Hoofdmenu

'white-faced plover'

Gestart door JohanvantBosch, december 02, 2007, 23:27:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Ik kreeg zojuist onderstaande link toegestuurd, die gaat over de waarnemingen van enkele plevieren in Azie die tot nu toe nog niet op naam zijn gebracht.
Opvallend, want ze zijn behoorlijk herkenbaar en best mooi.

Ikzelf vond het erg interessant om te lezen.

http://www.surfbirds.com/Features/plovers1...layplovers.html

redmar_woudstra

Erg interessant artikel! De vogels doen we wel wat denken aan Vale Strandplevieren (White-fronted Plovers). Erg apart zou het zijn mocht hier een soort uit rollen! Misschien toch één proberen te vangen?
Toch vind ik de vogel nog het meest op Strandplevier lijken, wel leuke vogeltjes.
groet,
Redmar

garryb

Ik heb afgelopen voorjaar in Thailand een vergelijkbare vogel gefotografeerd!!! Twee uur naar zitten kijken en uiteindelijk 'toch maar' een Strandplevier van gemaakt. Wat moest het anders zijn?! Kleine, bleek, wit gezicht, oranje pet. Foto volgt nog!


JohanvantBosch

CiteerIk heb afgelopen voorjaar in Thailand een vergelijkbare vogel gefotografeerd!!! Twee uur naar zitten kijken en uiteindelijk 'toch maar' een Strandplevier van gemaakt. Wat moest het anders zijn?! Kleine, bleek, wit gezicht, oranje pet. Foto volgt nog!
Tof! Ben benieuwd...

garryb

Ik houd de plaatjes nog even onder de pet, zou wel eens een artikeltje in kunnen zitten nl. Ik wacht ook eerst even de reactie van Peter Kennerly af.

laatvlieger

CiteerErg interessant artikel! De vogels doen we wel wat denken aan Vale Strandplevieren (White-fronted Plovers).
Was ook het eerste waar ik aan moest denken


ben de waarneming.nl foto's nog eens doorgelopen, is dit wat?:
http://.awbcurjspvpJyx/foto_details.php?id=212107

en
http://.awbcurjspvpJyx/foto_details.php?id=156911
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

redmar_woudstra

#6
EDIT: heb link ff verwijderd, zie commentaren. Johan

Dit is foto van een vale strandplevier die ik heb gezien (helaas is de kwaliteit nogal achteruit gegaan zie ik). Ik vind de vogels wat intermediar tussen strand- en vale strandplevier. Qua "gezicht" doen ze me aan vale strandplevier denken.
groet,
Redmar

frankmeer

Frank van der Meer

redmar_woudstra

Nou moe  :blink:
Bij mij werkt die link gewoon perfect...
Ik doe het wel gewoon zo:
groet,
Redmar

garryb

#9
Alleen deze soort mist onder meer de oranje kruin en de kleine zwarte zijborstvlek die de Zuidoost Aziatische vogels kenmerkt. Die link leidde inderdaad tot allerlei popup-troep, toch maar snel verwijderen s.v.p!

laatvlieger

Die oranje kruin hebben ze dacht ik wel, die zwarte zijborstvlek inderdaad niet.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

JohanvantBosch

Citeer
CiteerErg interessant artikel! De vogels doen we wel wat denken aan Vale Strandplevieren (White-fronted Plovers).
Was ook het eerste waar ik aan moest denken


ben de waarneming.nl foto's nog eens doorgelopen, is dit wat?:
http://.awbcurjspvpJyx/foto_details.php?id=212107

en
http://.awbcurjspvpJyx/foto_details.php?id=156911
Die links van jou doen  bij mij trouwens helemaal niks...

laatvlieger

Citeer
Citeer
CiteerErg interessant artikel! De vogels doen we wel wat denken aan Vale Strandplevieren (White-fronted Plovers).
Was ook het eerste waar ik aan moest denken


ben de waarneming.nl foto's nog eens doorgelopen, is dit wat?:
http://.awbcurjspvpJyx/foto_details.php?id=212107

en
http://.awbcurjspvpJyx/foto_details.php?id=156911
Die links van jou doen  bij mij trouwens helemaal niks...
oh ja, verdorie... ik zit hier te werken in een internetomgeing waarin ik niet de juiste links kan geven... even vergeten.. het ging om twee bleke exemplaren uit de foto's op waarneming.nl.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/


JohanvantBosch

CiteerAlleen deze soort mist onder meer de oranje kruin en de kleine zwarte zijborstvlek die de Zuidoost Aziatische vogels kenmerkt. Die link leidde inderdaad tot allerlei popup-troep, toch maar snel verwijderen s.v.p!
ik denk dat er ook nog wat structuur-verschillen zijn. Maar wordt deze soort niet ook in het artikel besproken?

Thijs Fijen

Hah, toen ik het artikel aan het lezen was moest ik inderdaad ook aan de vogels van Bram denken. Gauw opgezocht, maar ze lijken er toch niet erg op he ;)

Thijs
Thijs Fijen

redmar_woudstra

Citeer
CiteerAlleen deze soort mist onder meer de oranje kruin en de kleine zwarte zijborstvlek die de Zuidoost Aziatische vogels kenmerkt. Die link leidde inderdaad tot allerlei popup-troep, toch maar snel verwijderen s.v.p!
ik denk dat er ook nog wat structuur-verschillen zijn. Maar wordt deze soort niet ook in het artikel besproken?
Ja. Lijkt me ook niet écht een serieuze optie, maar het witte gezicht vind ik er prima op passen. De Maleisische vogels doen me qua structuur een beetje woestijnplevier-achtig aan. Vrij forse snavel, beetje forser overkomen dan een strandplevier.
groet,
Redmar

garryb

#17
Huh? Woestijnplevieren zijn 'reusachtige', langvleugelige en donkermantelige beesten met lange poten en lange snavels, zelfs vergeleken met een Strandplevier! Daar stonden er een stuk of 300 van om 'onze' opvallend klein uitgevallen man 'White-faced plover' heen, tezamen met een Strandpleviertje of 100. Als het al ergens op lijkt is het Strandplevier of, in mindere mate, Malaysian Plover. Overigens waren we naar laatsgenoemde soort op zoek, waardoor we het 'afwijkende' beest gelukkig extra aandacht hebben geschonken, ik meen vooral vanwege de tekening en de opmerkelijke bleekheid van de bovendelen! Een half uurtje later bleken er twee solitaire paren Malaysian Plover achter ons te lopen,  waarmee die mogelijkheid definitief afviel voor de bewuste vogel en het 'toch maar' op een, weliswaar afwijkende, Strandplevier werd gehouden.

redmar_woudstra

CiteerHuh?
Dat krijg je als je geen ervaring hebt met woestijnplevier ;) Op basis van foto's die ik gezien heb, deden ze me daar wat aan denken. Kan ik ook niks aan doen, maar ik weet het, t slaat nergens op.

Heb je de foto nog?
groet,
Redmar

garryb

Net bericht van Peter Kennerly, hij deelt de mening dat 'onze' vogel een 'White-faced Plover' is zoals beschreven in het artikel. Foto's op termijn elders.
G

JohanvantBosch

CiteerNet bericht van Peter Kennerly, hij deelt de mening dat 'onze' vogel een 'White-faced Plover' is zoals beschreven in het artikel. Foto's op termijn elders.
G
Gefeliciteerd!  :feest:  

Jan Harteman

Misschien een ongepaste vraag op deze plaats: stel dat dit taxon officieel wordt erkend... wie/wat/waar/hoe/wanneer wordt dan een nederlandse naam gekozen?
Ik zie hier iedereen over de White-faced plover praten... enig vermoeden of dat simpelweg Witgezichtplevier wordt? Of gaan we er iets origineler mee om?

redmar_woudstra

CiteerNet bericht van Peter Kennerly, hij deelt de mening dat 'onze' vogel een 'White-faced Plover' is zoals beschreven in het artikel. Foto's op termijn elders.
G
Feli!

Misschien komt er straks een mooie armchair-tick bij ;)
groet,
Redmar

JohanvantBosch

CiteerMisschien een ongepaste vraag op deze plaats: stel dat dit taxon officieel wordt erkend... wie/wat/waar/hoe/wanneer wordt dan een nederlandse naam gekozen?
Ik zie hier iedereen over de White-faced plover praten... enig vermoeden of dat simpelweg Witgezichtplevier wordt? Of gaan we er iets origineler mee om?
Leuke vraag... ik weet dat eigenlijk ook niet.
Overigens is die engelse naam natuurlijk (nu) ook (nog) maar een werknaam.

redmar_woudstra

Ik zou dan zeggen dat ze wellicht de Engelse naam ook niet White-faced Plover maken, omdat dit teveel lijkt op White-fronted Plover? Of maakt dat niet uit? Er zijn natuurlijk wel andere voorbeelden, maar wat is nu het verschil tussen "wit gezicht" en "wit voorhoofd", als beide soorten het allebei hebben.
groet,
Redmar

Jan Harteman

Tja dit soort dingen blijft altijd lastig natuurlijk, maar ja, welk kenmerk van een plevier is nog niet eerder benoemd? Strandpleviertjes zijn ook niet de enige die op het strand lopen,...

gerdwichers8

#26
Geweldig dat je een foto daar van hebt Garry, gefeliciteerd.

Toen ter tijd had ik vrij veel contact met Dave Bakewell over ondermeer Kleine Strandlopers en later Gallinago snippen. (een trits van drie)
Kort na de Strandlopers kreeg ik zijn DigDeep niet open. Enkele dagen later lukte het wel en ik weet nog goed dat het echt gloepens veel te zwaar werd om de identiteit rond te krijgen omdat die op Maleysian niet lukte en onbekendheid met de ondersoort Strandplevier meespeelde. Ook de Engelsen moesten hem los laten. Een Zweed die in bijzonder hoge mate trefzeker is op allerlei moeilijke vogels heb ik zien lossen bij Dave op een aantal strandlopers. Als die het te moeilijk gaat vinden merk je dat ie of helemaal niet reageert of niet meer verder gaat, dit laatste heb ik slechts zo 1 keer meegemaakt omdat ie niet dieper kon met strandlopers; in andere gevallen tast ie de zaak altijd zeer voorzichtig af. Doet alles met beeldmateriaal of doet het helemaal niet. Geen beeldmateriaal verkrijgbaar dus!!! (pintoi FlappetLark). En dat is voor hem erugh zwaar ter onderbouwing.
Op de vogel van Hanno merkte ik ook dat mensen van de vogel op de achtergrond af bleven.
Heel gek, net of iedereen de andere kant op kijkt.
Wel mooi natuurlijk dat de primeur voor Dave blijft.

jvdlaan

CiteerGeweldig dat je een foto daar van hebt Garry, gefeliciteerd.

Toen ter tijd had ik vrij veel contact met Dave Bakewell over ondermeer Kleine Strandlopers en later Gallinago snippen. (een trits van drie)
Kort na de Strandlopers kreeg ik zijn DigDeep niet open. Enkele dagen later lukte het wel en ik weet nog goed dat het echt gloepens veel te zwaar werd om de identiteit rond te krijgen omdat die op Maleysian niet lukte en onbekendheid met de ondersoort Strandplevier meespeelde. Ook de Engelsen moesten hem los laten. Een Zweed die in bijzonder hoge mate trefzeker is op allerlei moeilijke vogels heb ik zien lossen bij Dave op een aantal strandlopers. Als die het te moeilijk gaat vinden merk je dat ie of helemaal niet reageert of niet meer verder gaat, dit laatste heb ik slechts zo 1 keer meegemaakt omdat ie niet dieper kon met strandlopers; in andere gevallen tast ie de zaak altijd zeer voorzichtig af. Doet alles met beeldmateriaal of doet het helemaal niet. Geen beeldmateriaal verkrijgbaar dus!!! (pintoi FlappetLark). En dat is voor hem erugh zwaar ter onderbouwing.
Op de vogel van Hanno merkte ik ook dat mensen van de vogel op de achtergrond af bleven.
Heel gek, net of iedereen de andere kant op kijkt.
Wel mooi natuurlijk dat de primeur voor Dave blijft.
Sorry en met alle respect, maar ik begrijp van bovenstaande posting werkelijk geen woord. Kun je alsjeblieft je eigen tekst doorlezen voor je iets post en kun je zoveel mogelijk de Nederlandse taal gebruiken en niet je eigen jargon.
Ik woon samen met iemand uit Drenthe, dus ben wel wat gewend, en ik kon ooit Latijns en Grieks, maar dit gaat mijn taalvermogen ver te boven.

Jan

gerdwichers8

Een Nederlands woordenboekje erbij Jan, dan zal het wel lukken. Ik werk veel met buitenlanders, die hebben zelfs dit soort klachten niet.

groet, Gerd.

jvdlaan

CiteerEen Nederlands woordenboekje erbij Jan, dan zal het wel lukken. Ik werk veel met buitenlanders, die hebben zelfs dit soort klachten niet.

groet, Gerd.
Pintoi staat niet in de Van Daele, DigDeep ook niet.

Pintoi FlappetLark, een nieuwe ondersoort van de Flappet Lark?
Wat is Digdeep? Zijn gulp?

"...Op de achtergrond af bleven.."
"...in bijzonder mate trefzeker op allerlei..."
"...zien lossen bij Dave op een aantal strandlopers.."

Allemaal leuk eigen jargon, maar ik ken het niet. Ik vogel al sinds 1969, heb kasten vol met boeken en tijdschriften, spreek een aardig mondje Engels, zit veel op het internet, maar alsjeblieft houd het simpel, want ik begrijp er nu niets meer van! En ik ben vast niet de enige?

Groeten, Jan