Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1] 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Wil je het nieuwste van het nieuwste?  (gelezen 3836 keer)

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
Wil je het nieuwste van het nieuwste?
« Gepost op: augustus 24, 2017, 15:12:32 pm »

De komende dagen staan er een aantal wijzigingen gepland die de app bruikbaarder moeten maken: onder andere een verbeterde herkenning, het downloaden van soort foto's naar de app ter referentie en ondersteuning voor meerdere talen.

Deze wijzigingen zijn dusdanig complex dat ik opzoek ben naar een groep mensen die deze versie wil testen voordat deze voor iedereen beschikbaar wordt.

Het voordeel is dat je als eerste nieuwe functies en verbeteringen krijgt, het nadeel is dat er een kleine kans is dat de app niet goed werkt.

Je kan meedoen via https://play.google.com/apps/testing/org.obsidentify.recognition_i.

Het heeft alleen zin om mee te doen als je ook feedback wil leveren in dit topic (en vooral ook als er geen problemen zijn!).

Zoals gezegd kan het nog even duren voordat de nieuwere versie er is, maar ik ben hard bezig.

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
Re: Wil je het nieuwste van het nieuwste?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 24, 2017, 17:11:25 pm »

Binnen enkele minuten wordt versie 0.9.7 (47) aangeboden aan de deelnemers aan de testgroep.

Release notes
------------
Interface nu beschikbaar in Engels en Nederlands (afhankelijk van de instellingen van je telefoon)
Vierkante foto's niet meer verplicht voor herkenning: croppen kan nu met elke rechthoekige vorm
De soortnamen kunnen in Engels, Nederlands, Frans en Duits worden weergegeven
Er is een nieuwe instelling om in plaats van rondjes thumbnails van de gemaakte foto's te laten zien (NB: je kan ook instellen of je de fotostrip dan onder of boven wilt)
De puntlijngrasuil bug is waarschijnlijk opgelost
------------

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #2 Gepost op: augustus 25, 2017, 12:57:35 pm »

die thumbnails zijn mogelijk minder mooi, maar wel een stuk duidelijker om te zien wat je al gedaan hebt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #3 Gepost op: augustus 25, 2017, 13:36:33 pm »

die thumbnails zijn mogelijk minder mooi, maar wel een stuk duidelijker om te zien wat je al gedaan hebt

Ja, maar je kan kiezen. Kiezen tussen mooi en gebruiksgemak :)

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #4 Gepost op: augustus 25, 2017, 14:00:08 pm »

jazeker. klopt mijn beeld dat het splashscreen wat minder fel is geworden ? of is dit verbeelding
want `s avonds doet dat pijn aan de ogen terwijl de andere schermen dat niet doen

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #5 Gepost op: augustus 25, 2017, 14:01:54 pm »

jazeker. klopt mijn beeld dat het splashscreen wat minder fel is geworden ? of is dit verbeelding
want `s avonds doet dat pijn aan de ogen terwijl de andere schermen dat niet doen

eh nee, ik heb daar niks aan veranderd. Ik wil voor 's avonds wel een nachtvlinder splash screen maken.

rudolfterp

• Member
« Reactie #6 Gepost op: augustus 25, 2017, 15:02:46 pm »

In de stabiele versie liep ik ergens tegenaan m.b.t. de fotoselectie/crop. Aangezien hierover iets stond in de beta-releasenotes, heb ik deze maar geinstalleerd, echter het probleem is er nog steeds, meld het toch maar hier omdat ik de nu de beta-versie heb (en die gelijk maar test).

Ik heb een Sony Z5 compact met Android 7.0 en heb de app tot nu toe alleen gebruikt via een bestaande foto op mijn mobiel. Ik krijg dan twee keuzes:
1. Album (van Sony zelf)
2. Foto's (van Google, voorheen Picasa)

1. Als ik met Album een foto selecteer kom ik gelijk op het crop-scherm en dat werkt perfect
2. Als ik met Foto's een foto selecteer kom in terug in de ingebouwde camera app en moet ik opzij om de foto te croppen
  - als ik opzij swipe loopt de app direct vast
  - als ik op het bolletje klik van mijn foto gaat het goed (maar dit is een uitdaging)
  - ik kan wel direct op 'ID' klikken voor een analyse van de ongecropte foto, dit gaat ook goed (behalve minder goed resultaat dan met crop)

Mogelijk oorzaak:
Met Album kan ik altijd maar 1 foto selecteren, ofwel ik klik op een foto en keer direct terug naar de applicatie
Met Foto's kan ik meerdere foto's selecteren en na klikken op 'voltooid' keer ik terug naar de applicatie
Dit is duidelijk een andere benadering. Multi-selectie werkt overigens prima en is erg handig.

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #7 Gepost op: augustus 25, 2017, 15:12:36 pm »

In de stabiele versie liep ik ergens tegenaan m.b.t. de fotoselectie/crop. Aangezien hierover iets stond in de beta-releasenotes, heb ik deze maar geinstalleerd, echter het probleem is er nog steeds, meld het toch maar hier omdat ik de nu de beta-versie heb (en die gelijk maar test).

Ik heb een Sony Z5 compact met Android 7.0 en heb de app tot nu toe alleen gebruikt via een bestaande foto op mijn mobiel. Ik krijg dan twee keuzes:
1. Album (van Sony zelf)
2. Foto's (van Google, voorheen Picasa)

1. Als ik met Album een foto selecteer kom ik gelijk op het crop-scherm en dat werkt perfect
2. Als ik met Foto's een foto selecteer kom in terug in de ingebouwde camera app en moet ik opzij om de foto te croppen
  - als ik opzij swipe loopt de app direct vast
  - als ik op het bolletje klik van mijn foto gaat het goed (maar dit is een uitdaging)
  - ik kan wel direct op 'ID' klikken voor een analyse van de ongecropte foto, dit gaat ook goed (behalve minder goed resultaat dan met crop)

Mogelijk oorzaak:
Met Album kan ik altijd maar 1 foto selecteren, ofwel ik klik op een foto en keer direct terug naar de applicatie
Met Foto's kan ik meerdere foto's selecteren en na klikken op 'voltooid' keer ik terug naar de applicatie
Dit is duidelijk een andere benadering. Multi-selectie werkt overigens prima en is erg handig.

Bedankt, super goede feedback!

Ik heb zelf nog nooit met Google Photos getest en was me er niet bewust van dat deze andere dingen doet dan andere Gallery apps. Ik zet het op de lijst met punten waar naar gekeken moet worden.

Overigens kan je in deze beta versie dus ook thumbnails ipv rondjes gebruiken, die klikken wat makkelijker.

rudolfterp

• Member
« Reactie #8 Gepost op: augustus 25, 2017, 15:18:10 pm »

Bedankt voor de snelle reactie, liep er net toevallig tegenaan dat swipen in het fotoscherm de applicatie altijd laat crashen. Dus ook zonder Google Photos. Dus dat kan aan mijn mobiel-android-combinatie liggen.
De thumbnails maken het makkelijker inderdaad :)

En dan maar gelijk een bevinding uit de beta-versie waar ik juist niet tegenaan liep in de stabiele versie:

De eerste foto die ik testte in de stabiele versie (gister) had het direct goed (vrijwel 100%) met of zonder crop (zonder crop = automatische crop als ik het goed begrijp).

Dezelfde foto in de beta-versie komt zonder crop nergens op uit: "Other morph" met een kwart zekerheid.
Als ik de foto crop naar (vrijwel) vierkant (bijna geen zwarte balken) komt er uit "Smaragdlibel" met ongeveer 75% zekerheid
Nog een poging (nog minder zwarte balk) komt uit op "Zwervende heidelibel".
Lijkt bijna random?

De zwarte balken hebben mogelijk invloed, maar bij de vierkante foto zijn die er niet meer, dus daar moet een andere verklaring voor zijn.

Foto is bijgevoegd (dit is een Blauwe glazenmaker)
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2017, 15:20:40 pm door rudolfterp »

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #9 Gepost op: augustus 25, 2017, 15:31:33 pm »

eh nee, ik heb daar niks aan veranderd. Ik wil voor 's avonds wel een nachtvlinder splash screen maken.

:duim: Leuk idee!
Alex Kwak, ontwikkelaar WnPda, WnSmart en ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!
www.alexkwak.nl

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #10 Gepost op: augustus 25, 2017, 16:09:28 pm »

Bedankt voor de snelle reactie, liep er net toevallig tegenaan dat swipen in het fotoscherm de applicatie altijd laat crashen. Dus ook zonder Google Photos. Dus dat kan aan mijn mobiel-android-combinatie liggen.
De thumbnails maken het makkelijker inderdaad :)

Crasht die altijd? En niet in de vorige (niet beta) versie? Krijg je toevallig de vraag of je crash rapport kan opsturen?

En dan maar gelijk een bevinding uit de beta-versie waar ik juist niet tegenaan liep in de stabiele versie:

De eerste foto die ik testte in de stabiele versie (gister) had het direct goed (vrijwel 100%) met of zonder crop (zonder crop = automatische crop als ik het goed begrijp).

Dezelfde foto in de beta-versie komt zonder crop nergens op uit: "Other morph" met een kwart zekerheid.
Als ik de foto crop naar (vrijwel) vierkant (bijna geen zwarte balken) komt er uit "Smaragdlibel" met ongeveer 75% zekerheid
Nog een poging (nog minder zwarte balk) komt uit op "Zwervende heidelibel".
Lijkt bijna random?

De zwarte balken hebben mogelijk invloed, maar bij de vierkante foto zijn die er niet meer, dus daar moet een andere verklaring voor zijn.

Foto is bijgevoegd (dit is een Blauwe glazenmaker)

Dit is ook weer superhandige feedback. Het nieuwe herkenningsmodel zou ongevoelig moeten zijn voor de zwarte balken, maar dat moet natuurlijk niet betekenen dat de herkenning slechter wordt. Ik ga er naar kijken.

rudolfterp

• Member
« Reactie #11 Gepost op: augustus 25, 2017, 16:27:42 pm »

...

Crasht die altijd? En niet in de vorige (niet beta) versie? Krijg je toevallig de vraag of je crash rapport kan opsturen?
Crasht in zowel vorige stabiele versie als de beta. Ik kreeg geen vraag helaas, zat direct op m'n homescreen. Als ik via taakbeheer terug naar de app ging, startte die opnieuw op.

rudolfterp

• Member
« Reactie #12 Gepost op: augustus 25, 2017, 16:32:32 pm »

Citaat
Dit is ook weer superhandige feedback. Het nieuwe herkenningsmodel zou ongevoelig moeten zijn voor de zwarte balken, maar dat moet natuurlijk niet betekenen dat de herkenning slechter wordt. Ik ga er naar kijken.
Thx  :blink:

Ik heb nog iets verder gekeken en heb de hele serie plaatjes die ik gister getest had voor herkenning (vrijwel allemaal feilloos of verklaarbaar. fantastisch!) nog eens door de beta gehaald. De libellenherkenning lijkt toch iets achteruit gegaan te zijn.

Hieronder een paar voorbeelden.
Bij al deze foto's had de vorige niet-beta-versie (onafhankelijk van crop) altijd de juiste libel te pakken met 95-100% zekerheid (vrijwel geheel groene cirkel), hier de resultaten uit de beta:

Foto 1: Kempense Heidelibel (zeer zeldzaam)
- Zonder crop: Kempense heidelibel (99%)
- Met crop (niet vierkant): Kempense heidelibel (95%)
- Met crop (nagenoeg vierkant): Kempense heidelibel (95%)

Foto 2: Venwitsnuit (zeldzaam)
- Zonder crop: Other morph (15%)
- Met crop (niet vierkant): Venwitsnuitlibel (95%)
- Met crop (nagenoeg vierkant): Venwitsnuitlibel (99%)

rudolfterp

• Member
« Reactie #13 Gepost op: augustus 25, 2017, 16:32:50 pm »

Foto 3: Bruine Korenbout (zeldzaam)
- Zonder crop: Other Morph (20%)
- Met crop (niet vierkant): Bruine korenbout (55%)
- Met crop (nagenoeg vierkant): Platbuit (50%)

Foto 4: Plasrombout (zeldzaam)
- Zonder crop: Blauwe breedscheenjuffer (40%)
- Met crop (niet vierkant): Rivierrombout (35%)
- Met crop (nagenoeg vierkant): Rivierrombout (60%)

De resultaten wisselen dus, maar dat was niet zo in de vorige versie, dus er is wel wat veranderd. De zwarte balken zelf hebben misschien niet direct invloed, maar de foto is wel groter (beest kleiner) als je niet cropt, omdat er niet automatisch gecropt wordt.
Met de nagenoeg vierkante crop heb ik de vorige versie proberen na te bootsen. De niet vierkante crop is gewoon het beest zo krap mogelijk.

Heb ook vlinders en nachtvlinders geprobeerd, daar zie ik niet veel verschil (maar heb daar ook minder mee getest)

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #14 Gepost op: augustus 25, 2017, 16:53:15 pm »

Het wordt steeds beter Rudolf bedankt! Dit is dus waarom het handig is als er mensen meedoen met een testversie.

Ik ben al bezig met een mogelijke oplossing, ik kan als die af is mooi testen met jouw foto's.

Maar eerst nachtvlindernacht vanavond! :)

hilcohuizing

• Member
« Reactie #15 Gepost op: augustus 27, 2017, 00:18:48 am »

Ik ben erg blij met obsidentify. Nu is de in-app camera beperkt qua functies en gebruik ik de open source app Open Camera. Deze heeft verschillende flits modi (en toch welke erg goed werkt bij nachtvlinders op laken). Daarnaadt kan je zoomen en veel overige opties. Aangezien het open source is is het misschien mogelijk om deze camera opties te integreren in obsidentify? In elk geval zou een flitser en torch erg handig zijn!

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #16 Gepost op: augustus 27, 2017, 09:28:32 am »

Ik ben erg blij met obsidentify. Nu is de in-app camera beperkt qua functies en gebruik ik de open source app Open Camera. Deze heeft verschillende flits modi (en toch welke erg goed werkt bij nachtvlinders op laken). Daarnaadt kan je zoomen en veel overige opties. Aangezien het open source is is het misschien mogelijk om deze camera opties te integreren in obsidentify? In elk geval zou een flitser en torch erg handig zijn!

Voor de toekomst is dat zeker een idee. Op dit moment kan je echter de externe camera aanzetten in de opties zodat je Open Camera met ObsIdentify gebruiken.

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #17 Gepost op: augustus 28, 2017, 17:16:28 pm »

Er is over enkele minuten een nieuwe testversie (0.9.8 (49)):

Release notes
--------
* Herkenning verbeterd: invloed van roteren beeld op herkenning is nu zeer beperkt, puntlijngrasuil bug opgelost, herkenning van soorten verbeterd
* Camera beeld van interne camera is nu verplicht vierkant
* Er worden nu standaard thumbnails getoond
* Batterijverbruik door locatiebepaling: de locatie wordt nu alleen bepaald als het interne camera scherm zichtbaar is.
* Experimenteel: optie om referentiebeelden te downloaden
--------

Wat extra uitleg

Over locatiebepaling: de locatie wordt dus niet meer bepaald wanneer de app op de achtergrond draait of in andere schermen dan de interne camera. Mensen die voornamelijk met de gallery werken kunnen zelfs er voor kiezen om de optie "Externe camera" in de instellingen aan te zetten zodat locatie nooit meer bepaald wordt door ObsIdentify

Over referentiebeelden: de referentiebeelden worden opgeslagen voor offline gebruik. Klik op het referentie beeld om deze fullscreen te maken. Klikken op de foto's boven in het resultatenscherm bieden nu de mogelijkheid om referentiebeeld met eigen foto te vergelijken.
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2017, 17:31:41 pm door Laurens Hogeweg »

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #18 Gepost op: augustus 28, 2017, 17:18:50 pm »

Graag gebruiken icm de nieuwste Beta van ObsMapp: 7.12.10b3
Alex Kwak, ontwikkelaar WnPda, WnSmart en ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!
www.alexkwak.nl

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #19 Gepost op: augustus 29, 2017, 09:25:35 am »

" optie om referentiebeelden te downloaden" krijgen we hier geen gezeur mee van de rechthebbenden ?

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #20 Gepost op: augustus 29, 2017, 09:29:22 am »

" optie om referentiebeelden te downloaden" krijgen we hier geen gezeur mee van de rechthebbenden ?

De copyrights staan er bij zoals we afgesproken hebben.

fkdeboer

• Betatest Herkenningsapp
  • *
    • Batumi Raptor Count
« Reactie #21 Gepost op: augustus 29, 2017, 10:57:15 am »

mijn toestel staat op het engels en dan krijg je een vreemde mix van engels en NL door elkaar. Ook vind ik de optie om de taal aan te passen niet onder "species information" passen.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #22 Gepost op: augustus 29, 2017, 11:04:32 am »

mijn toestel staat op het engels en dan krijg je een vreemde mix van engels en NL door elkaar. Ook vind ik de optie om de taal aan te passen niet onder "species information" passen.

waar krijg je nog Nederlands dan?

