Kokardezaagbek/Kuifzaagbek

Gestart door frankw, november 28, 2007, 15:41:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Citaat van: Laurens van der Wind op februari 11, 2010, 17:20:25 PM
Oke bedankt!!!
Je merkt dat je vraag niet beantwoord wordt, maar dat wordt aangegeven of de vogel gezien de spelregels kans heeft om op de Nederlandse lijst te komen.... ;D

esangster

Vandaag (11 februari) de kokardezaagbek 'gedaan'. Naast het kunstgrasbedrijf zag ik een open kooi met oa roodhalsganzen, maneneenden, pijlstaarten (dus 100m vanwaar de vogel zich doorgaans ophoudt). Na een briefje geplaatst te hebben nam de eigenaar vanavond al contact met mij op. Dhr Barneveld vertelde mij dat hij geen vogels kwijt is en alle vogels heeft geringd. Hij kende de soort uberhaupt niet en wist ook niet dat de kokardezaagbek daar werd gezien.

Eduard Sangster

g.j.p.gelderblom

Citaat van: esangster op februari 12, 2010, 02:03:34 AM
Vandaag (11 februari) de kokardezaagbek 'gedaan'. Naast het kunstgrasbedrijf zag ik een open kooi met oa roodhalsganzen, maneneenden, pijlstaarten (dus 100m vanwaar de vogel zich doorgaans ophoudt). Na een briefje geplaatst te hebben nam de eigenaar vanavond al contact met mij op. Dhr Barneveld vertelde mij dat hij geen vogels kwijt is en alle vogels heeft geringd. Hij kende de soort uberhaupt niet en wist ook niet dat de kokardezaagbek daar werd gezien.

Eduard Sangster

Ik schrok ook even toen ik gisteren de door jou genoemde collectie ontdekte, maar toen ik zag dat er behalve twee Pijlstaarten alleen maar wat (Manen-, Roodhals- en Keizer-)ganzen zaten was ik weer gerustgesteld. En al helemaal toen inderdaad alle vogels keurig geringd bleken. Het ziet er dus niet naar uit dat de zaagbek, evenals de - links zeker ongeringde - Witoogeend verderop, hier vandaan komen.

HPM

Citaat van: g.j.p.gelderblom op februari 12, 2010, 07:04:17 AM
Ik schrok ook even toen ik gisteren de door jou genoemde collectie ontdekte, maar toen ik zag dat er behalve twee Pijlstaarten alleen maar wat (Manen-, Roodhals- en Keizer-)ganzen zaten was ik weer gerustgesteld. En al helemaal toen inderdaad alle vogels keurig geringd bleken. Het ziet er dus niet naar uit dat de zaagbek, evenals de - links zeker ongeringde - Witoogeend verderop, hier vandaan komen.

Maar als die beesten ontsnapt zijn mag je op basis van jouw waarneming nou juist niet concluderen
dat die soorten niet uit die collectie komen. En het feit dat de overgebeven vogels geringd zijn wil
niet zeggen dat eventueel ontsnapte vogels dat ook waren.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

HansP

Herman, er staat hierboven duidelijk vermeld dat de eigenaar aangeeft dat hij geen vogels mist. Oftewel: Kokar en de witoog komen niet uit deze collectie.
Groet,
Hans Pohlmann

snwja3

#815
Wat altijd een leuke bijzaak vind in dit soort discussies over escapes is dit lijstje:
http://www.dutchbirdalerts.nl/species-detail.action?s=20
Als je bij een soort weet dat je naar een verkeerde vogel staat te kijken (behalve een met de juiste ring) is het deze wel. Maar bijna 300 man (inclusief critici) telt 'm zonder problemen en zonder discussies.
Maar Kokardezaagbekken en Siberische Talingen ..........  ;D

Een ander leuk overzichtje is dit: http://www.dutchbirdalerts.nl/ranking-latest.action
Kan je zien wie de laatste tijd de vogels toch gedaan hebben (ze lopen allemaal voor de zekerheid toch even langs), of wie de ruige twitchers zijn (Ernst M. maakt bijvoorbeeld een leuk rondje op 9/2).
Wietze Janse

