Hoofdmenu

Waterkever

Gestart door Wim Rubers, november 30, 2007, 14:08:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim Rubers

In juni aangetroffen in een ondiepe drabbige beschaduwde sloot. Vrij groot: 14.0 mm.
Geen micro-dwarssculptuur te zien. Dus ongeveer als Hydaticus, maar tekening van halsschild klopt niet. Een te groot uitgevallen Agabus/Ilybius?





voorklauwtje

Volstrekt Ridicuul

#1
Deed mij even denken aan Diksprietwaterroofkever, maar dan zou de tekening van het halsschild ook niet juist zijn dunkt me.. nee, ik zou toch eerder zoeken onder Agabus..
Gegroet L. van der Weide

jan cuppen

De kever is niet uitgekleurd, een vers exemplaar. Ga er maar vanuit dat hij, want dat is ie, uitgekleurd vrijwel egaal zwart van kleur is met twee rode vlekken op de kop en die kleine lichte vlekjes opzij op de dekschilden. Indien de opgegeven lengte op de tiende van een mm klopt, dan komt er maar een Nederlandse waterkever in aanmerking.  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Wim Rubers

Aha, een paar hints! Eens kijken of ik het hiermee nu verder zelf kan.

De opgegeven maten kloppen wel, nou ja de hondersten heb ik afgerond (handig ding zo'n chinees digitaal schuifmaatje van de Lidl, kan ik iedereen die zoiets nog niet heeft aanraden).

Richting Graphoderus, Hydaticus, Colymbetes, Rhantus wordt het in ieder geval niks met die 2 rode vlekken op de kop.
Richting Agabus, Ilibyus zijn we snel klaar, alleen Ilirius ater haalt de 14mm. Is gitzwart, maar dat is na Jan's hint geen probleem meer. In de Ilirius-sleutel wordt de optie van 2 roodgele vlekjes op de dekschilden open gehouden dus dat is weer heel mooi. Maar in de beschrijving  van 'De Waterkevers etc' nog steeds niets over de andere hint, de rode vlekken op de kop. Laat ik nou nog een exemplaar van Ilibyus ater in de kast hebben. Die er maar eens bij gehaald: inderdaad 2 donkerrode vlekjes op z'n kop, ik ben eruit: een bruine vorm van Ilibyus ater!

Bedankt Jan (en misschien in een volgende druk van jullie mooie waterkeverboek toch maar eens iets over die vlekjes in de beschrijving vermelden).
/Wim R.

jan cuppen

:duim:

Overigens waren de rode vlekken op de kop geen echte hint in die zin dat dat kenmerk in een sleutel gebruikt kan worden omdat meer Ilybius- (en Agabus-)soorten deze vlekken hebben.

Ook heel belangrijk dat je goed gemeten hebt (die hondersten zijn niet belangrijk maar tienden van mm's vaak wel).

Ook heel goed:duim: dat je het op dit moment beste Nederlandse waterkeverboek gebruikt.

En, last but not least, een goed gedetermineerd exemplaar in een kast is zeer nuttig als vergelijkingsmateriaal. Dat geeft pas echt zekerheid.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen