Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag

Auteur Topic: Wil je het nieuwste van het nieuwste?  (gelezen 3454 keer)

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
Re: Wil je het nieuwste van het nieuwste?
« Reactie #30 Gepost op: augustus 30, 2017, 11:44:54 am »

2 punten:
- als ik importeer uit galerij in obsmapp en dan via obsidentify geleid wordt, en ik ergens in het proces mijn scherm-orentatie wijzig, wordt na het exporteren naar obsmapp, de foto weer naar obsidentify gestuurd en blijf je in een loop zitten, met meerdere waarnemingen tot gevolg.

- de app herkent een foto uit de groep sabelsprinkhanen als zodanig, maar kan die niet doorsturen naar obsmapp.

1. In de volgende versie werkt de app alleen nog maar in portrait mode dus zou het probleem opgelost moeten zijn
2. Goed punt, dank

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #31 Gepost op: augustus 30, 2017, 14:24:12 pm »

Laurens, als een identificatie mis gaat heeft dat diverse oorzaken, maar de meest voorkomende is niet croppen en/of te weinig pixels
is daar niet wat op te verzinnen ?
een vlekje op een laken -> niet identificeren
de foto is te blurry -> niet identificeren
zou al weer een hoop mismatches schelen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #32 Gepost op: augustus 30, 2017, 14:46:13 pm »

Laurens, als een identificatie mis gaat heeft dat diverse oorzaken, maar de meest voorkomende is niet croppen en/of te weinig pixels
is daar niet wat op te verzinnen ?
een vlekje op een laken -> niet identificeren
de foto is te blurry -> niet identificeren
zou al weer een hoop mismatches schelen

Dat staat op mijn wensenlijstje, maar omdat te doen moet ik een aantal vrijwilligers hebben die voor een redelijke hoeveelheid plaatjes (zeg 500) aangeven:
* of er voldoende gecropped is
* of de foto scherp is

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #33 Gepost op: augustus 30, 2017, 14:55:21 pm »

okay, hoe bepaal je die selectie ?

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #34 Gepost op: augustus 30, 2017, 14:59:15 pm »

okay, hoe bepaal je die selectie ?

Het meest directe lijkt me de foto's van waarnemingen die via ObsId zijn gestuurd en waarbij de soort veranderd is tijdens de validatie op waarneming.nl. Dat lijkt me een mooie selectie waar het aantal onscherpe foto's en brakke crops relatief hoog is.

rudolfterp

• Member
« Reactie #35 Gepost op: augustus 30, 2017, 15:54:51 pm »

Vond nog een klein dingetje:

Een foto gemaakt met mijn mobiel in portrait (buiten ObsId om) komt in ObsId in landscape. De crop-tool ziet het wel goed en na croppen blijft het goed, maar daarvoor is de foto dus foutief gedraaid. Dit is bij elke originele portrait-foto uit mijn mobiel. Landscape gaat wel goed. Wordt de exif-orientatie niet goed uitgelezen ergens?

Het gebeurt overigens niet als ik vanuit ObsId een foto maak met de externe camera app, dan blijft portrait wel portrait.

En de derde optie: als ik de foto deel via ObsMapp, die dan opent in ObsId, dan blijft de foto altijd (foutief) in landscape.

Over de deel-functie via ObsMapp: de foto wordt direct geanalyseerd, ik krijg geen mogelijkheid tot croppen. Deze directe poging slaagt zelden, omdat ik flink moet croppen, er zit immers geen macro-lens op mijn mobiel. Ik zou het logischer vinden om op het beginscherm te komen waar je nog foto's kunt toevoegen en croppen.

Nog logischer zou ik het vinden om de foto te delen met ObsID, ipv ObsMapp (of beide, zodat je de keuze hebt). Want via ObsID kun je immers eenvoudig weer naar ObsMapp. ObsID is een pure foto-applicatie, ObsMapp is veel breder. Zelf gebruik ik ObsMapp zelden, alleen voor de media-database. Ken ook genoeg mensen die ObsMapp wel gebruiken voor waarnemingen maar dan puur voor de locatie, en hangen de foto's (van grote camera) er via een PC pas aan. In beide gevallen komt er geen foto door ObsMapp. Voor die gebruikers is een directe deel-optie naar ObsID logischer denk ik?

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #36 Gepost op: augustus 30, 2017, 17:34:04 pm »

Over enkele minuten een nieuwe versie 0.9.9 (51):

---------
Nieuw
- Downloaden van referentiebeelden kan nu ook per stuk (on-demand)
- Er wordt nu met een vinkje aangegeven welke soort is geselecteerd voor opslaan. Het selecteren van de soort voor opslaan gebeurd door de soort *lang* in te drukken
Opgelost
- Aantal Nederlandse vertalingen toegevoegd
- Roteren van telefoon heeft geen effect meer
- De taal voor de soortnamen is nu ook bij verse installaties correct ingesteld
- Beter gebruik van ruimte op 720p schermen
-----------

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #37 Gepost op: augustus 31, 2017, 15:29:36 pm »

0.9.10 (52) is beschikbaar:

-------------
Nieuw
- Optie: weergeven GPS nauwkeurigheid in camerascherm (default: aan)
- Optie: verbergen onwaarschijnlijke 2e en 3e resultaten (default: aan)
- Vertaling van UI in Frans
Opgelost
- verbeterde koppeling met ObsMapp
- taal voor soorten wordt nu op Nederlands gezet bij verse installaties/foute instelling
- afspelen van shutter geluid is nu een optie
-------------

marcel123

• Member
« Reactie #38 Gepost op: augustus 31, 2017, 20:21:37 pm »

0.9.10 (52)
Als ik op ID klik krijg ik de niet zinvolle? melding 'download gestart'

rudolfterp

• Member
« Reactie #39 Gepost op: augustus 31, 2017, 22:23:11 pm »

1. Het automatisch downloaden van referentieafbeeldingen vind ik een prettige toevoeging, maar het 'download gestart' is inderdaad wat verwarrend.

2. Het vinkje is handig, maar geeft ook een indruk van iets van goedgekeurd. Iets neutralers qua selectie is misschien beter? Gewoon een bolletje?

3. Over vertalingen en menu (zie bijlage voor a. en b.):
   a. De huidige optie (tekst in grijs) gaat niet helemaal goed bij een aantal opties. Allemaal iets met geluid. En bij de optie die daadwerkelijk over geluid gaat staat het ook niet goed.
   b. De onderste twee opties hebben geen NL-vertaling

c. Optie "Soort weergave" toont nog steeds niet default 'systeemtaal' maar ik krijg inderdaad wel NL-soorten te zien.
   d. 'Soort weergave' moet zijn 'Soortweergave' of misschien is iets van 'Taal Soortenlijst' nog duidelijker?
   e. 'Systeem taal' als optie bij Externe bron heeft nog steeds een spatie teveel, net als 'Soort informatie' (2x fout, in hoofdmenu en submenu)

4. 720p-ruimte stuk beter en roteren kan nu alleen nog in het crop-scherm. Is dat de bedoeling? (geen probleem verder, werkt goed, draait daarna weer terug).

5. 2e en 3e resultaat weglaten is prettig. Kon even geen voorbeeld vinden, maar wat gebeurd er als alle resultaten lage percentages hebben? Krijg je dan alleen de eerste met bijv. 20% te zien? Dan zijn de laatste 2 misschien ook nuttig?

Maarten Hotting

• Admins
« Reactie #40 Gepost op: september 01, 2017, 07:58:46 am »

In de instellingen onder de instellingen 'Toon GPS ...' en 'Toon onwaarschijnlijke resultaten' wordt de tekst "Toon" weergegeven als vinkje is ingeschakeld.
Die tekst veranderd als het vinkje uitstaat naar "Speel geluid niet af", dat zal niet kloppen en moet iets van "Niet tonen" zijn lijkt mij.

Bij de instellen 'Speel geluid ...' staat als het vinkje aanstaat "Speel af" en als die uitstaat "Speel geluid af", dat lijkt ook niet helemaal correct.

En dan krijg ik nog een waarschuwing over de locatie als ik een foto maak terwijl er wel een goede GPS wordt getoond, zie screenshot.
Groet,
Maarten

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #41 Gepost op: september 01, 2017, 07:59:31 am »

ik weet niet waar deze thuis hoort -->https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=383332.msg2148009#msg2148009
misschien wel hier

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #42 Gepost op: september 01, 2017, 08:49:06 am »

1. Het automatisch downloaden van referentieafbeeldingen vind ik een prettige toevoeging, maar het 'download gestart' is inderdaad wat verwarrend.

2. Het vinkje is handig, maar geeft ook een indruk van iets van goedgekeurd. Iets neutralers qua selectie is misschien beter? Gewoon een bolletje?

3. Over vertalingen en menu (zie bijlage voor a. en b.):
   a. De huidige optie (tekst in grijs) gaat niet helemaal goed bij een aantal opties. Allemaal iets met geluid. En bij de optie die daadwerkelijk over geluid gaat staat het ook niet goed.
   b. De onderste twee opties hebben geen NL-vertaling

c. Optie "Soort weergave" toont nog steeds niet default 'systeemtaal' maar ik krijg inderdaad wel NL-soorten te zien.
   d. 'Soort weergave' moet zijn 'Soortweergave' of misschien is iets van 'Taal Soortenlijst' nog duidelijker?
   e. 'Systeem taal' als optie bij Externe bron heeft nog steeds een spatie teveel, net als 'Soort informatie' (2x fout, in hoofdmenu en submenu)

4. 720p-ruimte stuk beter en roteren kan nu alleen nog in het crop-scherm. Is dat de bedoeling? (geen probleem verder, werkt goed, draait daarna weer terug).

5. 2e en 3e resultaat weglaten is prettig. Kon even geen voorbeeld vinden, maar wat gebeurd er als alle resultaten lage percentages hebben? Krijg je dan alleen de eerste met bijv. 20% te zien? Dan zijn de laatste 2 misschien ook nuttig?

1. Ik haal die boodschap wel weg
2. Ja, terwijl ik er mee bezig was had ik dezelfde overweging, maar ik kon nog niet direct iets anders vinden. Een bolletje klinkt wel aardig.
3. Sorry, ik neem het nu echt mee in de volgende release
4. Ik zal roteren bij crop scherm ook uitzetten
5. Als nr. 1 20% is dan worden de andere resultaten ook getoond, er is over nagedacht ;) (zelfs statistisch onderbouwd)

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #43 Gepost op: september 01, 2017, 08:51:21 am »

In de instellingen onder de instellingen 'Toon GPS ...' en 'Toon onwaarschijnlijke resultaten' wordt de tekst "Toon" weergegeven als vinkje is ingeschakeld.
Die tekst veranderd als het vinkje uitstaat naar "Speel geluid niet af", dat zal niet kloppen en moet iets van "Niet tonen" zijn lijkt mij.

Bij de instellen 'Speel geluid ...' staat als het vinkje aanstaat "Speel af" en als die uitstaat "Speel geluid af", dat lijkt ook niet helemaal correct.

En dan krijg ik nog een waarschuwing over de locatie als ik een foto maak terwijl er wel een goede GPS wordt getoond, zie screenshot.

Dank, ik was iets te vlot met copy-paste, ik pas het aan.

Die GPS waarschuwing is op z'n plek daar (nauwkeurigheid is namelijk > 25 m). Maar moet de minimale nauwkeurigheid groter? of instelbaar?

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #44 Gepost op: september 01, 2017, 08:56:33 am »

ik weet niet waar deze thuis hoort -->https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=383332.msg2148009#msg2148009
misschien wel hier

Je kan in ObsMapp de waarneming aanpassen om een correcte locatie op te geven?

Wat uitleg. Om batterijverbruik in ObsId te verbeteren wordt de GPS nu alleen in het camerascherm aangezet. Dit heeft als nadeel dat je soms geen fix hebt als je een foto maakt.

Alex heeft ObsMapp nu zo gemaakt dat hij ook waarnemingen zonder locatie accepteert, maar dan kan je ze dus niet direct doorsturen.

Ik snap dat dit niet ideaal is zo, ik hoor graag betere oplossingen.

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #45 Gepost op: september 01, 2017, 09:06:21 am »

de gps nauwkeurigheid mag best <=1000 meter zijn.
voorheen kreeg ik een waarschuwing als ik een identificatie wilde doen zonder 'fix' die heb ik niet gezien anders was ik wel alert.
dit is nog niet ideaal.

start obsidentify
open foto vanuit galerij (de gps start ?)
fix niet aanwezig -> melding met advies te wachten op fix met de mogelijkheid om dit te negeren (voor al die mensen die hun waarnemingen niet doorzetten naar obsmapp, of als obsmapp niet aanwezig is)
fix wel aanwezig of waarschuwing genegeerd -> identificeren

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #46 Gepost op: september 01, 2017, 09:10:11 am »

de gps nauwkeurigheid mag best <=1000 meter zijn.
voorheen kreeg ik een waarschuwing als ik een identificatie wilde doen zonder 'fix' die heb ik niet gezien anders was ik wel alert.
dit is nog niet ideaal.

start obsidentify
open foto vanuit galerij (de gps start ?)
fix niet aanwezig en geen gps coordinaten -> melding met advies te wachten op fix met de mogelijkheid om dit te negeren (voor al die mensen die hun waarnemingen niet doorzetten naar obsmapp, of als obsmapp niet aanwezig is)
fix wel aanwezig of waarschuwing genegeerd -> identificeren

Dat klinkt aardig, maar foto uit gallerij moet toch z'n eigen locatie hebben?

Of zit jij met het "probleem" dat je spiegelreflex geen locatie opslaat en dat je dus gebruik maakt van de ObsID GPS voor de locatie?

PS Volgens mij heb je nooit een GPS fix en nauwkeurigheid > 1000 m, dus dan is het gewoon fix/nofix
« Laatst bewerkt op: september 01, 2017, 09:12:51 am door Laurens Hogeweg »

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #47 Gepost op: september 01, 2017, 09:11:45 am »

mijn fotos hebben geen lat/lon dat klopt, ik heb de voorgestelde flow daarop aangepast in mijn bericht.

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #48 Gepost op: september 01, 2017, 09:17:34 am »

mijn fotos hebben geen lat/lon dat klopt, ik heb de voorgestelde flow daarop aangepast in mijn bericht.

Ik denk dat het een tikje verwarrend kan zijn als ObsId zomaar zijn eigen huidige locatie toevoegt aan gallerij foto's. Ik zal daar ook een dialoog venster voor maken:

"Gallerij foto bevat geen locatie, wilt u de huidige telefoon locatie gebruiken?" : "Ja", "Nee", "Ja, altijd", "Nee, nooit"

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #49 Gepost op: september 01, 2017, 09:19:19 am »

prima

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #50 Gepost op: september 01, 2017, 13:54:10 pm »

Lauren, ik heb geen idee, maar kan obsidentify 'weten' of obsmapp ook geinstalleerd is ?
Zoja dan kan het hele gps gedoe uitblijven inclusief de mogelijkheid om 1 of meer waarnemingen door te zetten naar ObsMapp
Wel natuurlijk het dringende advies om dit toch te installeren zodat deze waarnemingen ook meedoen voor de wetenschap

jjvdlaan

• Member
« Reactie #51 Gepost op: september 01, 2017, 16:11:15 pm »

Eh Laurens,

Ik zie dat mijn Telefoon nog versie 0.9.6(46) heeft,   en hier in de posts inmiddels 09.10 (xx)  staat.
Hij werd in het begin keurig geupdate,  maar op een of andere manier nu niet meer.

groet J-J

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #52 Gepost op: september 01, 2017, 16:28:20 pm »

Eh Laurens,

Ik zie dat mijn Telefoon nog versie 0.9.6(46) heeft,   en hier in de posts inmiddels 09.10 (xx)  staat.
Hij werd in het begin keurig geupdate,  maar op een of andere manier nu niet meer.

groet J-J

Dit topic gaat over testversies (voor reden en uitleg zie 1e bericht van dit topic: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=405949.msg2144261#msg2144261).

Test versies zijn 0.9.7, 0.9.8, 0.9.9 en 0.9.10.

Als je graag steeds de laatste versie wilt hebben moet je je dus even aanmelden via het 1e bericht.
« Laatst bewerkt op: september 01, 2017, 16:30:58 pm door Laurens Hogeweg »

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #53 Gepost op: september 01, 2017, 20:33:21 pm »

Over enkele minuten 0.9.11

-----------
nieuw
- tips bij onzeker resultaat
- huidige locatie kan nu worden overgenomen bij externe foto's zonder locatie
- er kan nu gewacht worden op een GPS fix
opgelost
- vinkje vervangen door rondje
- taalvoutjes
-------------

Het overnemen van locatie bij externe foto's of het toevoegen van de huidige locatie aan externe foto's is compleet herschreven. Volgens mij is het nu goed, maar let er even extra op.

Als deze release geen grote problemen oplevert dan wordt dit ook de volgende release voor de niet-testers. Ik ga dus geen dingen oplossen of veranderen behalve crashes en serieuze bugs.

marcel123

• Member
« Reactie #54 Gepost op: september 01, 2017, 21:23:07 pm »

:duim: Dat lijkt me reuzehandig. Op welk tijdstip neemt ie de locatie over en hoe slaat ie die op? In de foto?
« Laatst bewerkt op: september 01, 2017, 22:13:58 pm door optilete »

Maarten Hotting

• Admins
« Reactie #55 Gepost op: september 01, 2017, 22:43:19 pm »

De helderheid van het schermscherm (de foto van de Gehakkelde Aurelia) is een stuk hoger dan de ingesteld helderheid bij mij. Zeker 's avonds is dat niet fijn.
Kan dat opgelost worden zodat de helderheid niet veranderd?
Groet,
Maarten

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #56 Gepost op: september 01, 2017, 23:00:37 pm »

:duim: Dat lijkt me reuzehandig. Op welk tijdstip neemt ie de locatie over en hoe slaat ie die op? In de foto?

Op het moment van toevoegen, locatie wordt in de EXIF geschreven van de foto.

Wat bedoel je met de screenshot? "file copy failed"? De S4 doet rare dingen...

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #57 Gepost op: september 01, 2017, 23:01:13 pm »

De helderheid van het schermscherm (de foto van de Gehakkelde Aurelia) is een stuk hoger dan de ingesteld helderheid bij mij. Zeker 's avonds is dat niet fijn.
Kan dat opgelost worden zodat de helderheid niet veranderd?

Ik zie nu pas wat je bedoelt, ja dat is een beetje irritant, ik kijk even of dat snel op te lossen is.

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #58 Gepost op: september 02, 2017, 07:14:27 am »

Bekende bugs in 0.9.11 die al opgelost zijn voor de volgende versie:
- Helderheid splashscreen
- Rotatie van beelden uit gallerij verkeerd
- Samsung Galaxy S4: "file copy failed" opgelost, schermrotatie problemen opgelost
« Laatst bewerkt op: september 02, 2017, 09:41:56 am door Laurens Hogeweg »

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #59 Gepost op: september 02, 2017, 10:23:43 am »

Versie 0.9.12

-----------
Nieuw
- De locatie in de observatielijst kan nu geklikt worden
Opgelost
- Helderheid splashscreen
- Rotatie van beelden uit gallerij verkeerd
- Samsung Galaxy S4: "file copy failed" opgelost, schermrotatie problemen opgelost
- Soortnaam nu in juiste taal in observatielijst en soortenlijst
-----------
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.029 seconden met 19 queries.