Zoogdierprent in de modder langs een beekje (NO)

Gestart door Marleen, augustus 13, 2017, 12:00:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo allemaal,

Ik zag vanochtend één pootafdruk in de modder langs een beekje.
Ik weet dat determinatie van sporen lastig is.
Is er iets te zeggen over deze voetspoor?

Terwijl ik deze foto's maakte kwam er ook een waterspitsmuis voorbij zwemmen.
Misschien hang ik er wel een keer mijn wildcamera op.

https://norway.observation.org/waarneming/view/142737609
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2017-08-13 Norway - Øyer







Groetjes, Marleen

jva

Altijd lastig dergelijke prenten. Gezien afmeting en spreiding van de tenen neig ik in eerste instantie (voorzichtig) naar lynx. Zie ook tweede afdruk links op de foto. De imprint van mogelijke nagels is wellicht iets anders dan dat (zouden het overigens wel nagels blijken, dan ligt hond(achtige) meer voor de hand).
Jelle

Cygnus

Afdruk is volgens mij veel te klein voor Lynx en zichtbare nagels is ook niet typisch voor pootafdruk van Lynx.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jva

Citaat van: Marleen op augustus 15, 2017, 10:49:57 AM
Eigenlijk zijn er meerdere pootafdrukken. Eén grote/duidelijke, mogelijk van hondachtige, met nagels.
Maar er omheen zijn ook andere afdrukken te zien, kleiner, minder scherp, van vermoedelijk katachtigen?

Die waren mij ook opgevallen (wel vermoedelijk van hetzelfde dier en betreft geen volledige afdruk) en daar zijn idd geen nagels zichtbaar (hondenprenten hebben zichtbare nagels aan voor- én achterpoot). Bij lynx kunnen overigens soms ook nagelafdrukken zichtbaar zijn als het dier op een (zeer) zachte ondergrond staat, dat maakt het m.i. hier natuurlijk wat gecompliceerder.. Afgaande op de liniaal (die overigens niet geheel in lijn ligt met het voetkussen) zou de afmeting ca. 6x6 cm zijn. Ik geef toe dat dit aan de kleine kant is voor een (adulte) lynx waarvan de prent een aantal cm groter is (ergens in de range van 7-9x7-9 cm). Een subadult dier zou dan eventueel nog een mogelijkheid kunnen zijn.

Citaat van: Marleen op augustus 15, 2017, 10:49:57 AM
Ik ben van plan eerdaags terug te gaan naar die plek, mogelijk morgen al, en zal dan natuurlijk ook weer goed opletten of er sporen te zien zijn.

Je eerdere suggestie voor het plaatsen van een cameraval lijkt me ook een goede..
Jelle

Johan Helmus

Spannend! Hopelijk heeft de camera morgenochtend de maker van deze prenten vastgelegd.
Groeten, Johan Helmus

jva

haha, mooi dat enthousiasme.., leuk dat je zo benieuwd bent (dat zijn wij ook..). Lynx zou m.i. prima kunnen, ook al zijn er geen waarnemingen van bekend in Observado van jouw regio (wat natuurlijk op zich niet zoveel wil zeggen). Ook dat jij er niet eerder een gezien hebt, ze zijn tenslotte nogal schuw..

Iets doet me wel twijfelen nu je zegt dat het langs een wandelpad is en het momenteel druk in het bos is. Hopelijk levert je camera het eindoordeel..Overigens, mocht je je duurbetaalde camera (begrijpelijk) niet zomaar in het zicht willen ophangen, dan zou je b.v. ook nog kunnen overwegen om in de directe omgeving lokmiddel aan te brengen op een meer besloten locatie buiten het zicht van mensen. Valeriaanolie of iets dergelijks kan een leuke aantrekkende werking hebben (in ieder geval kat- en marterachtigen. Heb er ook eerder eland mee weten vast te leggen!).

Succes!
Jelle

jva

Otter zou qua habitat en afmeting van de afdruk wel passen, maar is m.i. anders van vorm. Sowieso met 5 tenen (mét nagels) en bij een zachte ondergrond zouden de vliezen tussen de tenen zichtbaar moeten zijn. Ook een sleepspoor van de staart zou je dan wellicht ergens zien. Ik zie geen van dat alles. Andere marterachtigen (allen 5 tenen met nagels) sluit ik derhalve ook uit en bever is het zeker ook niet. 'Alles' uitsluitende kom je dan m.i. voorzichtig toch bij lynx uit, maar 100% zeker weten doe ik dat uiteraard niet (zo kan ik hond ook nog steeds niet met zekerheid uitsluiten). We horen het wel. En die valeriaanolie koop ik hier gewoon bij de drogist/apotheek. Wellicht zit er een filiaal bij jou in de omgeving (overigens zou je ook andere huis-tuin-en keukenmiddeltjes kunnen proberen, je weet maar nooit). Ook leuk voor in je tuin!
Jelle

Rob Koelman

Gezien de locatie (regelmatig belopen wandelpad) in combinatie met de prenten zelf vind ik hond nog steeds een voor de hand liggende kandidaat.

Verder het advies om bij alle prenten die je fotografeert een meetlatje oid mee te fotograferen, zodat de afmetingen duidelijk zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg