Nimf onbekend.

Gestart door aport, augustus 06, 2017, 00:25:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Met foto's kijken kom ik er niet uit... Toch wel opvallend beestje.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/142477872
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2017-08-05 Berkheide k VII A
Foto's:






bij voorbaat dank Arjan Portengen

thijsdegraaf

Nimfen staan niet in het overzicht, omdat ze niet tot de soort zijn te determineren. https://waarneming.nl/soort/info/644347

aport

Ok dank je,
Maak ik er spec van, (hoewel uit Eik geklopt.....)
Met vriendelijke groet,
Arjan


thijsdegraaf

#3
Ja ik vrees dat Berend, dat niet voldoende vindt.

CiteerMegacoelum beckeri: De achterschenen met lange zwarte stekels (langer dan de dikte van de schenen) aan de buitenbuitenkant en langere haren aan de binnenkant.
Megacoelum infusum: De achterschenen met korte zwarte stekels (korter de dikte van de schenen) aan de buitenkant en kortere haren aan de binnenkant.

Je zou een uitsnede kunnen maken van de achterpoot (onderste foto?) net zo als de foto's van Henk en André in de informatie. Misschien zijn de stekels duidelijk genoeg om hem goedgekeurd te krijgen als Megacoelum infusum. Je kunt hem dan daar zetten en afwachten wat Berend er van vindt.

Zou leuk zijn, want dan kan hij in het overzicht. Tot nu toe is er geen goedgekeurde.


aport

Ok zal alle foto's even doornemen,
Vroeg mij inderdaad af of dat kenmerk ook voor nimfen gold.
Groet, Arjan

thijsdegraaf


thijsdegraaf

#6
Goedgekeurd!! Ik heb je foto's bij de informatie gezet en één in het familieoverzicht van de blindwantsen. Leuk.

Vreemd is, dat hoewel hij goedgekeurd is er toch geen groene V bij de foto's staat. Misschien omdat Berend hem op onzeker heeft laten staan. Er is echter ook een jongere nimf goedgekeurd, die wel op zeker staat en ook geen groene V bij de foto heeft gekregen.

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Had ik niet gezien. Een klein twijfeltje dus. Ik laat hem lekker in de soortbeschrijving staan.

aport

Top!
Alleen kan ik het vraagteken weghalen, anders gaat ie niet mee in mijn soortenlijst... (lekker belangrijk, maar toch)
Groet, Arjan

thijsdegraaf

Probleem is alleen, dat de waarneming dan veranderd is in 'niet onderzocht' en Berend hem opnieuw moet goedkeuren. Vaak verandert hij zelf een waarneming al van onzeker in zeker bij het keuren (is iets meer werk voor hem vertelde hij me laatst) Ik zet daarom mijn waarnemingen alleen als onzeker als ik er vanuit kan gaan dat de kans heel klein is, dat het een zekere wordt.

aport

Daarom vroeg ik het ook. Ik zal hem zo laten staan. Weet nu waar ik op moet letten en zal kijken of ik nog een volwassen exemplaar kan vinden.
Groet en hartstikke bedankt, Arjan

gbeersma

Citaat van: thijsdegraaf op augustus 07, 2017, 19:58:54 PM
Vaak verandert hij zelf een waarneming al van onzeker in zeker bij het keuren (is iets meer werk voor hem vertelde hij me laatst) Ik zet daarom mijn waarnemingen alleen als onzeker als ik er vanuit kan gaan dat de kans heel klein is, dat het een zekere wordt.

Ik ben er juist altijd vanuit gegaan een waarneming alleen op zeker te moeten zetten als ik echt 100% zeker ben. Nu ik dit lees zal ik mijn gedrag daar wat in aanpassen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Arp

Citaat van: gbeersma op augustus 07, 2017, 20:28:13 PM
Ik ben er juist altijd vanuit gegaan een waarneming alleen op zeker te moeten zetten als ik echt 100% zeker ben. Nu ik dit lees zal ik mijn gedrag daar wat in aanpassen.
Mijn moeder had vroeger een goed verhaal over kindjes en badwater en iets weggooien, maar ik weet niet meer precies hoe het ging ...

Als een validator een waarneming open heeft, maakt het geen bal uit om een zekere te valideren of een onzekere op zeker te zetten en te valideren - beide is één klik. In het tweede geval wordt er tevens een automatisch commentaar gegenereerd "Het is correct, ik heb de waarneming op zeker gezet blabla".

Het probleem van extra werk ontstaat als een validator door een scherm met ongevalideerde foto's heenloopt en dan het vinkje onder de foto gebruikt (onder de thumb of onder grote foto in pop-up) om te valideren. Voor een zekere staat daar een groen vinkje wat de validator aan kan klikken, voor een onzekere staat er een klokje en dat kan niet worden aangeklikt. De validator moet dan eerste de waarneming openen, wachten tot de schermen zijn opgebouwd, dan het vinkje zoeken voor "Goedkeuren en op zeker zetten" en dan terug naar de workflow waar hij/zij in bezig was (fotoschermen doorlopen). Natuurlijk kun je alle onzekere eerst met Ctrl-click in een nieuwe tab openen, eerst doorwerken en dan later door de nieuwe tabbladen heen, maar het is inderdaad wel extra werk en onhandig als je in de workflow zit van door fotoschermen heen walsen.

Echter: Dat dit onhandig is moet uiteraard niet worden opgelost door het gedrag van waarnemers aan te passen en ze dingen die ze onzeker vinden op zeker te laten zetten. Kindjes en badwater. Als dit een probleem is, dan moeten natuurlijk de adminschermen worden aangepast zodat het geen probleem meer is. Al het andere is kul. 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gbeersma

Prima, dan word ik weer net zo onzeker als altijd.. :blink:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Arp

Ik heb een verbetervoorstel bij Hisko neergelegd :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#16
CiteerEchter: Dat dit onhandig is moet uiteraard niet worden opgelost door het gedrag van waarnemers aan te passen en ze dingen die ze onzeker vinden op zeker te laten zetten. Kindjes en badwater. Als dit een probleem is, dan moeten natuurlijk de adminschermen worden aangepast zodat het geen probleem meer is. Al het andere is kul.

Ik had ook gezegd, dat ik hem op onzeker zet als ik weet, dat er look-a-likes zijn en de kans op een zekere klein is. Maar ik zie nu mensen soms er wel heel snel een onzekere van maken.
Voorbeeldje van vandaag: Bij deze was ik er redelijk van overtuigd dat het affinis was, terwijl het een grandis bleek te zijn (had wel getwijfeld tussen zeker en onzeker). Ik heb Berend extra werk bezorgd door er over door te zeuren, maar het had niets uitgemaakt als ik hem eerst op onzeker had gezet. https://waarneming.nl/waarneming/view/142560031

Bij bijvoorbeeld sluipwespen ben ik voorzichtiger. Die zet ik pas op zeker als ze op Hymis zijn bekeken. Omdat het anders misleidend kan zijn voor mensen, die op Waarneming zoeken.  Aan de andere kant.... als er geen  :right: bij staat, weet je eigenlijk ook, dat hij nog niet zeker is. Net zoals dat iets als zeker is ingevoerd en er 'niet te beoordelen' bij staat.  :-\ :-\