Hoofdmenu

'white-faced plover'

Gestart door JohanvantBosch, december 02, 2007, 23:27:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

garryb

Dank voor je felictaties Gerd,

maar eerlijk gezegd kan ik aan de rest van je bericht evenmin een touw vastknopen.  

P1234

CiteerIk woon samen met iemand uit Drenthe
Dan ben je toch wel wat gewend :lol: Ik kan er over meepraten; ik woon in Drenthe!

Vwb de bijdrage van Gerd; begrijp ik nou dat jij contact hebt gehad met Dave over deze plevier? Of had je eerder contact en reageerde hij niet omdat hij het te druk had met de plevier? Met andere woorden; ik heb je bijdrage een paar keer gelezen en kom er ook niet uit.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

JohanvantBosch

Citeer
CiteerIk woon samen met iemand uit Drenthe
Dan ben je toch wel wat gewend :lol: Ik kan er over meepraten; ik woon in Drenthe!

Vwb de bijdrage van Gerd; begrijp ik nou dat jij contact hebt gehad met Dave over deze plevier? Of had je eerder contact en reageerde hij niet omdat hij het te druk had met de plevier? Met andere woorden; ik heb je bijdrage een paar keer gelezen en kom er ook niet uit.
Nou ja... we hoeven natuurlijk niet allemaal te gaan zeggen dat we het niet begrijpen. Maar Gerd.... misschien kun je het de volgende keer beter zeggen zoals je het aan de buurvrouw of overbuurvrouw zou doen....

gerdwichers8

#33
Nog maar eens.
Dave is een man die in een houten kist op een wadplaat in Maleisie de meest interesante identificatie kwesties wist voor te schotelen aan een internationaal gezelschap.
Aloetenstern, allerlei interessante en lastige strandlopertjes, gallinago snippen, Draaihals enz. enz.
De man zit daar vrij geisoleerd en doet een beroep op mensen die toegang tot betere literatuur hebben dan hij. Hij kan weliswaar het internet op maar systematische rangschikkingen en uitvoeriger kennis zijn voor hem niet beschikbaar.
Kleine Strandlopers zijn minder algemeen dan Roodkeeltjes en het oog van Dave raakt geoefender en geoefender op allerlei lastige stints.
Op een zeker moment zoekt hij feedback met mensen te verkrijgen die weliswaar de praktijk zoals hem missen moeten, maar kunnen voorzien in een klankbord van zijn eigen vorderingen.
De persoon van Dave is realistisch. Hij verkeert in de wetenschap dat ie in een uitnemende positie verkeert om echte zeldzaamheden te vinden en te bestuderen. Toch blijft ie door zijn bescheidenheid veilig en gaat niet naast zijn schoenen lopen.
Hoogmoed komt immers voor de val en..wie zich vernedert zal verhoogt worden. Dat is de wijsheid van Dave.
Daarnaast is hij ook vriendelijk en hulpvaardigheid, ook van een onbekende zoals ik minacht hij niet.
Er zijn erg kundige veldornithologen waarmee hij in contact treedt en die hem helpen. Een ervan is een uitermate trefzekere Zweed die de kat altijd uit de boom kijkt, in 10 van de 10 disputen het bij het rechte eind heeft. Deze onderbouwt zijn identificaties altijd met beeldmateriaal.
Voorzichtig voor en na zijn studie zal die geen uitspraak doen als de foto ronduit slecht is, of hij de zaak niet kan onderbouwen met beeldmateriaal. Flappet Lark van de ondersoort pintoi? Geen foto's op het net, geen uitspraak.
Woestijn- en Mongoolse Plevier  zijn echt in een aantal gevallen enorme uitdagingen om te identificeren.
Op de strandlopers echter moest hij in het debat lossen. Dat lijkt er dan op dat hij de interesse verliest maar dat neem ik niet. Dave had zoveel levend materiaal en bleef zich steeds verder verdiepen in het interessante spul dat de Zweed wel moest lossen.
Goed, ik heb even een omgeving geschetst en zou nog even kunnen doorgaan over hoe we met Stekelstaarsnippen Siberische snippen en Japanse snippen(zie mijn avatar) een opbouw in ons begrip bereikten.
Dave's kracht is dat hij blijft vragen als hij iets niet begrijpt, en dus niet zijn eigen uitnemendheid op de voorgrond stelt.
Begin oktober antwoorde ik op een Kleine strandloper die hij liet zien maar kort daarna, toen ik dat vogeltje opnieuw wilde bekijken, kon ik zijn site niet op maar ik kreeg een zwart scherm.
Er werd van de anderen niet gereageerd. Mijns inziens bereikte Dave werkelijk een diepte in zijn kennis omtrend al die groepen steltlopers: Dat was voor vele kenners niet leuk meer om als klankbord te fungeren. Wat waar is, is waar wij vogelaars hebben erg veel last van egotripperij in onze gelederen. Hoogmoed wat voor de val komt? U zij gewaarschuwd!!!! En ik zelf niet minder; bliksem!!
Op het moment dat de thread gestart werd met de vraag over de plevier, was ik bezig geweest met Maleysian Plover, Kentish en ik meen toen ook al Long-billed.
Helaas was zijn pagina nog altijd zwart, en kon zijn DigDeep zelf niet inkomen.
Wat ik zeg is dat de Engelsen in die post zijn vraag niet konden beantwoorden en los moesten laten. De Zweed kwam al helemaal niet opdagen. Even later kreeg ik toch weer toegang tot zijn Blog maar ergens was ik opgelucht omdat het werkelijk zo gloepens moeilijk werd om die plevieren thuis te brengen  en ik een excuus had om ook te lossen.
De vogel van Hanno riep ook zo iets op; vele vogelaars moeten die gezien hebben maar het is op dat moment te zwaar om daar iets mee te kunnen.

Het is niet altijd leuk om vogels met de beste wil van de wereld niet thuis te kunnen brengen. Dan ga je van een echte goeie zelf K.O. Zoiets gebeurde ook hier.

Nou mannen, ik hoop u naar behoren geinformeerd te hebben.

gerd.

JohanvantBosch

#34
CiteerNog maar eens.
Dave is een man die in een houten kist op een wadplaat in Maleisie de meest interesante identificatie kwesties wist voor te schotelen aan een internationaal gezelschap.
.....
Nou mannen, ik hoop u naar behoren geinformeerd te hebben.

gerd.
Waar haal je het vandaan.....  :wacko:  :blink:

Thijs Fijen

Uit wiens perspectief is dit geschreven? Lijkt me vanuit jou zelf... maar helemaal duidelijk is het me niet.

Thijs
Thijs Fijen

gerdwichers8

#36
Juist Thijs, ik had contact met Dave; stuurde hem een aantal identificatie artikelen toe via de mail die hij nodig had en probeerde samen, ook met anderen, een aantal identificatiekwesties uit. Deze plevier vond ik gloepenszwaar.
Dat blijkt nu waarom.

Thijs Fijen

Aha, kijk. Alleen al die 2 regels maken heel erg veel duidelijk ;)
Thijs Fijen

Predator

CiteerMisschien een ongepaste vraag op deze plaats: stel dat dit taxon officieel wordt erkend... wie/wat/waar/hoe/wanneer wordt dan een nederlandse naam gekozen?
Ik zie hier iedereen over de White-faced plover praten... enig vermoeden of dat simpelweg Witgezichtplevier wordt? Of gaan we er iets origineler mee om?
zal eerder een witkopplevier worden meiner meinung nach
Groet, Maarten