Ephemera spec. Macedonie

Gestart door cora, juli 21, 2017, 22:41:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/141893948
Ephemera spec. gezien op 2017-06-23 Macedonia - Lake Ohrid
Foto's:

NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

cora

Mooi overzicht :duim: E. Danica man?
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

arpwifi

Van "onze" soorten is het zeker niet danica - kijk naar de tekening op de rug.

Maar ik zie nu pas dat jouw beest uit Macedonië komt. Daar zitten nog drie andere soorten op een steenworp afstand en Macedonië zelf zal niet al te geweldig onderzocht zijn.

De voorpoten van jouw beest zijn extreem lang (vind ik)... misschien kun je daar wat mee?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

cora

Zie opmerking bij de waarneming  ;)
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

arpwifi

Ja, precies mijn probleem - op het eerste gezicht lineata, maar dan met die extra soorten en die pootlengte ... ?? :-X
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

frankneijts

Citaat van: arpwifi op juli 22, 2017, 23:08:00 PM
Ja, precies mijn probleem - op het eerste gezicht lineata, maar dan met die extra soorten en die pootlengte ... ?? :-X

Die pootlengte lijkt me niet zo vreemd Arp: bij imago mannetjes zijn die bij meer soorten haften soms erg lang. Zie hier bijv. imago mannetjes E. danica en E. vulgata
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

arpwifi

Ja, dat klopt wel Frank, maar ik zat in de hoek van lineata te kijken en vergeleek met dat mannetje van mij uit Frankrijk wat in deze discussie op naam was gebracht en die heeft veel kortere voorpoten.

Is dat misschien toch nog een subimago?
Of is de pootlengte individueel variabel?
Of zijn de voorpoten van mannetjes lineata inderdaad zo kort en is het beest uit Macedonië (dus) geen lineata ?!?

Dat is waar ik een beetje naar zat te zoeken - of je op basis van die pootlengte er wat anders van kunt maken...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

arpwifi

#8
P.S. Oh, duh ...
Citaat van: frankneijts op juli 26, 2013, 17:17:25 PM
De 2e (ochtend) is een mannetje (grote ogen), een subimago en beide E. glaucops denk ik. Bedenk dat bij haften er veel verschil kan zijn tussen de geslachten + subimago/imago!
Het beest staat momenteel als imago goedgekeurd dus vandaar ...
Ik zal dat dadelijk even aanpassen ....

Die korte poten zijn dan (dus?) typisch voor subimago?

Dan zou het beest uit Macedonië inderdaad prima lineata kunnen zijn ...

P.P.S. Hmmmm en deze van David dan ... ook ingevoerd als imago ...  :rolleye: :rolleyes: ik ben los ...  :-X
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

frankneijts

Citaat van: arpwifi op juli 23, 2017, 01:21:25 AM
P.S. Oh, duh ...
Citaat van: frankneijts op juli 26, 2013, 17:17:25 PM
De 2e (ochtend) is een mannetje (grote ogen), een subimago en beide E. glaucops denk ik. Bedenk dat bij haften er veel verschil kan zijn tussen de geslachten + subimago/imago!
Het beest staat momenteel als imago goedgekeurd dus vandaar ...
Ik zal dat dadelijk even aanpassen ....

Die korte poten zijn dan (dus?) typisch voor subimago?

Dan zou het beest uit Macedonië inderdaad prima lineata kunnen zijn ...

P.P.S. Hmmmm en deze van David dan ... ook ingevoerd als imago ...  :rolleye: :rolleyes: ik ben los ...  :-X

Bij subimago's zijn voorpoten en staartdraden inderdaad altijd beduidend korter dan bij imago's. "Deze van David" is dus een subimago, goed gezien Arp .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

David Tempelman

mijn wrn aangepast ,dank allemaal  :lol:
met vriendelijke groet,
David

Daandrukker

Ik vergeet bij het adminnen wel eens naar het stadium te kijken als de soort gewoon klopt, dus dat soort foutjes sluipen er helaas gemakkelijk in, mijn excuses daarvoor. In het geval van Arp is het ook typisch dat de vleugels niet-transparant en geel zijn, vergelijk maar met het mannetje imago van Cora en Ruud.

Nog even over het Macedonische beest: zoals aangegeven zijn er inderdaad nog twee extra soorten in de Balkan (eigenlijk drie, maar E. zettana is dusdanig anders - veel rood - dat ik deze buiten beschouwing laat). E. parnassiana heeft "U"-tekening op de middelste tergieten, dus die is het ook niet. Bij E. hellenica wordt het interessant. Hiervan waren in 2012 alleen nog maar de vrouwtjes van beschreven. Er wordt echter een notitie gemaakt dat er een redescription in prep is, maar die heb ik nog niet kunnen terugvinden. De beschrijving van de tekening op de tergieten komt naar mijn idee niet overeen met de lineata die we hier zien, maar ik vind dat toch lastig te interpreteren. Het typemateriaal van E. hellenica staat in Brussel. Ik zal daar de volgende keer dat ik daar ben eens proberen naar te kijken.
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten