verdwijnen GPS gegevens na verkleinen foto's

Gestart door rodewouw, augustus 13, 2017, 22:27:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

rodewouw

Hallo allemaal,

De afgelopen jaren heb ik steeds mijn foto's gecomprimeerd voor ik ze toevoegde.
Sinds enige tijd maak ik graag gebruik van de aanmeldmogelijkheid via de GPS gegevens.  Helaas heb ik gemerkt dat door het vooraf comprimeren de GPS-gegevens verdwijnen. Ik meld daarom nu eerst aan met een niet bewerkte foto, zodat de gegevens tenminste 'landen'  in het  GoogleEarth plaatje. Pas daarna verklein ik de te plaatsen foto('s), voeg ze toe op de pagina van de waarneming en wis vervolgens de als eerste  geplaatste niet gecomprimeerde foto.  Dat werkt  maar kost wel erg veel tijd! 
Hoe lossen jullie dit op??  Of is het inmiddels gewoonte om wel alles met het volle aantal MB's aan te melden?

Groet,

               Addy



addy

hiskodevries

Addy, gebruik een foto editor die de exif in tact laat.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rodewouw

#2
Ik gebruik Microsoft Office Picture 2010 ... . Wat raad je me aan?  Vr.gr., Addy
addy

hiskodevries

Addy, ik gebruik geen windows daarom kan ik je niet adviseren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Lowieke

Addy, probeer Irfanview.Tijdens opslaan na bewerken kan je opgeven of de exif gegevens behouden moeten blijven.
Jeroen.

marijn

Even gecheckt, maar Microsoft Office Picture Manager 2010 laat bij mij gewoon de GPS-info in de exif intact (instellingen: jpeg-compressie 90%, bestandsgrootte: 'Document - Klein' (800x600px))..
Marijn Prins

hiskodevries

Addy, je mag ook de foto uploaden zonder te verkleinen, maar dan wordt de kwaliteit wel minder door het verkleinproces op de server.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rodewouw

Hallo allemaal,

Ben met jullie tips wat aan het experimenteren geweest.

Op dit moment verdwijnen bij mij de GPS-gegevens nog steeds bij comprimeren. Misschien dat het bij jou, Marijn, anders gaat. Maar jouw opsomming van instellingen herken ik tot nu toe toch niet. Of gaat het bij jou alleen om het plaatsen van foto's op het forum? Bij mij vooral om aanmelden.

Bij een uitsnede, dus zonder comprimeren,  blijven de GPS-gegevens bij mij wel bewaard maar dan blijf je in hoge MB's.

Hisko: ga ik ook uitproberen. Het gaat me immers niet primair om mooi. Als het maar herkenbaar is.

Lowieke, goed idee, ik ga meerdere programma's bekijken.

Tot zover iedereen hartelijk bedankt,           

                                                   Addy
addy

marijn

Citaat van: rodewouw op augustus 14, 2017, 23:00:39 PM
Op dit moment verdwijnen bij mij de GPS-gegevens nog steeds bij comprimeren. Misschien dat het bij jou, Marijn, anders gaat. Maar jouw opsomming van instellingen herken ik tot nu toe toch niet.
Bestand > Exporteren...
In het schermpje dat vervolgens rechts verschijnt staan de instellingen die ik noem, onder 'Met deze bestandsindeling exporteren' en 'Met deze bestandsgrootte exporteren'.
De gps-gegevens blijven zo (met de genoemde instellingen) behouden. Wat je vervolgens met de foto doet, doet er niet toe.
Marijn Prins

rodewouw

Beste Marijn,
Volgens mij volg ik precies jouw volgorde, kan daarbij binnen het formulier alleen verkleinen tot 93. Alles lijkt verder te lukken maar aan het eind van de rit blijken de GPS-gegevens steeds toch verdwenen.
Heb nog geprobeerd of het uitmaakte of ik de bewerkte foto al dan niet een nieuwe naam gaf maar ook dat maakkt niet uit: GPS-gegevens kwijt, niet alleen bij de bewerkte foto maar ook die van het origineel. Ik ga er volgende week  eens voor zitten met een wat gerouteerder iemand naast me.
Vr.gr., Addy
addy

marijn

Marijn Prins

arjan.kop

Je beschrijft eigenlijk iets wat je ook gewoon verwacht: Door het opslaan als een nieuw bestand maak je dus een nieuwe foto, die ook een nieuwe exif heeft. Die zal leeg zijn op een PC, die niet snel GPS gegevens zal toevoegen... Veel mensen willen het juist zo trouwens. Die zijn bang dat anderen kunnen zien waar ze zijn geweest.

Lees deze even door voor meer info en oplossingen: http://digicamhelp.com/processing-photos/basic-editing/preserve-exif/