Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Beta Test informatie, graag lezen voordat je begint met de app  (gelezen 8469 keer)

hiskodevries

• Forum beheerder
Beta Test informatie, graag lezen voordat je begint met de app
« Gepost op: augustus 17, 2017, 10:14:53 am »

Doel van de beta is om de herkenning van soortgroepen die aanwezig zijn te onderzoeken, het gebruiksgemak van de app te bepalen en fouten op te sporen. Het uiteindelijke doel is om een versie te maken die eind augustus officieel naar buiten gebracht kan worden.

Teaser https://youtu.be/c4ZZNIgGqSw
Wie kan meedoen
- Iedereen met een android smartphone, bij voorkeur een niet al te oud model.
  Werkt niet op : Moto G 3rd gen
- Iedereen die soorten wil herkennen van de soortgroepen en families uit Nederland en België die in andere topics in dit onderdeel worden gemeld.

Installatie
Ga naar https://play.google.com/store/apps/details?id=org.obsidentify.recognition_i in de Google Play
en installeer de app. LET OP de app is ongeveer 100 mb groot, denk aan dataverkeer

Wat willen we graag weten ?

• Ontbreken er soorten die er eigenlijk in zouden moeten zitten?
  • Zitten er soorten of soortenclusters in die er uit zouden moeten (omdat ze bv. Visueel niet te onderscheiden zijn)?
  • Moeten er nieuwe soortenclusters geintroduceerd worden?
  • Zijn er soorten die consistent fout gaan?

Wat willen weten in het algemeen weten?

• Is men tevreden over de interface?
  • Is men tevreden over de integratie met ObsMapp?
  • Wat kan er verbeterd worden?
  • Denken jullie dat de herkenningsapp in deze vorm een geschikt hulpmiddel is voor mensen in het veld?

Een korte disclaimer vooraf

• De mensen die aan de herkenningsapp werken, hebben beperkt de tijd (wie niet?). We doen er wel alles doen om zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen, maar er zijn nu meer ideeen dan tijd.
  • Ik (Laurens) ben geen bioloog, maar wel erg geinteresseerd, naast de technologie wil ik zoveel mogelijk biologie er bij leren, maar vergeef het me als ik stomme vragen stel :)

Tips

1. Gebruik een andere camera of een speciale camera app van de mobiel voor de foto’s. Insecten zijn soms lastig te fotograferen. Voor het maken van foto’s kan het beter zijn om de eigen camera apps van de mobiel te gebruiken, dit kan op 3 manieren:
a. Door de camera knop lang ingedrukt te houden in ObsIdentify wordt de (externe) camera app van de telefoon zelf geopend
b. Je kan instellen dat je standaard de externe camera app in ObsIdentify wilt gebruiken in de instellingen: open menu, kies "Instellingen", kies "Gebruik en layout" en dan "Gebruik externe camera"
c. Je kan een losse camera app gebruiken op je telefoon en dan later foto's toevoegen via de gallery (knop linksonder op 1e scherm van ObsIdentify)

Alternatief is om een goede camera (bv. Spiegelreflex) te gebruiken om de foto’s te maken, zet ze op je mobiel en pas dan de herkenning toe door gebruik te maken van de gallery knop of de koppeling tussen ObsMapp en de herkenningsapp. Een alternatief is om de foto’s te herkennen van een computerbeeldscherm.

2. Gebruik een vrij krappe uitsnede voor de herkenning. De herkenning werkt het best als het insect een vrij groot deel van de foto in beslag neemt.

3. Gebruik meerdere foto’s. Indien mogelijk gebruik dan meerdere foto’s waarop verschillende kanten van het insect te zien zijn. Dit verbetert vaak de herkenning.

4. Koppeling met ObsMapp Als je 1 of meer identificaties hebt gemaakt kun je deze doorzetten naar ObsMapp zodat deze omgezet kunnen worden naar een Waarneming.
   Daarvoor bestaan wel een aantal randvoorwaarden:
   a. Zorg dat je soortenlijsten matchen met geidentificeerde soorten.
   b. De lokatie bepaling gebeurt pas in ObsMapp. Dus als je thuis gaat identificeren vergeet dan niet later de lokatie te wijzigen.

FAQ

1. De herkenning is fout, maar de foto is duidelijk, wat gaat er verkeerd? Het kan zijn dat de herkenning daadwerkelijk verkeerd gaat (zie punt 5), maar het kan ook zijn dat de soort ontbreekt in de lijst. Daarom een verzoek om te controleren of de soort wel in de herkenningsapp zit.

2. Kan ik foto’s maken van een beeldscherm? Ja, dat kan en werkt behoorlijk goed in mijn ervaring. Pas wel op voor Moiré interferentie, verzadiging van de kleuren en reflecties. Foto’s maken van LCDs van camera’s werkt ook enigszins, maar ik raad het niet aan.

3. Hoe werkt de herkenning? De herkenning werkt door visuele eigenschappen van insecten te leren door het voeren van een grote hoeveelheid voorbeeld foto’s aan een neuraal netwerk.

4. Soms werkt de herkenning fantastisch, maar soms krijg ik ook hele rare fouten, hoe kan dat? De aard van de herkenning (neurale netwerken) zorgt er zowel voordat de herkenning beter werkt dan andere systemen, maar ook dat het vaak moeilijk te begrijpen is waarom er iets misgaat. In een aantal gevallen is een oorzaak voor een foute herkenning aan te wijzen (bv. Atypische achtergrond of onscherpe foto), maar meestal is het gissen.

5. De app heeft een heel duidelijk onderscheidend kenmerk gemist, kan je dit niet toevoegen? Nee, de herkenning leert zelf kenmerken uit de beelden en het is niet goed mogelijk om deze af te dwingen door ze te specificeren. Deze benadering is vroeger geprobeerd, maar juist het loslaten hiervan heeft geleid tot een betere herkenning in het algemeen omdat het zeer moeilijk is (beeld)kenmerken handmatig te specifieren.

Bekende bugs/problemen

Graag eerst kijken of in dit topic een bug/probleem al bekend is alvorens deze te melden: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=404990.0

Ik zal de tips en de FAQ aanvullen gedurende de beta.
« Laatst bewerkt op: augustus 22, 2017, 08:49:25 am door Laurens Hogeweg »
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

• Forum beheerder
Re: Beta Test informatie, graag lezen voordat je begint met de app
« Reactie #1 Gepost op: augustus 18, 2017, 14:09:56 pm »

De betatest start nu

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

VictorE

• Member
« Reactie #2 Gepost op: augustus 22, 2017, 09:55:38 am »

Heb de app gisteren gedownload en erg onder de indruk! Volgens mij heeft hij echter de wants niet goed beoordeeld die ik ermee heb gedetermineerd. Hij gaf aan dat het een Berkenkielwants is, terwijl het me toch een Meidoornkielwants is. Klein verschil, maar bij Meidoornkielwants gaf hij 0% overeenkomst. Ik had in dat geval dus graag gezien dat er een mogelijkheid is om nog zelf te kunnen switchen (nu heb ik dat achteraf zelf gedaan). In dit geval kan ik me namelijk niet voorstellen dat mijn foto 0% overeenkomt met de eigenschappen van de Meidoornkielwants. Als dat wat meer zou zijn en ik kan op het moment dat de indentificatie gelukt is zelf nog kiezen zou dat naar mijn idee beter zijn. Zeker in een betafase. Daarnaast vind ik het al heel wat dat de app kan zien dat het een kielwants is, exacte soortdeterminatie kan met die soortgroep ook nog wel via de info op waarneming.nl.

Ik heb naast de waarneming van de wants nog een nachtvlinder ingevoerd en beide doorgezet naar ObsMapp. Ik kom er echter nu achter dat ik mijn GPS niet aan had en dat hij daarom de GPS coordinaten van mijn laatst ingevoerde waarneming via ObsMapp overneemt. Dit is niet de plek waar ik ze gezien heb. Misschien is er in die koppeling nog iets te verzinnen dat de locatie verbeterd moet worden? Ik zie dat er automatisch een opmerking bij wordt geplaatst, maar het is nu toevallig dat ik die tegenkom. Stel dat ik nachtvlinders zou lokken met een lamp en de hele avond met deze app invoer dan moet ik toch een flink aantal waarnemingen wijzigen...

Daarnaast merkte ik dat een aantal links in de app niet goed gaan. Als je de groep Zweefvliegen aanklikt op de link naar waarneming.nl krijg je een waarneming.nl met groot 'Fout' in beeld.

Mijn telefoon (Samsung Galaxy A3) heeft af en toe wel wat moeite met de app (stopt af en toe en opent traag). Maar ik neem aan dat dit door de zwaarte van de app komt in combinatie met niet het meest geavanceerde model telefoon?

Maar alles bij elkaar ben ik dus erg onder de indruk en ben erg benieuwd naar vervolgstappen (hoe lang die ook mogen duren ;)). Lieveheersbeestjes (gisteren gefotografeerd met de app, maar kwam erachter dat die er nog niet inzitten) lijkt me ook een familie die goed te doen is via deze app.

Groet,
Victor

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #3 Gepost op: augustus 22, 2017, 10:15:45 am »

Heb de app gisteren gedownload en erg onder de indruk! Volgens mij heeft hij echter de wants niet goed beoordeeld die ik ermee heb gedetermineerd. Hij gaf aan dat het een Berkenkielwants is, terwijl het me toch een Meidoornkielwants is. Klein verschil, maar bij Meidoornkielwants gaf hij 0% overeenkomst. Ik had in dat geval dus graag gezien dat er een mogelijkheid is om nog zelf te kunnen switchen (nu heb ik dat achteraf zelf gedaan). In dit geval kan ik me namelijk niet voorstellen dat mijn foto 0% overeenkomt met de eigenschappen van de Meidoornkielwants. Als dat wat meer zou zijn en ik kan op het moment dat de indentificatie gelukt is zelf nog kiezen zou dat naar mijn idee beter zijn. Zeker in een betafase. Daarnaast vind ik het al heel wat dat de app kan zien dat het een kielwants is, exacte soortdeterminatie kan met die soortgroep ook nog wel via de info op waarneming.nl.

Psst... als je de soort lang ingedrukt houd dan wordt deze ook gekozen voor opslaan in de lijst. Dit is functionaliteit die mogelijk veranderd wordt in latere versies, maar het is voor nu bruikbaar.

Ik heb naast de waarneming van de wants nog een nachtvlinder ingevoerd en beide doorgezet naar ObsMapp. Ik kom er echter nu achter dat ik mijn GPS niet aan had en dat hij daarom de GPS coordinaten van mijn laatst ingevoerde waarneming via ObsMapp overneemt. Dit is niet de plek waar ik ze gezien heb. Misschien is er in die koppeling nog iets te verzinnen dat de locatie verbeterd moet worden? Ik zie dat er automatisch een opmerking bij wordt geplaatst, maar het is nu toevallig dat ik die tegenkom. Stel dat ik nachtvlinders zou lokken met een lamp en de hele avond met deze app invoer dan moet ik toch een flink aantal waarnemingen wijzigen...

Er zitten nog wat ongerijmdheden in dat proces. Dit is 1 van de dingen met de hoogste prioriteit nu, we zijn er over aan het nadenken hoe dat beter te maken.

Daarnaast merkte ik dat een aantal links in de app niet goed gaan. Als je de groep Zweefvliegen aanklikt op de link naar waarneming.nl krijg je een waarneming.nl met groot 'Fout' in beeld.

Dat is inderdaad een bug, bedankt voor het melden.

Mijn telefoon (Samsung Galaxy A3) heeft af en toe wel wat moeite met de app (stopt af en toe en opent traag). Maar ik neem aan dat dit door de zwaarte van de app komt in combinatie met niet het meest geavanceerde model telefoon?

Klopt :)

Maar alles bij elkaar ben ik dus erg onder de indruk en ben erg benieuwd naar vervolgstappen (hoe lang die ook mogen duren ;)). Lieveheersbeestjes (gisteren gefotografeerd met de app, maar kwam erachter dat die er nog niet inzitten) lijkt me ook een familie die goed te doen is via deze app.

Lieveheersbeestjes zitten er wel al in hoor. Ging er iets mis met de herkenning?

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #4 Gepost op: augustus 22, 2017, 12:27:41 pm »

Over enkele minuten is er een nieuwe versie beschikbaar (0.9.6.0).

Release notes
------------
De datum, tijd en locatie worden nu overgenomen wanneer een foto wordt toegevoegd via de gallery.
------------

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #5 Gepost op: augustus 22, 2017, 12:43:43 pm »

De datum, tijd en locatie worden nu overgenomen wanneer een foto wordt toegevoegd via de gallery.

Uiteraard voor zover die informatie aanwezig is bij de foto.
Alex Kwak, ontwikkelaar WnPda, WnSmart en ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!
www.alexkwak.nl

VictorE

• Member
« Reactie #6 Gepost op: augustus 22, 2017, 13:11:50 pm »

Lieveheersbeestjes zitten er wel al in hoor. Ging er iets mis met de herkenning?

Ja, ik had een meeldauwlieveheersbeestje gefotografeerd, maar daarbij kwam hij uit op rups onbekend kleed (rups). Ik zie nu inderdaad dat ze er wel inzitten. Wellicht was de foto gewoon te slecht ;)

Frank Oling

• Member
« Reactie #7 Gepost op: augustus 30, 2017, 18:51:24 pm »

Ik heb ook problemen met waarnemingen die niet overgezet worden naar obsmapp. Sommige doen het maar de meeste niet. Gaat om nachtvlinders en micro's. Lijst Staat gewoon in obsmapp. Heb daarnet nog 1 foto van gisteren opnieuw laten identificeren en dan laten exporteren, maar obsmapp ontvangt niks. Wat kan ik doen om zaken verder uit te sluiten?

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #8 Gepost op: augustus 30, 2017, 19:57:23 pm »

Ik heb ook problemen met waarnemingen die niet overgezet worden naar obsmapp. Sommige doen het maar de meeste niet. Gaat om nachtvlinders en micro's. Lijst Staat gewoon in obsmapp. Heb daarnet nog 1 foto van gisteren opnieuw laten identificeren en dan laten exporteren, maar obsmapp ontvangt niks. Wat kan ik doen om zaken verder uit te sluiten?

Dat is raar. Ik kan me eigenlijk alleen voorstellen dat dat komt doordat de betreffende soort niet in ObsMapp bekend is, of dat je een oude versie van ObsMapp gebruikt.
www.alexkwak.nl

Frank Oling

• Member
« Reactie #9 Gepost op: augustus 30, 2017, 20:01:01 pm »

Ik heb intussen obsmapp geüpdatet en die ontvangt nu data. Het enige wat nog raar is dat als ik 2 waarnemingen exporteer, hij maar 1 ontvangt.

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #10 Gepost op: augustus 30, 2017, 20:02:01 pm »

Ik heb intussen obsmapp geüpdatet en die ontvangt nu data. Het enige wat nog raar is dat als ik 2 waarnemingen exporteer, hij maar 1 ontvangt.

De waarneming die niet door komt, is die betreffende soort wel aanwezig in ObsMapp?
www.alexkwak.nl

marcel123

• Member
« Reactie #11 Gepost op: augustus 30, 2017, 20:31:24 pm »

Dat is raar. Ik kan me eigenlijk alleen voorstellen dat dat komt doordat de betreffende soort niet in ObsMapp bekend is, of dat je een oude versie van ObsMapp gebruikt.

Is het een groep die nog niet ondersteund wordt, bijvoorbeeld een sprinkhaan?

Bij de allernieuwste versies treed het denk ik ook op als je foto geen gpslocatie bevat.

