slijmzwam onbekend.

Gestart door carpediem, augustus 11, 2017, 14:51:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

carpediem

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/142681776
Slijmzwam onbekend - Myxomyceet spec. gezien op 2017-08-11 Skûlenboarch
Foto's:


Is hier nog iets van te maken.
bij voorbaat dank Henk D

jokeb

Dag Henk,

Het is inderdaad een slijmzwam en hij is ook goed rijp. Mooi zijn ze he? Het zou een Physarum of een Didymium kunnen zijn, misschien zelfs nog een andere groep. Zelfs uit welke groep hij komt is al niet goed te zeggen zonder microscopisch onderzoek. Daarna zou je nog willen weten welke uit de groep het dan is. Je begrijpt waarschijnlijk dat dit al helemaal niet lukt zonder  :micro:
Wanneer je het echt wilt weten zul je hem onder de microscoop moeten bekijken en daarnaast natuurlijk boeken gebruiken met sleutels of je kunt hem opsturen naar Hans van Hooff.
Misschien vond je het alleen leuk er deze mooie foto van te maken en is Slijmzwam als naam al goed genoeg  ;)
groet,
Joke

carpediem

#2
Bedankt voor je reactie Joke,

Zeker weten een mooie slijmzwam, zou toch wel graag de naam willen weten en was er al bang voor dat de microscoop eraan te pas moest komen.
Zal deze waarschijnlijk opsturen naar Hans van Hooff, in ieder geval bedankt voor je poging.

Mvg, Henk.

Marian Jagers

Mooie foto Henk  :duim:
Of het een Physarum of Didymium is, is van foto niet goed te zien. Inderdaad beter opsturen.
Groeten Marian

carpediem

Bedankt voor het compliment Marian,

Ik had deze opgestuurd naar Hans van Hooff en hij mailt mij terug met deze tekst:

Het is Didymium megalosporum (Oranjestelig kristalkopje) te herkennen aan de kristallen op het peridium die groter zijn dan de sporen, de gele kleur in het peridium en het oranje rode steeltje.
In mijn omgeving zeldzaam.

Mijn dank gaat uit naar Hans voor zijn onderzoek. Voor mij  meer duidelijkheid omtrent deze slijmzwam en op naar meer slijmzwammen.

Mvg, Henk.