snoek in nood

Gestart door heuvelsdoorn, november 18, 2007, 21:25:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

heuvelsdoorn

Tijdens een wandeling aan de zedrickdijk (natuurgebied Zouweboezem) hoorden we plotseling een luide plons in de vaart ernaast. Een typische snoekplons. Doch toen het geplons aanhield ben ik toch even gaan kijken en heb de volgende foto's gemaakt.

Een grote snoek (80cm) worstelde met iets rondom een bed van waterplanten. (een ijzerdraad-constructie). Wat het ook was, het was te zwaar voor de snoek en hij raakte uitgeput.

Kan hier sprake zijn van stroperij of heeft de snoek zich per ongeluk verslikt in iets oneetbaars ofzo...?

BvD
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

heuvelsdoorn

....vermoeid door de worsteling geeft hij op....
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

heuvelsdoorn

.....en zakt langzaam naar de bodem. Dit alles duurde nog geen minuut.
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

tekenaar

Grote kans dat hij gehaakt is door een visser en dat op een of andere manier de draad is gebroken. De snoek is verder gezwommen met een haak in zijn bek, aan de haak zit een stukje staaldraad (15-30 cm) wat normaal gesproken verhinded dat de snoek de nylon vislijn doorbijt. Aan het staaldraad zit een stuk nylon vislijn, wat best lang kan zijn. Mijn gok is dat die nylon vislijn verwart zit in een bos planten. Om de vis te redden zul je hem moeten vangen en voorzichtig losmaken , al is natuurlijk nog maar de vraag of hij niet te veel verwondingen heeft opgelopen / te uitgeput is.

Ik zou niet direct aan stroperij denken, al is dat natuurlijk wel mogelijk. Eerder aan "erge pech" waar geen enkele sportvisser op zit te wachten.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Silvia Waajen

Helaas komen we dit soort zaken zo af en toe ook onder water tegen terwijl in betreffend water niet gevist mag worden.  Deze snoek is ingesloten door 4 Belgische mededuikers die het vistuig verwijderd hebben.  De snoek is daarna nog verschillende keren levend en wel waargenomen.

Silvia

Leon Olsthoorn

Mijn oom heeft zo'n zelfde plug (plastic kunstvisje) eens aangetroffen in de onderlip van één van zijn koeien. Waarschijnlijk was een sportvisser ermee vastgeraakt in de oever en kreeg die koe hem tijdens het drinken in de onderlip.

Het zijn natuurlijk maar vervelende ongelukjes, maar mening over sportvissen is er toch nogal door veranderd
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Robert Heemskerk

#6
Ik zie soms ook Snoeken in Muskusrattenkooien vast zitten.
Die probeer ik er dan zo goed als dat kan eruit te halen.
Vaak zwemmen ze rustig achterwaarts de kooi weer uit maar wel flink beschadigd..
Het zijn vreselijke dingen die kooien, er komt van alles in en ik gun het die Muskusratten ook niet.

heuvelsdoorn

CiteerGrote kans dat hij gehaakt is door een visser ....

Ik ben zelf ook sportvisser geweest, en heb veel ervaring met snoeken "met levend aas" ( dat mag NIET meer!!!) en weet daarom hoe een snoekaanval klinkt. Vroeger veel in de ochtend-mist op snoekgevist, waarbij we de snoeken op gehoor lokaliseerden. Meestal duurt zo'n plons 1 of max. 2 "klappen", maar deze bleef aanhouden, wat mijn aandacht trok. Als een snoek gehaakt wordt is hij in de eerste seconden het felst, dwz een explosieve run van enkele seconden (soms springen ze uit het water). Deze plons was echt " een snoek die aas pakt" en daarna het gedrag vertoonde van "een gehaakte vis die met gevlochten kevlar/dyneema-draad aan een paal vast zit". Tegenwoordig wordt op snoek gevist met vrijwel onfijlbare systemen zoals carbon hengels, gevlochten lijnen van dyneema, stalen onderlijnen en molens met zeer goede slipafstelling enz. Kortom een gehaakte snoek wordt niet snel verspeeld door lijnbreuk. Tenzij hij zich vastzwemt en de visser de draad kapot trekt(of door snijden wat eerder het geval is want zo sterk is dyneema).Ik heb het tafereel aanschouwd en kan helaas stroperij niet uitsluiten. :gun:
De metalen constructie zat echt aan de vis vast. zie foto's.

Maar diep in mijn hart hoop ik dat ik ongelijk heb en dat het gewoon pech is, anderzijds heb ik wel vissers in boten gezien.... :blink:

Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

heuvelsdoorn

De constructie verdwijnt met de vis onderwater...
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

HansJWG

Kom wel eens vistuig tegen onderwater, dit is een van de redenen waarom we dat er uit halen.
Er zijn van mededuikers wel meer foto,s te vinden van snoek met kunstaas in de bek.

CiteerHelaas komen we dit soort zaken zo af en toe ook onder water tegen terwijl in betreffend water niet gevist mag worden. Deze snoek is ingesloten door 4 Belgische mededuikers die het vistuig verwijderd hebben. De snoek is daarna nog verschillende keren levend en wel waargenomen.

Silvia

Met z,n 2en is het niet te doen.

Kwam nog een filmpje tegen, deze visser wil de vis netjes terugzetten...

http://www.youtube.com/watch?v=GuGRr2XqEJ8&feature=related
Groet, Hans