Kokardezaagbek/Kuifzaagbek

Gestart door frankw, november 28, 2007, 15:41:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Ik denk dat het aantal mensen dat serieus denkt dat die kokarde niet afkomstig is van een collectie dan wel een nakomeling is van een vogel uit een collectie op 1 hand te tellen is.
Dan kan de CDNA de regels wel juist toepassen, maar dan is de vraag of die regels deugen.


Smet op de NL-lijst.... Gemiste kans.
groet!
Gert Veurink



Edwin Russer

Citaat van: Norman op januari 21, 2012, 20:21:37 PM
Citaat van: Edwin Russer op januari 21, 2012, 08:43:34 AM
Citaat van: Norman op januari 20, 2012, 22:49:37 PM
Ik kan mij nog een koppel geringde Kokardezaagbekken herinneren bij Mijdrecht met een mooie groepje ongeringde jongen. Hier is destijds ook melding van gemaakt, naar de verschillende partijen (o.a. SOVON en DBA) i.v.m. de welles niets discussie rond Kokardzaagbekken. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat de Kokardezaagbekken nu geaccepteerd zijn.

Norman,

Hierbij,

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=2260&page=zoek
Beste Edwin,

Mijn dank voor de verwijzing naar de DBA site.
Ik vond daar onderstaand bericht van jou; wat bedoel je met: Echt overtuigend is het allemaal niet.

"Max, hierbij.
   http://sneuper.weblog.nl/?s=kokardezaagbek   http://www.sovon.nl/pdf/Mon_2010_01BroevorapLR.pdf (pag. 20)   Echt overtuigend is het allemaal niet, maar meer kon ik niet vinden. Wellicht dat je via het Sovon meer goede documentatie boven water kunt krijgen."






Norman,

Ik bedoelde daarmee dat ik de documentatie m.b.t. het vermeende broedgeval nogal magertjes vond. Zoals Max al aangeeft moet een bewezen broedgeval na 2008 met andere gevallen moeten worden meegenomen. Ik ben ook wel benieuwd naar de onderbouwing en argumentatie van het aanvaarde geval.

Mengparen komen zeker voor maar in Mijdrecht werden een man en vrouw Kuifzaagbek samen gezien met daarbij 5 jongen. Geen bewijs maar wel een aanwijzing dat het een zuiver paar betrof. Het nest is nooit gevonden.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Vincent Hart

Ik denk dat de hamvraag bij aanvaarding van de Broekbosvogel is, hoe je de ontbrekende informatie over de al jaren relatief veel (tientallen?) vrij rondzwemmende (/-vliegende) kokardes in Nederland weegt. Het lijkt of de CDNA ervan uitgegaan is dat 'geen nieuws, goed nieuws is': Bekijk je de op waarneming.nl ingevoerde kokardezaagbekken van de afgelopen tien jaar (voor- en na de Broekbosvogel dus), dan zie je dat er gedurende die periode met grote regelmaat kokardezaagbekken opduiken. Ik weet niet hoe hard de CDNA zich heeft ingespannen om van die vogels de (on)geringdheid en/of vliegvermogen te (laten) achterhalen, maar voor veel van die vogels zal dat simpelweg niet meer mogelijk zijn. Zoals Frank aangeeft (en de meeste mensen die wel eens buiten komen zullen beamen) is de soort talrijk in watervogelcollecties in Nederland. Bij Sovon is één geslaagd broedgeval bekend, na de Broekbosvogel.

Ik vind dat je bij het afwegen van die verschillende stukjes informatie/ het gebrek daaraan, voor een eerste aanvaard geval van een soort in Nederland, ook met de huidige 'regels', de CDNA ook best de Broekvogel had mogen afwijzen. En misschien wel moeten.

Het feit dat er nu een broedgeval bekend is, betekent dat de kans op aanvaarding van toekomstige gevallen van kokardezaagbek in Nederland praktisch nul is. Dat zou suggereren dat er omstreeks 2007/2008 een breekpunt is geweest in de ontwikkeling van het voorkomen van kokardezaagbek in Nederland. Ik vind dat we onvoldoende weten over wat die tientallen al jaren vrijlevende kokardes in Nederland uitspoken om zo'n breekpunt aannemelijk te maken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

peterlindenburg

Citaat van: Vincent Hart op januari 22, 2012, 11:32:27 AM
Ik denk dat de hamvraag bij aanvaarding van de Broekbosvogel is, hoe je de ontbrekende informatie over de al jaren relatief veel (tientallen?) vrij rondzwemmende (/-vliegende) kokardes in Nederland weegt. Het lijkt of de CDNA ervan uitgegaan is dat 'geen nieuws, goed nieuws is': Bekijk je de op waarneming.nl ingevoerde kokardezaagbekken van de afgelopen tien jaar (voor- en na de Broekbosvogel dus), dan zie je dat er gedurende die periode met grote regelmaat kokardezaagbekken opduiken. Ik weet niet hoe hard de CDNA zich heeft ingespannen om van die vogels de (on)geringdheid en/of vliegvermogen te (laten) achterhalen, maar voor veel van die vogels zal dat simpelweg niet meer mogelijk zijn. Zoals Frank aangeeft (en de meeste mensen die wel eens buiten komen zullen beamen) is de soort talrijk in watervogelcollecties in Nederland. Bij Sovon is één geslaagd broedgeval bekend, na de Broekbosvogel.

Ik vind dat je bij het afwegen van die verschillende stukjes informatie/ het gebrek daaraan, voor een eerste aanvaard geval van een soort in Nederland, ook met de huidige 'regels', de CDNA ook best de Broekvogel had mogen afwijzen. En misschien wel moeten.

Het feit dat er nu een broedgeval bekend is, betekent dat de kans op aanvaarding van toekomstige gevallen van kokardezaagbek in Nederland praktisch nul is. Dat zou suggereren dat er omstreeks 2007/2008 een breekpunt is geweest in de ontwikkeling van het voorkomen van kokardezaagbek in Nederland. Ik vind dat we onvoldoende weten over wat die tientallen al jaren vrijlevende kokardes in Nederland uitspoken om zo'n breekpunt aannemelijk te maken.


Je hebt het uitstekend verwoord wat mij betreft!

Norman

Citaat van: frankmeer op januari 22, 2012, 10:17:14 AM
De volgende quote uit het door Edwin aangehaalde Sovon-broedvogelrapport over de 5 Mijdrecht-vogels bevreemdt mij nog het meest van alles:
''De herkomst van deze vogels is onduidelijk, er is in de directe omgeving geen waterwildcollectie aanwezig.''

Er zijn in de directe omgeving van Mijdrecht juist verschillende van zulke collecties aanwezig: ik ken er zo 4 of 5 binnen enkele kilometers van het dorp, waarvan 1 zeer dichtbij de plek waar de vogels destijds rondzwommen. En het lijkt me weinig waarschijnlijk dat dit 4 jaar geleden veel anders is geweest.

ik heb dat rapport slechts een beetje doorgekeken, niet echt gelezen.
Maar ten tijde van de waarneming van dit koppel + jongen, waren er meerdere Watervogelhouders in de nabijheid van de waarnemingen van dit koppel + jongen.

Ik denk dat je met 4-5 nog aan de voorzichtige kant zit.

Zo worden er in die regio, tot aan botshol en de Vinkeveense plassen regelmatig wat exotische watervogels gezien.
De laatste tijd is het naar mijn gevoel wel minder geworden met de losgebroken waarnemingen.
Maar een Roodhalsgans in die regio word door mij in ieder geval altijd wantrouwt als het gaat om de herkomst.
Het blijft natuurlijk een prachtige krent tijdens een rondje vogelen. Zo zit er een watervogelhouder onderaan de dijk bij Botshol die ongeringde Roodhalsganzen heeft (of in ieder geval had). 

Norman

Citaat van: Edwin Russer op januari 22, 2012, 11:05:25 AM
Norman,

Ik bedoelde daarmee dat ik de documentatie m.b.t. het vermeende broedgeval nogal magertjes vond.

Edwin,

Ik denk dat er ook niet zoveel te documenteren is.
Waarnemers zien een koppel Kokardezaagbekken met 5 jongen zwemmen in een sloot op datum X.
Wat zou je meer willen weten?

Overigens is er destijds n.a.v. dit broedgeval onmiddelijk een actieplan gemaakt om met de VWG de hele regio af te struinen naar Kokardezaagbekken om de verspreiding en eventuele andere broedgevallen te ontdekken. Enige stommiteit was dat er geen foto's zijn gemaakt. De betreffende waarnemers, waaronder ikzelf, die de vogels + jongen als eerste ontdekte hadden destijds vrijwel nooit een camera bij zich. Patrick Heijne heeft tegenwoordig vrijwel altijd een camera mee en ikzelf met regelmaat, maar beslist niet altijd (dat gesjouw altijd), de andere waarnemers heb ik nog nooit met een camera in de hand gezien.

Maar ik kan wel eens vragen bij degene die destijds dat bliksemonderzoekje naar de Kokardezaagbek coördineerde en de gegevens naar DBA en SOVON heeft doorgestuurd of hij dit verslag nog heeft.

Ik mag aannemen dat er geen twijfel bestaat over de determinatie van de Kokardezaagbekken?

jvdlaan

Citaat van: Norman op januari 22, 2012, 12:47:14 PM
Citaat van: Edwin Russer op januari 22, 2012, 11:05:25 AM
Norman,

Ik bedoelde daarmee dat ik de documentatie m.b.t. het vermeende broedgeval nogal magertjes vond.

Edwin,

Ik denk dat er ook niet zoveel te documenteren is.
Waarnemers zien een koppel Kokardezaagbekken met 5 jongen zwemmen in een sloot op datum X.
Wat zou je meer willen weten?....

Nou een beschrijving die 1) past op Kokardezaagbek en 2) die andere vogels uitsluit, vervolgens 3) beschrijving van de omstandiigheden die punt 1 en 2 rechtvaardigt.

Norman

#847
Echt ik pieker er niet over. De determinatie van Kokardezaagbekken staat in die regio niet eens een klein beetje ter discussie.
Maar als jij zonder deze beschrijving twijfelt aan deze waarneming zal het mij mijn derrière oxideren. 

Prima. +1 voor je lijstje.

Kijk dan ook eens naar deze waarnemingen:

http://waarneming.nl/soort/view/198

Er staan er talloze zonder foto en omschrijving. Ik vind het maar dubieus hoor...

Bas vd Burg

Citaat van: Norman op januari 22, 2012, 13:00:12 PM
Echt ik pieker er niet over. De determinatie van Kokardezaagbekken staat in die regio niet eens een klein beetje ter discussie.
Maar als jij zonder deze beschrijving twijfelt aan deze waarneming zal het mij mijn derrière oxideren. 

Prima. +1 voor je lijstje.

Kijk dan ook eens naar deze waarnemingen:

http://waarneming.nl/soort/view/198

Er staan er talloze zonder foto en omschrijving. Ik vind het maar dubieus hoor...

Norman, bij een dergelijke zeldzame broedvogel (exoot of niet) is het toch "gebruikelijk" dat er bewijsmateriaal wordt verzameld? Dit gebeurd ook bij andere soorten (bijvoorbeeld het broedgeval van Nonnetje in 2010 en 2011). Dus zo raar is de vraag van Jan niet.

Overigens snap ik jouw verwijzing naar Wilde Eend niet zo in deze discussie zie
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

ruud_altenburg

Is ergens de motivatie van de CDNA met betrekking tot de aanvaarding van deze soort op de Nederlandse lijst te lezen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de aanvaarding een directe relatie heeft met wel of geen bewezen broedgeval vòòr de aanvaarde vogel. Dat zou een wel heel erg magere grond zijn...

Is het trouwens 100% uitgesloten dat dat aanvaarde vogel geen vleugelclip had? Gelijke monniken, gelijke kappen! ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Norman

#850
Citaat van: Bas vd Burg op januari 22, 2012, 14:36:14 PM
Citaat van: Norman op januari 22, 2012, 13:00:12 PM
Echt ik pieker er niet over. De determinatie van Kokardezaagbekken staat in die regio niet eens een klein beetje ter discussie.
Maar als jij zonder deze beschrijving twijfelt aan deze waarneming zal het mij mijn derrière oxideren. 

Prima. +1 voor je lijstje.

Kijk dan ook eens naar deze waarnemingen:

http://waarneming.nl/soort/view/198

Er staan er talloze zonder foto en omschrijving. Ik vind het maar dubieus hoor...

Norman, bij een dergelijke zeldzame broedvogel (exoot of niet) is het toch "gebruikelijk" dat er bewijsmateriaal wordt verzameld? Dit gebeurd ook bij andere soorten (bijvoorbeeld het broedgeval van Nonnetje in 2010 en 2011). Dus zo raar is de vraag van Jan niet.

Overigens snap ik jouw verwijzing naar Wilde Eend niet zo in deze discussie zie

Bas,

In geval van Kokardezaagbek is de determinatie nog nooit een discussie geweest. Bij geen enkele waarneming in wrn.nl.
Bij geen enkele waarneming zijn er ooit vragen gesteld of de waarnemer zeker weet dat deze een Kokardezaagbek heeft gezien.
Maar goed nogmaals, meerdere vogelaars hebben de vogels gezien. Als er andere vogelaars twijfelen aan het beoordelingsvermogen van deze simpele zielen (waaronder ikzelf) prima, nogmaals, het zal mij mijn derrière oxideren. Ik doe niet aan lijstjes.

Voor mij is een Kokardezaagbek een escape tot er een exemplaar word waargenomen met een ring uit Noord-Amerika.
Als iemand anders een ongeringd exemplaar wel als wild wil zien. Mij ook best.

Er valt niet meer te melden dan dat er één mannelijk en één vrouwelijk exemplaar met gele voetringen met 5 jongen zonder ringen zwommen in een sloot. We hebben nooit een nest gezien.

v.w.b. de verwijzing naar de Wilde Eend; deze is net zo eenvoudig te determineren en hier zijn ook nooit vragen over. De algemeenheid of zeldzaamheid doen daar niets aan af.

jvdlaan

#851
Als de CDNA het broedgeval zou willen meewegen in de beoordeling, dan is een betere beschrijving dan "het was er een of de determinatie is nooit een discussie geweest".
Zo liggen de feiten, want zo is de werkwijze van de CDNA. De CDNA wil alleen goede documentatie.
Dat heeft niets te maken met lijstjes ("Prima. +1 voor je lijstje.") te maken, noch met het bleken van bepaalde uitgangen.

De CDNA is er voor de beoordeling, publicatie en archivering van zeldzame waarnemingen van vogelsoorten. Het is geen instantie tbv soortenlijstjes, of zoals ik in mijn tijd als voorzitter placht te zeggen: "De CDNA is geen afviesbureau voor weekendtrips".

Bas vd Burg

@Norman, zoals Jan al aangaf is het zowel bij Sovon als bij CDNA gebruikelijk dat broedgevallen/waarnemingen van zeldzame soorten goed worden gedocumenteerd. En over navraag, volgens mij worden er bij gevallen die als escape zijn ingevoerd nooit navraag gedaan, dus wellicht is dat een reden waarom er nooit navraag is gedaan? Als iemand een Kokardezaagbek invoert met als toelichting geringd, waarom zou een admin dan navraag moeten doen?

