'Vale' braamsluiper (en de determinatie ervan)

Gestart door RWester, december 09, 2007, 17:56:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

#30
Niet zo heel vreemd dus dat juist de gids voor de Amerikanen door Sibley, nauwelijks van tekst vergezeld gaat.
De aard van dat volk is niet zodanig.
Maar snap dan het gevaar van oppervlakkigheid!

Aan de andere kant zie ook de tegenpool dat juist op Universiteiten de onderzoekers soms zo vergaand bezig zijn met dingen: Nou ja, moet je het zo ver zoeken?

JohanvantBosch

CiteerHet is makkelijker om een tekeningetje te maken en dat te laten zien.
Maar door gemak alleen wordt een mens niet geoefend.
Leer eens een buitenlandse taal en leer het enkel Nederlands-X zonder het ook X-Nederlands te leren.
Daarom dat vaak beschrijving gevraagd wordt; Je zou  vogelboeken met alleen foto's kunnen uitgeven maar dat doen de meesten toch niet.
Een deel van de vogelaars kijkt liever naar het plaatje dan dat ze daar naast ook over de vogels lezen.
Als ze de vogel op het plaatje gezien hebben denken ze dat ze de hele vogel kennen.
Toch zal daarnaast een lezing, een mens opnieuw, maar dan langs een andere weg bij hetzelfde onderwerp bepalen.
Zo bouw je kennis.
Sommige mensen komen helaas  in hun leven niet verder dan enkel het lezen van strips, of het bekijken van groots opgezette films. Visueel georienteerd tot en met.
Hallo Gerd,
Hou alsjeblieft je teksten kort bondig en simpel. Een lange uitleg maakt het alleen maar ingewikkelder. Misschien wat minder beeldend....?
Want dit heeft echt met jou manier van schrijven te maken en niet met de kennis/interesse/mogelijkheden van de lezers.
Dankjewel!
Groeten,
Johan

RWester

Kreeg net een belletje: de vogel is helaas nog niet weergevonden...

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Thijs Fijen

Wil natuurlijk niet zeggen dat de vogel definitief weg is! (zie bijvoorbeeld de Waterspreeuw)
Thijs Fijen

marijn

Wat Gerd bedoelt staat uitgetekend op pagina 132 van de Helm Identification Guide 'Sylvia Warblers' (Shirihai et al., 2001). In een geval als dit werkt een plaatje uiteraard wel beter dan 100 woorden. Ik neem alleen aan dat ik dat hier niet zomaar even mag herproduceren...
Marijn Prins

RWester

Hier nog een foto van de vogel

Foto: Jan Hartog
 
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


RWester

En nog één

Foto: Jan Hartog
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


RWester

De foto's circuleren nu, maar zonder DNA vergelijking schijnt het een crime te worden
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


redmar_woudstra

Op de één na laatste foto lijkt de braamsluiper wel errug bruin moet ik zeggen. Op de andere valt het wel mee, dus het zal allemaal met het licht te maken hebben.  
groet,
Redmar

RWester

Ha Redmar,

In het veld zag de braamlsuiper er ook erg (licht)bruin uit. De lichte zomen aan de dekverenveren, die het 'vleugelpaneel' vormden ('grasmus') leken bijna beige. De door jou genoemde foto geeft ook het beste de 'veldkleur' van de vogel aan

Omdat ook in het veld niet echt een contrast tussen kop en 'oorstreek' te zien was, vraag ik me af in welke groep de vogel te plaatsen.

Ikzelf neig (volgens kenmerken in Duivendijk-gids) daarom ook meer richting Woestijnbraamsluiper, dan Siberische/Vale
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Edwin Russer

CiteerDe foto's circuleren nu, maar zonder DNA vergelijking schijnt het een crime te worden
Zeg maar gerust onmogelijk. Daardoor zal die vogel van Katwijk ook nooit op naam/taxon worden gebracht.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

P1234

Die is in ieder geval aanvaard als Vale/Woestijnbraamsluiper. Als er nou een split zou komen waarbij deze twee taxa tot één soort worden gepromoveerd, zou de Katwijk vogel alsnog een eerste voor Nederland kunnen worden. In ieder geval vond ik de Katwijk vogel in het veld er veel afwijkender uitzien (van curruca) dan de Vinkhuizen vogel.

Maar nou ben ik ook visueel georienteerd tot en met ;)  
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

dupont

CiteerMaar nou ben ik ook visueel georienteerd tot en met ;)
Daar zijn brillen toch ook voor Peter?
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

P1234

Citeer
CiteerMaar nou ben ik ook visueel georienteerd tot en met ;)
Daar zijn brillen toch ook voor Peter?
:lol:

Ik geef meteen toe dat ik zonder dat ding visueel gedesorienteerd ben, maar da's wel een beetje off-topic
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

RWester

Hallo allen,

In verband met het schrijven van een stukje: weet iemand waar ik overzichtelijk alle Nederlandse gevallen van Vale/Woestijnbraamsluipers kan vinden, waarnemingdetails (datum/data e.d.) en hun CDNA-status?

Heb al bij CDNA op DB gekeken en in Zeldzaamheden in NL. Ergens een overzicht in een DB?

Heb hier en daar wat data, maar misschien dat ik wat over het hoofd zie.

Bij voorbaat dank
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Ben Wielstra

In ieder gaval is het DBActueeltje van Casper Zuyderduyn naar aanleiding van de Katwijkse vogel erg handig om te lezen (DB Vol26 nr1 2004).

RWester

#46
Heb ik pot^&*% twee keer de DB-inhoud van laatste jaren doorgeplozen

Bedankt Ben, stap verder...

Edit: intrigerend stukje van Casper, mede ook omdat ik neig naar S.c.minula in plaats van halimodendri. De vogel oogde (zeker in 'de zon') meer zandkleurig grijsbruin dan ik gewend ben van de Groninger vogel, die ik vaker gezien heb.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


gerdwichers8

Ik heb ooit eens een minula gezien Remco, nadat ik een heel najaar enkele honderden Braamsluipers gezien heb waaronder de toen mij nog onbekende halimodendri Vele vogels heb ik in de hand gehad.
Toen ter tijd vroeg HShirihai mij of ik de buitenste staartpennen op de minula gezien had en ik had dat niet.
Toch kon zijn stringente aanhouden op dat punt mij niet van minula afbrengen; ook na vele jaren niet. Waarom niet? De extreme zijn niet zo heel moeilijk want die zijn echt heel licht zandbruin en zijn kleiner dan andere Braamsluipers. De intermediaire gevallen zijn oorzaak van hoofdbrekens.
Als ik de foto waarop de bruine vogel te zien is alleen zou zien, zou ik deze ondersoort voor mogelijk houden, maar met die andere twee erbij ben ik er zeker over uit.
De mijne heb ik bij bewolkt weer gezien op 12 januari 1994.

RWester

Leg een en ander eens uit Gerd.

Waar was jou minula-waarneming? Hoezo 'zeker over uit'.

Ik heb mijn vogel in vlucht gezien, doch snel en slecht, maar daarbij viel toch de hoeveelheid wit op.

Mijn hoofdbrekens zijn dat tijdens het foerageren en observeren (op 3-4m) de vogel vrij lichtbruin leek, maar onder andere omstandigheden dus grauw.

En deze vogel zag er dus veel lichtbruiner uit dan ik gewend ben bij die van Groningen. Dat valt me op.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


gerdwichers8

#49
Ik heb dat vogeltje gezien tijdens een wandeling in de woestijn 10 km ten noorden van Eilat.
Die was bij bewolkt weer, dus zonder zonneschijn, veel lichter bruin dan hier de eerste en laatste foto; met name het wat donkere bruingrijs van de bovendelen passen niet op die  identiteit.


RWester

welke
Citeerniet op die identiteit.
?

Dus wat bedoel je.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


JohanvantBosch

CiteerHallo allen,

In verband met het schrijven van een stukje: weet iemand waar ik overzichtelijk alle Nederlandse gevallen van Vale/Woestijnbraamsluipers kan vinden, waarnemingdetails (datum/data e.d.) en hun CDNA-status?

Heb al bij CDNA op DB gekeken en in Zeldzaamheden in NL. Ergens een overzicht in een DB?

Heb hier en daar wat data, maar misschien dat ik wat over het hoofd zie.

Bij voorbaat dank
Ik zou gewoon ff max Berlijn e-mailen...

gerdwichers8

#52
Deze link is zeer interessant inzake deze.

http://www.hkbws.org.hk/phpBB2/viewtopic.php?p=9354#9354

En voor de volledigheid deze.

http://www.birdforum.net/showthread.php?t=105044

Met name de Engelse Teeside braamsluiper laten het kenmerk zien wat overtuigend op Woestijnbraamsluiper past: De vogel is structureel een kleine Sylvia!.
Mijns inziens minder van toepassing op de HK vogel.

RWester

Om hier even in te haken op de oostelijke Braamsluiper van Velserbroek.

De vogel oogt wel erg rossig op de onderdelen, waardoor er verschil tussen keel en onderdelen zichtbaar is.

Ook lijkt de vogel een duidelijk masker te hebben en in mijn ogen een best wel 'forse' snavel.

Net even snel door 'DB Kenmerkengids' gelopen, maar kan de Velservogel niet direct plaatsen.

Woestijn lijkt me sowieso niet (te koud grijzig)

Kan verder niet uitwerken, zo weg naar internetloze plek. Ben nieuwsgierig naar reacties.  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankneijts

CiteerMet name de Engelse Teeside braamsluiper laten het kenmerk zien wat overtuigend op Woestijnbraamsluiper past: De vogel is structureel een kleine Sylvia!.
De overtuiging daarvan ontgaat me: elke 'braamsluiper' is een kleine Sylvia.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Orpheus grasmus en Sperwergrasmus zijn beide knoeperts van Sylvia's

Grasmus en Zwartkop en Tuinfluiters wat kleiner.

Kleine Zwartkop; Westelijke weer zwaarder dan Oostelijke,

Braamsluiper heeft een gewicht van 9,5 tot 18 gram.
de 'Kleine Braamsluiper' of zoals we hem noemen in het Nederlands, Woestijn Braamsluiper weegt  8 tot 13 gram.

De laatste zal slechts iets zwaarder zijn dan het dwergje onder de sylvia's: De Woestijn grasmus. Die weegt 7-10,6 gram.

Maar goed, zolang ik nog de kont van een Ree aan  kan zien voor de witte stuit van een ringtail Blauwe Kiek :blink:  (niet te lang natuurlijk :grin: ), mag je me wel vermanen om eerst te stellen dat alle Braamsluipers kleine sylvia's zijn.


redmar_woudstra

#57
Aangezien het topic van de overleden Braamsluiper gesloten is:

Wat moet je denken van deze braamsluiper uit Koeweit?
http://netfugl.dk/pictures.php?id=showpict...icture_id=25287
ssp. icterops, die ken ik niet maar zo'n vogel in Nederland wordt gewoon een Woestijnbraamsluiper lijkt me!

Nog een ander, een Hume's Braamsluiper (ssp. althea) welke toch wat meer op de onze lijkt:
http://netfugl.dk/pictures.php?id=showpict...icture_id=25286

Waar moet je die inschalen? Is althea woestijn-, oostelijk of weer een ander?
groet,
Redmar

BramtK

De vogel in de eerste link is een Grasmus. De vogel in de tweede een eerste winter Oostelijke Orpheusgrasmus.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

redmar_woudstra

CiteerDe vogel in de eerste link is een Grasmus. De vogel in de tweede een eerste winter Oostelijke Orpheusgrasmus.

Bram
Die eerste heb je gelijk.... Die 2e volgens mij niet, waarom denk je aan een Orpheusgrasmus?
groet,
Redmar