Muntvlinder coconnen?

Gestart door Primula, augustus 21, 2017, 15:24:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Primula

Hallo,

Ik heb nu ongeveer twee weken een aantal Muntvlinder rupsjes in mijn collectie, maar zonet trof ik deze twee tussen de muntbladeren en de andere rupsen aan.
Zijn dit popjes? Of is er iets anders met de rupsjes?

Het betreft deze waarneming:
https://waarneming.nl/waarneming/view/143085293
Muntvlindertje - Pyrausta aurata gezien op 2017-08-21 Steenbergen (gemeente)
Foto's:




Bij voorbaat dank,
Bo S.
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Sowieso zijn het geen poppen maar cocons die te zien zijn (de pop is het dier zelf dat leeft, de cocon is hetgeen wat om de pop heen gemaakt wordt door het dier en wat dus niet leeft).
Of het cocons van het muntvlindertje zijn betwijfel ik. Er zijn niet heel veel soorten die zo'n witte én dichte  cocon maken en zeker meestal niet nog in een losse cocon liggend. Het lijken mij eerder cocons van een sluipwesp... maar om daarachter te komen kan je ze het beste openen of uitkweken.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Bedankt voor je reactie, en voor de informatie! Ik ben nu heel benieuwd wat eruit gaat komen, wordt vervolgd. Zal het resultaat hier posten!  :blink:

Is het trouwens mogelijk dat de rupsjes van het Muntvlindertje ook in aarde rondkruipen? Zie er de laatste tijd zo weinig op de bladeren zitten, en ver kunnen ze niet zijn gezien ze in een bak zitten...

Groeten,
Bo
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Ik heb zelf nog geen muntvlindertjes gekweekt, maar ik heb ze wel twee jaar in de tuin gehad (nu zijn ze plotselingverdwenen, ondanks dat de waardplant er nog altijd wel staat). Ik vond ze heel vaak gewoon in de spinseltjes die tussen de (vaak wat omgevouwen) blaadjes zaten en aangezien ze daar ook overdag heel vaak zaten, lijkt het me niet heel waarschijnlijk dat ze bij jou de plant verlaten en bijvoorbeeld overdag in de aarde schuilen (wat sommige soorten wel doen). Dan lijkt het me waarschijnlijker dat ze zich gaan verpoppen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Tussen omgevouwen en hoopjes bladeren gespinseld heb ik ze ook regelmatig aangetroffen inderdaad, maar het enige wat ik nu tussen de bladeren aantref zijn die parelkleurige coconnetjes, Heb er inmiddels zo'n 6 gevonden. Ze houden het wel spannend daar in die bak...
Groeten,
Bo S.

Primula

#5
Nu heb ik vandaag deze meneer of mevrouw aangetroffen in de bak waar de Muntvlinder rupsjes (en ook die mysterieuze cocons) in zitten, zou die er wat mee te maken kunnen hebben? :huh:

Edit: Er zat er net ook zo een in de muntplant waar ik de rupsjes op gevonden had...
Groeten,
Bo S.

Primula

Ben even verder gaan zoeken... Is dat de schildwesp Apanteles dorsalis?

Ook was er bij het schoonmaken van de bak helaas een cocon gesneuveld, weet niet of deze nog te redden is? En of iemand er wijs uit kan wat erin zit? :P
Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

#7
Het wespje is inderdaad een parasitoïde schildwesp die zulke witte coconnetjes maakt om in te verpoppen. De rupsen zullen dus geparasiteerd zijn geweest en dat verklaart waarom ze verdwenen
Over de soort zou ik zo gauw niks durven zeggen (Apanteles zou echter wel goed kunnen), dan zou ik flink wat zoekwerk moeten verrichten en dan blijft het nog een 'waarschijnlijk'. Je kan eventueel de wespjes op alcohol zetten en ze naar iemand op opsturen die ze zou kunnen determineren.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Wat jammer van de rupsjes, ze waren zo leuk... Maar tegelijkertijd ook interessant en bijzonder dat er dan een schildwesp uit komt. Ik heb nog twee Muntvlinder rupsjes over nu, heb deze gauw in een andere bak gezet, ben benieuwd of die het wel gaan redden, hoewel ik de kans klein acht.

Bedankt voor de informatie Rayan! :blink:
Groeten,
Bo S.

Primula

Ik vermoed dat het met deze ook niet helemaal goed gaat.....
Groeten,
Bo S.

Primula

Dit was eerder vanmorgen, lijkt wel of de schildwesplarve al zichtbaar is. Muntvlinder rupsje kruipt momenteel nog wel fanatiek rond.
Groeten,
Bo S.

Primula

Zodoende is daar zojuist de Schildwesp larve verschenen.

Groeten,
Bo S.

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Primula

Bedankt! :blink: De larve is inmiddels ook in een cocon verdwenen. En ondertussen heb ik al zo'n 11 schildwesp imago's aangetroffen. Schijnbaar waren er meer cocons dan ik dacht...
Groeten,
Bo S.