Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omlaag

Auteur Topic: Ervaringen met Nachtvlinders  (gelezen 6283 keer)

hiskodevries

• Forum beheerder
Re: Ervaringen met Nachtvlinders
« Reactie #120 Gepost op: november 14, 2018, 16:28:46 pm »

Deze bruine herfstuil wordt door ObsIdentify herkend als katoendaguil. De afgevlogen kale kop komt bij die soort best vaak voor maar het is geen kenmerk.
ik zie dat de herkenningssoftware met een te laag percentage reageert om met zekerheid een naam aan de foto te hangen
(kies in het detailscherm voor controleer determinatie)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

thijsdegraaf

• Member
    • http://www.tuin-thijs.com/
« Reactie #121 Gepost op: november 14, 2018, 20:45:44 pm »

Ik heb helemaal niets met mobieltjes (een afgedankt dingetje voor als ik bijvoorbeeld pech heb) maar ik neem aan dat Obsidentify en "Controleer determinatie" op dezelfde software is gebaseerd?   zie vraag Reinaerde.
Als dat zo is, wil ik doorgeven dat deze zekere Waarneming van me van een Drietand / Psi-uil - Acronicta tridens / psi door controleer determinatie voor fout wordt aangezien:
Citaat
De soort is een andere :Psi-uil - Acronicta psi
Betrouwbaarheid : Zeker
Waarschijnlijkheid : 98 %
Soort : Psi-uil - Acronicta psi

Is dus niet bekend met de look-a-like Acronicta tridens  Ik weet niet of Obsidentify hetzelfde probleem heeft.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2018, 22:56:48 pm door thijsdegraaf »

jack_windig

• Admins
« Reactie #122 Gepost op: november 14, 2018, 21:08:13 pm »

Deze Halmrupsvlinder blijft er bij Obsid uitkomen als een Blauwvleugeluil 100%
en
Ik heb helemaal niets met met mobieltjes (een afgedankt dingetje voor als ik bijvoorbeeld pech heb) maar ik neem aan dat Obsidentify en "Controleer determinatie" op dezelfde software is gebaseerd?   zie vraag Reinaerde.
Als dat zo is, wil ik doorgeven dat deze zekere Waarneming van me van een Drietand / Psi-uil - Acronicta tridens / psi door controleer determinatie voor fout wordt aangezien:
Citaat
De soort is een andere :Psi-uil - Acronicta psi
Betrouwbaarheid : Zeker
Waarschijnlijkheid : 98 %
Soort : Psi-uil - Acronicta psi

Is dus niet bekend met de look-a-like Acronicta tridens  Ik weet niet of Obsidentify hetzelfde probleem heeft.
Obsidentify kan niet goed omgaan met dubbelsoorten, als halmrupsvlinder/weidehalmuiltje en Drietand / Psi. Ik weet niet hoe de app met dubbelsoorten omgaat, maar heb het idee dat hij ze misschien als drie soorten behandeld (dus Psi-uil, Drietand en Psi-uil/Drietand) en daar dan een keuze uit probeert te maken? Beter zou zijn dat in eerste instantie alle drie als 1 soort behandeld wordt. Dan kan de app de verzamelsoort onderscheiden van andere soorten. Vervolgens kan de app daarna proberen of hij nog onderscheid kan maken tussen de twee onderliggende soorten. Bij de rupsen van Drietand / Psi-uil bijvoorbeeld zou dat dan wel moeten lukken. Maar lukt dat niet dan moet de verzamelsoort worden gegeven.

thijsdegraaf

• Member
    • http://www.tuin-thijs.com/
« Reactie #123 Gepost op: november 14, 2018, 21:22:32 pm »

Nog bedankt voor de determinatie Jack. Zoiets dacht ik al.
Bij een vergelijkbaar geval  Open-breedbandhuismoeder / Kleine breedbandhuismoeder - Noctua janthe / janthina geeft hij aan:
Citaat
De herkennings software is niet in staat tot een resultaat te komen.
Hier ziet hij blijkbaar wel het probleem al geeft hij geen dubbelsoort aan. Vind ik toch duidelijker.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2018, 22:25:53 pm door thijsdegraaf »

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #124 Gepost op: november 15, 2018, 09:26:02 am »

'binnenkort' zal de api op waarneming.nl van een nieuwe versie van obsidentify gebruik maken met sterk verbeterde herkenning.
Dit geldt dan weer niet voor de bijbehorende apps. Daar is meer voor nodig
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0
Pagina's: 1 ... 3 4 [5]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.038 seconden met 19 queries.