'Vale' braamsluiper (en de determinatie ervan)

Gestart door RWester, december 09, 2007, 17:56:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

RWester

Vandaag een (verder niet gedetermineerde) Braamsluiper bij Langenboom, Mill en Sint Hubert, Noord Brabant.

Zie http://www.waarneming.nl/werkgroep/wn_deta...kgroep=nijmegen
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


BWoets

CiteerVandaag een (verder niet gedetermineerde) Braamsluiper bij Langenboom, Mill en Sint Hubert, Noord Brabant.

Zie http://www.waarneming.nl/werkgroep/wn_deta...kgroep=nijmegen
Een Braamsluiper boven in een boom????
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

teunvankessel

Citeer
CiteerVandaag een (verder niet gedetermineerde) Braamsluiper bij Langenboom, Mill en Sint Hubert, Noord Brabant.

Zie http://www.waarneming.nl/werkgroep/wn_deta...kgroep=nijmegen
Een Braamsluiper boven in een boom????
Het kan, heb het ook gezien bij de vogel van Groningen, die zat vaak boven in een boom
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

frankneijts

Citeer
Citeer
CiteerVandaag een (verder niet gedetermineerde) Braamsluiper bij Langenboom, Mill en Sint Hubert, Noord Brabant.

Zie http://www.waarneming.nl/werkgroep/wn_deta...kgroep=nijmegen
Een Braamsluiper boven in een boom????
Het kan, heb het ook gezien bij de vogel van Groningen, die zat vaak boven in een boom
Ook de vogel bij Katwijk een paar winters geleden fourageerde soms (vaak?) hoog in bomen en struiken. Desondanks zou het niet verkeerd zijn een aanvullende beschrijving te vragen?!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bram Rijksen

Die Jan Jacobs moet een boom van een kerel zijn: hoe krijg je anders een vogel die zich 'bovenin de boom' bevindt op minder dat drie meter afstand te zien..?

frankmeer

CiteerIk volgede twee overvliegende Barmsijzen die vlak voor me in een berkje landde. Bovenin zat nog een andere vogel, deze ging wat lager zitten en het bleek om een Braamsluiper te gaan. De vogel zonder kijker gezien op minder dan 3 meter, pijl staat exact. Er bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat het om een Woestijnbraamsluiper gaat.
Hij ging dus lager zitten.
Het kon trouwens ook een klein boompje zijn...
Frank van der Meer

Bram Rijksen

Citeer
CiteerIk volgede twee overvliegende Barmsijzen die vlak voor me in een berkje landde. Bovenin zat nog een andere vogel, deze ging wat lager zitten en het bleek om een Braamsluiper te gaan. De vogel zonder kijker gezien op minder dan 3 meter, pijl staat exact. Er bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat het om een Woestijnbraamsluiper gaat.
Hij ging dus lager zitten.
Het kon trouwens ook een klein boompje zijn...
weer niet goed gelezen..

RWester

#7
Ik ga morgen als het lukt die Braamsluiper checken. Boompje zal wel niet zo hoog zijn geweest. Heb via persoonlijk mail al contact over meer info

Edit: pijl staat (zeer) exact en het betrof inderdaad een laag boompje
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


BWoets

#8
Ik werd net gebeld door Remco Wester....
De Braamsluiper is terug gevonden het het schijnt er goed uit te zien voor een Vale!

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3268183

Iemand hier met een pieper..? lokatie staat exact.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

JohanvantBosch

CiteerIk werd net gebeld door Remco Wester....
De Braamsluiper is terug gevonden het het schijnt er goed uit te zien voor een Vale!

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3268183

Iemand hier met een pieper..? lokatie staat exact.
Hij is (ondertussen al weer ff geleden) gepiept. Ben benieuwd naar de foto's!
Goede actie om te gaan zoeken.... :duim:  

RWester

#10
Vanochtend met Jan Hartog en Hennie Reijnen gestart met zoeken naar de gisteren gemelde 'Braamsluiper' bij zandwinplas De Kuilen bij Langenboom.

Na de waaremer van gisteren telefonisch te pakken hebben kunnen krijgen, bleek dat we een tijd op de verkeerde plek gezocht hadden.

Op de (goede) plek van gisteren een tijd gezocht, maar niets gevonden. Een hek van het crossterrein aan de andere kant van de haag stond open, dus liepen we met z'n drieën het terrein op. Na een tijd zoeken en niets vinden zag ik op een heuvel een groep mezen in een boom, dus ik denk, ga er even bijzitten. Zit ik net op een hekje, kijk ik schuin omhoog. Zit op zo'n drie meter die Braamsluiper!