De taal staat onder "Species information" omdat dat de vertaling van de soortnamen is.
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2017, 11:07:45 am door Laurens Hogeweg »

rudolfterp

• Member
« Reactie #23 Gepost op: augustus 29, 2017, 14:05:56 pm »

Ik heb v0.9.8 getest en heb de volgende bevindingen:

1. Na een nieuwe installatie en eerste keer opstarten staat er geen taal ingesteld, ook geen 'systeemtaal'. Resultaat is dat ik de soortnamen 2x in het latijn te zien kreeg. Na instellen op systeemtaal kreeg ik de nederlandse namen

2. Eerder meldde ik dat de applicatie vastliep bij een swipe op het camera-scherm, dit is nog steeds zo, maar alleen met de interne camera. Nu ik de externe camera heb ingesteld heb ik er geen last meer van.

3. De herkenning van de bruine winterjuffer gaat nog steeds niet goed, ook heeft roteren nog flink wat invloed (maar weet niet hoe het was, geen vergelijk). Zie bijlages (2 foto's, beide ook gedraaid, wel pootjes naar onderen)

4. De herkenning van de eikenpage (zie Re: Ervaringen met Dagvlinders) gaat anders, maar nog steeds niet goed. Ik krijg nu afhankelijk van een minimale afwijking in de crop één van de volgende soorten: Tijgerblauwtje, Donker Pimpernelblauwtje en Eikenpage. Ze lijken opzich allemaal wel, maar ook weer niet enorm.
Ik heb 3 andere foto's van waarneming getest, hier treedt het niet of veel minder op. Dus toch iets met mijn foto. Wel apart dat ik dat verder nergens heb.

5. Paar NL spel(spatie)foutjes:
   - Instellingen > 'Soort informatie' = 'Soortinformatie' (betekent ook echt wat anders :) ). Maar aangezien hier alleen taalopties staan is een hele andere term misschien nog beter? "Taalvoorkeuren" of iets.
   - Onder Soort informatie > Externe bron > keuze "Systeem taal" = "Systeemtaal". Staat wel goed bij 'weergave'

Verder lijkt de herkenning gewoon als in de stabiele versie, maar zie niet direct verbetering. Alle gevallen die ik heb gemeld in andere topics gaan nog steeds mis. Maar dit gaat alleen mis bij de specifieke foto, niet bij de soort in het algemeen. (dit geldt dus niet voor de winterjuffer, waar het veel vaker mis gaat)

Ik las in een ander topic dat je misschien een waarschuwing ging inbouwen bij zekerheden onder de 80%, hierop aanvullend is het misschien een idee om ook een systeem in te bouwen die de zeldzaamheid meeneemt in de waarschijnlijkheid bij lage percentages. Van nature hecht men veel waarde aan de bovenste hit (onderzoek Google), als er dan twee zijn met ongeveer gelijke waarschijnlijkheid dan is de meest algemene wellicht het meest waarschijnlijk. Dit heeft dus alleen zin bij lagere waarschijnlijkheden en een tweede daadwerkelijk een kans maakt.
Dus bijvoorbeeld: als waarschijnlijkheid bovenste tussen 30% en 55% en zeldzaamheid = zeer zeldzaam, dan -10% (en deze 10% naar rato verdelen over de rest of zo).

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #24 Gepost op: augustus 29, 2017, 14:17:33 pm »

Ik heb v0.9.8 getest en heb de volgende bevindingen:

1. Na een nieuwe installatie en eerste keer opstarten staat er geen taal ingesteld, ook geen 'systeemtaal'. Resultaat is dat ik de soortnamen 2x in het latijn te zien kreeg. Na instellen op systeemtaal kreeg ik de nederlandse namen

2. Eerder meldde ik dat de applicatie vastliep bij een swipe op het camera-scherm, dit is nog steeds zo, maar alleen met de interne camera. Nu ik de externe camera heb ingesteld heb ik er geen last meer van.

3. De herkenning van de bruine winterjuffer gaat nog steeds niet goed, ook heeft roteren nog flink wat invloed (maar weet niet hoe het was, geen vergelijk). Zie bijlages (2 foto's, beide ook gedraaid, wel pootjes naar onderen)

4. De herkenning van de eikenpage (zie Re: Ervaringen met Dagvlinders) gaat anders, maar nog steeds niet goed. Ik krijg nu afhankelijk van een minimale afwijking in de crop één van de volgende soorten: Tijgerblauwtje, Donker Pimpernelblauwtje en Eikenpage. Ze lijken opzich allemaal wel, maar ook weer niet enorm.
Ik heb 3 andere foto's van waarneming getest, hier treedt het niet of veel minder op. Dus toch iets met mijn foto. Wel apart dat ik dat verder nergens heb.

