Hoofdmenu

welke pelikaan?

Gestart door ajdees, december 10, 2007, 22:03:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajdees

Deze twee pelikanen zag ik op 23 september jl in Zuid-Frankrijk, boven de 'etangs' bij Narbonne. Eerst vloog 1 exemplaar naar ZW, een kwartier later deze 2 exemplaren naar NO.
Ik ging er aanvankelijk vanuit dat het Rose pelikanen Pelecanus onocrotalus betrof, vanwege de donkere vleugelachterrand (armpennen). De vogels waren beide nogal blauw-grijs van kleur zodat ik meende dat het onvolwassen exemplaren waren.
Echter: ik was niet bekend met de mogelijkheid van Kleine pelikaan P. rufescens.
Kan iemand aan de foto's nog zien welke soort het betreft?
Aan mijn verdere beschrijving heb ik niks, want die heb ik niet gemaakt (stom!). En mijn herinnering: tsja, wat zal ik er in mijn herinnering eens van maken?

groet, Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

ajdees

hierbij nog een plaatje
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

redmar_woudstra

Hé tof,

We hebben al eens eerder een foto langs gehad van een pelikaan in Frankrijk. Normaal gesproken komen ze daar overigens niet voor. Roze Pelikaan zou wild kunnen zijn (genoeg geschikt biotoop rond Narbonne, wat zeg ik, in heel Zuid-Frankrijk) maar ook ontsnapt. De zoekfunctie op http://www.ornithomedia.com/view/observ_tbweek.php doet t niet bij mij, dus geen idee of er meerdere observaties waren in die tijd. Kleine Pelikaan is een optie als ontsnapte soort en in theorie zijn nog meer soorten als ontsnapte soorten mogelijk. Kroeskoppelikaan zou als dwaalgast ook nog een (hoewel onwaarschijnlijke) mogelijkheid kunnen zijn. Misschien kun je de foto's wat oplichten? Het vleugelpatroon moet al wat duidelijkheid kunnen geven.
groet,
Redmar

frankneijts

In de omgeving van Narbonne (departement Aude) worden al vele jaren Roze Pelikanen waargenomen, misschien wel steeds dezelfde of diverse losse exemplaren en kleine groepjes die vaker terugkomen? De eerste waarneming vond al plaats in 1990 (4 exx.), zelf zag ik er 3 in mei 1997 (onwetend van eerdere waarnemingen) en in latere tripreports uit/van dezelfde omgeving kwam ik 'ze' ook nogal eens tegen.
Overigens worden ook regelmatig Roze Pelikanen in andere delen van Frankrijk gezien: Camargue, Brenne en vooral aan de Atlantische kust ten zuiden van Bretagne.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

redmar_woudstra

Citeervanwege de donkere vleugelachterrand (armpennen).
Dit had ik nog niet eens gezien, dat klinkt goed voor Roze Pelikaan. Dit in combinatie met het geen Frank zegt, zou ik zeggen: gefeliciteerd! Het is sowieso een leuke soort en zeker voor Frankrijk!

Zijn de vogels overigens wild? (of, worden ze door de Franse CDNA als zodanig beoordeeld?)
groet,
Redmar

frankneijts

Citeer
Citeervanwege de donkere vleugelachterrand (armpennen).
Dit had ik nog niet eens gezien, dat klinkt goed voor Roze Pelikaan. Dit in combinatie met het geen Frank zegt, zou ik zeggen: gefeliciteerd! Het is sowieso een leuke soort en zeker voor Frankrijk!

Zijn de vogels overigens wild? (of, worden ze door de Franse CDNA als zodanig beoordeeld?)
Ze worden in Frankrijk wel beoordeeld maar de soort staat op de B en de D-lijst. D.w.z. dat waarnemingen van vóór 1950 (met name de 19e eeuw) deels als wild worden beschouwd (B-lijst) maar die erna mogelijk niet (D-lijst).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ajdees

Bedankt voor de reacties!
In het licht van recente waarnemingen van Rose pelikaan in de regio gaat het dus waarschijnlijk om deze soort.
Helaas kan ik Kleine pelikaan nog steeds niet uitsluiten, dus indienen bij de Franse CDNA heeft niet zoveel zin, denk ik.

groeten, Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

redmar_woudstra

CiteerBedankt voor de reacties!
In het licht van recente waarnemingen van Rose pelikaan in de regio gaat het dus waarschijnlijk om deze soort.
Helaas kan ik Kleine pelikaan nog steeds niet uitsluiten, dus indienen bij de Franse CDNA heeft niet zoveel zin, denk ik.

groeten, Albert
Haha, dat heb ik zelf een keer gedaan met een "oranjesnavelige stern" (ingediend als Bengaalse Stern). Nooit weer iets van gehoord....
groet,
Redmar