakt over de flora die mede door EMV een verlaagde weerstand bevat en daardoor vatbaarder zijn voor allerlei ziekten. Hij noemt hierbij met name de kastanjeziekte.
Verder zijn er reeds vele onderzoeken gedaan die aantonen dat ook de fauna beinvloed wordt door de EMV. Zoals ik al benadrukte: het heeft invloed op elk levend organisme en deze belasting is de laatste jaren enorm toegenomen.
Hoe ik dat weet?
Ervaring maakt een mens rijker, maar geloof: ik wens het niemand toe.
Misschien is het inderdaad een onderwerp voor een topic. Ik weet alleen niet of ik dan hieraan deel kan nemen. Mijn ervaring is dat mensen hier niks van willen weten en heel beledigend worden.

Groet,
Rieja.

Geert-Jan Kroon

Ik weet dat deze discussie hier niet thuis hoort, maar wil de topicstar(s)ter even op de volgende link wijzen:

http://www.nidi.knaw.nl/en/output/2007/ntg...-17-bonneux.pdf

Groet,

Geert-Jan Kroon

meike

Interessante these, maar de door de mens geproduceerde EM straling heeft niet de potentie om te ioniseren, noch om de natuurlijke (magnetische) eigenschappen van de aarde te veranderen. Vogels navigeren op bv aardmagnetisme en lijken zich niet te laten beinvloeden (niet structureel tenminste) door bv GSM masten of draadloos internet verbindingen. Overigens is EM straling niet per defenitie slecht voor organismen. Het wordt in de radiotherapie uitvoerig gebruikt. Maar goed, is dit inderdaad wel een topic voor dit forum?  

grunsven

Waarom een moeilijke verklaring zoeken als er een eenvoudige is.

Ganzen zijn in hun overwinteringsgebied, en hoeven dus niet meernaar het zuiden te vliegen. Nu vliegen ze dus alle richtingen in van slaap naar voedselplekken enzo. Dat hier geen vaste richting in zit is volkomen logisch.

Om dan kost wat kost EM er bij te halen gaat mij wel heel ver.

Citeerer is een stuk van Hennie Tuithof te vinden bij www.nulpuntenenergie.net/straling/stralingveltbomen-2006-HT.pdf welke gewag maakt over de flora die mede door EMV een verlaagde weerstand bevat en daardoor vatbaarder zijn voor allerlei ziekten. Hij noemt hierbij met name de kastanjeziekte.
Verder zijn er reeds vele onderzoeken gedaan die aantonen dat ook de fauna beinvloed wordt door de EMV.

Ik ben nogal sceptisch hierover dus dacht laat ik er eens lezen, Het genoemde stuk is niet meer online maar wel het vervolg "straling vernietigd bomen". Hier staat echter geen enkel goed argument in. Na een verhaaltje dat het bij verschillende boomsoorten voor komt komt ineens de conclusie dat het geen bacterie kan zijn. Waar die conclusie op gebaseerd is snap ik niet. En dan komt ineens als uit een hoge hoed UMTS om de hoek kijken.
Er zouden meer zieke bomen zijn in gebieden met UMTS. Maar dat is niet getoetst en bovendien heb je met name UMTS in stedelijke gebieden (zoals in het artikel zelf aangehaald) Maar daat heb je ook andere factoren een rol spelen zoals ozon, uitlaatgassen, slechtere watervoorziening etc. etc.

Zowel bij de ganzen als bomen zie ik hetzelfde patroon. Er is een waarneming van iets schijnbaar aparts en de link met straling moet kost wat kost gelegd worden ookal zijn er veel logischere verklaringen.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Northwinds

Citeer

Zowel bij de ganzen als bomen zie ik hetzelfde patroon. Er is een waarneming van iets schijnbaar aparts en de link met straling moet kost wat kost gelegd worden ookal zijn er veel logischere verklaringen.


Tja, dit soort "onderzoeken" kun je gewoon niet serieus nemen. Ze gaan uit van een vantevoren besloten uitkomst en gebruiken alleen die argumenten die dit ondersteunen en als er geen wetenschappelijk bewijs is dan wordt het wel gecreeerd. De originele poster wil dat we haar stralingsverhaal serieus nemen maar sorry, ik kan dat echt niet.

Peter

rieja

Citeer
Ganzen zijn in hun overwinteringsgebied, en hoeven dus niet meernaar het zuiden te vliegen. Nu vliegen ze dus alle richtingen in van slaap naar voedselplekken enzo. Dat hier geen vaste richting in zit is volkomen logisch.
Ja, klinkt logisch. Blijft wel het feit dat het oosten van het land dus nu ook gebruikt wordt als overwinteringsgebied.
Het is dus niet meer mensen opgevallen. Voor mij blijft het opvallend omdat dit niet eerder zó duidelijk was, maar dit klinkt óók logisch.
Over de EMV: degene die meer en de laatste onderzoeken( van nov. 2007) wil lezen kan met mij contact opnemen. Dit zou de regering moeten doen en de media, maar tja...

groet,
Rieja.