HPM

Citaat van: HansP op februari 12, 2010, 11:13:57 AM
Herman, er staat hierboven duidelijk vermeld dat de eigenaar aangeeft dat hij geen vogels mist. Oftewel: Kokar en de witoog komen niet uit deze collectie.
Ik reageerde dan ook op de observatie en conclusie van PieterGeert Gelderblom.
Uiteraard kan uit de mededeling van de eigenaar wel de conclusie worden getrokken
dat ze niet uit die collectie komen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Cygnus

Er zijn her en der van dit soort plekken waar waterwildcollecties worden gehouden en waar de vogels al dan niet geringd zijn. Daar ontsnappen ook regelmatig vogels of ze worden soms moedwillig losgelaten, bijvoorbeeld als iemand met z'n hobby stopt en verkopen te veel gedoe vindt (ik ken zo'n geval). Dat er regelmatig vogels ontsnappen zie je ook door de diverse waarnemingen van soorten die hier van nature nooit voor zullen kunnen komen, bijvoorbeeld de Chileense Smient. De waarnemingen van dergelijke soorten staan natuurlijk allemaal op escape. Als er dan een vogelsoort wordt gezien die hier van nature wel voor zou kunnen komen, dan moeten we allemaal ineens geloven dat de kans groot is dat dat exemplaar wild is. Nou ik geloof daar niet in. De kans op een ontsnapt of losgelaten beest is m.i. vele malen groter dan een wild exemplaar. Het enige bewijs voor wildheid zou juist een geringd exemplaar zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld minimaal 12 terugmeldingen in Europa van in Noord-Amerika geringde Blauwvleugeltalingen (allemaal aan de westkant van Europa). Maar ja, de kans dat juist een waargenomen vogel een "goede" ring om heeft is natuurlijk uitzonderlijk klein. Als, zoals in een posting hiervoor, iedereen de Canadese Gans ook gewoon meetelt, waarom dan ook niet alle andere exoten gewoon meetellen. Iedereen die een lijstje bijhoudt is dan blij en er hoeft niet elke keer weer een discussie plaats te vinden over al dan niet "goede papieren". Bij eendachtigen zal toch niemand ooit weten of een vogel wild is of niet, zelfs niet het CDNA.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

migratorius

Citaat van: snwja3 op februari 12, 2010, 11:19:32 AM
Wat altijd een leuke bijzaak vind in dit soort discussies over escapes is dit lijstje:
http://www.dutchbirdalerts.nl/species-detail.action?s=20
Tja, omdat die soort "voor het spelletje" geteld mag worden. Wat mij betreft zouden voor deze soort (net zoals Sneeuwgans, Ross' Gans, Casarca, Flamingo) alleen goede geringde exemplaren geteld mogen worden. Dat ruimt lekker op.

JanHein

RikWinters

Volgens mij zijn het meer de wild broedende nazaten van escapes die voor verstoring van het beeld zorgen dan die paar echte escapes. Bovendien: kooivogels horen toch gewoon geringd te zijn en daarnaast zijn ze meestal geleewiekt. Dat verandert niet als de eigenaar ze uit verveling over het hek zet. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar hoeveel zijn dat er nou? Iemand een idee?

In het buitenland doen ze vaak nou net over die verwilderde broeders niet moeilijk: die komen op de C-lijst en die mag iedereen gewoon meetellen! (moet je eens nagaan wat je dan allemaal mag tellen!). Daar staat tegenover dat daar het geloof in een romantische paradijslijst (A-categorie) vaak wat sterker is dan in NL -alhoewel ook bij ons veel vogelaars nog met zo'n 19e-eeuws lijstconcept rondlopen... ;)

Groet, Rik

Cygnus

Of het nou de echte escapes zijn of de nazaten ervan, beide zijn niet wild natuurlijk en gewoon nep. Kooivogels zijn vaak alleen maar gekortwiekt, dus na de rui kunnen die gewoon weer vliegen. Ze horen misschien wel geringd te zijn, maar zijn dat lang niet allemaal. Bovendien zijn die (plastic) ringen vaak zo slecht dat ze snel afvallen. Dus een vogel zonder ring zegt nog steeds helemaal niets. Het geeft een schijnzekerheid te denken dat als een vogel ongeringd is dat hij dan als wild te beschouwen is. Dat kun je wel afspreken, maar dat zegt natuurlijk niets over hoe het echt zit. Gewoon alle vogels waarvan de herkomst dubieus is (in ieder geval alle rare eenden) op een aparte lijst en alleen op de A-lijst als vaststaat dat een vogel wild is (bijvoorbeeld een geschoten eend met een Amerikaanse ring of een Canadese Gans of Sneeuwgans met een Amerikaanse halsband). Dan weet iedereen waar hij aan toe is en de lijst van wilde vogels wordt niet vervuild met allerhande "troep".
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

RikWinters

@Trinus: Maar dan moet ik ook m'n blauwstaart en perzische roodborst afvoeren! Nee, dankjewel! Van mij mogen 'escape dwaalgasten' die hier niet broeden het voordeel van de twijfel krijgen.

groet, Rik


Cygnus

Citaat van: RikWinters op februari 12, 2010, 21:29:01 PM
@Trinus: Maar dan moet ik ook m'n blauwstaart en perzische roodborst afvoeren! Nee, dankjewel! Van mij mogen 'escape dwaalgasten' die hier niet broeden het voordeel van de twijfel krijgen.

groet, Rik
Ik heb het zeer sterke vermoeden dat de "escape-potentie" bij de 2 zangvogelsoorten van een heel andere orde is dan bij de eendachtigen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Bas vd Burg

Citaat van: Cygnus op februari 12, 2010, 16:02:49 PM
Of het nou de echte escapes zijn of de nazaten ervan, beide zijn niet wild natuurlijk en gewoon nep. Kooivogels zijn vaak alleen maar gekortwiekt, dus na de rui kunnen die gewoon weer vliegen. Ze horen misschien wel geringd te zijn, maar zijn dat lang niet allemaal. Bovendien zijn die (plastic) ringen vaak zo slecht dat ze snel afvallen. Dus een vogel zonder ring zegt nog steeds helemaal niets. Het geeft een schijnzekerheid te denken dat als een vogel ongeringd is dat hij dan als wild te beschouwen is. Dat kun je wel afspreken, maar dat zegt natuurlijk niets over hoe het echt zit. Gewoon alle vogels waarvan de herkomst dubieus is (in ieder geval alle rare eenden) op een aparte lijst en alleen op de A-lijst als vaststaat dat een vogel wild is (bijvoorbeeld een geschoten eend met een Amerikaanse ring of een Canadese Gans of Sneeuwgans met een Amerikaanse halsband). Dan weet iedereen waar hij aan toe is en de lijst van wilde vogels wordt niet vervuild met allerhande "troep".

Leuk weer een discussie over de A t/m D categorie. Ik zou zeggen lees het CDNA-handboek er eens op na http://www.dutchbirding.nl/content/cdna/handboek.pdf. Pagina 10 en verder:
2.10 Categorieën[/i][/font]
In de meeste landen van Europa worden categorieën onderscheiden waar soorten of gevallen van soorten worden ingedeeld. Oreel (in Dutch Birding 2: 47, 1980) heeft een voorstel gemaakt om soorten op de Nederlandse Lijst in dergelijke categorieën te delen. Tijdens de revisie van de Nederlandse Lijst over de periode 1800-1979 en daarna is echter nooit meer een serieuze poging ondernomen deze indeling voort te zetten. De categorieën worden hieronder besproken.

Categorie A
houdt die gevallen in van soorten waarvan wordt aangenomen dat ze in wilde staat, zonder hulp van de mens in Nederland voorkomen of ooit terecht zijn gekomen. Deze categorie omvat de broedvogels, regelmatige en onregelmatige doortrekkers, zomergasten, wintergasten en dwaalgasten. Dit is de Nederlandse lijst die op 1 januari 2001 468 soorten telde.
Categorie B betreft gevallen van soorten die alleen voor een bepaalde datum zijn vastgesteld. In Groot-Brittannië hanteert men als datum 31 december 1949. In Nederland heeft men in het verleden 1950 gekozen, omdat in dat jaar voor het eerst duidelijk het verschijnsel 'dwaalgasten- en soortenjagerij' haar intrede deed (Oreel in Dutch Birding 2: 47, 1980). Het is echter ook mogelijk 1980 te kiezen, het jaar dat Dutch Birding begon met het publiceren van jaarverslagen, of nog een ander jaartal. Het moge duidelijk zijn dat de keuze voor een jaartal arbitrair is en daardoor geen betekenis heeft voor de werkwijze van de CDNA. Categorie B wordt daarom niet gebruikt. Zou men 1950 als jaartal kiezen, dan zou in Nederland Categorie B de volgende vijf soorten omvatten, met het jaartal
van het meest recente geval:
· Oostelijke Kraagtrap Chlamydotis macqueenii 1850
· Dunbekwulp Numenius tenuirostris 1947
· Bandijsvogel Ceryle alcyon 1899
· Siberische Lijster Zoothera sibirica 1856
· Rosse Gors Emberiza rutila [/size]1937
Kiest men 1980 als jaartal, dan worden de volgende vijf soorten toegevoegd:
· Amerikaanse Zee-eend Melanitta americana 1977
· Reuzenzwartkopmeeuw Larus ichthyaetus 1974-76
· Steppehoen Syrrhaptes paradoxus 1972
· Bruine Lijster Turdus naumanni eunomus 1955
· Grijze Junco Junco hyemalis 1962
Categorie C omvat de geïntroduceerde soorten (exoten) die hier te lande of in het West-Palearctische gebied regelmatig (gedurende een aaneengesloten periode van minimaal 10 jaar) tot broeden komen maar waarvan alle exemplaren of hun voorouders met zekerheid uit gevangenschap afkomstig zijn. De soorten voorzien van een * broeden wel in het West-Palearctische gebied maar niet in Nederland. Op 1 januari 2004 bestond deze categorie uit de volgende 10 soorten:
· Zwarte Zwaan Cygnus atratus
· Indische Gans Anser indicus
· Nijlgans Alopochen aegyptiaca
· Mandarijneend Aix galericulata
· Rosse Stekelstaart Oxyura jamaicensis
· Fazant Phasianus colchicus
· Heilige Ibis Threskiornis aethiopicus
· Chileense Flamingo Phoenicopterus chilensis *
· Rotsduif Columba livia
· Halsbandparkiet [/size]Psittacula krameri
[/size]
Is de keuze voor soorten in Categorie B arbitrair, het concept van Categorie D, zoals in Groot-Brittannië gehanteerd, is gefundeerd op meerdere onbekende variabelen en lijkt daarmee onbruikbaar in zijn huidige vorm. Categorie D zoals genoemd in Rare birds of Britain and Ireland (Dymond et al 1989) bevat soorten waarvan het mogelijk is dat ze in Groot-Brittannië of Ierland als echte dwaalgasten kunnen verschijnen, maar waarvan het waarschijnlijker wordt geacht dat ze uit gevangenschap afkomstig zijn. Ook worden in deze categorie gevallen van soorten opgenomen, waarvan het zeker of zeer waarschijnlijk is dat ze met behulp van schepen de Atlantische Oceaan zijn overgestoken en verder vondsten van soorten die exclusief vastgesteld zijn aan de hand van [/i]tideline
corpses (vondsten van aangespoelde vogels).[/i]
[/size]
De CDNA en CSNA hebben na Oreel (Dutch Birding 2[/b][/size]: 41-47, 82-104, 1980) geen poging meer ondernomen deze D-categorie 'op te vullen'. Voornaamste reden is dat het niet objectief is vast te stellen wanneer de kans dat een soort uit gevangenschap afkomstig is groter is dan de kans dat een soort van wilde herkomst is. Contact met de internationale vogelhandel heeft aangetoond dat min of meer alle soorten in gevangenschap worden aangetroffen! Zo worden soorten als Ross' Gans Anser rossii, Kokardezaagbek Lophodytes cucullatus en Jufferkraanvogel Grus virgo geregeld of vaak in gevangenschap aangetroffen en worden soorten als bijvoorbeeld Goudlijster Zoothera aurea[/size], Siberische Lijster Z sibirica en Blauwstaart Tarsiger cyanurus regelmatig te koop aangeboden via advertenties van vogeltijdschriften. Soorten als Brilzee-eend Melanitta perspicillata of Koningseider Somateria spectabilis [/i]worden slechts zelden in gevangenschap aangetroffen. De termen 'geregeld', 'regelmatig', 'vaak' of 'zelden' zijn echter in hoge mate subjectief en zijn niet gebaseerd op harde cijfers. Daarnaast is het vrijwel onmogelijk om na te gaan om hoeveel exemplaren van een bepaalde soort het gaat in gevangenschap, omdat de illegale vogelhandel een niet te schatten aandeel vormt van de totale vogelhandel. Alleen al om die laatste reden is het ondoenlijk criteria of grenswaarden te definiëren voor de mate van waarschijnlijkheid of een geval een uit gevangenschap ontsnapte vogel betreft. Daarnaast zullen bovengenoemde aantallen aan schommelingen onderhevig zijn, zodat cijfers steeds (jaarlijks?) bijgesteld moeten worden. Verder zullen sommige soorten eerder ontsnappen dan andere of zullen in het wild een grotere overlevingskans hebben dan andere. Van deze factoren zijn ook geen harde cijfers beschikbaar. De CDNA en CSNA hanteren daarom alleen de volgende regel:
[/b]
wanneer een soort in staat wordt geacht hier op eigen kracht te kunnen verschijnen, dan dienen gevallen van deze soort aanvaard te worden, tenzij er indicaties bestaan dat de vogel uit gevangenschap afkomstig is (zie paragraaf 2.7).
[/size]
Dit is ongeacht de status van deze soort in gevangenschap. Wel kan van bepaalde soorten geëist worden dat positief is vastgesteld dat de vogel geen ring of andere tekenen van niet-wilde herkomst droeg. Deze regel werd in het leven geroepen nadat bij een aantal soorten individuen werden gezien die een ring droegen die duidde op niet-wilde herkomst. Op dit moment zijn er acht soorten waarvoor deze regel ('omgekeerde bewijslast') geldt: Ross' Gans, Siberische Taling Anas formosa, Bronskopeend A falcata, Buffelkopeend Bucephala albeola, Kokardezaagbek, Lammergier, Sakervalk Falco cherrug en Jufferkraanvogel.[/i]
[/size]Tijdens de vergadering van de AERC op Helgoland in 1993 is besloten dat in ieder aangesloten land de gevallen van Holarctische soorten die als ontsnapt worden beschouwd worden gepubliceerd in een appendix in het jaarverslag. In Nederland werden bijvoorbeeld in 1996 en 2004 (Ebels in Dutch Birding 18[/b][/size]: 75-78, 1996; 26[/b][/size]: 305-314, 2004) dergelijke lijsten gepubliceerd. Gevallen van deze soorten worden door de CDNA in principe niet beoordeeld maar wel gearchiveerd.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Cygnus

#824
Citaat van: Bas vd Burg op februari 13, 2010, 15:38:24 PM
wanneer een soort in staat wordt geacht hier op eigen kracht te kunnen verschijnen, dan dienen gevallen van deze soort aanvaard te worden, tenzij er indicaties bestaan dat de vogel uit gevangenschap afkomstig is (zie paragraaf 2.7).
Daar gaat het inderdaad juist om. Er wordt afgesproken dat alle soorten die voldoen aan de richtlijnen aanvaard dienen te worden, het zegt uiteraard niets over een wilde herkomst. Iedereen wordt steeds helemaal enthousiast als een vogel geen ring draagt. Hij mag dan geteld worden. Dat is leuk voor degenen die een lijstje bijhouden. Wild hoeft die vogel echter helemaal niet te zijn. Niet elke ontsnapte vogel is per definitie voorzien van een ring. Het zou toch eigenlijk moeten gaan om een betrouwbare lijst samen te stellen van waarnemingen van vogels van wilde herkomst. Onderhand lijkt de vraag of een vogel telbaar is belangrijker dan of een vogel wild is.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Guus Peterse

Trinus, ik vind dat je de zaak nu wel erg ver versimpelt. De richtlijnen waaraan een vogel moet voldoen om aanvaard te worden, gaan veel verder dan alleen geringd of niet en zijn natuurlijk expliciet bedoeld om WEL iets te zeggen over al dan niet wilde herkomst.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

RikWinters

Volgens mij werkt het vooral ook omgekeerd: voor niet-telbare soorten is doorgaans bij vogelaars erg weinig aandacht (dat is namelijk 'escape-troep', 'vervuiling', etc). Waarnemingen van zulke soorten zullen dan nietd e aandacht krijgen die ze verdienen en weet je als cdna zeker dat je nooit een goede verzameling gevallen aanlegt die je nodig hebt om de situatie goed te kunnen (her)beoordelen, dwz om alle vermoedens, suggesties en aannames kritisch te kunnen toetsen. Je ontkomt er dan volgens mij niet aan om alle vogels die hier redelijkerwijs als dwaalgast kunnen voorkomen bij afwezigheid van bewijs van het tegendeel (dwz escape) dan ook als dwaalgas  te beschouwen, ookal houdt dit in dat er (tijdelijk) gevallen van escapes op de NL-lijst staan. Heb ik geen enkel probleem mee: een goed gedocumenteerde avifauna vind ik belangrijker dat vervulling van het paradijslijst-ideaal.

groet, Rik

Gert Veurink

 28 pagina's over meuten maar nu is de vreemde eend in de bijt geaccepteerd begrijp ik?!
groet!
Gert Veurink



Rob Halff

Citaat van: Gert Veurink op januari 20, 2012, 22:32:22 PM
28 pagina's over meuten maar nu is de vreemde eend in de bijt geaccepteerd begrijp ik?!

Inderdaad, een welkome aanvulling op de Nederlandse vogellijst!  ;D

Norman

#829
Ik kan mij nog een koppel geringde Kokardezaagbekken herinneren bij Mijdrecht met een mooie groepje ongeringde jongen. Hier is destijds ook melding van gemaakt, naar de verschillende partijen (o.a. SOVON en DBA) i.v.m. de welles niets discussie rond Kokardzaagbekken. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat de Kokardezaagbekken nu geaccepteerd zijn.   

UtrechtsVogelNet


Edwin Russer

Citaat van: Norman op januari 20, 2012, 22:49:37 PM
Ik kan mij nog een koppel geringde Kokardezaagbekken herinneren bij Mijdrecht met een mooie groepje ongeringde jongen. Hier is destijds ook melding van gemaakt, naar de verschillende partijen (o.a. SOVON en DBA) i.v.m. de welles niets discussie rond Kokardzaagbekken. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat de Kokardezaagbekken nu geaccepteerd zijn.

Norman,

Hierbij,

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=2260&page=zoek
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Guus Peterse

Ach, het zijn natuurlijk geen idioten in het CDNA. Ik zou zelf liever eerst hun uitleg horen voordat ik er mijn mening over vorm.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Gert Veurink

Citaat van: guusp op januari 21, 2012, 09:12:33 AM
Ach, het zijn natuurlijk geen idioten in het CDNA.
hele slimme mensen nemen soms hele domme beslissingen

in z'n algemeenheid bedoel ik dan uiteraard :angel:
groet!
Gert Veurink



Norman

Citaat van: Edwin Russer op januari 21, 2012, 08:43:34 AM
Citaat van: Norman op januari 20, 2012, 22:49:37 PM
Ik kan mij nog een koppel geringde Kokardezaagbekken herinneren bij Mijdrecht met een mooie groepje ongeringde jongen. Hier is destijds ook melding van gemaakt, naar de verschillende partijen (o.a. SOVON en DBA) i.v.m. de welles niets discussie rond Kokardzaagbekken. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat de Kokardezaagbekken nu geaccepteerd zijn.

Norman,

Hierbij,

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=2260&page=zoek
Beste Edwin,

Mijn dank voor de verwijzing naar de DBA site.
Ik vond daar onderstaand bericht van jou; wat bedoel je met: Echt overtuigend is het allemaal niet.

"Max, hierbij.
   http://sneuper.weblog.nl/?s=kokardezaagbek   http://www.sovon.nl/pdf/Mon_2010_01BroevorapLR.pdf (pag. 20)   Echt overtuigend is het allemaal niet, maar meer kon ik niet vinden. Wellicht dat je via het Sovon meer goede documentatie boven water kunt krijgen."





Norman

Max,

Onderstaande reactie las ik op de DBA site, Als het gaat om de vogels in Mijdrecht.
Deze zwommen niet in een zwemkooi, maar door de verschillende sloten in de polder daar.

"voordat de discussie gaat ontsporen die vogels hadden allen gele ringen en zaten in een zwemkooi. Mogelijk de bron van de broedvogels indien dat allemaal klopt."

Norman

Citaat van: guusp op januari 21, 2012, 09:12:33 AM
Ach, het zijn natuurlijk geen idioten in het CDNA. Ik zou zelf liever eerst hun uitleg horen voordat ik er mijn mening over vorm.

Het zijn beslist geen idioten, maar je hoeft het toch niet eens te zijn met de wijze heren.

Guus Peterse

Citaat van: Norman op januari 21, 2012, 20:27:05 PM
Het zijn beslist geen idioten, maar je hoeft het toch niet eens te zijn met de wijze heren.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg: ik wil eerst hun overwegingen weten voordat ik het al dan niet met ze eens ben.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Ben Wielstra

Je denkt dat de CDNA hele andere dingen weet dan wij?

frankmeer

Citaat van: Norman op januari 21, 2012, 20:21:37 PM
Citaat van: Edwin Russer op januari 21, 2012, 08:43:34 AM
Citaat van: Norman op januari 20, 2012, 22:49:37 PM
Ik kan mij nog een koppel geringde Kokardezaagbekken herinneren bij Mijdrecht met een mooie groepje ongeringde jongen. Hier is destijds ook melding van gemaakt, naar de verschillende partijen (o.a. SOVON en DBA) i.v.m. de welles niets discussie rond Kokardzaagbekken. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat de Kokardezaagbekken nu geaccepteerd zijn.

Norman,

Hierbij,

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=2260&page=zoek
Beste Edwin,

Mijn dank voor de verwijzing naar de DBA site.
Ik vond daar onderstaand bericht van jou; wat bedoel je met: Echt overtuigend is het allemaal niet.

"Max, hierbij.
   http://sneuper.weblog.nl/?s=kokardezaagbek   http://www.sovon.nl/pdf/Mon_2010_01BroevorapLR.pdf (pag. 20)   Echt overtuigend is het allemaal niet, maar meer kon ik niet vinden. Wellicht dat je via het Sovon meer goede documentatie boven water kunt krijgen."


De volgende quote uit het door Edwin aangehaalde Sovon-broedvogelrapport over de 5 Mijdrecht-vogels bevreemdt mij nog het meest van alles:
''De herkomst van deze vogels is onduidelijk, er is in de directe omgeving geen waterwildcollectie aanwezig.''

Er zijn in de directe omgeving van Mijdrecht juist verschillende van zulke collecties aanwezig: ik ken er zo 4 of 5 binnen enkele kilometers van het dorp, waarvan 1 zeer dichtbij de plek waar de vogels destijds rondzwommen. En het lijkt me weinig waarschijnlijk dat dit 4 jaar geleden veel anders is geweest.
Frank van der Meer