gaan we weer...

Gestart door huysse, december 04, 2007, 16:16:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Ik heb er weer eentje.
Heb al zitten zoeken maar dat is onbegonnen werk.
En ook niet wetenschappelijk verantwoord. :o

Tenthredidae?

groet,
Marijke

huysse


huysse


thijsdegraaf

#3
Dit is helaas geen wetenschappelijk antwoord. Maar vooruit dan maar.
De enige bladwesp, die ik in de buurt vind komen is Aglaostigma aucupariae
Te vinden op http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...AHjr9G5Dg&prev=

Je moet hem daarna nog aan de linkerkant aanklikken.

Of op: http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...AHJtZC2Dg&prev=

Daar vind ik de poten niet helemaal dezelfde kleur hebben.

Zet hem nog niet op je site (Die er trouwens heel goed uit ziet). Want ik kan er  naast zitten.  :rolleyes:

Groeten maar weer,
Thijs

javanerkelens

We gaan het is proberen met het net uitgeprinte Bzzzzzzzz determinatiesleutel....

Spannend !!! :P

Volgens mij is het dan:

Selandriinae
Aneugmenus flavipes

De doorslag gaf dan de onbrekende dwarsader in de Anaalcel.

Maar of ik goed zit ......dat mag dan de echte kenner zeggen !!!!!!!  :grin:

Groet Joke

Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

#5
Ik ben nieuwsgierig. Wat zal het beste zijn: Jouw wetenschappelijk onderzoek of mijn gedoetje. Ik had hem trouwens wel bekeken, maar ik vond zijn poten zo geel.
Ik heb de schema's geprobeerd te selecteren en apart op te slaan en af te drukken, maar dat lukte niet. Je kon alleen het hele boekwerk afdrukken. Daarna ben ik er dus voor vandaag mee gestopt. ;)
Ik zat er al op te wachten of je het zou gebruiken.

Groetjes,
Thijs

huysse

Jeetje, je zult maar geen dwarsader in je anaalcel hebben, lijkt me niet best!

Het zal wel weer Bladwesp spec. worden.

De soort van Thijs lijkt er meer op maar die van Joke is wetenschappelijk beter onderbouwd!

Bedankt,
Marijke

thijsdegraaf

#7
Tja, ik moet toch eens kijken, hoe de dwarsader in de anaalcel van mijn wesp er uitziet. :grin:
Maar nu ga ik naar bed.

Groet,
Thijs

javanerkelens

Die van Thijs lijkt er inderdaad meer op !!
Maar ach.....moet het determinatie tabelletje ook even uit proberen....toch ?? ;)

Al lijkt die van mij er ook wel ietsjes op.

Zal morgen wel eens verder kijken en ik ben benieuwd..........leuk oefenmateriaal zullen we maar zeggen !

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

#9
CiteerOf op: http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...AHJtZC2Dg&prev=
Voor de plaatjeskijkers: Als je dan toch naar Wolfgang Rutkies verwijst, moet je voor bladwespen wellicht ook deze pagina nog even meenemen ... (al lijkt die Aglaostigma idd wel aardig).

Voor de wetenschapper: Op die pagina overigens bovenaan ook een link naar deze tenthredo.pdf, misschien is het wat - maar daar ga ik nu zelf niet mee spelen.

<opa-modus>Bij plaatjes-sites natuurlijk wel in je achtehoofd houden dat er natuurlijk best meer/andere soorten kunnen zijn die er niet opstaan, dus ook als er eentje "precies" lijkt kunnen er nog 5 andere soorten zijn die ook "precies" zouden lijken maar domweg niet in de galerij staan</opa-modus>  :angel:

Overigens: Volgens faunaeur.org zouden de Aglaostigma weldegelijk op Wolfgang's pagina Blattwespen (Tenthredinidae) thuishoren .... of speelt hier weer eens een onnavolgbare taxonomische twist ergens op de achtergrond??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#10
Je bent vroeg Arp. We kunnen in ieder geval zo nog even verder. Dat er steeds gelijkende soorten zijn, (plaatjeskijker die ik ben) heb ik intussen wel gemerkt.

Wel ik ga nu Sinterklaas vieren in m'n klas. Ik hoop dat ik daarna nog puf heb om me hier  in te verdiepen.  ;)

Groet,
Thijs

Arp

#11
CiteerJe bent vroeg Arp.
Mwah - of laat?! ;)
CiteerWe kunnen in ieder geval zo nog even verder. Dat er steeds gelijkende soorten zijn, (plaatjeskijker die ik ben) heb ik intussen wel gemerkt.
Was niet beledigend bedoeld hoor - als ik mag kiezen geef mij dan ook maar een pagina met plaatjes ipv van een lap tekst waarvan je 3/4 van de genoemde kenmerken toch op een foto niet kunt zien.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als die pagina's plaatjes dan een keer wel alle soorten weergeven en je achter elk plaatje een nieuwe pagina vindt met gedetaileerde kenmerkenbeschrijving (en detailfoto's of -diagrammen) en een verwijzing naar gelijkende soorten (zo'n stippen.nl is een mooi ding!)

Maar op de één of andere manier weten wetenschappelijke taxomen en macrofotografen elkaar kennelijk toch nog niet goed genoeg te vinden (en/of leeft de "open source"-gedachte bij hun wat minder) -_-

Als ik later groot ben en voor wetenschappelijk taxonoom en macrofotograaf doorgeleerd heb ga ik dat anders doen  ^_^

CiteerWel ik ga nu Sinterklaas vieren in m'n klas.
Gezellie - doe maar de groetjes aan meneer Klaas dan en veel plezier!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Ik was niet beledigd Arp. Kees van der Krieke verdient inderdaad een compliment.

Sinterklaas was leuk en ik ben nog redelijk fit. Ik had als surprise een zeer groot lieveheersbeestje (Enigszins Aziatisch) gekregen.

Groet,
Thijs

javanerkelens

CiteerMaar op de één of andere manier weten wetenschappelijke taxomen en macrofotografen elkaar kennelijk toch nog niet goed genoeg te vinden (en/of leeft de "open source"-gedachte bij hun wat minder) 
Dat ben ik heeeeeelemaal met je eens !!!
Ik ben bezig met zelf een map te maken met een overzicht van alle in nederland voorkomende vliegen (gigaklus  :twisted:)
En ik wil dan steeds wat plaatjes toevoegen van gevonden insecten, om wat sneller iets te kunnen vinden of te kunnen elimineren.
Om te beginnen ben ik dan even een rondje gaan internetten.....door een familienaam in te toetsen en dan op afbeeldingen te gaan zoeken.......nou .....wat weinig soms en vreselijk slecht ook vaak.
Ik heb inmiddels ook "Diptera of the Nederlands"......mooi boek, maar weer heeeeel sumier her en der een fotootje.(verder wel een interessant boek hoor !!)

En ik ben een echte voorstander van een goede combi tussen goede informatie en als het mogelijk is ook een foto erbij en eventueel duidelijke tekeningen.
Maar door de digitalisering in de fotografie, zie je wel al duidelijk een toename hierin ontstaan. !!!!!
En waar jij (Arp) het over had.....om te kunnen doorklikken om steeds verder in de materie te kunnen duiken.....zo zou het moeten en vind ik wel een goed idee !

En nog effe voor Thijs :
Ik vind ook de meeste insecten door foto's te bekijken !!!!!!!!!
En als beginner is dat volgens mij ook noodzakelijk om wat wijs te worden tussen al die verschillende insecten......maar na verloop van tijd, ga je volgens mij automatisch steeds een beetje verder kijken en steeds een beetje meer lezen en komt de verdieping verzelf.........al zal dat bij mij wel jaaaaaaren duren !!
En volgens mij kijkt ook 80 % van de mensen naar foto's.


Nou heel verhaal......groet Joke   :P
Groet,
Joke (van Erkelens)