De vogel foerageerde zeer actief als een 'Phylloscopus' in een berk, van begin naar het eind van een tak werkend, heel af en toe even fladderend. Leek vrij klein en de bovenzijde zag in zonlicht er zand/grijsbruinkleurig uit, wat redelijk vloeiend overliep in een egaal lichtgrijze kop met een iets donkerder oorstreek. Bij grauw licht wat donkerder ogend. Op de vleugel een lichter 'paneel' a la Grasmus door lichte veerranden. Poten donker. Onderdelen opvallend wit, evenals de zijstaart, maar dit werd alleen in vlucht gezien. Helaas niet roepend gehoord.

De vogel is later weggevlogen door een haag, maar zal ongetwijfeld een soort van 'standaardrondje' hebben. Wij konden 'm helaas niet weer vinden daarna.

Tot onze verbazing bleek, toen we het crossterrein afwilden, het hek afgesloten te zijn! Stonden we daar. :wacko: Als kind wel eens door een wcraam geklommen. Die kennis kwam nu goed van pas bij een zeer klein gat naast het hek :D

Edit: een eerste foto...de vogel lijkt hier 'grauw', in zonlicht was de vogel bruiner. Zal ongetwijfeld het lichteffect zijn

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3268183

Foto: Jan Hartog
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Thijs Fijen

Ziet er goed uit toch?

Zal nog even foto's vergelijken met die van Vinkhuizen.

Thijs
Thijs Fijen

P1234

#12
Pak de foto's van Katwijk er dan ook maar bij. In mijn ogen is/was dat nog steeds een hele goeie kandidaat-minula. Ik vind de Hoogkerk vogel veel meer als een nominaat Braamsluiper ogen. De Brabantvogel vind ik interessant, maar hij lijkt wat langer en wat langsnaveliger (waarbij ik ervan uit ga dat de kop iets naar links is gedraaid) dan de Katwijk vogel. Ook lijkt de iris donker. De Katwijkvogel had een superlichte iris, en oogde wel wat als een vrouwtje Baardgrasmus. Dat zie ik bij de Brabantvogel niet echt terug. Misschien een eige topicje van maken? Er schijnt op het Braamsluipervlak sowieso het één en ander in beweging te zijn!
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Thijs Fijen

CiteerEr schijnt op het Braamsluipervlak sowieso het één en ander in beweging te zijn!
Ja vooral met de halimodendri geloof ik. Ze willen meer bekendheid over de ondersoorten etc. Hopelijk is er een flink onderzoek aan de gang ;)

Thijs
Thijs Fijen


Bram Rijksen

CiteerVanochtend met Jan Hartog en Hennie Reijnen gestart met zoeken naar de gisteren gemelde 'Braamsluiper'
héél erg doortastend gereageerd!

RWester

Ik heb het topic even gesplitst....

Overigens is er vandaag na ons nog gezocht door oa. Aart Vink, maar tot heden niet weer gevonden.

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


redmar_woudstra

Gave vogel! Ziet er inderdaad nogal anders uit dan de vogel van Groningen, riep ie ook als die vogel?

Klasse (her)ontdekking Remco et al!
groet,
Redmar

teunvankessel

CiteerGave vogel! Ziet er inderdaad nogal anders uit dan de vogel van Groningen, riep ie ook als die vogel?

Klasse (her)ontdekking Remco et al!
De roep is niet gehoord volgens mij.
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

RWester

Nee, helaas riep de vogel niet. Da's dus jammer.

Ken de vogel van Groningen goed, ook qua roep. Dus dat zou gescheeld hebben.

Morgen wordt er overigens weer gezocht.  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Tim de Boer

Ik zit verder niet echt in die braamsluipers maar wat gaat nou het grote verschil worden met die van groningen? qua soort/ondersoort herkenning enz..
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

dupont

http://waarneming.nl/foto_details.php?id=157989

Helaas krijg ik mijn eigen foto er niet op. Wie dat wel lukt heeft mijn zegen...
Deze Braamsluiper vloog op 24-05-2007 tegen mijn rijdende auto aan. Na circa 15 minuten was de vogel weer bij bewustzijn.
De twee belangrijkste verschillen die ik meen te zien op de foto van Jan Hartog met die van mij is dat de Braamsluiper op mijn foto een donkerder masker heeft en een lichtere buik lheeft. Dit laatste kan ook een lichteffect op de foto van vandaag zijn.
Ik vermoed dat CDNA (zeer) late Braamsluipers alleen op DNA gaat aanvaarden. Evenzeer een gave waarneming!!  
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

RWester

Wat bij de vogel van Langenboom opviel was dat in zonlicht de vogel goed bruin oogde, vooral het lichtere vleugel'paneel' sprong eruit (tegen beige aan).
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


dupont

CiteerIk vermoed dat CDNA (zeer) late Braamsluipers alleen op DNA gaat aanvaarden.
Ik bedoel hier natuurlijk de Vale/Woestijnbraamsluiper  :D
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

RWester

Heeft iemand een goede suggestie voor vogelaars met 'knowhow' om foto's van de Langenboom-vogel voor te leggen?

Probeerde zelf te mailen naar Lars Svensson, maar kreeg een delivery-probleem
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


gerdwichers8

#25
Deze vogel lijkt mij te donker gekleurd op de rug voor een minula. Die heb ik gedurende het hele proces van de eerste vogel in Groningen ook nooit zien zitten.
Grootste moeite hier moet zijn om onderscheid te maken met curruca.
Wat de staartpennen betreft: De buitenste van curruca is buiten een wat donkerder kleur op het einde van enkel de schacht eender met die van halimodendri. De een na buitenste staartpen wordt van wit ongeveer een centimeter binnengedrongen via de schacht aan de binnenvlagzijde bij halimodendri terwijl bij curruca slechts de top witgerand is. Lijkt me erg moeilijk te zien tijdens de vlucht.
Wel lekker bruin vogeltje en zijn pet is ook vrij licht.
Sowieso moeilijke materie ver binnen de extreme waarden en zonder de vogel in de hand te hebben.
Succes ermee

RWester

Hoi Gerd,

Hoewel de foto een wat grijzere vogel toont (door grauwe omstandigheden op moment van fotograferen) zag de vogel er in het 'echt' veel bruiner uit. Naar mijn mening zelfs bruiner dan de vogel van Groningen (die ik vaker heb mogen bekijken). Onder goed licht neigden de 'vleugelpanelen' zelfs richting beige.

Helaas hebben we inderdaad de zijstaart niet goed kunnen bekijen, omdat dit alleen in vlucht goed opviel. Detail tot op de staartveer was dus niet mogelijk.

Wat je met 'binnengedrongen' bedoeld is me onduidelijk. Even duidelijke taal?  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


gerdwichers8

#27
Met 'binnendringen' beschrijf ik dat het wit niet aan de rand van de veer alleen beperkt blijft maar ook richting, of op weg naar het centrum van de veer, via de schacht,  wit inkleurt en de rand verlaat; de inkleuring geschiedt dus niet via de hele breedte van de veer.
Indien het wit alleen de rand  zou betreffen, heeft de witte kleur geen betrekking op het centrum.
Nu de kleur wit niet  alleen tot de rand of top van de veer beperkt blijft , moet ik in de beschrijving dat bepaalde patroon van het wit beschrijven en dat door gebruik te maken van de bouw van de veer.
Als het wit via de schacht het precieze centrum al bereikt zou hebben, zou ik een ander werkwoord gebruiken. Nu die inkleuring van wit gaat volgens een deel van de veer wat overloopt in het centrum , nml. 'het midden' of 'de schacht',  kan ik omwille van dat nuanceverschil het woord 'binnendringen' gebruiken.
Het wit is er nog niet, maar het is er naar op weg.
Zo heb je van 1 woord een hele uitleg.

Maar ook een sluitend begrip met slechts 1 woord.

Bas vd Burg

CiteerMet 'binnendringen' beschrijf ik dat het wit niet aan de rand van de veer alleen beperkt blijft maar ook richting, of op weg naar het centrum van de veer, via de schacht,  wit inkleurt en de rand verlaat; de inkleuring geschiedt dus niet via de hele breedte van de veer.
Indien het wit alleen de rand  zou betreffen, heeft de witte kleur geen betrekking op het centrum.
Nu de kleur wit niet  alleen tot de rand of top van de veer beperkt blijft , moet ik in de beschrijving dat bepaalde patroon van het wit beschrijven en dat door gebruik te maken van de bouw van de veer.
Als het wit via de schacht het precieze centrum al bereikt zou hebben, zou ik een ander werkwoord gebruiken. Nu die inkleuring van wit gaat volgens een deel van de veer wat overloopt in het centrum , nml. 'het midden' of 'de schacht',  kan ik omwille van dat nuanceverschil het woord 'binnendringen' gebruiken.
Het wit is er nog niet, maar het is er naar op weg.
Zo heb je van 1 woord een hele uitleg.

Maar ook een sluitend begrip met slechts 1 woord.
Sorry hoor, dit vind ik nog steeds erg vaag, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk............
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

gerdwichers8

#29
Het is makkelijker om een tekeningetje te maken en dat te laten zien.
Maar door gemak alleen wordt een mens niet geoefend.
Leer eens een buitenlandse taal en leer het enkel Nederlands-X zonder het ook X-Nederlands te leren.
Daarom dat vaak beschrijving gevraagd wordt; Je zou  vogelboeken met alleen foto's kunnen uitgeven maar dat doen de meesten toch niet.
Een deel van de vogelaars kijkt liever naar het plaatje dan dat ze daar naast ook over de vogels lezen.
Als ze de vogel op het plaatje gezien hebben denken ze dat ze de hele vogel kennen.
Toch zal daarnaast een lezing, een mens opnieuw, maar dan langs een andere weg bij hetzelfde onderwerp bepalen.
Zo bouw je kennis.
Sommige mensen komen helaas  in hun leven niet verder dan enkel het lezen van strips, of het bekijken van groots opgezette films. Visueel georienteerd tot en met.