Overigens ben ik ook erg benieuwd naar het standpunt van de CDNA. Zelf beschouw ik de Kokardezaagbek maar als de "nieuwe" Grote Canadese Gans. Deze laatste is sinds 1999 "telbaar" (als ik avifauna 1 en het CDNA-besluit in DB 22, nummer 1, pagina 29) waar je nooit iemand over hoort, kennelijk is dit "maatschappelijk geaccepteerd" in de vogelaarswereld, maar er zijn naar mijn weten nooit vogels gezien met een ring uit Noord-Amerika, of althans niet in Nederland.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jeroen Nagtegaal

Van Grote Canadees zijn meerdere geringde gevallen bekend in de UK.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Het verschil met grote canadees is dat de CDNA ze niet beoordeelt zonder een ringetje uit het land van herkomst. Wat ook een goede handelswijze zou zijn voor kokardezaagbek, net als het dat voor rosse stekelstaart is. Overigens staat het broedgeval in Mijdrecht van kokardezaagbek gewoon in het Broedvogelrapport 2008 van Sovon. Ik vind het twijfels zaaien over dat broedgeval dan ook nogal een zwaktebod. Het moge duidelijk zijn dat het in de (ruime) omgeving van Mijdrecht niet echt lastig is voor een kokardezaagbek een partner van dezelfde soort te vinden, en van hoeveel regelmatig in Nederland broedende, aan kokar verwante eendensoorten is bekend dat ze hybridiseren met kokardezaagbekken?

En dat van een groot deel van de kokardezaagbekken die in Nederland rondzwemmen (en getuige nogal wat foto's op wrn.nl, -vliegen), onduidelijk is of ze geringd zijn of niet, is begrijp ik geen zorg voor de CDNA, maar een voorbeeld van 'goede documentatie'?

Uiteraard is het de CDNA niet om twitcherslijstjes te doen, maar het zal ze niet slecht uitkomen om in één dubbelklapper (aanvaarden Broekbosvogel + broedgeval) van een hoofdpijnsoort af te zijn  >:D Wat je overigens ook had kunnen bereiken door de handelswijze (niet beoordelen, voor mijn part ook een generaal pardon) waar ik mijn verhaaltje mee begon ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Norman

Citaat van: jvdlaan op januari 22, 2012, 17:40:49 PM
Als de CDNA het broedgeval zou willen meewegen in de beoordeling, dan is een betere beschrijving dan "het was er een of de determinatie is nooit een discussie geweest".
Zo liggen de feiten, want zo is de werkwijze van de CDNA. De CDNA wil alleen goede documentatie.
Dat heeft niets te maken met lijstjes ("Prima. +1 voor je lijstje.") te maken, noch met het bleken van bepaalde uitgangen.

De CDNA is er voor de beoordeling, publicatie en archivering van zeldzame waarnemingen van vogelsoorten. Het is geen instantie tbv soortenlijstjes, of zoals ik in mijn tijd als voorzitter placht te zeggen: "De CDNA is geen afviesbureau voor weekendtrips".

Ik denk dat ik nu begrijp waarom de CDNA soms wat vertraging kent als je bij dit soort zou gaan zitten potloden of het wel of niet Kokardezaagbek was. Ik ga hem in ieder geval niet nader toelichten aan het CDNA. Ik vind het echt veel te ver gezocht.

Citaat van: Bas vd Burg op januari 22, 2012, 17:57:50 PM
@Norman, zoals Jan al aangaf is het zowel bij Sovon als bij CDNA gebruikelijk dat broedgevallen/waarnemingen van zeldzame soorten goed worden gedocumenteerd. En over navraag, volgens mij worden er bij gevallen die als escape zijn ingevoerd nooit navraag gedaan, dus wellicht is dat een reden waarom er nooit navraag is gedaan? Als iemand een Kokardezaagbek invoert met als toelichting geringd, waarom zou een admin dan navraag moeten doen?

