Hoofdmenu

witkopstaartmees?

Gestart door heuvelsdoorn, december 05, 2007, 21:32:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Citeer
Citeermisschien kun je het (juist vanwege de discussie) beter een 'gewone' staartmees noemen?
Nee hoor, dit is gewoon een witkoppige staartmees. Juist voor dit soort beesten is dat begrip ingevoerd en als je dit al geen witkoppige mag noemen, kun je dat begrip net zo goed schrappen.
:huh:
hij heeft geen volledig witte kop > 'gewone' dus
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

Nog een keertje dan: voor witkoppige bestaan volgens mij geen vastomlijnde, nauwkeurig omschreven kenmerken. Zo ja, vertel ze me, ik heb ze nog nooit gelezen. Een witkoppige staartmees is niets anders dan een staartmees met een kop die veel witter is dan die van 'gewone' staartmees maar niet voldoet aan de wel nauwkeurig omschreven kenmerken van de witkopstaartmees. Eigenlijk is een witkoppige staartmees natuurlijk helemaal niks, taxonomisch gezien bestaat-ie volgens mij helemaal niet en er zijn bij mijn weten geen duidelijke grenzen voor. Maar als deze er niet binnen valt, kun je het hele geval maar beter afschaffen. Wat misschien helemaal niet verkeerd zou zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

ok, en volgens mij (en NvD) moet witkoppige iig een geheel witte kop hebben. Nils' omschrijving heb ik overigens een paar postjes eerder al 'es letterlijk overgepend. Maar idd, afschaffen die handel!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Guus Peterse

In mijn exemplaar noemt Niels van Duivendijk geen nauwkeurige kenmerken van witkoppige. Hij heeft het slechts over 'veel witkoppige exemplaren in winter in West Europa'. Hoe witkoppig die witkoppige exemplaren in winter in West Europa moeten zijn (trouwens, niet alleen in winter natuurlijk), en trouwens ook wat dat dan zijn, staat nergens omschreven. Alleen dat het geen witkopstaartmezen zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

Wacht even, wat is het probleem? Als je een 'gewone' staartmees tegenkomt die een witte of wittige kop heeft noem je 'm witkoppige staartmees. Kan je later nog terugzoeken hoe vaak zo'n afwijkend staartmeesje voorkomt. Handig toch?

Bram Rijksen

CiteerWacht even, wat is het probleem? Als je een 'gewone' staartmees tegenkomt die een witte of wittige kop heeft noem je 'm witkoppige staartmees. Kan je later nog terugzoeken hoe vaak zo'n afwijkend staartmeesje voorkomt. Handig toch?
zo is het inderdaad: de naam dekt de lading. Ik begreep dat er nu toch echt serieus schot zit in het artikel van Justin..