Hoofdmenu

Alius aliud dicit

Gestart door Sticht, december 06, 2007, 20:43:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sticht

Om vervuiling in een ander topic te voorkomen:

Ik stel voor dat we de Nederlandse namen gebruiken op dit forum.

vuurvlinder

Lijkt mij ook een strak plan. :duim:
Tenminste, bij de in NL vliegende soorten.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Imperator

#2
CiteerOm vervuiling in een ander topic te voorkomen:

Ik stel voor dat we de Nederlandse namen gebruiken op dit forum.

Wat dit betreft ben ik t met Dolf eens.
vriendelijke groet,

Trees

ArjenDrost †

De vraag is dan alleen: "Wat vindt Dolf?"

Ik ben persoonlijk ook wel voor Nederlandse namen, die ken ik toch ietsjes beter dan de wetenschappelijke... Maar dat wordt over het algemeen toch ook al gedaan?

Groetjes, Arjen

Weia

Pas door het werken op waarneming.nl ben ik alle nederlandse namen goed gaan kennen. Kijk maar in mijn eerste bijdragen, daar is het vaak nog latijn! Als ik voor mezelf dingen doe gebruik ik overigens de latijnse namen en achtletterafkortingen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

markmeijrink

Op zich ben ik ook wel voor het gebruik van Nederlandse namen. Dat maakt een forum veel toegankelijker. Ondanks het feit dat ik Wetenschappelijke namen beter vind (zeggen vaak veel meer over de soort) en de indeling overzichterlijker is (hierarchie)


M.v.gr. Mark Meijrink

Goyatlah

#6
CiteerDe vraag is dan alleen: "Wat vindt Dolf?"
Mijn punt was, dat Nederlandse namen eigenlijk onhandig zijn, zeker als je in het buitenland bent, of regelmatig niet-Nederlandstalige literatuur gebruikt. Dan zou je dus ook de Engelse, Franse, Duitse, Zweedse, etc namen moeten leren.
Gelukkig ken ik nu de meeste Nederlandse namen wel (maar was O.brunneum nu de Beekoever? Geloof het wel, maar weet het niet zeker en KD - die naast me ligt is dan ook niet behulpzaam, Veldgids uiteraard wel, maar die ligt op mn nachtkastje  B) )

Wel is het zo dat ik bij nieuwkomers zoveel mogelijk de nederlandse namen gebruik, maar in een wat uitputtender diskussie over Pantsers of Heidelibellen zal ik wel eens overschakelen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohnvR

Je krijgt natuurlijk wel dat je in incidentele posts over buitenlandse libellen niet ver komt met Nederlandse namen. Ik vind het wat ver gaan daar 'afspraken' over te gaan maken of dat er mensen worden 'aangevallen' als ze wetenschappelijke namen gebruiken. Als iemand de wetenschappelijke namen wilt gebruiken of in bepaalde topics dat beter toepasbaar of logischer vindt moet dat ook kunnen lijkt mij. Bij onduidelijkheid kun je het altijd even vragen of het even opzoeken. Ik ben zelf begonnen met Nederlandse namen, maar krijg steeds meer belangstelling voor de wetenschappelijke. Bij andere soortgroepen varieert het gebruik nogal. Het is denk ik ook wel goed te realiseren dat de Nederlandse namen geen officiële namen zijn. Voor de meeste soortgroepen bewaar ik mijn foto's in mappen met de wetenschappelijke naam gevolgd door de Nederlandse naam, maar voor libellen gebruik ik de achtletterige afkorting van de wetenschappelijke naam (bijv. AESHISOC voor Aeshna Isoceles = Vroege glazenmaker).

Kortom, ik zou me bij de oproep willen aansluiten waar mogelijk Nederlandse namen te gebruiken, maar er verder niet moeilijk over doen.

Weia

CiteerHet is denk ik ook wel goed te realiseren dat de Nederlandse namen geen officiële namen zijn.
Hoe bedoel je?
De Fryske nammen wel trouwens! Dus die maar gebruiken. Snorhopke voor sympvulg, prachtig/nuttig.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

CiteerPas door het werken op waarneming.nl ben ik alle nederlandse namen goed gaan kennen. Kijk maar in mijn eerste bijdragen, daar is het vaak nog latijn! Als ik voor mezelf dingen doe gebruik ik overigens de latijnse namen en achtletterafkortingen.
Eerder kende ik nog geen latijnse namen, Weia geen nederlandse. Toen kwam ik Weia tegen en we begrepen elkaar niet zo goed (misschien herinnert Weia zich dat niet). Ik had het over Bruine winterjuffers en Weia had het over Fusca's. Waar heeft ze het toch over dacht ik toen.... kan ze geen Nederlands praten?  :P

Ondertussen floep ik het ook allebei door elkaar heen.
Volgens mij is het met Nederlandse namen inderdaad toegankelijker, maar soms zal het wel eens ertussendoor schieten. Ik sluit me dus bij John aan.... probeer er aan te denken, maar maak er geen halszaak van.

vuurvlinder

#10
Als je in het buitenland ben, neem je toch sowieso je veldgids mee? De Latijnse namen heb je dan evengoed bij de hand! Voor nieuwkomers vind ik het beter om de Nederlandse namen te gebruiken, die namen blijven wel hangen, denk ik. (@Weia, ik denk ook, dat zelfs de Fryske nammen, zoals Hynstebiter makkelijker blijven hangen dan Aeshna mixta :D )
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

JohnvR

Nou, de wetenschappelijke naam is de officiële naam. Het Nederlands soortenregister heeft het over 'Nederlandse naam' en 'Geldige naam'. Ik weet eigenlijk niet welke instantie de Nederlandse namen beheert. Hoe is dat eigenlijk gegaan met de 5e druk met betrekking tot naamgeving?

Ik vind overigens Snorlibel of Snorheidelibel geen gelukkige naam. Bijna alle heidelibellen hebben snorren. Je merkt vaak dat het tot verwarring leidt als er over de snor wordt gesproken als onderscheid tussen de Steenrode en Bruinrode heidelibel. Hangsnorheidelibel is dan beter? Alleen bekt dat niet. Misschien Daliheidelibel (is volgens mij al eerder genoemd)?

De Engelsen maken het er ook niet makkelijker op. Die noemen de Bruinrode heidelibel Common darter, terwijl de wetenschappelijke naam voor Steenrode heidelibel, Sympetrum vulgatum, duidt op 'algemeen / gewoon'.

Goyatlah

Latijnse namen rechtstreeks vertalen leidt vaker tot rarigheden, wat te denken van de "Uiterst gewone Rombout", beekrombout dus.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

grunsven

Tja ik begin ook pas sinds wrnm.nl aan Nederlandse namen te wennen al moet ik zeggen dat ik ze buiten dit forum nooit gebruik.
Van de niet nederlandse soorten weet ik het helemaal niet hoe C. intermedium, P elisabethae, A. serrata of S. borisi heten? geen flauw idee.

Maar ook welke nu bruin- en welke steenrood is blijft ook lastig.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

markmeijrink

Voor de opleiding die ik volg is het zelfs verplicht om de wetenschappelijke namen te kennen.  

Weia

CiteerNou, de wetenschappelijke naam is de officiële naam. Het Nederlands soortenregister heeft het over 'Nederlandse naam' en 'Geldige naam'. Ik weet eigenlijk niet welke instantie de Nederlandse namen beheert. Hoe is dat eigenlijk gegaan met de 5e druk met betrekking tot naamgeving?
Bij de vogels is er een commissie voor de systematiek (CSNA) maar of die de Nederlandse namen vastleggen weet ik niet. Bij de planten is de Heukels de norm, hoe officieel dat officieel heet weet ik ook niet. Bij de libellen is alles van onderop gekomen maar wel met heel wat overleg. Er is voor mijn tijd een groep bezig geweest met de namen die na een een aantal jaren ook in de veldgids terechtgekomen zijn. Vlak voor de eerste druk van de veldgids is een grote groep nog wat extra namen gaan bedenken, ook die zijn in de gids gekomen.
Dan zijn er dit jaar nog weer namen bijgekomen omdat in de vertaling van de KD meer soorten staan dan in de veldgids. Een groep van 7 heeft die namen na een soms langdurig wikken en wegen vastgesteld en die namen zie je ook in de vijfde druk van de veldgids. Er zit er overigens eentje bij die ik heel erg dom vind, maar ja.
Dus 'officieel', hoe officieel wil je het? Veldgids en vertaalde KD als norm, is niets tegen toch?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

grunsven

Ik ken geen soorten waarvoor meerdere namen in omloop zijn.
Alleen heb je soms oude namen die door vrijwel niemand gebruikt worden zoals kleine glazenmaker of gewone waterjuffer.  Dus het probleem speelt niet echt zoals bijvoorbeeld bij zweefvliegen. Daar wordt voor Episyrphus balteatus zowel Snorretjesvlieg, epibal, colazweefvlieg als pyamazweefvlieg gebruikt.  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Bart van den Boogaard

Ik werk sinds kort ook wat met de nederlandse namen, maar ik vind het bestwel lastig. Het is ook niet alleen de soortnamen, maar ook de familienamen. Als iemand het heeft over korenbouten, dan moet ik hard nadenken over welke soorten daar binnen vallen. En heb je apart oeverlibellen of zijn dat ook korenbouten?  Dat moet ik nog eens goed bestuderen. Ik vind het ook erg jammer om de FUSCA's, de FONSCO's en JUNCEA's op te geven want die namen klinken gewoon prachtig. En als ik mijn foto's in het nederlands neerzet kan ik weinig meer terug vinden. Dat ga ik voorlopig ook niet doen. Dan maar tweetalig. Ik heb al moeite genoeg om de foto's van de kanaaljuffer terug te vinden.
Natuurvideo op
www.redkitemedia.nl

Iedereen die met mij op stap wil:
http://www.facebook.com/Bartboog
http://redkitemedia.hyves.nl/

jan cuppen

De wetenschappelijk namen zouden altijd uitgangspunt moeten zijn. Via deze namen heb je ook toegang tot alle wetenschappelijke literatuur!! Voor deze wetenschappelijke naamgeving zijn regels vastgesteld, waardoor (helaas op de lange termijn) een stabiele naamgeving tot stand zou moeten komen. De Nederlandse naamgeving is volkomen vrij en iedereen mag zijn eigen namen bedenken, gebruiken, opdringen, volgen, laten vallen en bekritiseren.

Een voorbeeld uit de kevers (daar ben ik wat beter thuis in): pekzwarte watertor pikzwarte watertor, spinnende watertor, grote pekzwarte watertor, grote pikzwarte watertor, grote spinnende watertor. O ja, je mag het woord tor naar believen ook nog overal veranderen in kever. Overigens is het dan nog steeds niet duidelijk of Hydrophilus piceus of Hydrophilus aterrimus dan wel het genus Hydrophilus bedoeld wordt.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Goyatlah

CiteerIk werk sinds kort ook wat met de nederlandse namen, maar ik vind het bestwel lastig. Het is ook niet alleen de soortnamen, maar ook de familienamen. Als iemand het heeft over korenbouten, dan moet ik hard nadenken over welke soorten daar binnen vallen. En heb je apart oeverlibellen of zijn dat ook korenbouten?  Dat moet ik nog eens goed bestuderen.
Inderdaad, ook zo'n punt:
wat is een Korenbout, Waterjuffer, Glazenmaker of Rombout, is een Winterjuffer nu wel of niet een Pantserjuffer. Laats in mn reaktie op een determinatievraag "dit is geen rombout maar een tanglibel" kwam akuut een reaktie dat Tanglibellen ook Rombouten zijn, oftewel verwarring alom.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

markmeijrink

CiteerDe wetenschappelijk namen zouden altijd uitgangspunt moeten zijn. Via deze namen heb je ook toegang tot alle wetenschappelijke literatuur!! Voor deze wetenschappelijke naamgeving zijn regels vastgesteld, waardoor (helaas op de lange termijn) een stabiele naamgeving tot stand zou moeten komen. De Nederlandse naamgeving is volkomen vrij en iedereen mag zijn eigen namen bedenken, gebruiken, opdringen, volgen, laten vallen en bekritiseren.

Een voorbeeld uit de kevers (daar ben ik wat beter thuis in): pekzwarte watertor pikzwarte watertor, spinnende watertor, grote pekzwarte watertor, grote pikzwarte watertor, grote spinnende watertor. O ja, je mag het woord tor naar believen ook nog overal veranderen in kever. Overigens is het dan nog steeds niet duidelijk of Hydrophilus piceus of Hydrophilus aterrimus dan wel het genus Hydrophilus bedoeld wordt.
Nederlandse namen zijn verwarrend, maar wel een vereiste op een forum zoals dit. De toegankelijkheid voor 'leken' wordt hierdoor wel vergroot naar mijn mening


Mark

jack_windig

Als er verwarring kan ontstaan dan zet ik altijd de Nederlandse + de wetenschappelijke naam. Welke de voorkeur heeft hangt er helemaal vanaf hoe veel de namen gebruikt worden. Voor vogels gebruikt niemand hier de wetenschappelijke namen, tenzij het misschien een of andere exotische ondersoort betreft. Het zou dan ook dwaas zijn om plotseling iemand te vertellen dat hij een Buteo buteo op de foto heeft gezet. Maar voor insecten gebruiken sommigen altijd de Nederlandse en anderen altijd de wetenschappelijke. Daarom doe ik maar allebei. Overigens veranderen wetenschappelijke namen ook wel eens zodat ook die verwarring kunnen geven...

Als regel voor het forum zou ik voorstellen dat de namen hetzelfde moeten zijn als in waarneming.nl zodat altijd als alleen de Nederlandse of alleen de wetenschappelijke naam wordt gegeven de andere naam in het soortenoverzicht terug kan worden gevonden.

Sticht

#22
CiteerNederlandse namen zijn verwarrend, maar wel een vereiste op een forum zoals dit. De toegankelijkheid voor 'leken' wordt hierdoor wel vergroot naar mijn mening


Mark
Het gaat mij uitsluitend om de toegankelijkheid op dit libellenforum, zeker voor beginners. Het is inderdaad geen halszaak, maar binnen een topic wisselen van Nederlands naar Latijn komt m.i. verwarrend over.

vuurvlinder

#23
Prachtig!

Ik stel voor dat we Zuid-Afrikaanse namen gaan gebruiken. :D

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...=0&#entry294037

Krijgen we namen als Roodoogie, Geelvlekkie, Vuurjuffie! Wie verzint er nog een paar?  :gap:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Arp

#24
Leuke discussie,

Mijn 2ct: Ik meen dat ik, toen ik hier voor het eerst rondkeek, ergens iets heb gezien dat het als wenselijk werd beschouwd om de NL-naam vet te schrijven en daarachter voor de duidelijkheid de wetenschappelijke naam cursief (laat gymnasiasten niet horen dat we dat potjesgebeuren-met-griekse-invloeden "latijns" noemen).

Dan wordt het dus:
- - - - - -
Hallo allemaal, heb ik het goed dat dit een Houtpantserjuffer (Lestes viridis) is, of toch wat anders??
- - - - - -

Zelf zoek ik daar dan vaak de links bij op (zoals hierboven), maar eigenlijk vind ik dat de server dat automatisch zou moeten doen (en dan liever met een iets minder opvallende link-kleur weergeven, zonder onderstreping).

Als je dan toch een richtlijn wil, dan lijkt dat mij een uitstekende: Iedereen blij, de Nederlandse taal/naamgeving wordt niet verkwanseld en dankzij de wetenschappelijke naam is er geen verwarring mogelijk. Het is alleen wel ietsjes vermoeiender typen en ik kan me goed voorstellen dat de schaarse experts die hier rondwaren wel betere dingen te doen hebben met hun tijd dan Nederlandse namen opzoeken die ze niet in hun hoofd hebben en knoeien met vet en cursief.

Persoonlijk ben ik blij als er überhaupt antwoord komt, al is het maar twee "latijnse" woorden die mij niets zeggen - die zoek ik dan wel weer op.

M.a.w. ik vind een richtlijn geloof ik niet zo nodig, maar als je mensen een aanbeveling wilt doen om goed verzorgd en netjes hun vragen te stellen dan zou het denk ik deze "dubbele" benaming moeten zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#25
CiteerInderdaad, ook zo'n punt:
wat is een Korenbout, Waterjuffer, Glazenmaker of Rombout, is een Winterjuffer nu wel of niet een Pantserjuffer. Laats in mn reaktie op een determinatievraag "dit is geen rombout maar een tanglibel" kwam akuut een reaktie dat Tanglibellen ook Rombouten zijn, oftewel verwarring alom.
Ik ben niet zo'n libellenkennert, maar ben de laatste tijd voor andere dingen nogal druk met oude literatuur in de weer. Vooral voor de hogere taxa (Families, Ordes etc) zie je dan heel mooi hoe ooit een Nederlandse naam en een wetenschappelijke voor een taxon "hetzelfde" beschreven, maar door allerlei taxonomische ontwikkelingen uit elkaar groeien. De Nederlandse naam blijft dan toch eerder op de oude betekenis steken die niet meer overeenkomt met de "nieuwste" taxonomische inzichten.

Voorbeeld: De Franjestaarten (zeg maar Zilvervisjes en Rotsspringers samen) waren ooit enige tijd lang hetzelde als "Thysanura" , maar door diverse ontwikkelingen (die beslist niet altijd de moderne naamgevingswetten van de taxonomie hebben gevolgd) heeft het "Taxon" Thysan(o)ura door de eeuwen heen wel 5-6 verschillende inhoudelijke betekenissen gehad.

Tegenwoordig zijn de Zilvervisjes en Rotsspringers taxonomisch helemaal naast elkaar gezet en heeft "Thysanura" op een gegeven ogenblik zelfs eerst alléén Zilvervisjes en even later weer alléén Rotsspringers betekend (duh!!). Maar "Franjestaarten" omvat ze nog steeds beide - want het "volk" zal het worst wezen wat die taxonomen beslissen.

Nog een voorbeeld, en eigenlijk veel grappiger:
Mensen krijgen hier altijd op hun flikker als ze een pissebed, duizendpoot, spin of dergelijke een insect noemen: "Insecten hebben 6 pootjes sukkel!". Maar duik eens in de geschiedenis van de betekenis van de taxa "Insecta" (begin bij Linnaeus!) en "Hexapoda" en je begrijpt opeens dat het in de volksmond die eeuwen lang bepaalde dingen gewend is wellicht helemaal niet betweterig fout te rekenen is om een pissebed onder de "insecten" te scharen - de geest en de taal van het volk houden gewoon geen gelijke tred met de (verschrikkelijk warrige!!) taxonomen.

En geef ze eens ongelijk - volgend jaar betekent "Insecta" taxonomisch gezien wellicht plotseling weer wat anders; Zou niet moeten, de naam zou dan eigenlijk moeten vervallen, maar probeer dat er met een bekende grootheid als "Insecta" maar eens door te krijgen - nee dan liever één of andere wring-oplossing zodat het weer soortvan "past". Maar voor het "gewone" volk - de makers van de taal - blijft een insect gewoon een insect (niet een Insecta) en voor velen is dat misschien gewoon nog wel Insecta sensu Linnaeus (= grofweg "Geleedpotige"), al heeft ook Van Dale dat idee wel laten varen - maar of die andere veranderingen ook overnemen??.

Ergo: Je gaat met een koppeling tussen lokale en wetenschappelijke namen onherroepelijk binnen de kortste keren de mist in omdat ze niet dezelfde dynamiek volgen. De enige manier om het consequent/duidelijk te houden is om altijd minimaal óók de wetenschappelijke naam erbij te zetten.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Hathor

CiteerDe wetenschappelijk namen zouden altijd uitgangspunt moeten zijn. Via deze namen heb je ook toegang tot alle wetenschappelijke literatuur!! Voor deze wetenschappelijke naamgeving zijn regels vastgesteld, waardoor (helaas op de lange termijn) een stabiele naamgeving tot stand zou moeten komen. De Nederlandse naamgeving is volkomen vrij en iedereen mag zijn eigen namen bedenken, gebruiken, opdringen, volgen, laten vallen en bekritiseren.

Dit klopt uiteraard wel maar de meeste libellen enthousiastelingen die een beetje ermee bezig zijn hebben de verldgids en/ of de Odontabel. Daar komen niet steeds andere Ned. namen in voor. Het gebeurt wel dat iemand een ANWB natuurgids gebruikt en daar een andere ongebruikelijke naam vindt.

Ik ben het met de groep eens die roept dat het voor de algemene toegankelijkheid van belang is dat er Ned. namen gebruikt worden. Wanneer nodig aangevuld met wetenschapelijke namen. Ik raak er langzaam in thuis en langzaam neem ik ook de wetensch. namen in me op. Maar alles tegelijk neee dat lukt me niet dan haak ik af en zoek ik ze ook niet meer op. :wacko:

Ik beschouw mezelf na 3 jaar tellen als een gevorderde beginner...... :rolleyes:  
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

grunsven

#27
In principe is het waar dat de nederlandse namen min of meer vrij zijn. In de praktijk is dat geen probleem, De nederlandse namen vertonen minder variatie dan de wetenschappelijke.
(Gomphus/Stylurus, Cercion/Erythromma, paedisca/annulata/braueri)

Dus in de context van dit forum lijkt me dat probleem nihil. Voor andere, meer permanente, toepassing ligt dat anders natuurlijk.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

markmeijrink

Citeer

Dus in de context van dit forum lijkt me data probleem nihil. Voor andere, meer permanente, toepassing ligt dat anders natuurlijk.
:duim:  Helemaal mee eens