Ver weg (NO)

Gestart door Marleen, augustus 20, 2017, 20:15:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo allemaal,

Deze vogels zaten ver weg, in een hoge boom, in het zonnetje. In Noorwegen.
Is te zeggen welke soort het is?

https://norway.observation.org/waarneming/view/143034650
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2017-08-20 Norway - Øyer





Groetjes, Marleen

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

frankneijts

Citaat van: Marleen op augustus 20, 2017, 20:25:38 PM
Oké. Wat leuk! Die heb ik nog nooit gezien! Nou ja vandaag dus wel.  ;D

Ik zocht de geluiden even op maar op waarneming is niet zoveel. Zal eens op die andere vogelgeluiden site zoeken.

Dank je wel!

Groetjes, Marleen

Dat er op deze site niet zoveel geluiden staan van het Paapje is wel verklaarbaar. Zingen doen ze immers alleen in het voorjaar in het broedgebied maar het zijn niet zulke uitbundige zangers als bijv. een Zanglijster of Nachtegaal. De roep lijkt wel wat op die van Roodborsttapuit maar is veel minder opvallend en wordt ook niet zo vaak gebruikt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Herman van der Meer

frankneijts

#4
Citaat van: HPM op augustus 21, 2017, 08:32:02 AM
Toch staan op XenoCanto honderden opnames http://www.xeno-canto.org/species/Saxicola-rubetra
Logisch omdat het bereik van die site vele malen groter is en dus ook opnames ontvangt uit landen waar het Paapje als broedvogel veel algemener is dan bij ons. In ons land is de soort als brievogel ronduit schaars en is de kans op opnemen van geluiden daardoor evenredig klein,
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op augustus 21, 2017, 09:43:27 AM
Citaat van: HPM op augustus 21, 2017, 08:32:02 AM

Toch staan op XenoCanto honderden opnames http://www.xeno-canto.org/species/Saxicola-rubetra

Logisch omdat het bereik van die site vele malen groter is en dus ook opnames ontvangt uit landen waar het Paapje als broedvogel veel algemener is dan bij ons. In ons land is de soort als broedvogel ronduit schaars en is de kans op opnemen van geluiden daardoor evenredig klein,

In Nederland is het inderdaad niet zo gek dat het er weinig zijn. Ik dacht eigenlijk dat Marleen op Observado had gekeken, maar daar staan er nog veel minder op dan op waarneming.

Overigens heb ik dit voorjaar geleerd dat Paapjes ook midden in de nacht zingen.
En hun zangperiode is maar kort.
Herman van der Meer

Oenanthe

Marleen heeft deze paapjes op 20 augustus gezien. Ze zijn dus op de najaarstrek en dan zingen ze echt niet meer.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Marleen op augustus 21, 2017, 11:25:53 AM
Citaat van: Oenanthe op augustus 21, 2017, 10:11:06 AM
Marleen heeft deze paapjes op 20 augustus gezien. Ze zijn dus op de najaarstrek en dan zingen ze echt niet meer.

Weet je dat zeker? Dat ze niet meer zingen, bedoel ik. Het kan hoor. Ik weet het niet. Maar ik weet niet of het in NO eventueel anders is dan in NL. ...

Paapjes zullen nu echt niet meer zingen. Als ze jongen hebben is het wel afgelopen.
En verder zingt er nu ook bijzonder weinig.
Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: Marleen op augustus 21, 2017, 11:25:53 AM
Weet je dat zeker? Dat ze niet meer zingen, bedoel ik. Het kan hoor. Ik weet het niet. Maar ik weet niet of het in NO eventueel anders is dan in NL.

Volgens mij is het in Noorwegen niet anders. Ik woon in Estland en heb vrij veel Paapjes in mijn directe omgeving. In het voorjaar zingen Paapjes kort, maar wel vrij uitbundig (ook regelmatig in de tweede helft van de nacht). Vanaf circa 20 juni hoor je ze niet meer.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema