Allereerst ben ik onder de indruk van de werking van deze app, op professioneel vlak heb ik al veel langs zien komen op het gebied van beeldherkenning en trainingsalgoritmen, etc, maar allemaal waren ze log en traag, heb eigenlijk nog nooit een goed werkende consumentenversie gezien, laat staan gratis op een mobiel

Over de algemene werking heb ik een paar opmerkingen/ideeen:
(ik heb een Sony Z5 compact met Android 7.0)
1. Mijn mobiel zal de laatste keus zijn wat betreft fotograferen van insecten (persoonlijk natuurlijk), toch lijkt dit het uitgangs/startpunt van deze app ("maak een foto"). Voor je iets kunt doen gaat de camera + GPS aan. Dit kost erg veel stroom. Misschien eerst een startscherm met grote iconen in welke 'modus' je het wilt starten? Of zoals Whatsapp: Knop foto toevoegen dan de vraag Galerij of Camera.
Ik verkies bestandsmodus/Galerij. Als ik de enige ben dan is deze feature zinloos natuurlijk, maar ik lees dat meer mensen eigenlijk geen foto's willen maken. En als ik foto's op waarneming van een willekeurig insect bekijk, lijkt me dat het merendeel niet met een mobiel gemaakt is, toch?
Mijn foto's hebben al GPS-data aan boord en zo niet, dan kies ik dat met alle liefde op een kaart.
Ik ben overigens ook geen ObsMapp gebruiker, ik prefereer waarneming.nl (via invoeren foto met GPS-data), de app is dan gewoon een hulpmiddel voor determinatie en geen invoerhulp. (maar snap de integratie voor mensen die wel ObsMapp gebruiken, maar ga je niet vage foto's van cameraschermpjes promoten op deze manier?)
Zodra je dan toch de camera activeert lijkt me GPS logisch, de standaard camera apps doen dat ook automatisch volgens mij.
2. GPS blijft aan, ook als de app op de achtergrond staat. Oftewel, zolang je 'm niet uit je taakbeheer sleept, blijft hij stroom vreten (lijkt het, GPS icoon blijft aan, dat is bijvoorbeeld niet zo bij Google maps als je die even niet gebruikt)
3. Is een samenwerking met tuintelling.nl een idee? Daar zijn aanzienlijk meer mensen die mobiele foto's maken en tevens minder ervaren. Beesten in de tuin zijn doorgaans ook wat tammer en beter te benaderen met een mobiel en er is veel beeldmateriaal beschikbaar op waarneming.
Maar goed, iets voor langere termijn wellicht.