Welke wants is dit (en wat is 'ie aan het doen)?

Gestart door Arno Peeters, augustus 12, 2017, 18:25:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno Peeters

Nabij Echt (Limburg) trof ik deze roze wants die... Ja, wat doet 'ie?  Er is duidelijk een tweede insect, maar die zal 'ie niet aan het opeten zijn. Paren lijkt me ook onwaarschijnlijk.... Baren?
Geen idee?
Heb allerlei wanstenpagina's door gespit, maar kan de soort niet vinden.
Benieuwd of hier iemand iets meer weet....

thijsdegraaf

#1
Dag Arno. Welkom op Waarneming.
Het is een randwants, die aan het vervellen is van nimf naar volwassen wants. Hij moet nog op kleur komen. Voorvleugels zijn ook nog niet helemaal uitgevouwen. Daarom wat lastig te determineren. https://waarneming.nl/familie/view/1571 Je had er nog een uurtje bij moeten blijven staan.  :blink:
Zuringrandwants Coreus marginatus en Valse zuringrandwants - Enoplops scapha zouden kunnen.

Arno Peeters

Wow: dat is snel en wat een rake determinatie!  Dank!


sjaakvantiel


Arp

Arno, van mij ook welkom op het forum :)

We proberen op waarneming.nl zoveel mogelijk "waarnemingen" te verzamelen van allerlei levensvormen in Nederland, zodat de gegevens die we verzamelen op allerlei manieren gebruikt kunnen worden (verspreiding, fenologie, variabiliteit, vooruitgang/achteruitgang etc.). Zie bijvoorbeeld voor de Zuringrandwants, de foto's, kaartjes etc.

Momenteel loopt er zelfs een "wantsenproject" speciaal voor deze grotere wantsen. Zie de info hierover bij EIS of op waarneming.

Het zou dus leuk zijn als je je leuke waarneming van deze vervellende wants ook in zou voeren in de database van waarneming.nl (voor de database heb je even een aparte registratie nodig, je kunt niet met je forum-account inloggen)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#5
Aanvullinkje op Arp  :blink:
Als je dat doet, zit je vermoedelijk wel met het probleem onder welke naam je hem zou moeten invoeren. Ik zou hem als onzekere Zuringrandwants Coreus marginatus invoeren. Er staat standaard een x voor zeker. Die moet je dan weghalen.
Er is nog een voordeel. Berend Aukema controleert de ingestuurde waarnemingen. Als hij hem goedkeurt kun je er zeker van zijn dat hij goed is, 't is een expert op gebied van wantsen.
Eén van de samenstellers van het gidsje: https://waarneming.nl/download/pdf/Veldgids_wantsen.pdf

Ook bij de meeste andere soorten (vogels, planten, insecten, spinnen enz) zitten experts, die je waarnemingen controleren.

Je kunt hier altijd vragen als je ergens niet uitkomt.
Het kan natuurlijk zijn dat je alleen dit keer een foto maakte, omdat het er zo apart uitzag. Dan kan ik me voorstellen, dat je het allemaal niet zo noodzakelijk vindt.

Arp

De halsschildvorm is wel duidelijk genoeg om Enoplops en Syromastus uit te sluiten - zet er maar eens een paar naast elkaar, dan zijn de verschillen in vooral de schoudervorm in één keer duidelijk.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)