5. Paar NL spel(spatie)foutjes:
   - Instellingen > 'Soort informatie' = 'Soortinformatie' (betekent ook echt wat anders :) ). Maar aangezien hier alleen taalopties staan is een hele andere term misschien nog beter? "Taalvoorkeuren" of iets.
   - Onder Soort informatie > Externe bron > keuze "Systeem taal" = "Systeemtaal". Staat wel goed bij 'weergave'

Verder lijkt de herkenning gewoon als in de stabiele versie, maar zie niet direct verbetering. Alle gevallen die ik heb gemeld in andere topics gaan nog steeds mis. Maar dit gaat alleen mis bij de specifieke foto, niet bij de soort in het algemeen. (dit geldt dus niet voor de winterjuffer, waar het veel vaker mis gaat)

Ik las in een ander topic dat je misschien een waarschuwing ging inbouwen bij zekerheden onder de 80%, hierop aanvullend is het misschien een idee om ook een systeem in te bouwen die de zeldzaamheid meeneemt in de waarschijnlijkheid bij lage percentages. Van nature hecht men veel waarde aan de bovenste hit (onderzoek Google), als er dan twee zijn met ongeveer gelijke waarschijnlijkheid dan is de meest algemene wellicht het meest waarschijnlijk. Dit heeft dus alleen zin bij lagere waarschijnlijkheden en een tweede daadwerkelijk een kans maakt.
Dus bijvoorbeeld: als waarschijnlijkheid bovenste tussen 30% en 55% en zeldzaamheid = zeer zeldzaam, dan -10% (en deze 10% naar rato verdelen over de rest of zo).

Bedankt weer voor de uitgebreide test.

1. Goed punt, ga ik oplossen
2. Staat genoteerd :)
3. De herkenning is verbeterd maar nog niet perfect, ik zal gaan kijken of meer foto's toevoegen helpt.
4. Zie punt 3
5. Dank, ik heb ook last van onjuist spatiegebruik :( (www.spatiegebruik.nl). Ik beloof plechtig dat ik er beter op ga letten.

De rotatieproblemen die je in dit topic eerder hebt gemeld zijn wel degelijk verdwenen als het goed is.

Zeldzaamheid moet er in inderdaad, net zoals verspreiding en vliegtijden. Helaas ontbreekt het nu nog even aan de mankracht om dat vlot uit te voeren, maar ik hoop dat ik er snel iets aan kan doen.

Heb je nog geprobeerd de referentiebeelden te downloaden, ben benieuwd wat men daar van vindt.

rudolfterp

• Member
« Reactie #25 Gepost op: augustus 29, 2017, 14:59:45 pm »

Ik zie geen optie om referentiebeelden te downloaden, of iets anders wat nieuw is. Enige is dat ik nu op het resultaatscherm op mijn foto kan klikken en dan wordt ie fullscreen. Dat is wel nieuw, maar zie verder niks?

Nog wel een paar andere algemene puntjes (wellicht niet beta-gerelateerd, maar ook in vorige versie):
6. In de observatielijst heeft de 'selecteer alles'-knop een wat vreemde werking als je alles al geselecteerd hebt (of er maar 1 staat die je aangevinkt hebt): Als je klikt wordt de selectie omgekeerd, maar 'selecteer alles' staat wel aangevinkt (en de rest dus uit). En andersom. Minor issue natuurlijk, maar zag het, dus meld het even.

7. Ik keek even naar de opslagruimte. Na installatie en eerste start neem hij bij mij 114mb in en na een uurtje testen 180mb. Dit loopt aardig op. Als ik na een reset 1 foto analyseer, lijkt deze gekopieerd te worden, aangezien ongeveer de grootte van de foto bij de gebruikte ruimte komt. Ik heb echter de observatie niet opgeslagen, maar weggegooid. Ik stop er steeds lokale foto's in van meerdere MB's, dat kan de grote toename verklaren, maar laat wel goed zien dat de foto dus achterblijft.
Lijkt me echter niet wenselijk als niet opgeslagen observaties toch ergens bewaard blijven, dan wordt de app enorm groot na verloop van tijd.
Alleen cache wissen lijkt het ook niet op te lossen, van de 180mb zat maar 10mb in de cache de rest zijn 'gegevens' die pas na een volledige reset verdwijnen, maar dan ben je ook de instellingen kwijt.

8.
Bedoel je in plaats van het bolletje? Dat is bij mij niet het geval. Als ik de app reset, staat hij juist weer op het bolletje
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2017, 15:03:13 pm door rudolfterp »

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #26 Gepost op: augustus 29, 2017, 15:14:09 pm »

Ik zie geen optie om referentiebeelden te downloaden, of iets anders wat nieuw is. Enige is dat ik nu op het resultaatscherm op mijn foto kan klikken en dan wordt ie fullscreen. Dat is wel nieuw, maar zie verder niks?

Nog wel een paar andere algemene puntjes (wellicht niet beta-gerelateerd, maar ook in vorige versie):
6. In de observatielijst heeft de 'selecteer alles'-knop een wat vreemde werking als je alles al geselecteerd hebt (of er maar 1 staat die je aangevinkt hebt): Als je klikt wordt de selectie omgekeerd, maar 'selecteer alles' staat wel aangevinkt (en de rest dus uit). En andersom. Minor issue natuurlijk, maar zag het, dus meld het even.

7. Ik keek even naar de opslagruimte. Na installatie en eerste start neem hij bij mij 114mb in en na een uurtje testen 180mb. Dit loopt aardig op. Als ik na een reset 1 foto analyseer, lijkt deze gekopieerd te worden, aangezien ongeveer de grootte van de foto bij de gebruikte ruimte komt. Ik heb echter de observatie niet opgeslagen, maar weggegooid. Ik stop er steeds lokale foto's in van meerdere MB's, dat kan de grote toename verklaren, maar laat wel goed zien dat de foto dus achterblijft.
Lijkt me echter niet wenselijk als niet opgeslagen observaties toch ergens bewaard blijven, dan wordt de app enorm groot na verloop van tijd.
Alleen cache wissen lijkt het ook niet op te lossen, van de 180mb zat maar 10mb in de cache de rest zijn 'gegevens' die pas na een volledige reset verdwijnen, maar dan ben je ook de instellingen kwijt.

8.
Bedoel je in plaats van het bolletje? Dat is bij mij niet het geval. Als ik de app reset, staat hij juist weer op het bolletje

Voor de referentiebeelden: in het resultatenscherm is er een subtiele knop bijgekomen.

6. Is al bekend, maar dank voor het melden

7. Goed punt, super ontdekt weer! Cache is niet hetzelfde als data, cache is instellingen, wachtwoorden, etc. Data is foto's e.d.

8. Ah, dan heb ik de default toch verkeerd laten staan
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2017, 15:16:38 pm door Laurens Hogeweg »

rudolfterp

• Member
« Reactie #27 Gepost op: augustus 29, 2017, 16:09:25 pm »

Het knopje voor downloaden viel bij mij buiten beeld, daarvoor moest ik naar beneden scrollen (720p-scherm). Misschien de downloadknop naar het menu verplaatsen, bijvoorbeeld bij de soortenlijst. Het is niet een optie die je 'even' aanklikt in een referentieplaatje, hij is een hele tijd bezig. Of het knopje moet alleen voor de betreffende soort zijn en niet alle soorten en dan via het menu alle soorten.
Ik zou er dan wel een schatting van de grootte bijzetten, bij mij is het om en nabij de 300mb.

De melding over downloaden e.d. is nog in het Engels, terwijl de rest bij mij in NL is.

Verder vind ik de functie zeker wat toevoegen, het geeft direct een beeld bij het resultaat. Enige is dat je maar 1 foto van 1 geslacht ziet, dat kan sterk afwijken. Dat geldt natuurlijk voor alle kleden, maar daar ontkom je niet aan.

De vergelijking bij klikken op je eigen foto is ook erg handig, ik mis nu wel een toelichting/titel (iets als 'referentieafbeelding:') Nu staat het direct onder elkaar.

Over de schaling in het algemeen:

- Het resultaatscherm kan wellicht iets efficienter zodat het beter past op lagere resoluties. bij mij valt een de referentiefoto nu half weg, ook het waarneming-icoontje een klein beetje (was altijd al zo). De witruimtes en knopgroottes kunnen net wat geoptimaliseerd worden denk ik, zodat er een stuk meer ruimte is voor het referentie-stukje. (de 3 onderste knoppen naast elkaar bijvoorbeeld met kortere tekst)

- Als ik de app draai naar landscape in het resultaatscherm valt alles weg behalve de ingevoerde foto, bovenste determinatie en de knoppen voor opslaan e.d. Scrollen is niet mogelijk. Misschien draaien niet toestaan?

En nog twee ongerelateerde bevindingen:
1. Ik kreeg net als derde determinatie een 'Removed'. Lijkt me niet zo interessant voor de gebruiker :)

Overigens staat er vaak bij zekere determinaties 'Other morph' als tweede of laatste. Sowieso is dat Engels en zou een vertaling mooi zijn, maar helemaal weglaten bij grote zekerheid mag natuurlijk ook. In een eerdere versie stond hier iets van 'andere vorm (rups)' kan ik me vaag herinneren, dat is ook verwarrend. Ik zou iets als 'Onbekend' verwachten, maar als deze minder dan 1% is, lijkt me dat niks toevoegen.

2. Als ik twee foto's toegevoegd heb en ik klik op het prullenbakje om er één te wissen, dan verdwijnen de bolletjes/thumbs (van de overgebleven foto's). Swipen of foto toevoegen tovert ze weer terug.
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2017, 16:11:47 pm door rudolfterp »

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #28 Gepost op: augustus 29, 2017, 16:19:38 pm »

Het knopje voor downloaden viel bij mij buiten beeld, daarvoor moest ik naar beneden scrollen (720p-scherm). Misschien de downloadknop naar het menu verplaatsen, bijvoorbeeld bij de soortenlijst. Het is niet een optie die je 'even' aanklikt in een referentieplaatje, hij is een hele tijd bezig. Of het knopje moet alleen voor de betreffende soort zijn en niet alle soorten en dan via het menu alle soorten.
Ik zou er dan wel een schatting van de grootte bijzetten, bij mij is het om en nabij de 300mb.

De melding over downloaden e.d. is nog in het Engels, terwijl de rest bij mij in NL is.

Verder vind ik de functie zeker wat toevoegen, het geeft direct een beeld bij het resultaat. Enige is dat je maar 1 foto van 1 geslacht ziet, dat kan sterk afwijken. Dat geldt natuurlijk voor alle kleden, maar daar ontkom je niet aan.

De vergelijking bij klikken op je eigen foto is ook erg handig, ik mis nu wel een toelichting/titel (iets als 'referentieafbeelding:') Nu staat het direct onder elkaar.

Over de schaling in het algemeen:

- Het resultaatscherm kan wellicht iets efficienter zodat het beter past op lagere resoluties. bij mij valt een de referentiefoto nu half weg, ook het waarneming-icoontje een klein beetje (was altijd al zo). De witruimtes en knopgroottes kunnen net wat geoptimaliseerd worden denk ik, zodat er een stuk meer ruimte is voor het referentie-stukje. (de 3 onderste knoppen naast elkaar bijvoorbeeld met kortere tekst)

- Als ik de app draai naar landscape in het resultaatscherm valt alles weg behalve de ingevoerde foto, bovenste determinatie en de knoppen voor opslaan e.d. Scrollen is niet mogelijk. Misschien draaien niet toestaan?

En nog twee ongerelateerde bevindingen:
1. Ik kreeg net als derde determinatie een 'Removed'. Lijkt me niet zo interessant voor de gebruiker :)

Overigens staat er vaak bij zekere determinaties 'Other morph' als tweede of laatste. Sowieso is dat Engels en zou een vertaling mooi zijn, maar helemaal weglaten bij grote zekerheid mag natuurlijk ook. In een eerdere versie stond hier iets van 'andere vorm (rups)' kan ik me vaag herinneren, dat is ook verwarrend. Ik zou iets als 'Onbekend' verwachten, maar als deze minder dan 1% is, lijkt me dat niks toevoegen.

2. Als ik twee foto's toegevoegd heb en ik klik op het prullenbakje om er één te wissen, dan verdwijnen de bolletjes/thumbs (van de overgebleven foto's). Swipen of foto toevoegen tovert ze weer terug.

Goede punten weer, dank voor de feedback!

Ik heb ze allemaal genoteerd en zal een aantal van deze punten zeker meenemen bij een volgende release.

fkdeboer

• Betatest Herkenningsapp
  • *
    • Batumi Raptor Count
« Reactie #29 Gepost op: augustus 30, 2017, 11:30:18 am »

2 punten:
- als ik importeer uit galerij in obsmapp en dan via obsidentify geleid wordt, en ik ergens in het proces mijn scherm-orentatie wijzig, wordt na het exporteren naar obsmapp, de foto weer naar obsidentify gestuurd en blijf je in een loop zitten, met meerdere waarnemingen tot gevolg.

- de app herkent een foto uit de groep sabelsprinkhanen als zodanig, maar kan die niet doorsturen naar obsmapp.

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.025 seconden met 20 queries.