RWester

Weet niet waar je woont, maar bijv de Engbertdsijksvenen en omgeving (N-Twente) zijn een bekend rietganzenoverwinteringsbied.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


rieja

Hallo Remco,

Toch een beetje uit de buurt. We wonen in de achterhoek. In Mariënvelde. Gemeente Oost- Gelre, waar ook Lichtenvoorde, groenlo en nog een aantal kerkdorpen onder vallen.
Als bij ons ganzen overtrekken dan was het dus altijd: of het wordt kouder of het wordt warmer.
Daarom viel het mij op, dat de formaties "de verkeerde kant" gingen. Maar goed, dit kan dus bovenstaande reden hebben. Dan moet ik dit dus ook vaker waarnemen.
Blijf alert.

Groet,
Rieja.

Northwinds

#14
Citeer
Over de EMV: degene die meer en de laatste onderzoeken( van nov. 2007) wil lezen kan met mij contact opnemen. Dit zou de regering moeten doen en de media, maar tja...

groet,
Rieja.
De regering en de media nemen geen notie van die zogenaamde onderzoeken omdat het onzin is.
Waarschijnlijk een groot gemeen complot tegen de gewone burgers?
:o

Peter

rieja

CiteerMijn ervaring is dat mensen hier niks van willen weten en heel beledigend worden.

Peter,

dit is dus wat ik bedoel. Als je geen weet hebt van wat er speelt( en dan mag je voor mij zeker weten dat EMV de gezondheid niet schaadt ), pas dan op je woorden.
Dit is voor de situatie waarin wij verkeren zeer beledigend en ga er niet op in. Is ook geen onderwerp voor dit forum.

Groeten,
Ria luttikhold.

Northwinds

Citeer
CiteerMijn ervaring is dat mensen hier niks van willen weten en heel beledigend worden.

Peter,

dit is dus wat ik bedoel. Als je geen weet hebt van wat er speelt( en dan mag je voor mij zeker weten dat EMV de gezondheid niet schaadt ), pas dan op je woorden.
Dit is voor de situatie waarin wij verkeren zeer beledigend en ga er niet op in. Is ook geen onderwerp voor dit forum.

Groeten,
Ria luttikhold.
Ria,
Je start zelf de discussie door in je eerste post al uitspraken te doen die totaal niet wetenschappelijk bewezen zijn over elektromagnetische stralen.
Moet je ook niet gek op kijken als er iemand op reageert.

Als jij zelf in de indianenverhalen wil geloven die hierover de ronde doen, prima.
Maar doe hier alsjeblieft niet alsof dit feiten zijn. Over beledigen gesproken, je beledigt hiermee de intelligentie van de forumlezers.
Ik denk dat je zelf geen idee hebt wat er speelt.

Peter

P1234

Los van het feit dat dit geen onderwerp is voor dit forum, verbaast het mij dat deze discussie onmiddellijk zo geladen wordt. Ik weet zelf niets van nadelige gevolgen van EMV straling, omdat ik mij er niet in heb verdiept. Dat doe ik ook niet, omdat ik er niet zo veel van geloof. Maar het lijkt mij sterk dat degenen die nu vrij stevig reageren zich zelf wel in de materie hebben verdiept. Als dat wel zo zou zijn hoor ik het graag. Om een stevige mening te hebben moet je de feiten kennen lijkt mij.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

frankw

#18
ik stem voor een verplaatsing naar praat maar raak.. :whistle:

En laten we elkaar met een beetje respect blijven aan spreken.. :duim:

huysse

CiteerWe wonen in de achterhoek. In Mariënvelde. Gemeente Oost- Gelre, waar ook Lichtenvoorde, groenlo en nog een aantal kerkdorpen onder vallen.
Als bij ons ganzen overtrekken dan was het dus altijd: of het wordt kouder of het wordt warmer.
Hoi Ria,

Ik woon in Meddo. niet zo heel ver van jou vandaan dus.
Kan het zijn dat de ganzen "heen en weer" trekken van en naar het Zwilbroekse Veen?

groet,
Marijke

Inge van der Wulp

Gisteren was ik in de polder van westzaan. Daar kwamen zo'n ongeveer 120 ganzen aanvliegen vanuit oosterlijke richting om vervolgens in de grote sloten van de polder neer te strijken en te gaan foerageren. En vorige week kwam er een groep van zeker 350 Smienden uit het veld en die vertrok in oosterlijke richting. Waarschijnlijk omdat er in het Oostzaner veld lekkerder eten is. De dieren overwinteren hier al vele jaren en weten waarschijnlijk beter de weg tussen de verschillende foerageer gebieden dan wij.

Waarom dan zo'n ingewikkelde verklaring zoeken? Ik ga ook weleens koffie drinken bij de buurvrouw terwijl ik eigenlijk op weg was omdat ik thuis de wasmachine aan moest zetten.  :grin:

Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl