Hoofdmenu

tuinsoort

Gestart door cekay, november 21, 2007, 17:08:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

cekay

regelmatig lees ik dat iemand weer een nieuwe tuinsoort aan zijn lijstje kan toevoegen.

nu ben ik eens benieuwd naar het aantal dat bij somige op de lijstjes staan.
ik woon in een dorp in het brabantse  en zit op ,naar ik meen een schamele
37 soorten.
zit ik hier in Nuenen goed in vergelijk met de rest van het land , of kom ik er maar bekaaid vanaf.

graag eens wat aantallen om het eens te vergelijken.

alvast dank
met vriendelijke groet

Carl Nolte

frankmeer

#1
Ik zit in Woerden (kleine tuin, midden in een woonwijk in de stad) op 45 soorten, maar het ligt er natuurlijk wel aan waar je de grens legt. Tel je alleen dat mee wat daadwerkelijk in de tuin zit, of ook alles wat overvliegt? Alleen als je het gezien hebt, of is horen ook goed? Exoten? Ik heb alleen soorten op de lijst, die ik vanuit huis of tuin heb gezien, dus overvliegend ook.
Frank van der Meer

Adri Clements

#2
Hmm... leuk topic!
Volgens mij zit onze tuin op de 48, edit: dit aantal is verouderd, en het gaat alleen om de soorten die ooit voet aan tuin hebben gezet. Overvliegend is helemaal geen doen.... We hebben dan wel een grote tuin3000m2, en wonen vlakbij een park. Da's in alblasserdam, rand-randstad, west-alblasserwaard.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

frankw

ontelbaar weinig bij mij.... :whistle:  

midden in de stad...

cekay

CiteerIk zit in Woerden op 45 soorten, maar het ligt er natuurlijk wel aan waar je de grens legt. Tel je alleen dat mee wat daadwerkelijk in de tuin zit, of ook alles wat overvliegt? Alleen als je het gezien hebt, of is horen ook goed? Ik heb alleen soorten op de lijst, die ik vanuit huis of tuin heb gezien, dus overvliegend ook.
tja ik tel alleen wat er daadwerkelijk zit.
dus geen overvliegers, maar mischien iets om er ook eens bij te stoppen.
met vriendelijke groet

Carl Nolte

frankmeer

#5
Oh, en bijv. overvliegende, roepende Smienten in het donker tel ik ook mee.
Mijn leukste soorten vanuit huis of tuin: Slecht- en Boomvalk, Ooievaar en Zwarte Mees.
Frank van der Meer

teunvankessel

#6
Zit nu vanuit dakraam, tuin en huis op 101 geloof ik

Leukste,

-Zwarte Wouw
-Visarend
-Kraanvogel
-Wilde Zwaan
-Blauwe en Bruine kiek
-Slechtvalk
-Visdief
-Grote gele kwikstaart

Dus dat is wel een aardige lijst  :)

Ik woon trouwens in een klein dorpje in noord-oost brabant,  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Jeroen Nagtegaal

#7
Nu tel ik 72 maar zal net iets meer zijn, Leukste Raaf, Kraanvogel, Ooienvaar, Oeverzwaluw, Groenpootruiter en Kleine Bonte Specht, Oja ik woon in Limburg, Heythuysen
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

cekay

mijn leukste is wel de grote bonte specht,
die regelmatig voor het keukenraam komt pikken in een
denneappel die gevult is met strooivoer.
amper meer dan een meter afstand
met vriendelijke groet

Carl Nolte

nicky hulsbosch

Als leuke soort is bij mij regelmatig de grote gele kwikstaarten(2ex), voor het eerst een bosuil roepend in de straat. Vaker in het voorjaar Europese kanarie zingend in tuin of straat. verder overvligend , kraanvogels, zwarte ooievaar, vaak slecht en boomvalk, wespendief, ijsvogel.
Ik woon in Linne Midden Limburg

nicky  
Groeten Nicky Hulsbosch

http://waarneming.nl/user/view/1739

Fabian Meijer

#10
Ik zit op 77 tuinsoorten en woon in apeldoorn.
Met wat leuke dingen er tussen zoals
-pestvogel
-appelvink
-boomvalk
-grote zillie(2x)
-rode wouw(2x)
en nog wel wat dingen.

Tim Asbreuk

#11
Bij ons is de tuingrens wat vaag. Maar als ik de soorten die ik echt vanaf huis heb gezien zijn de leukste:

Kraanvogel
Wespendief
Beflijster
IJsvogel
Kerk, steen en bosuil allemaal broedvogels uit de buurt

En een wezel of mag je die niet tellen :rolleyes:
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Imperator

Ik heb de tuinsoorten nooit bijgehouden, maar t leukste heb ik wel onthouden, een ijsvogel, die op de schommel ging zitten, daar ook een sperwerman, vorige week een houtsnip en vorige jaren overvliegend boomvalk, lepelaar, slechtvalk, havik.
vriendelijke groet,

Trees

Geert-Jan Kroon

En dit is die van mij:

-klik-

96 soorten. De Kwak telt niet mee.

Groet,

Geert-Jan Kroon

Predator

ik woon in het centrum van Zaandam.

overvliegend:
lepelaar
boomvalk
slechtvalk

in de tuin zelf:
houtsnip
sijs
grote bonte specht
blauwe reiger :P
Groet, Maarten

henkjanvdkolk

Hier nu 39 in tuin zelf
waaronder:
zwarte mees, kuifmees, appelvink, goudvink, sperwer, bosuil, groene specht, kleine bonte specht en bonte+grauwe vliegenvanger

en 11 overvliegend waaronder boomvalk

dus totaal 50
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Thijs Fijen

87 soorten, overvliegers erbij.

Leukste:
Rode Wouw
Kraanvogel
Velduil
Wespendief
Matkop (in woonwijk met nergens nat bos)
Slechtvalk
Zilverplevier
Ooievaar

En nog wat dingen die ik nu niet kan verzinnen.
Ik woon in Veghel Noord-Oost Brabant (2 km van Teun)

Thijs
Thijs Fijen

dupont

Over het algemeen tel je soorten als tuinsoort die je vanuit je huis of vanuit de tuin waargenomen hebt. Je kunt een discussie voeren of je een vogelsoort wil tellen die je, vanaf bijvoorbeeld 200 meter van je huis, over je tuin hebt zien vliegen. Zelf heb ik 85 soorten op mijn 'tuinlijst' staan, waaronder Pestvogel (verschrikkelijk veel!), Kwartel, Rode Wouw en Visarend. Woon hier nu ruim drie jaar en ga binnenkort weer verkassen binnen Zwollywood. Ik kijk nu vanaf twee hoog uit over de IJssel en Veluwerand, het wordt dus slechter....

Overigens is discussie over je tuinlijst altijd mogelijk: zo roept Herman Bouman altijd als ik hem een nieuwe 'tuinsoort' meld: 'hoe groot is die tuin van jou dan?, ajuuuus'.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

snwja3

Voor sommige tuinlijstjes kan je hier terecht: http://www.dutchbirdalerts.nl/lists.action
Zitten leuke lijstjes/soorten tussen.
Wietze Janse

Rutger

Ik zit op ongeveer 95 uit mn tuin + huis ; ik woon aan de rand van amersfoort. Leukste is een 's nachts roepend overvliegende kwartel; verder wespendief, kleine barmsijs, grote gele kwik, gekraagde roodstaart, vuurgoudhaan, boomleeuwerik en dat soort spul.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Christian

Ik noem het altijd m'n: 'Vanuit-de-Tuinlijst'. Denk dat ik tussen de 80 en de 90 erop heb staan, met leuke soorten als: Roodpootvalk, Europese kanarie en Zwarte Ruiter.
Christian Brinkman

Jan2002

#21
Sorry hoor, maar een visarend of een rode wouw die je vanuit je tuin op weet ik welke afstand voorbij ziet vliegen, kan ik met de beste wil ter wereld geen tuinvogel noemen... tuinvogels zijn voor mij dan ook alleen die vogels die daadwerkelijk in de tuin zitten. En ja, dan wordt het lijstje een stuk korter, 24 soorten om precies te zijn, met als leukste de grote bonte specht en de sperwer (rijtjeshuis aan de rand van Harderwijk)
Groet,
Jan

Jelle Aalders

Ik weet niet precies op hoeveel wij zitten maar de leuksten zijn: Kraanvogels, appelvink en de grote zilvereiger.
Ik woon in de Achterhoek in Kilder.
Met vriendelijke groet,

Jelle Aalders

twitter.com/jelleaalders

Gert Veurink

CiteerOver het algemeen tel je soorten als tuinsoort die je vanuit je huis of vanuit de tuin waargenomen hebt. Je kunt een discussie voeren of je een vogelsoort wil tellen die je, vanaf bijvoorbeeld 200 meter van je huis, over je tuin hebt zien vliegen. Zelf heb ik 85 soorten op mijn 'tuinlijst' staan, waaronder Pestvogel (verschrikkelijk veel!), Kwartel, Rode Wouw en Visarend. Woon hier nu ruim drie jaar en ga binnenkort weer verkassen binnen Zwollywood. Ik kijk nu vanaf twee hoog uit over de IJssel en Veluwerand, het wordt dus slechter....

Overigens is discussie over je tuinlijst altijd mogelijk: zo roept Herman Bouman altijd als ik hem een nieuwe 'tuinsoort' meld: 'hoe groot is die tuin van jou dan?, ajuuuus'.
Blij dat je gaat verhuizen. ;)  het verschil is anders zo schrijnend. (ik woon in dezelfde straat)

rode wouw niet, kwartel niet, visarend niet, maar wel verderop in de straat. kwartelkoning ook nèt niet (ook verderop in de straat).

Gelukkig wel de vele pestvogels, slechtvalk, ijsvogel, boomvalk, groene specht, grote zaagbek, zwartkop en keep. Maar goed ik woon er ook pas een jaar...


groet!
Gert Veurink



Herman Bouman

CiteerOver het algemeen tel je soorten als tuinsoort die je vanuit je huis of vanuit de tuin waargenomen hebt. Je kunt een discussie voeren of je een vogelsoort wil tellen die je, vanaf bijvoorbeeld 200 meter van je huis, over je tuin hebt zien vliegen. Zelf heb ik 85 soorten op mijn 'tuinlijst' staan, waaronder Pestvogel (verschrikkelijk veel!), Kwartel, Rode Wouw en Visarend. Woon hier nu ruim drie jaar en ga binnenkort weer verkassen binnen Zwollywood. Ik kijk nu vanaf twee hoog uit over de IJssel en Veluwerand, het wordt dus slechter....

Overigens is discussie over je tuinlijst altijd mogelijk: zo roept Herman Bouman altijd als ik hem een nieuwe 'tuinsoort' meld: 'hoe groot is die tuin van jou dan?, ajuuuus'.
David,
Tja leuk dat je er over begint Davy Crocket. Maar ja, hoe groot is je tuin?

Het lijkt me dat iedereen daar zijn eigen mening over moet vormen.
Een echte tuinlijst hou ik niet bij. Niet zo'n grote tuin (woon drie hoog) en nooit de moeite genomen. De laatste nieuwe was een Appelvink. Dus als ie nieuw is weet ik het meteen. Dat dan weer wel........

Mensen geniet van je vogels. Heb je daar een lijstje voor nodig :grin: , vooral doen!

Herman Bouman  

Gert Veurink

Citeer
Mensen geniet van je vogels. Heb je daar een lijstje voor nodig :grin: , vooral doen!

Herman Bouman
:gun:  ;)  
groet!
Gert Veurink



Niels Godijn

Zojuist de Kerkuil toegevoegd aan mijn tuinlijst! Nr. 107.

Andere leuke: Kraanvogel, Purperreiger, Slechtvalk, Zwartkopmeeuw, Wielewaal enz.  

panterans

Vogelsoorten in mijn tuin: 26 soorten.
Postduif meegerekend :D
Overvliegend: ach dit zijn er absoluut nog een tich aantal!
Een zeer minimaal aantal tov van Jeroen Nachtegaal waar ik blijkbaar maar drie  kilometer vanaf woon :wacko:

Groet Ans

Leon Olsthoorn

Wat ik me afvraag: tellen jullie door als je verhuist of begin je in je nieuwe tuin weer opnieuw? Ik zit in dit nieuwe huis pas op 12 soorten, of ben ik nu te streng?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Gert Veurink

Streng maar rechtvaardig:
Opnieuw beginnen! Maar ook wat mij betreft, alles wat je vanuit je huis of tuin kun zien en horen...
groet!
Gert Veurink