Hoofdmenu

www.telmee.nl

Gestart door Bas vd Burg, november 29, 2007, 14:07:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas vd Burg

Gisteren de nieuwe inventarisatie-atlas gekregen van de vogelbescherming. Bij de atlas was een brief gevoegd waarin min-of-meer werd opgeroepen waarnemingen in te voeren op www.telmee.nl om zo de Nationale Databank Flora en Fauna te vullen.

Speelt waarneming.nl hier nog een rol in? Of worden alle waarnemingen via de diverse PGO's in de betreffende databank ingevoerd??
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hiskodevries

#1
Bas,
die vraag is al vaker gesteld ook door 'onze' gebruikers
De volgende ietwat anoniem gemaakte emailwisseling gericht aan zowel info@telmee.nl als info@waarneming.nl  laat wat licht schijnen op de kwestie

Vraag:
CiteerIk tel graag mee maar waarneming.nl is inmiddels toch de norm..heb ik inmiddels al m'n waarnemingen vanaf 1982 in staan. Waarom dan toch nog een 2e databank? Join forces!?!

mvg .......... (lid/teller SOVON, RAVON)

antwoord van Telmee
Citeer
Geachte mijnheer ........,

Dat is een terechte vraag. Waarneming.nl is een site waarmee we ook al
samenwerken, en in de toekomst nog meer hopen te doen.

De doelstelling van waarneming.nl en telmee.nl verschillen echter wel
op een paar punten. De PGO's (als SOVON, Vlinderstichting e.d.) hebben al
tientallen jaren grote hoeveelheden waarnemingen verzameld en
gebruiken die o.a. voor beschermingswerk. Niet alle waarnemers voelden
zich thuis in het open systeem van waarneming.nl, wat ten dele het
succes van Landkaartje verklaard (het online invoersysteem voor
vlinders, libellen, amfibieƫn en reptielen, dat ongeveer even oud is
als waarneming.nl).

Voortbordurend op Landkaartje wilden we voor onze
waarnemers een invoermodule maken waarmee ze ook al hun oude gegevens
zouden kunnen bekijken (die komen binnenkort beschikbaar). Telmee.nl
heeft daarnaast veel nieuwe mogelijkheden, en sluit aan bij de NDFF,
de Nationale Databank Flora en Fauna. Daarmee worden de gegevens
direct gebruikt voor de bescherming door de meewerkende organisaties.

Op waarneming.nl kunt u bij uw persoonlijke gegevens aangeven dat u er
geen probleem mee heeft dat de gegevens beschikbaar komen voor de
PGO's. Uw waarnemingen komen dan (zij het nog met enige vertraging) op termijn
bij ons terecht.

Hopende uw vraag hiermee voldoende te hebben beantwoord.

Vriendelijk groeten,
Redactie telmee.nl

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

vuurvlinder

Ik heb die atlas gisteren ook gekregen, maar ik vraag mij af wat ik er eigenlijk mee moet. Bij zowel Landkaartje als Waarneming.nl heb je dat ding niet nodig.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Martijn de Jong

Zoals ook uit het antwoord van de redactie van Telmee blijkt, komen de gegevens zoals ingevoerd in waarneming.nl ook in de Nationale Databank Flora en Fauna terecht. Dubbel invoeren is dus niet noodzakelijk.
Martijn de Jong

hiskodevries

CiteerZoals ook uit het antwoord van de redactie van Telmee blijkt, komen de gegevens zoals ingevoerd in waarneming.nl ook in de Nationale Databank Flora en Fauna terecht. Dubbel invoeren is dus niet noodzakelijk.
met deze kanttekening:
Als de gebruiker daar toestemming voor heeft gegeven
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bas vd Burg

Ik vind het persoonlijk jammer dat er dus nu weer een website is waar je je waarnemingen in kan voeren. Het wordt zo dubbelop vind ik allemaal............ Waarom het wiel opnieuw uitvinden???
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hiskodevries

Bas, dat is voor mensen die niet willen dat alle gegevens gelijk openbaar zijn of een hekel hebben aan Waarneming.nl
je moet zeker niet dubbel gaan invoeren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

vuurvlinder

CiteerIk vind het persoonlijk jammer dat er dus nu weer een website is waar je je waarnemingen in kan voeren. Het wordt zo dubbelop vind ik allemaal............ Waarom het wiel opnieuw uitvinden???
Wat ik begrepen heb, verdwijnt Landkaartje.  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Is het trouwens mogelijk om waarnemingen van Landkaartje (dagvlinders, libellen en nachtvlinders) te kopieeren naar Waarneming.nl? Zo ja, hoe moet dat?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

hiskodevries

ja dat kan. je levert ondergetekende  je landkaartje/telmee export en ik importeer dat.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

vuurvlinder

Citeerja dat kan. je levert ondergetekende  je landkaartje/telmee export en ik importeer dat.
Sorry, ik heb iets meer uitleg nodig, vrees ik. Ik moet mijn waarnemingen dan exporteren naar excell en die lijsten naar jou mailen?  :blink:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Hinko

#11
werkt nog niet erg soepel, dat Telmee. Wel een paar interessante opties. Bijv het invoeren op km-hok, vlak, lijn, punt etc. Helaas moet je bij elke nieuwe waarneming je lokatie weer opnieuw invoeren. Favo lokaties onthouden werkt nog niet. Ben benieuwd hoe de kwaliteitscontrole gaat. Ik heb naast een paar echte waarnemingen alvast een Wild zwijn ingevoerd met als lokatie het provinciehuis in L'warden.  :D
mvgr, Hinko

matthijsbroere

CiteerSorry, ik heb iets meer uitleg nodig, vrees ik. Ik moet mijn waarnemingen dan exporteren naar excell en die lijsten naar jou mailen?
Astrid, dat klopt.
Matthijs Broere

marcel123

#13
CiteerWild zwijn
Gegarandeerd dat ze dit topic lezen. Dat wordt een makkie voor ze. Maar het registeren gaat nu dus goed..dat leverde drie weken geleden nog problemen op.

Hinko

#14
Citeer
CiteerIk heb die atlas gisteren ook gekregen, maar ik vraag mij af wat ik er eigenlijk mee moet. Bij zowel Landkaartje als Waarneming.nl heb je dat ding niet nodig.
Bij mij lag ie gister ook in de bus. Eigenlijk een beetje een overbodig kado. Je zou die atlas hoogstens kunnen gebruiken, als je 's naar een ander gebied gaat met een weekendje weg, om dan toch alvast te kijken, wat de coordinaten ongeveer zijn. Dan gaat het invoeren wat sneller, is mijn ervaring. Maar verder....staat alweer ergens op zolder weggeborgen.
ik ben er anders erg blij mee!
mvgr, Hinko

petraw

#15
Anne,

Hoe zo, overbodig kado? Ik ken heel veel vrijwilligers die niet eens waarnemingen via internet melden en het gewoon aan de coƶrdinator, werkgroepleider, natuurorganisatie enz. overlaten om hun gegevens bij de PGO te krijgen. Er zijn er ook nog die waarneming.nl niet eens kennen. Daarnaast zijn er nog veel vrijwilligers die niet eens over internet beschikken. Deze mensen zijn juist heel blij met hun atlas. Vanmiddag ga ik met een waarnemer op pad ik weet zeker dat hij de nieuwe atlas mee zal nemen om op de plek van bestemming te komen.

Ik zelf gebruik de atlas bijna dagelijks, veel handiger dan even op internet te kijken of je kaartje uit de gps op de computer te zetten en makkelijker in het gebruik dan mijn 1:25.000 top kaarten die mee het veld ingaan.


Groet,

Petra
Groet, Petra

vuurvlinder

Citeer
CiteerSorry, ik heb iets meer uitleg nodig, vrees ik. Ik moet mijn waarnemingen dan exporteren naar excell en die lijsten naar jou mailen?
Astrid, dat klopt.
Naar welk e-mail adres moet ik alles sturen?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

hiskodevries

#17
ietwat gecodeerd:
hiskodevriesATgmail.com
vergeet niet te vermelden onder welke gebruikersnaam je opereerd in Waarneming.nl
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

vuurvlinder

Citeerietwat gecodeerd:
hiskodevriesATgmail.com
vergeet niet te vermelden onder welke gebruikersnaam je opereerd in Waarneming.nl
De lijsten zijn onderweg!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

characea

#19
CiteerIk heb naast een paar echte waarnemingen alvast een Wild zwijn ingevoerd met als lokatie het provinciehuis in L'warden.  :D
Pas maar op Hinko,
Bij de tweede poging worden al je waarnemingen als onzeker aangemerkt...

Ik ben trouwens ook WEL  blij met de atlas.

characea

Citeer
Wat ik begrepen heb, verdwijnt Landkaartje.
En wat ik nu minder begrijp is waarom ze landkaartje niet uitgebreid hebben. Na een paar maanden haalden ze al 15.000 reptielen en amfibieen waarnemignen op...

vuurvlinder

Citeer
Ik ben trouwens ook WEL  blij met de atlas.
Ik ben er ook WEL blij mee, altijd mooi om af en toe door te kijken, maar als je al je waarnemingen online doorgeeft, doe je verder niet veel met de atlas.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Wie en wat Krijgt die Atlas? Alleen soventellers? of ander Pgo tellers die direct gegegevens aanleveren?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

CiteerWie en wat Krijgt die Atlas? Alleen soventellers? of ander Pgo tellers die direct gegegevens aanleveren?
Vraag ik mij eigenlijk ook af. Ik heb weleens een BMP telling gedaan, maar of ik dan ook direct geregistreerd sta als teller bij Sovon???
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Blijkbaar wel dus,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

Niet alleen SOVON tellers. Ik tel libellen voor het Meetnet van de Vlinderstichting.

Jeroen Nagtegaal

Aha, Dus Alle Vrijwillergers die tellen voor een PGO, Tja Beetje jammer dat ik dan alles doorgeef via waarneming, en niet iets via een PGO, Loop ik die Topo atlas weer mis....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankmeer

Zo te horen genoeg mensen die hem niet gebruiken. Dus misschien kan je hem ergens nog eens op de kop tikken...
Frank van der Meer

Imperator

Ik ben erg blij met de nieuwe atlas. Op mijn camping heb ik geen internet en dan zijn de  AC toch op te zoeken. Als ik telkens moet wachten tot ik weer thuis ben en achter de pc kan kruipen, ben je vaak de precieze locatie kwijt. (=vergeten)

Er is best een aantal KNNVers en andere natuurliefhebbers zonder internet, die doe je een groot plezier met zo een intentarisatieatlas.
vriendelijke groet,

Trees

Jeroen Nagtegaal

Ik heb hem gezin, Maar ik vind hem 1 nadeel hebben, Deze is gebonden, en de vorige had een ringband, Nu kun je hem minder makelijk op de fiets gebruiken of in de auto, Hij is meteen 2 keer zo groot,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com