Ectobius pallidus?

Gestart door Jan vH, augustus 08, 2017, 11:28:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Bij mijn ouders in huis zat deze kakkerlak (door mijn broertje ondertussen alweer naar buiten gezet). Is met deze foto's te zeggen welke Ectobius het is? Ectobius pallidus?

https://waarneming.nl/waarneming/view/142578413
onzeker Bleke kakkerlak - Ectobius pallidus gezien op 2017-08-08 Barneveld - Vliegersveld / de Vaarst
Foto's:



Jan van Harten
Validator Plantengallen

arpwifi

ik zit even op een telefoon te hannessen, dus zie het niet allemaal even goed, maar dit zal vittiventris zijn. Als ik bij ben de derde vindplaats in Nederland dan  :duim:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Jan vH

Daar moest ik ook al aan denken. Maar twijfelde vanwege de zeldzaamheid. Mijn ouders zijn anderhalve week geleden teruggekomen van vakantie uit Italiƫ, zal vast toen meegelift zijn.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Arp

Dat is heel goed mogelijk. Theoretisch zou het dan misschien ook nog wat anders kunnen zijn, maar het lijkt wel erg goed op vittiventris. Zou niet verkeerd zijn het beestje weer te vangen, maar vast ook niet makkelijk. Kijk eens 'savond in de buurt van verlichte ramen enzo aan de kant waar het beestje is losgelaten
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan vH

Ik ga vanavond maar eens een poging doen dan. Voor nu heb ik de waarneming gewijzigd in onzekere vittiventris.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Vandaag weer een exemplaar gevonden in huis:

https://waarneming.nl/waarneming/view/146450048
onzeker Ectobius vittiventris gezien op 2017-12-09 Barneveld - Vliegersveld / de Vaarst
Foto's:


Is er nu met zekerheid te zeggen welke soort het is? Dit keer heb ik hem gevangen trouwens.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Arp

Ha Jan,

Ik wil d'r wel graag bekijken! Jammer een beetje ... net langs Barneveld gereden, maar ik had geen gelegenheid om op internet te kijken vandaag. Is opsturen mogelijk?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)