Hoofdmenu

Ben nieuwsgierig

Gestart door peter van santbrink, augustus 24, 2017, 22:34:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter van santbrink

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/143229297
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2017-08-24 Schiedam
Foto's:
















bij voorbaat dank Peter van Santbrink

Zelfde exemplaar is door een collega botanist gedetermineerd als Donkere vetmuur, zie bij mijn waarneming echter roze in kroonblad wat ik niet bij deze soort kan plaatsen; toch een Donkere vetmuur of iets anders ?

dirder

Ga er eens met een sleutel tegenaan?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

peter van santbrink

Citaat van: dirder op augustus 24, 2017, 22:45:21 PM
Ga er eens met een sleutel tegenaan?

ben nog niet zo lang bezig met planten, op soortenbank.nl vind ik geen donkere vetmuur; op deze site zie ik dat de Tengere vetmuur blijkbaar is gesplitst in Uitstaande en Donkere en op de eerst genoemde site zie ik dat de Uitstaande het kroonblad in de knop een roze-rode tand heeft, dus zou dit een Uitstaande vetmuur moeten zijn (hoewel bloeitijd niet helemaal klopt maar dat kan liggen aan de klimaatverandering ;D)

Nog nooit een vetmuur tegengekomen, zit ik goed ?

gertjanvannoord

Gertjan van Noord

peter van santbrink

Citaat van: peter van santbrink op augustus 24, 2017, 23:32:13 PM
Citaat van: dirder op augustus 24, 2017, 22:45:21 PM
Ga er eens met een sleutel tegenaan?

ben nog niet zo lang bezig met planten, op soortenbank.nl vind ik geen donkere vetmuur; op deze site zie ik dat de Tengere vetmuur blijkbaar is gesplitst in Uitstaande en Donkere en op de eerst genoemde site zie ik dat de Uitstaande het kroonblad in de knop een roze-rode tand heeft, dus zou dit een Uitstaande vetmuur moeten zijn (hoewel bloeitijd niet helemaal klopt maar dat kan liggen aan de klimaatverandering ;D)

Nog nooit een vetmuur tegengekomen, zit ik goed ?

niet dus, Spurrie met roze in kroonblad kom ik op 3 soorten uit waarvan 2 een zilte staandplaats hebben dus dan kom ik uit op Rode schijnspurrie

gbeersma

Kun je alleen op basis van de standplaats zilte schijnspurrie zomaar uitsluiten?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

migratorius

Citaat van: gbeersma op augustus 25, 2017, 10:27:25 AM
Kun je alleen op basis van de standplaats zilte schijnspurrie zomaar uitsluiten?
Nee.
Bij Zilte staat bij verspreidingsatlas.nl:
"Bladeren: De langwerpige tot lijnvormige blaadjes zijn vlezig en kunnen licht of donker van kleur zijn. De korte steunblaadjes zijn schedevormig."
Bij Rode: De tegenoverstaande bladeren zijn lijnvormig, hebben een stekelige punt (genaald), niet vlezig en aan beide kanten vlak. De bovenste bladeren groeien in bundels. De zilverige steunblaadjes zijn langwerpig."
Ik heb het geprobeerd maar ik kan dit op foto's (en niet alleen deze!) totaal niet beoordelen.

JanHein

M.V.S

Zilte (en gerande) schijnspurrie komen, net als deens lepelblad en hersthoornweegbree, ook in het binnenland voor op plaatsen waar regelmatig gepekeld wordt! Feit dat deze niet op een typische zilte plaats staat, sluit helemaal geen enkele soort uit.

De steunblaadjes zijn op de foto goed zichtbaar. Die zijn duidelijk breed driehoekig, en dus valt rode schijnspurrie af!

verder is het giswerk, omdat de bloemen niet scherp op de foto staan en er ook geen maten bij staan. Op algemeen beeld, ervaring en kijkend naar wat kleinere bloemjes met wat minder meeldraden LIJKEN, zou ik zeggen zilte schijnspurrie.
Groetjes, Marc

migratorius

Citaat van: M.V.S op augustus 25, 2017, 15:28:49 PM
De steunblaadjes zijn op de foto goed zichtbaar. Die zijn duidelijk breed driehoekig, en dus valt rode schijnspurrie af!
Zijn dat die vliezige schubjes? Mijn probleem is (naast het variabele fotografische talent van de waarnemers) dat ik niet weet waarnaar ik moet kijken!

JanHein

M.V.S

Op de laatste foto zie je er twee bijvoorbeeld heel duidelijk onder de vinger. Het zijn inderdaad die wat lichtere schubjes.

Staat overigens een prima tekening van in de Heukels. Waar dat boek al niet goed voor is he ;)
Groetjes, Marc

Rien Ondersteijn

Deze pleit niet echt duidelijk voor Salina,omdat:
-de kroonbladen korter zouden moeten zijn dan de kelk,
-Hij maar 5 meeldraden mag hebben
-en de steunblaadjes schedevormig zouden moeten zijn.
https://www.verspreidingsatlas.nl/1238#
Groene groe[n]tjes.Rien.

M.V.S

Maar Rien, volgens mij is het plaatje dat je hebt bijgevoegd fout. In mijn Heukels staan de namen precies andersom (dus de "smalle spitse" voor rode, en de "brede" voor de zilte/gerande.

Ik heb nog even in de foto's gekeken (want ook de Heukels kan het fout hebben), maar daar zie ik ook bij dat de brede steunblaadjes bij zilte/gerande horen.

Overigens noemt Heukels de bloemgrootte niet, dus ik denk dat er enige variatie te verwachten is.
Groetjes, Marc

Pieter Stolwijk

De onderschriften bij dit plaatje in de Heukels waren toch verwisseld?
Het linkerplaatje stelt S. rubra voor. Het rechter de andere twee soorten. Of heb ik het mis?

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Rien Ondersteijn

Is dat zo Marc ?
Dit plaatje komt van de Soortenbank !!
De Bloemgrootte is zeker discutabel-mee eens.
Blijft over dat vele bronnen spreken over 5 meeldraden....
De laatste Heukels heb ik niet bij de hand.De Oecologische Flora rept daarentegen niet eens over het verschil in steunblad..
Wél dat Salina nooit meer dan 5 meeldraden heeft..
Misschien moeten we 'm Zilte Rooie noemen...
Groene groe[n]tjes.Rien.

peter van santbrink

interessante discussie, zal kijken of ik nog wat extra foto's kan maken met de nadruk op steunblaadjes, bloem en grootte

dirder

Doe toch maar zelf met de sleutel.
Groeten, Dirk Derdeyn.

M.V.S

#17
Het plaatje van soortenbank is fout. Zoals in Heukels staat is het goed
Groetjes, Marc


Pieter Stolwijk

OP Soortenbank staat dezelfde fout als in de Heukels! Of is er een gecorrigeerde editie van de laatste?
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

M.V.S

#20
In mijn Heukels staat 'ie gewoon goed. Daarom zei ik ook dat ik het ben gaan opzoeken, omdat de Heukels ook niet altijd correct is.

Ik heb zelfs nog rode schijnspurrie opgezocht hier een paar straten verderop, en die steunblaadjes zijn écht zoals het plaatje in mijn Heukels (hieronder), en zoals bij blumeninschwaben staat. Waarschijnlijk heb ik dus een nieuwere druk, waar deze fout is uitgehaald.
Groetjes, Marc

mcbudd

in de 23ste druk zijn de plaatjes verwisseld, net als op Soortenbank (gebaseerd op, naar ik meen, de 22ste druk). Dit heeft ook ooit eens op een officieel uitgegeven  blad met errata gestaan.

groet, Marc

M.V.S

Citaat van: mcbudd op augustus 27, 2017, 13:48:51 PM
in de 23ste druk zijn de plaatjes verwisseld, net als op Soortenbank (gebaseerd op, naar ik meen, de 22ste druk). Dit heeft ook ooit eens op een officieel uitgegeven  blad met errata gestaan.

groet, Marc

Het plaatje dat ik hierboven heb gepost, komt ook uit mijn 23ste druk. Dat zal dan wel een latere versie zijn, waarbij de fout hersteld is.
Groetjes, Marc

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Pieter Stolwijk

Het plaatje dat Marc postte is correct. Zo staat het niet in in mijn editie van de Heukels. In een latere oplage (niet druk!) blijkbaar gecorrigeerd.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

gertjanvannoord

Citaat van: mcbudd op augustus 27, 2017, 13:48:51 PM
in de 23ste druk zijn de plaatjes verwisseld, net als op Soortenbank (gebaseerd op, naar ik meen, de 22ste druk). Dit heeft ook ooit eens op een officieel uitgegeven  blad met errata gestaan.

groet, Marc

De huidige versie van Soortenbank is gebaseerd op de 23e druk
Gertjan van Noord

dirder

Ik meen gezien te hebben dat van de waarnemer intussen een Spergularia voorbij kwam in de fotogalerij op waarneming.nl.
Groeten, Dirk Derdeyn.

peter van santbrink

Citaat van: dirder op augustus 28, 2017, 23:22:02 PM
Ik meen gezien te hebben dat van de waarnemer intussen een Spergularia voorbij kwam in de fotogalerij op waarneming.nl.

Inderdaad hetzelfde exemplaar nog een keer ingevoerd met extra foto' s; blijft lastig voor mij, grootte bloem lijkt mij niet groot genoeg voor Gerande ?

dirder

Dat zou dan hier moeten zijn: https://waarneming.nl/waarneming/view/143352441 voor de volledigheid. Met een sleutel is dat zelfs vanaf foto niet erg moeilijk, lijkt me.
Groeten, Dirk Derdeyn.