Betreft de navraag, er zijn verschillende waarnemingen van Kokardezaagbekken ingevoerd als zijnde "wild" zonder enige toelichting. De admins hebben hier consequent en mijn inziens ook geheel terecht steeds verzocht om de waarneming op esc. te zetten. Geen enkele maal heeft een admin gevraagd om een goede omschrijving omdat er een vermoeden was dat deze wild zouden zijn. De waarnemers hebben zover ik gekeken heb alle "wilde" waarneming omgezet in de "esc"

Als iemand een Kokardezaagbek invoert met de toelichting "geringd" is er geen enkele reden voor een admin om navraag te doen als deze ook als escape zijn ingevoerd. 

Verder sluit ik mij aan bij Vincent Hart.

Vincent Hart

Nou ja, zolang kokardezaagbek een beoordeelsoort is, zouden wij natuurlijk moeten aansporen tot indienen (tenzij uit de waarneming al blijkt dat het een ontsnapt exemplaar betreft). Zou niet willen uitsluiten dat we daar wel eens een steekje hebben laten vallen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jvdlaan

#857
Citaat van: Norman op januari 22, 2012, 19:48:13 PMIk denk dat ik nu begrijp waarom de CDNA soms wat vertraging kent als je bij dit soort zou gaan zitten potloden of het wel of niet Kokardezaagbek was. Ik ga hem in ieder geval niet nader toelichten aan het CDNA. Ik vind het echt veel te ver gezocht.

Dan moet je verder ook niet gaan lopen zeuren  als je zelf al iedere medewerking weigert.

Voor meer info hoe de CDNA te werk gaat, zie http://www.dutchbirding.nl/content/cdna/handboek_CDNA_20111214.pdf

Norman

Citaat van: jvdlaan op januari 22, 2012, 21:35:43 PM
Citaat van: Norman op januari 22, 2012, 19:48:13 PMIk denk dat ik nu begrijp waarom de CDNA soms wat vertraging kent als je bij dit soort zou gaan zitten potloden of het wel of niet Kokardezaagbek was. Ik ga hem in ieder geval niet nader toelichten aan het CDNA. Ik vind het echt veel te ver gezocht.

Dan moet je verder ook niet gaan lopen zeuren  als je zelf al iedere medewerking weigert.

Voor meer info hoe de CDNA te werk gaat, zie http://www.dutchbirding.nl/content/cdna/handboek_CDNA_20111214.pdf

Dan moet je de discussie nog maar eens een stukje teruglezen. Ik heb alleen geschreven dat ik de beslissing van de CDNA onbegrijpelijk vind. Dit door de wetenschap van het door ons ontdekte broedgeval. Verder ben ik bereid alle medewerking te geven, maar ik ga me niet verdedigen of ik een Kokardezaagbek heb gezien of iets anders. Ik laat me niet als een schooljochie ter verantwoording roepen voor de determinatie van een Kokardezaagbek, daar neem ik mezelf en de andere waarnemers net even te serieus voor. We hebben het hier niet over een Siberische Sprinkhaanzanger op de Maasvlakte om maar eens een willekeurige discussiesoort erbij te pakken.

Ik ken het CDNA handboek. 


GijsB

#859
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 22, 2012, 17:59:14 PM
Van Grote Canadees zijn meerdere geringde gevallen bekend in de UK.

Dus omdat er enkele wilde gevallen in UK zijn gezien zijn alle exemplaren in Nederland wild...
In dat geval kunnen we toch alle ongeringde kokardezaagbekken in nederland als wild gezien worden, die staat immers ook op de UK lijst

Ik blijf het vreemd vinden
Gijs

Ben Wielstra

Ha Jan,

De CDNA wil soorten die op de lijst komen goed gedocumenteerd hebben. Maar dat heeft dus niet betrekking op dit broedgeval, want dat is voor de CDNA niet meer dan een argument tegen het toelaten van andere Kokardezaagbekken! Het is vreemd dat men dus op dit punt ENORM kritisch is. Ik vind het vergelijkbaar met een eerder argument "oh alles wordt gehouden en het is zo moeilijk om dat allemaal te bepalen dus negeren we frequentie in waterwild collecties maar." Dat is gewoon alles opzij schuiven wat je niet zint!