Frank Oling

• Member
« Reactie #12 Gepost op: augustus 30, 2017, 22:31:15 pm »

Hoi Alex, ik had de macro haarbos ook geexporteerd, en die staat wel in mijn obsmapp lijst lijkt het. Deze wordt niet geïmporteerd. Donker brandnetelkapje wel. Mvg

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #13 Gepost op: augustus 31, 2017, 08:32:59 am »

Bij de allernieuwste versies treed het denk ik ook op als je foto geen gpslocatie bevat.

Waarom denk je dat? Dat zou juist niet zo moeten zijn. Waarnemingen zonder locatie zijn alleen niet meer te uploaden.
www.alexkwak.nl

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #14 Gepost op: augustus 31, 2017, 08:48:10 am »

Waarom denk je dat? Dat zou juist niet zo moeten zijn. Waarnemingen zonder locatie zijn alleen niet meer te uploaden.

Alex, is het misschien een idee om in ObsMapp (in ieder geval in de beta versie) een bericht te tonen als het importeren van een observatie niet werkt?

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #15 Gepost op: augustus 31, 2017, 08:52:04 am »

Alex, is het misschien een idee om in ObsMapp (in ieder geval in de beta versie) een bericht te tonen als het importeren van een observatie niet werkt?

Ben ik 'as we speak' me bezig  ;D
www.alexkwak.nl

marcel123

• Member
« Reactie #16 Gepost op: augustus 31, 2017, 08:58:20 am »

ObsIdentify 0.9.9 (51) &  Obsmapp 7.12.10b6 (4876)
Geotagged Foto's geselecteerd uit de galerij kan ik wel importren en uploaden naar waarneming.nl en fotos gemaakt met de camera kan ik niet uploaden. Ik krijg de melding 1 waarnemingen geexporteerd naar obsmapp maar zie ze niet in Obsmapp zelf. Het belangrijkste verschil tussen die waarnemingen lijkt me het wel of niet geotaggen van de foto.
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2017, 09:01:29 am door optilete »

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #17 Gepost op: augustus 31, 2017, 09:04:12 am »

ObsIdentify 0.9.9 (51) &  Obsmapp 7.12.10b6 (4876)
Geotagged Foto's geselecteerd uit de galerij kan ik wel importren en uploaden naar waarneming.nl en fotos gemaakt met de camera kan ik niet uploaden. Ik krijg de melding 1 waarnemingen geexporteerd naar obsmapp maar zie ze niet in Obsmapp zelf. Het belangrijkste verschil tussen die waarnemingen lijkt me het wel of niet geotaggen van de foto.

Ik denk dat je een punt hebt.

In 0.9.10 zal ObsId overigens waarschuwen als je nog geen fix hebt.

Het is een enigszins complex probleem waar we een goede oplossing voor proberen te vinden. Sommige mensen werken met de interne camera in het veld, sommige mensen werken alleen met gallery foto's, andere mensen werken met de interne camera op beeldscherm (waar je ook niks aan een GPS fix hebt), etc.

marcel123

• Member
« Reactie #18 Gepost op: augustus 31, 2017, 09:19:34 am »

Ik denk dat de externe camera app die ObsId selecteert  kan wel geotagged foto kan maken, alleen moet dat bij elke sessie waarschijnlikjk aangezet worden.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2017, 20:36:18 pm door optilete »

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #19 Gepost op: augustus 31, 2017, 09:28:17 am »

Ik denk dat de externe camera app die ObsId selecteert geen geotagged foto kan maken. Het is mij nog niet gelukt.

De externe camera heeft niks te maken met ObsId. ObsId selecteert niet de camera app, dat doet Android.

Je kan zelf een andere camera app installeren die geotagged foto's kan maken. Als het goed is vraagt ObsId je, na installatie van een andere camera app, te kiezen voor een nieuwe camera app als je de externe camera gebruikt.

Werkt bij mij prima.

marcel123

• Member
« Reactie #20 Gepost op: augustus 31, 2017, 09:54:51 am »

De externe camera heeft niks te maken met ObsId. ObsId selecteert niet de camera app, dat doet Android.
mm je bent wel erg stellig. Selecteert ObsId niet de default camera app en Android registreert die default app? Overigens blijkt mijn Default Camera app toch een instelling voor locatie te hebben..

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #21 Gepost op: augustus 31, 2017, 10:03:42 am »

mm je bent wel erg stellig. Selecteert ObsId niet de default camera app en Android registreert die default app? Overigens blijkt mijn Default Camera app toch een instelling voor locatie te hebben..

Ja en nee. Als je 1 camera app hebt krijg je geen keuze: dan selecteert Android voor jouw een camera app om bij ObsId te gebruiken. Als je meerdere camera apps hebt dan laat Android de gebruiker kiezen welke camera app je wilt gebruiken.

Het punt is dat wij als ObsId ontwikkelaars geen invloed hebben op welke camera app er wordt gebruikt.

zakdrager

• Member
« Reactie #22 Gepost op: augustus 31, 2017, 23:51:34 pm »

Kwam vandaag toevallig iemand tegen die heel tevreden was over de app. Ga het misschien ook gebruiken. Vroeg me af of de app ook bedoeld is of bruikbaar is voor determinatie van collectie exemplaren (in mijn geval vooral geprepareerde vlinders)?

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #23 Gepost op: september 01, 2017, 07:46:13 am »

Kwam vandaag toevallig iemand tegen die heel tevreden was over de app. Ga het misschien ook gebruiken. Vroeg me af of de app ook bedoeld is of bruikbaar is voor determinatie van collectie exemplaren (in mijn geval vooral geprepareerde vlinders)?

Leuk om te horen dat men tevreden is!

De app heeft geleerd van vlinders in het wild (foto's van waarneming.nl), niet met collectiemateriaal. Nu verwacht ik dat het ook met collectiemateriaal het best heel aardig werkt.

Zeker nachtvlinders worden relatief vaak op doek gefotografeerd en dat lijkt enigszins op opgezet materiaal. Alleen het tonen van de achtervleugels zal bij een aantal soorten anders zijn.

Ik zou zeggen, probeer het uit en laat hier weten wat je bevindingen zijn!

marcel123

• Member
« Reactie #24 Gepost op: september 01, 2017, 07:49:19 am »

Testen met tekeningen uit een nachtvlinderboek hebben mensen overgehaald ook de app te installeren...

zakdrager

• Member
« Reactie #25 Gepost op: september 02, 2017, 04:05:33 am »

Wie weet, misschien doe ik dat, het is wel aanlokkelijk. Ik ben alleen geen smartphone mens, al heb ik er wel een. Maar daar zit voor mij dus een hobbel/uitdaging.

De app is zeker niet bruikbaar op mijn desktop met Windows besturingssysteem?

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #26 Gepost op: september 02, 2017, 10:54:51 am »

De app is zeker niet bruikbaar op mijn desktop met Windows besturingssysteem?

Vooralsnog alleen Android
www.alexkwak.nl

hiskodevries

• Forum beheerder

Laurens Hogeweg

• Moderator
  • *
« Reactie #28 Gepost op: september 06, 2017, 16:12:39 pm »

Er is een nieuwe versie voor iedereen beschikbaar 0.9.14 (56):

----------
- Verbeterde herkenning
- Downloaden van referentiebeelden
- Bewerken vanuit resultatenscherm
- Selecteren van resultaat voor opslaan in observatielijst
- Batterijverbruik verminderd door slimmer omgaan met locatie opvragen
- Locatie toevoegen aan foto's zonder locatie (zie instellingen)
- Verbeterde koppeling met ObsMapp
- Soortnamen in Nederlands, Engels, Frans, Duits
- Interface in Nederlands en Engels
Opgelost
- Specifieke problemen met Samsung Galaxy S4
- Vele kleine en grotere punten
------------

Johan op den Dries

• Member
    • http://www.opdendries.com
« Reactie #29 Gepost op: december 12, 2017, 12:50:48 pm »

Wanneer kunnen we weer eens een nieuwe versie verwachten?
Johan op den Dries
Sneek
Pagina's: [1] 2   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.043 seconden met 20 queries.