nog geen (kalk)schuim op de lippen maar ...

Gestart door tjerk, augustus 22, 2017, 15:03:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

tjerk

Vandaag met PWG Wassenaarse Parken op excursie geweest.
Heb groot kalkschuim meegenomen. Zag, toen ik het wilde invoeren, dat microscopisch onderzoek noodzakelijk was.
Met behulp van Neubert e.a. [Die Myxomyceten" band 2, blz. 155/157] aan de slag gegaan.
Neubert onderscheidt twee variëteiten:
Mucilago crustacea var. crustacea [sporen 10 - 18 mu, met stekels]
Mucilago crustacea var. solida       [sporen 09 - 12 mu, met wratten]
Ik heb sporen bekeken bij 1000x: gemiddelde doorsnee 15 mu en ik zag stekels: mijn conclusie: var. crustacea
Maar de NMV [en dus ook waarneming.nl] doet niet meer aan variëteiten.
Dus wordt het altijd: Mucilago crustacea.

Ik vraag me nu af, waarom voor deze soort microscopisch onderzoek vereist is.

Groet,
Tjerk



jokeb

Hoi Tjerk,

Ik heb even gekeken maar ook in de Franse boeken "Les myxomyceten"  bestaat er maar eentje. Wel met 3 variëteiten.
sporen 11-14  mu  met stekels of met wratten - var crustacea
sporen 9-11 mu met wratten (aethalia compact, capillitum bleek) - var solida
sporen 12-14 mu netvormig - var dictyospora

Iets anders dus maar het blijven slechts varianten. Dus onderzoeken om de varianten te kunnen benoemen?

groet,
Joke

tjerk

#2
Citaat van: jokeb op augustus 22, 2017, 20:04:55 PM

Dus onderzoeken om de varianten te kunnen benoemen?

Alleen vraag ik me af, waarom ik varianten zou gaan benoemen als ik er verder niets mee kan doen.  Voor mezelf is dat best leuk, voor invoeren op waarneming.nl is dat niet nodig. Dus waarom wordt dan microscopisch onderzoek geëist ?

Tenslotte: toch een opvallend verschil tussen beide boeken:
Neubert geeft als sporenmaat voor var. crustacea : 10 - 18 mu
Het Franse boek geeft als maat voor  var. crustacea: 11 - 14 mu

Groet,
Tjerk

Leuk dat je reageerde trouwens.

Marian Jagers

Dag Tjerk,

Er zijn wel meer soorten slijmzwammen die probleemloos te herkennen zijn. Toch, ...... ook een heel herkenbare soort is afhankelijk van het stadium van ontwikkeling in z'n voorkomen heel divers en ga je netjes determineren, dan kun je dit niet zonder ook naar de microscopische kenmerken te kijken.
Maar ik kan me voorstellen dat een serieuze slijmzwammenliefhebber zich hier op een gegeven moment aan gaat storen.
De M remt zomaar invoeren op basis van het lijkt af. Dat is wel heel prettig.

De vars en forma's zijn een aantal jaar geleden geschrapt. Maar mogelijk dat ooit later het onderscheid weer wel gemaakt wordt. Je kunt bij aan je waarneming toevoegen dat het om een bepaalde var of forma gaat. Dan is dit later terug te vinden.




Groeten Marian

tjerk

Marian, bedankt voor je reactie en informatie.
Ik heb de myxo op de door jou aangegeven manier ingevoerd.
Groet,
Tjerk