Hoofdmenu

Vogels voeren

Gestart door Geert-Jan Kroon, november 27, 2007, 19:48:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geert-Jan Kroon

Al een paar jaar voer ik elke winter de vogels in de tuin. Vrijwel altijd blijft het bij de standaard vetbollen, pindanetjes en zaadsilo's.
De vaste gasten zijn altijd Pimpel-, Koolmees, Huismus en Spreeuw. Ooit had ik goede resultaten met zonnebloemen die vol zaad in de tuin stonden. Vrijwel elke dag zaten daar Groenlingen op, terwijl ik die verder nooit in de tuin zie.
Dit jaar wil ik verschillende soorten voer op allerlei manieren presenteren om te kijken welke vogels wat interessant vinden.
Zelf woon ik in een rijtjeshuis in een vrij groene omgeving naast het Naardermeer. Dat is natuurlijk ook belangrijk voor het soortenaanbod.

Op dit moment staat er voor in de tuin een voederplank met een appel, strooivoer en een vetbol. Ook strooi ik wat voer op de grond. Dat leverde onlangs nog een paar Kepen en een Koperwiek op. In de achtertuin komt ook een zelfde voederplank, hangt een zaadsilo en hangen hier en daar wat vetbollen. Nu heb ik een gat in een boomstammetje gemaakt en daar een vetbol ingepropt. Kijken wat dat oplevert.

Hoe, wat en waar voeren jullie in de tuin?
Groet,

Geert-Jan Kroon

Robert

ik hang altijd vetbollen op en maak altijd een hele lange slinger van pinda's.
dit trekt vooral veel meezen en vinken aan.
ik heb ook een wijnfles vol vogelzaad op zijn kop met een plank eronder zodat het voer blijft liggen op de plank.
ik spijker ook vaak een maiskolf aan de voedertafel. Wel goed vastmaken want anders nemen de gaaien ze mee. als je ze vast maakt blijven de gaaien op de tafel.
als je spechten wil is pindakaas ( zonder zout en andere schadelijke stoffen voor vogels) aan een boom smeren een goede manier.

gr. Robert
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

vuurvlinder

Ook ik voeder al jaren in de tuin. De druiven worden altijd opgegeten door de familie merel, die broeden ook elk jaar in de klimop. Er broeden zelfs meer vogels in de klimop als dat ik dacht. Mijn wederhelft is een paar dagen terug de klimop aan het snoeien geweest (de klimop klom over het dak heen) en kwam boven in de klimop nog veel meer kleine nestjes tegen. Alle bessen, frambozen en appels blijven ook gewoon hangen voor de vogels. Toen ons konijn nog leefde, werden de laatste restjes voer altijd op het dak van de schuur gegooid en in de zomer hebben we de merels ook wel eens geholpen door ze wat meelwormen te geven, die we wel eens kochten voor onze ratten.

Vanaf oktober begin ik met het echte wintervoer. De strooivoer en de pindasilo worden dan dagelijks gevuld en er hangt altijd een snoer van mezenbollen. De lelijke appels verhuizen van de fruitschaal naar de voedertafel.

Soorten die bij mij dagelijks komen eten zijn: koolmees, pimpelmees, roodborst, merel, lijster, turkse tortel, spreeuw en meer dan 30 mussen. Af en toe zie ik een groenling, wat staartmezen, winterkoning ens soms een halsbandparkiet.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

En zo komen vogels de kerstdagen door...
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Dezelfde boom, na een winters buitje...
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

Witte rijst, Gekookt en koud is ook intrekt, en als het vriest ijs fijn maken, als een soort sneeuw, dat "drinken" ze dan. Maar ook gewoon konijnvoor of graszaad over het gras geeft leuke dingen, en bruin brood laten drogen en fijn stampen zodat het niet wordt meegeleept, Verder gewoon walnoten rapen, en allemaal fijn stampenboven de grond, en een beetj in de bodem duwen, dan gaan de mussen en mezen de bodem totaal omspitten,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

peter66

Naast bovenstaande acties, kun je lavendel, hortensia en vlinderstruiken na de winter snoeien. Afhankelijk van waar je woont natuurlijk, levert dat ook wel eens goudhaantjes op. Sowieso zijn deze in trek bij pimpelmezen.

Een schaal afvullen met vet en gemengd wintervogelvoer (oa zonnebloempitten) levert tortelduiven, merels en spreeuwen op. Door de slordigheid van eten komen de (heggen)mussen, winterkoninkjes en roodborstjes vanzelf.

Brood strooien op een plat schuurdak is weer een paradijs voor kokmeeuwen, tortelduiven en kauwen.
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

vuurvlinder

Citeer
Een schaal afvullen met vet en gemengd wintervogelvoer (oa zonnebloempitten) levert tortelduiven, merels en spreeuwen op. Door de slordigheid van eten komen de (heggen)mussen, winterkoninkjes en roodborstjes vanzelf.

Moet dan wel ongezouten (runder)vet zijn, toch?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

henkjanvdkolk

Hier hangen een stuk of wat voederhuizen en een silo + vetblokken + een oude molensteen als voedertafel. In de voederhuizen en silo doe ik enkel zonnebloempitten maar op de steen ook ander zaad.
Zonnebloemen staan hier ook elk jaar, er goeie lokkers van groenlingen en putters [nu groenlingen, maar in ons vorige huis putters].

Bij de zonnebloemen hebben we simpelweg de silo gezet en sindsdien hebben we hier elke dag 25 groenlingen.

Op al de voederapparaten komen hier dagelijks veel groenlingen, steeds meer zwarte mezen [rond 7/8nu, heel de dag aanwezig, echt geweldig], een stuk of wat goudvinken [in Juli 9, maar nu rond de 4, lastig te tellen omdat de jongen nu inmiddels hun volwassen kleed hebben], boomklevers, glanskoppen.

dan nog in oktober een paar weken koperwieken; winter 2006/07 kepen en een grote bonte specht en af en toe heb je zo'n week waarin er een appelvink of een kuifmees een paar dagen elke dag een voederhuis bezoekt.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Geert-Jan Kroon

CiteerHier hangen een stuk of wat voederhuizen en een silo + vetblokken + een oude molensteen als voedertafel. In de voederhuizen en silo doe ik enkel zonnebloempitten maar op de steen ook ander zaad.
Zonnebloemen staan hier ook elk jaar, er goeie lokkers van groenlingen en putters [nu groenlingen, maar in ons vorige huis putters].

Bij de zonnebloemen hebben we simpelweg de silo gezet en sindsdien hebben we hier elke dag 25 groenlingen.

Op al de voederapparaten komen hier dagelijks veel groenlingen, steeds meer zwarte mezen [rond 7/8nu, heel de dag aanwezig, echt geweldig], een stuk of wat goudvinken [in Juli 9, maar nu rond de 4, lastig te tellen omdat de jongen nu inmiddels hun volwassen kleed hebben], boomklevers, glanskoppen.

dan nog in oktober een paar weken koperwieken; winter 2006/07 kepen en een grote bonte specht en af en toe heb je zo'n week waarin er een appelvink of een kuifmees een paar dagen elke dag een voederhuis bezoekt.
In wat voor een omgeving woon jij dan?
Groet,

Geert-Jan Kroon

peter66

Daar ben ik wel benieuwd naar. Hij woont vast niet drie hoog achter.
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

lexie

Ik woon 3 hoog achter aan de rand van de stad, ik heb geen tuin maar wil wel graag dat vogels mijn graan & pinda  silo leegeten.
Ik heb ook een Mussenflat neergezet.
En toch komt er behalve 1x een pimpelmees geen vogel op af.
Wat doe ik verkeerd, ik zou dat graag willen horen!!??
Lex Vermeend

Geert-Jan Kroon

CiteerIk woon 3 hoog achter aan de rand van de stad, ik heb geen tuin maar wil wel graag dat vogels mijn graan & pinda  silo leegeten.
Ik heb ook een Mussenflat neergezet.
En toch komt er behalve 1x een pimpelmees geen vogel op af.
Wat doe ik verkeerd, ik zou dat graag willen horen!!??
Ik heb geen ervaring met 3 hoog wonen, maar misschien is dat juist de oorzaak?
Groet,

Geert-Jan Kroon

Els

#13
Citeer. Ooit had ik goede resultaten met zonnebloemen die vol zaad in de tuin stonden. Vrijwel elke dag zaten daar Groenlingen op, terwijl ik die verder nooit in de tuin zie.
Mijn ervaring met groenlingen: tijdens onze vakantie is de voedersilo niet bijgevuld. Na onze vakantie gelijk gevuld en toch bleven de groenlingen meerdere weken weg. Nadat 1 groenling de volle voedersilo weer ontdekt had, volgden er in de loop van de tijd meer. Ze hebben dus niet net als koolmezen een vaste route die ze elke dag volgen op zoek naar voedsel en doen er gewoon wat langer over om voerplaatsen te ontdekken. De voedersilo is gevuld met gepelde zonnenbloemzaden met daardoor heen een beetje graszaden. De voedersilo hangt er het hele jaar.

Op de voedersilo voornamelijk: huismussen, pimpelmezen, koolmezen, groenlingen en vinken. Wat valt wordt weer gegeten door spreeuwen, heggenmus, roodborst en winterkoning.
Verder heb ik zelf gemaakte vetbollen hangen (van ongebruikt frituurvet). Hiervan eten voornamelijk spreeuwen, kauwtjes en eksters.
Els Ouwehand, Katwijk

TjeerdBurger

CiteerDaar ben ik wel benieuwd naar. Hij woont vast niet drie hoog achter.
Ja Henk-Jan mag niet klagen, rand van het bos toch Henk-Jan? Ik mag ook niet klagen, woon eigenlijk in het bos. Heb ongeveer dezelfde soorten als Henk-Jan en zeker de Goudvinken op de voedertafel zijn echt geweldig. Naast vogels zitten er ook vaak een muis en een eekhoorn die de voerdertafel bezoeken. Glanskop komen zitten er ook altijd. Ze pakken altijd 1 zonnebloempit, vliegen een stukje weg en komen weer een nieuwe halen als ze m op hebben.

Maar erg leuk dat dit topic er is, wou er bijna zelf 1 beginnen. Ik moet namelijk dit jaar een Profiel Werkstuk maken en het leek mij leuk om het over voerkeuze van wintervogels te doen. Wat ik nu in mn hoofd heb is het aanbieden van een aantal verschillende soorten voer, wegen hoeveel er van elk soort voer is gegeten en turven welke en hoeveel vogels er op het voer afkomen. Ik wou naast het standaard voer van zonnebloempitten en strooivoer ook andere dingen aanbieden. Ik heb al wat interessante dingen gezien zoals rijst en graszaad die ik wel uit kan proberen. Hebben er nog meer een suggestie?

Els

#15
CiteerIk wou naast het standaard voer van zonnebloempitten en strooivoer ook andere dingen aanbieden. Ik heb al wat interessante dingen gezien zoals rijst en graszaad die ik wel uit kan proberen. Hebben er nog meer een suggestie?
Muesli, rozijnen en kaaskorstjes worden hier ook gegeten. Wel voornamelijk door de wat grotere vogels.
Els Ouwehand, Katwijk

Rinie van Reenen

Pindakaas is al genoemd (zou ik bij een natuurwinkel halen, daar hebben ze het puur, dus zonder toegevoegde olie en zout). Ook appels.
Verder havervlokken. Je zou natuurlijk ook verschillende soorten noten kunnen proberen (hazelnoten amandel etc.), maar dat wordt natuurlijk wel duur ;).
Groet, Rinie van Reenen

Tim de Boer

Waar komen die goudvinken bij jullie op dan? Bij mij blijven ze altijd een beetje in de boom hangen...
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Ted van der Knaap

Citeer
CiteerIk woon 3 hoog achter aan de rand van de stad, ik heb geen tuin maar wil wel graag dat vogels mijn graan & pinda  silo leegeten.
Ik heb ook een Mussenflat neergezet.
En toch komt er behalve 1x een pimpelmees geen vogel op af.
Wat doe ik verkeerd, ik zou dat graag willen horen!!??
...wat mijn ervaring met "hoog" wonen is dat je het aantrekkelijk moet maken, je moet de vogels a.h.w. naar je toe lokken..

..hoe doe je dat?..

..zorg voor planten op je balkon, vogelhuisje, waterbak, schuilplekjes en natuurlijk voer (strooivoer, kant en klaar te koop).

Hoe creatiever je balkonnetje hoe nieuwsgieriger de vogels worden en zeker een kijkje komen nemen. Zelfs aan mijn 2 katten raakten ze gewend die 1,5 meter eronder in jachthouding klaar stonden...

Tip --kijk eens op  www.vivara.nl  , die verkopen natuurbeschermingsproducten.

via de vogelbescherming kun je een (gratis!) boekje aanvragen hoe je meer vogels in je tuin kunt krijgen.

Bijgaand een foto van mijn "tuintje op 2 hoog"
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Ted van der Knaap

...heb de link voor het boekje even opgezocht

http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=576

(ps wordt gelijk even lid/donateur)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

lexie

Helaas geen balkon, ik heb de silootjes aan mijn raam hangen.
Dat raam is op het zuidoosten, ik heb daar ook de mussenflat neergezet.
Misschien een kwestie van geduld.
Ik woon een paar minuten bij park Bloeijendaal in Utrecht vandaan, gisteren daar nog een Goudvink, Roodborstjes, Mezen en vogels die ik nog niet kan thuisbrengen gezien.
Dus vogels zat hier in de buurt, al moeten ze wel de ringweg oversteken om de stad in te komen.
Lex Vermeend

Dorine

#21
Merel, kramsvogel, koperwiek, zanglijster en spreeuw;
brood - gewelde krenten en rozijnen - kaasresten (zonder korst) - fruit (onbespoten) - schillen en klokhuizen - alle soorten bessen - etensresten zoals gekookte rijst en aardappelen (zonder zout).

Deze groep vogels kunt U voeren op een strooiplaats op de grond.


Koolmees, pimpelmees, kuifmees, zwarte mees en staartmees;
vetbollen - ongebrande en ongezouten pindas - halve kokosnoot - vogelzaad - zonnepitten.

Voeren op een voedertafel of in het voederhuisje, of ophangen in bomen en struiken.
Buiten bereik van katten.


Specht, boomklever en boomkruiper;
spekzwoerd - ongezouten pindas en noten - vetbollen - zonnepitten - kaas zonder korst - ongezouten pindakaas aan een boom gesmeerd.

Op een rustige plek in de tuin vastmaken aan takken of boomstammen.


Huismus, ringmus, vink, keep en groenling;
bruin brood - onkruidzaden - gemengd strooizaad - zonnepitten - etensresten (zonder zout).

Op de grond strooien of eventueel op de voedertafel.


Winterkoning, heggenmus en roodborst;
universeel voer (onder die naam in de handel) - meelwormen - broodkruimels - maden en larven - ongekookte havermout.

Dit is de lastigste groep vogels om te voeren.
Het zijn kieskeurige insecteneters en vaak nog schuw ook. Op de voedertafel komen ze niet graag.
Zet het voer in schaaltjes onder heggen of struiken.


Aldus het boekje van de vogelbescherming.

groetjes Dorine
Dorine van Asten
peregrines.nl

frankw

Citeer
CiteerIk woon 3 hoog achter aan de rand van de stad, ik heb geen tuin maar wil wel graag dat vogels mijn graan & pinda  silo leegeten.
Ik heb ook een Mussenflat neergezet.
En toch komt er behalve 1x een pimpelmees geen vogel op af.
Wat doe ik verkeerd, ik zou dat graag willen horen!!??
Ik heb geen ervaring met 3 hoog wonen, maar misschien is dat juist de oorzaak?
ik woon 1 hoog maar heb wel redelijke aantallen. Ik heb een vogelhuis op mijn balkon, deze is behangen met voersilo's met zonnebloem pitten en 1 met graszaad, vetbollen, pindanetjes en zulk spul meer. Verder hangen er aan het 'hekwerk' ook nog vetbollen en een pindasnoer. Deze laatste trekt vooral kauwen en gaaien aan. Wellicht omdat deze aan de buitenkant hangt en ze dus snel op kunnen vliegen bij gevaar.
Onlangs heb ik ook een soort taxus (hele jaar door groen) gekocht voor 10 eurie bij de intratuin, deze heb ik naast het vogelhuis geplaatst, voor een stukje bescherming zeg maar. Sindsdien zijn ze ook een stuk minder schuw. Ook strooi ik voer uit over deze boom/struik, het voer blijft op die manier tussen de takken ed. hangen zodat de 30 stadsduiven er niet bij kunnen.. Stadsduiven zijn mijn grootste probleem omdat die alles direct opeten wat op de grond beland.. Overigens trof ik laatst een duif aan 'in' de struik/boom dus ze hebben het snel genoeg weer door...

Sjouke Scholten

#23
Meestal hangen we hier en daar in de tuin wat vetbollen en pindanetjes op, strooien wat voer op de grond en hier en daar wat brood..simpel maar effectief..
Ook wordt zo nu en dan eens wat fruit in de tuin gedonderd..

Vaak komen de pimpel- koolmezen er vrij snel op af. Roodborstjes en heggenmussen zijn ook snel in de tuin te vinden.
Vaak een grote groep huis en ringmussen om het kippenhok heen en in de tuin zelf. Af en toe een glanskop. Sporadisch is er een groepje spreeuwen ter plaatse. De vinken met zo af en toe een keep komen hier wel, en ook de sijsjes laten elk jaar van zich horen op de voederbollen.
Merels, en zanglijster op het fruit en af en toe 1 ex kramsvogel.
Vaak (meerdere) grote bonte specht in de tuin op het pindanetje. Boomklever op de vetbollen.
Langstrekkende groep staartmees met goudhaantjes en boomkruiper, deze blijven vaak wat langer hangen..
Soms 8 ex Turkse tortel...
Vaak in de struiken ook 4a5 goudvinken, deze komen meestal niet op de voedertafel o.i.d
Heel soms een appelvink.

De afgedankte kerstboom wordt door ons vaak nog even in de tuin gezet, en hier hangen we wat vetbollen in. Werkt goed!!

Leuk zo'n bosrijkgebied...
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




henkjanvdkolk

Citeer
CiteerHier hangen een stuk of wat voederhuizen en een silo + vetblokken + een oude molensteen als voedertafel. In de voederhuizen en silo doe ik enkel zonnebloempitten maar op de steen ook ander zaad.
Zonnebloemen staan hier ook elk jaar, er goeie lokkers van groenlingen en putters [nu groenlingen, maar in ons vorige huis putters].

Bij de zonnebloemen hebben we simpelweg de silo gezet en sindsdien hebben we hier elke dag 25 groenlingen.

Op al de voederapparaten komen hier dagelijks veel groenlingen, steeds meer zwarte mezen [rond 7/8nu, heel de dag aanwezig, echt geweldig], een stuk of wat goudvinken [in Juli 9, maar nu rond de 4, lastig te tellen omdat de jongen nu inmiddels hun volwassen kleed hebben], boomklevers, glanskoppen.

dan nog in oktober een paar weken koperwieken; winter 2006/07 kepen en een grote bonte specht en af en toe heb je zo'n week waarin er een appelvink of een kuifmees een paar dagen elke dag een voederhuis bezoekt.
In wat voor een omgeving woon jij dan?
Inderdaad is het hier zo'n 100m van het bos vandaan. Maar eigenlijk is het hier al bos vanwege de grote hoeveelheid [verschillende] bomen. En dit in combinatie met verschillende huizen met leuke hoeveelheden voer, zorgen voor veel [verwschillende] vogels en eekhoorns [mooie beesten, maar soms een beetje te brutaal... ;) ].
Ik woon hier inderdaad vlak bij Tjeerd.

Ooit hoop ik ook nog eens kruisbekken in deze tuin te zien  B)  ;)

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

huysse

CiteerIk woon 3 hoog achter aan de rand van de stad, ik heb geen tuin maar wil wel graag dat vogels mijn graan & pinda  silo leegeten.
Ik heb ook een Mussenflat neergezet.
En toch komt er behalve 1x een pimpelmees geen vogel op af.
Wat doe ik verkeerd, ik zou dat graag willen horen!!??
Kan het ook zo zijn dat vogels boven een bepaalde hoogte geen voedsel zoeken?

groet,
Marijke

frankmeer

CiteerHoe creatiever je balkonnetje hoe nieuwsgieriger de vogels worden en zeker een kijkje komen nemen. Zelfs aan mijn 2 katten raakten ze gewend die 1,5 meter eronder in jachthouding klaar stonden...
Wel uitkijken natuurlijk dat je, in plaats van de vogels, je kat voert...
Frank van der Meer

huysse

Mijn ervaring met "kant en klaar vogelvoer" is, dat de tuin het jaar daarop soms bijna op een weedplantage ljikt of een wortelbed. Er zit dus een hoop spul in wat niet wordt gegeten.
Voor mussen etc. koop ik kuikenzaad 2, dat gaat schoon op, is er ook in grootverpakking.
Een verpakking van 2,5 kilo zonnepitten voor papegaaien e.d. is veel voordeliger dan de wintervoederverpakkingen.
Zonnepitten zijn er ook in 25 kg balen (Welkoop cq Boerenbond).
Uiteindelijk moeten we zelf ook door de winter!

Mezen geven heel goed aan hoe goed de kwaliteit is van de zonnepitten, de lege gooien ze er meteen uit.

groet,
Marijke

Ted van der Knaap

Citeer
CiteerHoe creatiever je balkonnetje hoe nieuwsgieriger de vogels worden en zeker een kijkje komen nemen. Zelfs aan mijn 2 katten raakten ze gewend die 1,5 meter eronder in jachthouding klaar stonden...
Wel uitkijken natuurlijk dat je, in plaats van de vogels, je kat voert...
...nou, dan hebben die ook eens een verzetje!!!

..balkonnetje is het enigste wat ze hebben..

(eten en gegeten worden!)  :whistle:  
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankmeer

Citeer(eten en gegeten worden!)  :whistle:
In de natuur ja, katten horen daar niet bij.
Frank van der Meer