Heeft storm invloed op insectenbestand..

Gestart door javanerkelens, november 29, 2007, 22:20:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Ik vraag mij wel eens af, of insecten door een flinke storm, meegenomen kunnen worden en dan zo op een plek terecht komen, waar ze normaal niet thuis horen.
Waarom vraag ik dit:
Omdat ik als klein kind eens heb meegemaakt, dat na een flinke storm uit het Zuiden ....er ineens van die grote groene sprinkhanen te zien waren, die eigenlijk in Afrika en de zuiderlijke landen alleen voorkwamen.
En dat een grote indruk op mij gemaakt heeft (er zat toen eentje in mijn slaapkamer  :o )
Dus dan vind ik het niet ondenkbaar dat er ook andere insecten meekomen...
En jij dan maar denken....hé....een nieuwe soort in Nederland !

Iemand hier een idee over ????


Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

JanF

#1
Heb ook eens zoiets ervaren. Was ergens tussen 1987-1989. In die jaren waren er blijkbaar sprinkhaanplagen in het oosten van Midden-Afrika. ( Ethiopie, Eritrea , Sudan , etc. )
Wij waren op de luchthaven van Sana'a ( Noord-Jemen  / Arabisch Schiereiland ) vracht aan het lossen, maar er was relatief weinig personeel om te assisteren.
Een blik langs de starbaan gaf duidelijkheid waarom. Een aantal werknemers liep daar constant te bukken en iets in plastic mineraalwaterflessen te proppen.
Toen uiteindelijk 1 van die gasten weer terug kwam naar het vliegtuig werd e.e.a. duidelijk. Er waren vanuit Afrika sprinkhanen over de Rode Zee heen gewaaid en ze waren bezig die ( uitgeputte ) beestjes te vangen.
( Van die joekels van wel 10 cm lang)
Op mijn vraag wat ze daar dan mee deden was het antwoord " opeten "
De reactie op m'n vraag of dat lekker smaakte was als volgt : Er werd een sprinkhaan uit de fles geschud, het kopje eraf gedraaid ( moet wel halal zijn natuurlijk  :rolleyes: ) en vervolgens met krakerige geluiden rauw opgegeten.
Schijnt daar een delicatesse te zijn :grin:
Dus ja, insecten worden wel eens ergens heen geblazen waar ze liever niet zouden zijn  :whistle:
met vr. groeten
Jan van de Fliert

javanerkelens

Brrrrr, ik moet er niet aan denken, maar inderdaad moet het voor sommigen een lekkernij zijn (was een smakelijk verhaal  :P ......leuk) !

Die van mij moet volgens mij, zo omstreeks 1971 geweest zijn, maar helemaal zeker weet ik het niet meer.

Maar het kan dus wel....dat insecten worden meegenomen door de wind.
Tevens heb ik wel eens gelezen , dat sommige spinnetjes zich juist expres door de wind mee laten nemen en dan in de stratosfeer terecht komen en "bevriezen" en zo de hele wereld kunnen rondreizen en na verloop van tijd weer neerdalen en "ontdooien".
En volgens mijn zus, gebeurd zoiets ook met Collembola's (springstaartjes), maar daar heb ik zelf nog nooit van gehoord.

Zal eens opletten na een flinke storm !!

Groetjes Joke

Groet,
Joke (van Erkelens)

Maico Weites

#3
CiteerBrrrrr, ik moet er niet aan denken, maar inderdaad moet het voor sommigen een lekkernij zijn (was een smakelijk verhaal  :P ......leuk) !
Sprinkhanen zijn smaakloos en droog, meelwormen zij lekkerder. :D
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Jeroen Nagtegaal

Citeer
CiteerBrrrrr, ik moet er niet aan denken, maar inderdaad moet het voor sommigen een lekkernij zijn (was een smakelijk verhaal  :P ......leuk) !
Sprinkhanen zijn smaakloos en droog, meelwormen zij lekkerder. :D
Dat 1e weet ik niet, Maardat 2e klopt wel deels,....
@ Joke, Ik denk dat het gewoon toeval is dat er na die periode van zuidenwind inees veel van die sprinkhanen waren, Het zijn gewoon Nederlandse Sprinhanen, Namewlijk de Grote Groene Sabelsprinkhaan, Je bent er waarschijnlijk meer op gaan letten dan anders,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Receptje (idee voor het kerstmenu :grin: )

Gebakken sprinkhaan (kunnen levend worden gekocht in de dierenspeciaalzaak):

Ingrediënten:

sprinkhanen
gesnipperde uitjes
blokjes paprika
peper
zout
eventueel knoflook
boter
scheutje witte wijn
vers gehakte peterselie en bieslook.

Bereiding:

Eerst de sprinkhanen kort invriezen om ze te doden (of kant en klaar gekocht). Vervolgens in de koeling laten ontdooien. Poten en vleugels verwijderen. Zachtjes bakken met de uitjes, blokjes paprika, peper en zout. Voor de liefhebbers knoflook uit de pers toevoegen. Afblussen met een scheutje witte wijn. Strooi er voor het serveren peterselie en bieslook over.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Imperator

CiteerReceptje (idee voor het kerstmenu :grin: )

Gebakken sprinkhaan (kunnen levend worden gekocht in de dierenspeciaalzaak):

Ingrediënten:

sprinkhanen
gesnipperde uitjes
blokjes paprika
peper
zout
eventueel knoflook
boter
scheutje witte wijn
vers gehakte peterselie en bieslook.

Bereiding:

Eerst de sprinkhanen kort invriezen om ze te doden (of kant en klaar gekocht). Vervolgens in de koeling laten ontdooien. Poten en vleugels verwijderen. Zachtjes bakken met de uitjes, blokjes paprika, peper en zout. Voor de liefhebbers knoflook uit de pers toevoegen. Afblussen met een scheutje witte wijn. Strooi er voor het serveren peterselie en bieslook over.
Citeer

had je ze alf al geprobeerd? Hoe smaakt het en waar kun je t mee vergelijken?
vriendelijke groet,

Trees

vuurvlinder

Citeer
Citeer

had je ze alf al geprobeerd? Hoe smaakt het en waar kun je t mee vergelijken?
Ik moet er niet aan denken! :lol:
Maak je nog steeds reclame voor de Quote?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Volstrekt Ridicuul

#8
Ik heb levende sprinkhanen gegeten, maar echt lekker vond ik ze niet, het lijkt me idd. lekkerder om ze volgens bovenstaand recept te bereiden of te frituren of marineren met knoflook/honing/gember oid. en dan roosteren.
Heb verder weleens voor de lol kruisspin gefrituurd, maar dat is ook niet echt een aanrader : )
Meelwormen eet ik bijna wekelijks, die vind ik echt heel lekker.. (als snack)
Vraag me soms alleen wel 's af of ze toevallig geen enge ziektes met zich mee kunnen dragen..
(Omdat een vriend van me een keer besmet is geraakt met een tropische worm vermoedelijk via de maden bij het vissen, toen moest ie helemaal naar Haarlem om daar een arts te bezoeken).
Gegroet L. van der Weide

Imperator

#9
Citeer


Maak je nog steeds reclame voor de Quote?


ZZZZZZSSSSSSSSSSSSSSSTTT     :whistle:






toen moest ie helemaal naar Haarlem om daar een arts te bezoeken


ligt eraan waar vandaan......  :P  
vriendelijke groet,

Trees

marcel123

#10
Anax junius wordt er van verdacht over de oceaan geblazen te worden en mogelijk geld dat ook voor galmuggen en bladluizen. Van spinnen is dit verschijnsel idd bekend ('ballooning').

Uit de Sahel komt ook HemiAnax Ephippiger en dat is de enige libel die bekend is van.. ..Ijsland.