Bonte Tapuit of Oostelijke Blonde Tapuit? Azerbeidzjan

Gestart door bruijsten, augustus 14, 2017, 22:19:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruijsten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/142777702
Bonte Tapuit - Oenanthe pleschanka gezien op 2017-04-14 Azerbaijan - Baku city
Foto's:




bij voorbaat dank Pieter Bruijsten

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

bruijsten

Dan houd ik het inderdaad op een Bonte. Hartelijk dank voor het meekijken.
Met vriendelijke groet, Pieter Bruijsten

JJ Blom

#3
Een Bonte heeft nooit zo'n lichte rug. Die is in dit kleed en in deze tijd van het jaar zwart. Houd het maar op een man 2e kalenderjaar Oostelijke Blonde.

Edit: Neig nu naar een vrouw Finsch, maar bij deze zie ik tot nog geen voorbeelden met zulke duidelijk warme onderdelen.
Groeten, Jan-Jacob

bruijsten

Nou wordt het interessant, meerdere mensen die er waarschijnlijk allemaal meer verstand van hebben dan ik, komen tot verschillende conclusies. Ik ga het natuurlijk allemaal zelf nog opnieuw bekijken, maar houd me aanbevolen voor unanieme suggesties.
Sowieso natuurlijk allemaal hartelijk dank alvast voor het meekijken en de reacties.
Met vriendelijke groet, Pieter Bruijsten

frankneijts

Ik heb blijkbaar niet goed naar de datum gekeken waarop de foto's zijn gemaakt. Het is echter onzin om zonder meer te stellen dat een Bonte Tapuit "nooit zo'n lichte rug heeft": zowel bij eerste winters als in vers adult man is de bovenzijde grijsbruin.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

bruijsten

Dag Frank,

met andere woorden: jij blijft erbij dat het hier om een Bonte gaat?

Groet, Pieter

frankneijts

Dat zeg ik niet Pieter, ik reageer alleen op de opmerking van Jan. Weet niks van onvolwassen kleden van Finsch Tapuiten en een Blonde geloof ik niet zo in dus dan weet ik het even niet meer.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JJ Blom

Ik zei: Een Bonte heeft nooit zo'n lichte rug. Die is in dit kleed en in deze tijd van het jaar zwart. Houd het maar op een man 2e kalenderjaar Oostelijke Blonde.

De zin liep nog door  B)

In het najaar zien ze er zo uit: http://www.birdsofsaudiarabia.com/2011/10/bahrain-ringing-pied-wheatear-at.html

Oppervlakkig gezien hebben de mantelveren dan de zelfde kleur als de kopkap in het najaar. Maar op die foto's laten ze zien dat de mantelveren alleen lichte randen hebben, de rest is zwart. In de loop van de winter zal door slijtage van die lichte randen een zwarte mantel tevoorschijn komen en een lichte kopkap. De Azerbaijan vogel heeft nergens meer die lichte randjes, die zijn namelijk al gesleten, logisch het is al april. En nu is het centrale deel van de mantel licht en vormt één geheel qua kleur met de kopkap. En dan vallen direct een paar tapuitensoorten af, waaronder Bonte.
Groeten, Jan-Jacob