Grootste snuitkever die ik ooit zag. Weet iemand welke dit is?

Gestart door Josee, juli 26, 2017, 16:14:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/142066976
Snuitkever onbekend - Curculionidae indet. gezien op 2017-07-04 Slovenia - Notranjska
Foto's:








Toelichting:
Grootte ca. 25 mm
bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

lo.troisfontaine

Hoi,

dan zou ik in de richting denken van een Liparus glabrirostris .

groeten,

Lo

Josee

Dank Lo. Lastig wel, want hier vind ik slechts 1 foto die niet echt een aha erlebnis geeft. Krebtier noemt 19 mm

De foto's op Observation zijn overtuigender. Ik ga deze indrukwekkende kever onder die naam invoeren en ach... tja er is er geen één beloont met een  :right:... dus daar doe ik het maar mee

Goenacht  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Het is zeker een Liparus, maar ik zou niet inzetten op glabirostris, maar veel meer met een schuin oog naar coronatus kijken. Voor Slovenië zelf kent (de bijna volstrekt onbruikbaar geworden) Fauna Europae maar een handjevol soorten, maar zeker nog eens het dubbele in de landen pal eromheen, waar je misschien toch ook rekening mee zou moeten houden.

Van de soorten waarvan gemakkelijk vergelijkingsfoto's te vinden zijn op betrouwbare sites (de algemenere soorten naar ik aan mag nemen) vind ik dan de vorm en punktering van de snuit en de locatie van de tomentvlekken (vooral op het halsschild) het beste overeenkomen met coronatus ... maar zonder garanties dus.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

P.S. Ik heb ook even naar de foto's van glabirostris op observado gekeken. Ik denk niet dat ze gevalideerd worden, maar als dat wel zo zou zijn, dan zou het me nog niks verbazen dat er geen vinkjes bijstaan, de meesten zullen andere soorten zijn (veel germanus schat ik?)

P.P.S. Misschien zelf deze er eens naast houden - ik heb geen tijd: http://www.coleo-net.de/coleo/texte/liparus.htm

P.P.P.S. Gezien de 'afmeting' ("grootste ooit") misschien dan toch eerder illyricus? - ik meen op die ene voorpoot die er nog aanzit toch de voorscheen van de kleinere soorten te herkennen (afb.5. op coleo-net). Snuitkevers worden gemeten van net voor de ogen tot de punt van achterlijs/dekschilden, dus zonder snuit. Dan is 13mm toch al een hele flinke kever.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

Hartverwarmend Arp, je meedenken en -zoeken en aanreiken van vergelijkingsmateriaal. Dankjewel  :duim:

Voor mij inderdaad de grootste die ik ooit zag en het is niet uit te sluiten dat deze - zonder er een meelatje naast te hebben gelegd - in mijn herinnering wat gegroeid is  ;D

De kever werd gevangen door Paul Veenvliet, ik zal hem vragen welke afmeting hij zich herinnert  :blink:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

tekenaar

#6
Ik denk dat 13 mm geen verkeerde schatting is, maar dat is met snuit. 1 cm zonder snuit?  Op/bij hoefblad, als dat helpt (Petasites albus of hybridus).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Josee

#7
Hahaha heb ik deze echt 1 hele centimeter laten groeien in mijn herinnering ??? Oeps mijn betrouwbaarheid hier loopt nu toch wel een deukje op 
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Deze had ik even in een hoekje gegooid ... maar nog wel hartelijk dank voor de extra info qua afmeting enzo, Paul  :duim:

Heerlijk hoe extra info de zaak soms alleen maar "lastiger" maakt  :rolleyes:  ;D

Qua afmeting zou ik dan dus bij coronatus blijven, maar de "waardplant" past weer beter bij de andere twee meer noordelijke soorten met de knik in het scheenbeen...  Ik vind nog steeds de hele verdeling van het toment beter passen bij wat ik zie voor coronnatus (bijvoorbeeld geen zijbandje of vlek vooraan op het halsschild, alleen in het midden van de zijkant twee vlekjes boven elkaar en een doorlopend "kraagje"), maar tomentvlekken zijn meestal variabel en kunnen bovendien afsliijten.

Ergo: Ik ben geen kenner van deze groep en vind het wel lollig om mee te puzzelen, maar kom ook niet goed tot een naam. Ben bang dat je er toch een Theodoor-achtige bij nodig hebt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

Je bent echt super geduldig en vasthoudend Arp. Ik waardeer je mee-puzzelen enorm. Ik vind veel fotowerk en lees mooie verhalen over de Möhrenrüssler, die graag Dolle kervel lust, maar info vanuit de vindplaats Slovenië is inderdaad schaars.

Moeilijk is het ook omdat mijn foto's van essentiele details gewoon niet scherp genoeg zijn.

Het begrip toment staat dat voor vlekkenpatroon?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Citaat van: Josee op juli 30, 2017, 12:17:03 PM
Het begrip toment staat dat voor vlekkenpatroon?
Ja, dat zijn die wittige vlekken - ze zijn opgebouwd uit haarachtige beschubbing en kunnen er dus ook na verloop van tijd afgewreven worden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

 :duim: wellicht wordt er nog een knoop doorgehakt. Ik voer deze in als Liparus coronatus onzeker  :blink:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers