Hoofdmenu

Archiveren foto’s

Gestart door petermeer, november 26, 2007, 22:46:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

petermeer

Ik probeer me een idee te vormen hoe ik mijn foto's het beste kan archiveren.

Ik denk aan de onderstaande indeling.

Familie
___Geslacht
______Soort   

Dus:

Composietenfamilie
___Tandzaad
______Knikkend tandzaad
______Zwart tandzaad
______...
      
Heeft iemand hier een mening over?
Is er een lijst (taxanomie) waar deze indeling beschreven wordt?
Hoe doen anderen dit?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Corryabbink

Peter,
Zo heb ik mijn herbarium ook opgebouwd.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

petermeer

CiteerPeter,
Zo heb ik mijn herbarium ook opgebouwd.
Corry, dan moet het wel een goede indeling zijn!  ;)

Bedankt voor je reactie.

Weet je soms ook of er ergens op internet een lijst circuleert waar deze indeling in beschreven staat?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Corryabbink

Hallo Peter,
Een lijst weet ik niet. Overigens kun je een dergelijk bestand beter met wetenschappelijke namen opbouwen. Ik heb alles gerangschikt op wet.naam gevolgd door de Ned.naam. In het begin is het even lastig maar op den duur heb je er veel gemak van.
Met een wetenschappelijke naam in je hoofd is alles veel toegankelijker.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

petermeer

Corry, bedankt voor je tip.
Ik was al van plan om de wetenschappelijke naam ook op te nemen in de naam van de folder, maar dan achter de Nederlandse. Op deze manier hoop ik meer inzicht te krijgen in de wetenschappelijke namen.

Jouw idee is beter.  :duim:  
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Hinko

#5
ik heb alle foto's (dus niet alleen de plantenfoto's) in mappen op jaar gezet, met een onder verdeling naar maand.
De plantenfoto's kan ik selecteren door er een label 'Planten' toe te kennen. Een foto kan meerdere labels hebben dus bijv. 'Vakantie Zweden' en 'Planten'.
Daarnaast voorzie ik de plantenfoto's van een titel met wetenschappelijke naam, NL naam en lokatie. bijv 'Bellis perennis - Madeliefje - Camminghaburen'.
Door te zoeken op bijv. 'wateraardbei' krijg ik als resultaat alle foto's van deze soort.

Er zijn veel foto beheer programma's te vinden op het www. In Vista zit standaard het programma 'Foto-galerie' wat ik zelf gebruik.
mvgr, Hinko

margriet

he Hinko,

dat is een goede! ik zelf begin mijn foto's aardig onoverzichtelijk te hebben,

die labels lijken me erg handig, nu moet ik vaak bedenken wanneer ik ook alweer een bepaalde plant gezien had en dan al die foto's uit de maand map doorbladeren... <_<  niet echt praktisch

groetjes,

Margriet

petermeer

Waar ik eigenlijk naar toe wil is om per plant een map aan te maken met daarin één of meerdere foto's met bijvoorbeeld een totaalplaatje van de hele plant. Vervolgens een paar foto's van de verschillende onderdelen van de plant.

Mijn keuze voor een map per plant is, dat als je meerdere foto's hebt (van verschillende data) van bijvoorbeeld Watermunt, je deze bij elkaar wilt hebben en je niet door diverse mappen heen moet 'worstelen'.

Natuurlijk zijn er verschillende systemen om je foto's te archiveren en kies je degene die (op dat moment) het beste bij je past.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Hinko

CiteerMijn keuze voor een map per plant is, dat als je meerdere foto's hebt (van verschillende data) van bijvoorbeeld Watermunt, je deze bij elkaar wilt hebben en je niet door diverse mappen heen moet 'worstelen'.
Peter, volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel. Door gebruik te maken van labels en titels hoef je juist niet door alle mappen. Je kunt bijv een (automatische) selectie op familie maken zonder gehinderd te worden door mappen.
mvgr, Hinko

petermeer

Hinko, ik snap wat je bedoeld maar ik wil mijn foto's fysiek in één map hebben, zodat ik ze makkelijk kan kopiëren van de ene computer naar de andere zonder tussenkomst van een programma.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Mark van Veen

#10
Ik ben ook een label-fan. Door slim te labelen kun je die foto's selecteren die je wilt hebben. Je kunt simpel labelen door kenmerken in de bestandsnaam te zetten. Dan kun je met het zoeken van het besturingssystemen (start->zoeken) foto's selecteren. Windows maakt een soort virtuele folder aan (de zoekresultaten), van waaruit je foto's gewoon kunt kopieren.

Andere programma's kennen in de EXIF of IPTC velden informatie toe en laten je daar op selecteren. Ook die programma's presenteren de resultaten als virtuele folder.

Ik heb de foto's op datum in mappen staan (elk 'rolletje' apart dus). De allerbeste staan ook apart en dan op hoofdonderwerp. Dat betreft ongeveer 1% van het totaal en ik schoon dat regelmatig op (wat een jaar geleden mooi was is nu soms ingehaald doordat ik meer ervaring of een betere gelegenheid had).

Zelf hou ik er wel van dat programma's de fotobestanden alleen beheren en niet intern opslaan. Zo wil Picasa graag het hele bestandsbeheer overnemen, daar hou ik niet van. Ik gebruik MyAlbum bijvoorbeeld als programma om foto-selecties te beheren. Ik laat me graag helpen waar het nuttig is  ;)
groet,

Mark van Veen

characea

#11
Als je alle info in de directorynamen en filenamen verwerkt kun je ook iets als locate gebruiken. Het heeft beperkingen maar is zeer snel tov besturingssystemen (start->zoeken) en erg klein. Het werkt ook met CDROMS en losse externe harde schijven die losgekoppeld zijn tijdens het moment van de zoekopdracht.

margriet

Het Vista foto galerij programma waar Hinko over sprak is ook te verkrijgen voor andere windows versies, een stuk sneller als bijv. picasa, zo op het eerste gezicht lijkt het me wel wat!

moet alleen nog even zien uit te vogelen hoe ik alle standaard instellingen ombouw naar mijn favorieten..
groetjes,

Margriet

huysse

CiteerHet Vista foto galerij programma waar Hinko over sprak is ook te verkrijgen voor andere windows versies,
Hoi Margriet,

Zijn die te downloaden? En zo ja waar? (ik kan niks vinden op de windows-download site)

groet,
Marijke

Tim Asbreuk

#14
CiteerIk probeer me een idee te vormen hoe ik mijn foto's het beste kan archiveren.

Ik denk aan de onderstaande indeling.

Familie
___Geslacht
______Soort

Dus:

Composietenfamilie
___Tandzaad
______Knikkend tandzaad
______Zwart tandzaad
______...

Heeft iemand hier een mening over?

Ben niet zo heel erg thuis in de planten maar is het niet handig om dezelfde volgorde aan te houden als bijv. de Heukels
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

margriet

sorry voor de late reactie...

je kunt het hier downloaden:

http://get.live.com/photogallery/overview

het is een onderdeel van het windows live pakket..

suc6!

groetjes,

Margriet

tekenaar

#16
ik gebruik de volgorde uit een oudere druk van heukels voor het archiveren van m'n oude dia's (steeds dezelfde omdat de volgorde in de nieuwere drukken is veranderd n.a.v. nieuwe inzichten).

Voor de nieuwere digitale foto's gebruik ik een dubbel systeem: opslaan in mappen met de datum als naam en labellen in een programma (IView, of sinds microsoft het heeft overgenomen, Expression Media). Op deze manier is ook de context (foto's van dezelfde dag) steeds nog te achterhalen, terwijl ik in het programma een puur systematiesche indeling aanhoud (uit een flora maar niet meer de Heukels, sinds mijn emigratie heb ik daar niet langer genoeg aan  :D ).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

petermeer

Is het handig om de verdeling nog verder te verfijnen? Bijvoorbeeld de Orde en zelfs eventueel de Klasse op te nemen, of wordt het dan te fijnmazig?

Voorbeeld:

(Klasse ???)
___Orde
______Familie
_________Geslacht
____________Soort

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

mcbud

Peter

Volgens mij wordt je  indeling alleen fijnmaziger als je kleinere taxa toevoegt, zoals ondersoort en/of varieteit.

Klasse lijkt me niet heel zinvol; Heukels onderscheidt maar 3 klassen in de Nederlandse flora:
Lycopsida (Wolfsklauwen en Biesvarens)
Pteropsida (Varens en Paardestaarten), en
Spermatopsida (alle Zaadplanten)
De meeste bezoekers van deze site zullen dus onmiddelijk weten bij welke van deze drie Klassen een gevonden plant hoort.

Met de 45 Ordes van de nieuwe Heukels heb ik niet zo veel. De nieuwe (voorlopige) indeling is naar ik meen vooral gebaseerd op  DNA-verschillen; ik heb nooit de moeite genomen om uit te zoeken wat de essentiele morfologische of fysiologische verschillen zijn tussen, bijvoorbeeld, Santalales en  Saxifragales.
Tenzij je je echt in de plantentaxonomie wilt gaan verdiepen zal Orde misschien niet zo veel bruikbare informatie aan je indeling toevoegen.

Wat ik wel handig vindt is het toevoegen van de nummers van de families zoals  Heukels die gebruikt. Daarmee voorkom je veel eindeloos geblader in de flora.

Gaat het trouwens om een archief met  foto's afgedrukt op papier of  om digitale foto's?
In het eerste geval zou ik in ieder geval de negatieven per film en op datum archiveren.
Als je later ooit terug wilt vinden welke bijzondere planten je ooit op tweede Pinksterdag in uiterwaarden van de IJssel hebt zien bloeien kom je niet ver met een archiefindeling  op familie en soort. Met een archief op datum en een veldboek of oude agenda  ben je dan vaak beter af.

De belangrijkste overweging bij het opzetten van een archief is - in mijn ervaring - de manier waarop je foto's terug wilt zoeken. Ik heb jaren met een zelfgemaakte relationele database gewerkt, waarin ik urenlang alle gegevens die mogelijk ooit van belang zouden kunnen zijn zat in te typen. Veel werk en veel tijd, die ik ook buiten had kunnen doorbrengen.
Met de komst van digitale camera's en Google Desktop is dat allemaal overbodig geworden
Tegenwoordig typ ik bij plantenfoto's soort-, genus- en familienaam/ nr, vindplaats, millieu, associatie en nog een paar zaken in de EXIF-file die onlosmakelijk bij de foto hoort. Het fotonummer, de datum en alle gegevens over camera en instellingen staan daar automatisch al in.
Plantenfoto's gaan vervolgens in een eenvoudig systeem van mappen ( bijv. familie- geslacht - soort, zoals jij voorstelt, maar datum en nummer is even makkelijk. Een copy van het origineel gaat naar een back-up archief op datum/nummer op een aparte hardeschijf.
Met Google Desktop kun je vervolgens  iedere woordcombinatie in de beschrijving van de foto in de EXIF-files terugvinden.
Zo levert de zoekopdracht  "Thymus serpyllum;  bloeiend, berm" alle foto's op van bloeiende Kleine tijm in wegbermen die in het het archief voorkomen..
Sneller, makkelijker en efficienter dan enige datbase die ik ooit heb gebruikt.
Google Desktop kun je gratis downloaden; het enige wat je verder nodig hebt is een programma om de EXIF-files te bekijken en aan te vullen. Dat kan met veel fotobewerkingsprogramma's zoals Adobe Photohop,  maar ook met freeware programma's zoals Reveal.

succes!

marc

petermeer

#19
Marc, ten eerste bedankt voor antwoord.

CiteerKlasse lijkt me niet heel zinvol; Heukels onderscheidt maar 3 klassen in de Nederlandse flora: Lycopsida (Wolfsklauwen en Biesvarens), Pteropsida (Varens en Paardestaarten) en Spermatopsida (alle Zaadplanten). De meeste bezoekers van deze site zullen dus onmiddellijk weten bij welke van deze drie Klassen een gevonden plant hoort.
Dit dacht ik al. Vandaar mijn twijfeling.

CiteerMet de 45 Ordes van de nieuwe Heukels heb ik niet zo veel. De nieuwe (voorlopige) indeling is naar ik meen vooral gebaseerd op DNA-verschillen; ik heb nooit de moeite genomen om uit te zoeken wat de essentiële morfologische of fysiologische verschillen zijn tussen, bijvoorbeeld, Santalales en Saxifragales.
Omdat deze nog voorlopig zijn, kan ik beter wachten met deze onderverdeling. Misschien tot de volgende versie van Heukels, of wanneer er meer duidelijkheid komt wat betreft de indeling.

CiteerTenzij je je echt in de plantentaxonomie wilt gaan verdiepen zal Orde misschien niet zo veel bruikbare informatie aan je indeling toevoegen.
Hoewel ik pas sinds afgelopen zomer met planten bezig ben, wil ik me wel in de plantentaxonomie gaan verdiepen, omdat dan (uiteindelijk) het determineren makkelijker wordt, hoewel dit meer (aanloop)tijd kost.

CiteerWat ik wel handig vind is het toevoegen van de nummers van de families zoals Heukels die gebruikt. Daarmee voorkom je veel eindeloos geblader in de flora.
Dit is een handige tip.  :duim:

CiteerGaat het trouwens om een archief met foto's afgedrukt op papier of om digitale foto's?
Het gaat om digitale foto's en tekeningen die ik gebruik voor mijn redactiewerk binnen onze afdeling van de KNNV. Ook wil ik fotomateriaal kunnen presenteren binnen de plantenwerkgroep om bijvoorbeeld de verschillende aspecten van de plant te kunnen laten zien in een Powerpoint presentatie.
Uiteraard wil ik zelf ook van de foto's en tekeningen leren en misschien (in de toekomst) zelfs plantenadmin worden, zodat ik de kennis die ik hier op doe weer kan delen.  ;)

CiteerDe belangrijkste overweging bij het opzetten van een archief is - in mijn ervaring - de manier waarop je foto's terug wilt zoeken...
Dit is handig, juist omdat ik mijn foto's op verschillende computers terug moet kunnen vinden. Uiteraard heb ik een centraal archief, maar ik wil/moet in staat zijn om de foto's op een USB-stick te zetten om er vervolgens op een andere computer op te kunnen zoeken.

Nogmaal bedankt voor je antwoord.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

pietspaans


Het is aan te raden een programma als adobe lightroom te gebruiken. De beste methode voor de taxonomische lijst is een taxonomische indeling als textfile te maken en dan in lightroom the importeren. Denk er aan het automatisch schrijven naar XMP te activeren als je lightroom gebruikt. Alle eigenschappen worden dan in de foto opgenomen.
Het maken van een textfile gaat als volgt (scheidingstekens tabs, zorg dat er geen lege tabs etc aan het eind van de textfile staan.
Orde
      Familie
             Geslacht
                        Soort1
                                Wetenschap.naam soort1
                         Soort2

etc, gebruik geen synoniemen want daar kun je later niet op zoeken zodat ze nutteloos zijn. Ik weet niet wat wijsheid is maar zelf heb ik van de wetenschappelijke namen dochters gemaakt van de nederlandse. Bij voorkeur dus een wetenschappelijke naam invoeren bij het archiveren, dan wordt aan de foto de gehele taxonomie toegevoegd. Voor belangstellenden heb ik een twee textfiles voor eigen gebruik om amfibieën en zoogdieren te archiveren.

Denk eraan ook de plaats waar je de foto hebt genomen toe te voegen, (zie het item over de tiendoorninge stekelbaars in het forum, achteraf blijken nog wel eens ondersoorten voor te komen en kunnen foto's waardevol blijken bij de verspreiding van de ondersoorten.

Er zijn gratis programma's om deze XMP gegevens weer te lezen en ook programa's die een database maken op grond van deze keywords. Een ander groot voordeel is dat je ook je copyright, emailadres etc aan de foto kunt toevoegen. Dit kan in een keer met al je foto's!

Een mappenstructuur is een hoop werk, verplaatsen van files hernoemen etc. , maar het belangrijkste nadeel is dat je geen gecombineerde zoekopdrachten kunt uitvoeren. Tandzaad in Gouda bloeiend bijv.. Ook kun je op een foto natuurlijk meerdere planten hebben.

 

pietspaans

Nog een aanvulling.
De opmaak van het voorbeeld is nogal weggevallen. Belangstellenden kunnen de zoogdierkeywords gebruiken die ik gemaakt heb op grond van de indeling van west europese zoogdieren, of de attachment met west europese amfibieën bij deze post.

pietspaans


Heb de attachments even bekeken, maar ook hier is de opmaak verdwenen. Op te lossen door in het View van je browser source aan te vinken. of Beeld ---paginabron. Dan de pagina opslaan als textfile en eventueel importeren als je het handig vindt.

Zelf zou ik hier graag een taxonomische lijst met vogels en planten zien.

Taka

En dan een heel andere manier:

Ik zet mijn foto's op flickr. Voeg daar tags aan foto's toe en plaats ze ook op de kaart. Met name het gebruik van machine tags is dan weer handig, want flickr heeft een API die daar handig mee om kan gaan.

Flickr biedt allerlei manieren om foto's terug te zoeken, inclusief datums en locaties. De datum wordt automatisch uit de EXIF gelezen. Bij locatie kan dat ook, maar er is bij mijn weten nog geen camera met ingebouwde GPS. Dat gaat ongetwijfeld komen.

Bijft over hoe de originele (RAW) bestanden eventueel terug te kunnen vinden in mijn archief. Daar gebruik ik het nummer voor dat de camera aan de foto geeft. Dat zet ik er op flickr ook bij als tag. Thuis staan mijn foto's simpelweg per datum opgeslagen, onder de naam die de camera er aan heeft gegeven.

Zo gauw je een computer met internetverbinding heb, kan je er bij. Wil je er op internet iets mee, dan is een link voldoende. Flickr staat overigens ook toe dat bij hun gehoste foto's in forums, blogs (en in het algemeen webpagina's) worden gebruikt, op voorwaarde dat de foto dan teruglinkt naar flickr.

En thuis foto's ergens tussenin toevoegen is niet nodig (ik kan nooit meer extra foto's in februari 2008 maken), backups van originelen uit een bepaalde periode zijn voor altijd compleet.
(Sybe)

marcel123

CiteerZelf zou ik hier graag een taxonomische lijst met vogels en planten zien.
En die moet dan dezelfde opmaak hebben als jou tekstbestanden?

http://waarneming.nl/download.php

pietspaans

Ja, dat is wel nodig, dan kan Lightoom ze in één keer inlezen. Ik hoop dat je de opmaak van de tekstbestanden hebt kunnen vinden door de broncode te downloaden.

Het hoeft niet volledig te zijn, dat is bijna ondoenlijk, maar in ieder geval de families bevatten, (genus is al in de wetenschappelijke naam te vinden. Als er dan een foto van een soort gemaakt is kan de soort toegevoegd worden met Nederlandse naam als dochter van de familie en Wetenschappelijke naam als dochter van de Nederlandse naam.