Libellen, what else?!

Gestart door Gert Veurink, november 24, 2007, 09:41:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Naar aanleiding van wat er gebeurde met het 5e druk topic (dat te ver off ging)

Libellen zijn geweldig, maar wat volgen jullie daarnaast?

Ik Vogels al jaren, daar is alles mee begonnen, vanaf komend seizoen dagvlinders. Planten en sprinkhanen een beetje. Ik zou in de toekomst nog graag zweefvliegen doen en als ik tegen een amfibie aan loop gaat-ie op de foto en kijk ik thuis wat het is.

Jullie?
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Ik doe naast Libellen, Vogels, Zoogdieren Reptilen en Amfibieen, Dagvlinders, soms wat Nachtvlinders, Insecten algemeen, Sprinkhanen, Lieveheersbeestjes, en Planten. Ik ben er per Maand en jaar met iets anders bezig, Ik wissel alles een beetje af en probeer veel te combineren. ALs ik op kamp ga wordt daar meestal aan een soortgroep faantiek gedaan, dan loopt dat bij mij vaak nog enkele weken door.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Ben begonnen als weidevogelbeschermer, toen dagvlinders, daarna libellen en nu ook nachtvlinders. Ik vind eigenlijk alles leuk, maar heb te weinig tijd om mij overal in te verdiepen, dus hou ik het voornamelijk bij (nacht)vlinders en libellen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Rinie van Reenen

Gert, je zou er ook over kunnen denken om hierover een peiling te beginnen (vergelijk http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...=paddenstoelen). Bij vogelaars is libellen een belangrijke tweede liefhebberij, leuk om te zien of het bij libellaars net andersom is ;-).
Groet, Rinie van Reenen

JohnvR

Ik doe veel te veel, heb ook een hele rits met (veld)gidsen. Eigenlijk ga ik vooral de natuur in om te ontspannen en de zinnen te verzetten. Het probleem is dat ik het leuk vind om als ik iets moois, leuks of bijzonders zie dat ik het dan wil fotograferen. Nadeel is dan dat ik van wat ik heb gefotografeerd ook wil weten wat het is. Ik ben ook geïnteresseerd in de ecologie van diverse soorten en wil ook onderzoek gaan doen, met name voor wat betreft libellen en ook vlinders.

Antonie Blom

Gewoonlijk ben ik bezig met macrofotografie, in de zomer is dit voornamelijk libellen, dagvlinders en amfibieën, maar daarnaast geniet ik zo veel mogelijk van alles wat ik in de natuur tegenkom.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Weia

Begonnen met vogels, met m'n vader mee enzo. Mijn ene broer deed later vlinders (verzamelen..), andere broer spinnen (verzamelen, met mij :-( zo ging dat).
Ik wilde eigenlijk alles weten, maar perkte het in tot alles in onze grote tuin. Toen ik leerde dat er 26000 insectensoorten in Nederland voorkwamen bekoelde het plan, ook door de verschrikkelijk lastige tabellen toen. We hebben wel heel wat geleend uit de bieb van de Ned. Entomologische Ver. maar niet veel echt op naam gebracht. Wel tegen de 50 spinnensoorten.
In 1984 kwam Geijskes & Vam Tol uit en leek het me goed mogelijk om één groep eens goed te gaan doen. Dat is wat uit de hand gelopen.
Ik heb nog wel het een en ander aan sprinkhanen bekeken, maar ik hoor ze steeds minder dus dat wordt wat minder interessant. Vogels, zoogdieren, reptielen en amfibieën krijgen wel altijd aandacht, maar planten wil niet goed lukken. Ik heb wel een km-hok geïnventariseerd en kwam tot ruim 300 soorten, maar de meeste ben ik alweer vergeten. Alleen de fontienkruiden kunnen echt op mijn belangstelling rekenen.

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ArjenDrost †

Bij mij is het ook begonnen met vogels. Later zijn daar ook andere soortgroepen bij gekomen. Libellen vind ik nu ook erg leuk, net als vlinders en zoogdieren.
En natuurlijk de Arctische soorten (maar dat zal wel min of meer een beroepsdeformatie zijn ;)). Alleen moet ik daar m'n eerste libel nog zien...

Maar ik merk de laatste jaren vooral dat ik steeds meer fotograaf word. Wat ik op de foto zet, maakt me minder uit, zolang ik er maar mooie platen van kan maken.

Groeten, Arjen

Goyatlah

CiteerEn natuurlijk de Arctische soorten (maar dat zal wel min of meer een beroepsdeformatie zijn ;)). Alleen moet ik daar m'n eerste libel nog zien...
Ijsland heeft een mooi lijstje: 1 soort - Zadellibel
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Bij mij begon het met het boekje: Wat vind ik in de duinen? van Dr. W.J.PRUD'HOMME van REINE 2edruk uit 1952. En dit boekje koester ik nog steeds. Ging toen samen met mijn zus vanuit ons zomerhuis in Noordwijk plantjes in de duinen zoeken en ze daarna proberen op naam te brengen. Jaren geen tijd gehad ivm kleine en opgroeiende kinderen en een jarenlang verblijf in de Alpenlanden. Nadat ik hier in Leiden de IVN gidsencursus had gevolgd, hield ik me vooral bezig met planten (die blijven tenminste zitten en kun je rustig bestuderen). En dan ook vooral geneeskrachtige planten (heeft met mijn vroegere beroep te maken). En ik geef hier nog steeds een prakticum over in onze duincursus. Een aantal jaren geleden was ik met een groep mensen in Limburg, waar we een hele middag bij een beekje de Weidebeekjuffer bestudeerd hebben en sindsdien is mijn interesse voor libellen alleen maar groter geworden. Vandaar, dat mijn avatarfoto ook een Weidebeekjuffer is. Nu ben ik 1 jaar heel intensief met libellen bezig geweest en ik vind het steeds interessanter worden. Met mijn kleindochter van bijna 2 jaar ga ik ook soms libellen kijken. En ze vind het erg leuk. Dat belooft nog wat voor de toekomst! Nu, jullie begrijpen het al, dit is een pure liefdesverklaring aan 'mijn' libellen!!!

Anne Hueber †

CiteerLeuk om te lezen!
Ik ga regelmatig met mijn jongens van 2 en 4 op pad. Die van 4 (was toen zelfs nog 3) heeft het al twee keer gepresteerd een bandheidelibel eerder te zien dan ik (en kent ook de naam... bij de eerste keer "kijk pap, een bandheidelibel!" dacht ik nog "yeah right"... nu weet ik beter).
Kikkers en sprinkhanen vinden ze nog iets leuker (blijft leuk dat springen). Maar libellen vinden ze wel duidelijk leuker dan vogels... Sluit niet uit dat dat komt omdat ze wat meer benaderbaar zijn, maar toch.
Nou, na dat topic (je weet wel, welke ik bedoel) had ik zoiets van......maar je hebt het weer helemaal goedgemaakt!!!