Mobiel invoeren > Herkennings app (ObsIdentify)

Ervaringen met Wantsen

(1/11) > >>

hiskodevries:
Dit is de soortenlijst voor deze soortgroep https://waarneming.nl/app_species.php?groep=15

mocht je nu merken dat een bepaalde foto tot een mismatch leidt post die foto hier met je niet waargemaakte verwachtingen.
Meldt ook soorten die je mist in de soortenlijst of soorten die niet herkenbaar zijn vanaf foto maar wel in de lijst staan.

Bart van Hoogstraten:
Ik testte de app net in mijn tuin op een zuidelijke schildwants. Hij gaf 75% match op een Peribalus vernalis (zonder Nederlandse naam) en maar 25% op Zuidelijke schildwants Peribalus strictus. Nog nooit van die soort gehoord dus even zoeken op Google en dat leverde op dat Peribalis vernalis de verouderde naam is voor Zuidelijke schildwants. Hij had het in principe dus wel goed maar de naamgeving binnen de app is nog niet helemaal up to date (de app is er mee in de war...).

Laurens Hogeweg:

--- Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 19, 2017, 15:48:26 pm ---Ik testte de app net in mijn tuin op een zuidelijke schildwants. Hij gaf 75% match op een Peribalus vernalis (zonder Nederlandse naam) en maar 25% op Zuidelijke schildwants Peribalus strictus. Nog nooit van die soort gehoord dus even zoeken op Google en dat leverde op dat Peribalis vernalis de verouderde naam is voor Zuidelijke schildwants. Hij had het in principe dus wel goed maar de naamgeving binnen de app is nog niet helemaal up to date (de app is er mee in de war...).

--- Einde van citaat ---

De naamgeving van de app komt direct uit waarneming.nl. Het lijkt erop dat de Peribalus strictus is toegevoegd als nieuwe soort met een ander ID ipv samengevoegd te worden met Peribalus vernalis.

Goed gevonden, als het op waarneming.nl gefixed wordt neem ik het mee in een update.

David Tempelman:
hi, allemaal

Even gecheckt: op Waareming.nl stond Peribalus vernalis vermeld als synoniem van P. strictus.
Maar, zowel volgens Faunaeuropaea als Nederlandse soorten.nl is Peribalus vernalis geen synoniem, maar Holcosthus strictus (vernalis) wel.

http://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=158012

Ik heb die "Peribalus vernalis" dus samengevoegd met P. strictus.
Dan zijn we er maar vanaf !

Fascinerend trouwens, dat deze app zelfs helpt om overbodige synoniemen op te sporen.

Laurens Hogeweg:

--- Citaat van: David Tempelman op augustus 19, 2017, 17:13:23 pm ---Fascinerend trouwens, dat deze app zelfs helpt om overbodige synoniemen op te sporen.

--- Einde van citaat ---

En het is niet de 1e keer :) Zo stond eerst op wrn.nl zowel Acronicta psi/tridens en Acronicta tridens/psi.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie