Lycogala confusum?

Gestart door markjmsmeets, juli 05, 2017, 20:34:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

markjmsmeets

Beste slijmzwam enthousiastelingen  :blink:

Af en toe neem ik eens een boomwrat mee naar huis om dan uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het de "gewone boomwrat" betreft. Onder deze assumptie bekeek ik ook deze waarneming.. Toen ik echter het peridium onder de microscoop bekeek zag ik dat er septaties te zien waren in de wratten. Daarnaast zijn de sporen om en nabij de 6 mu. Mijn vermoeden is daarom dat het de gekamerde boomwrat betreft. Ik baseer mij hierbij op het artikel van Hans van Hooff.

Zijn jullie het met mij eens? Of heb ik ergens een fout gemaakt???


https://waarneming.nl/waarneming/view/141128904
onzeker Gekamerde boomwrat - Lycogala confusum gezien op 2017-07-02 Swalmen - Groenewoud
Foto's:














Toelichting:
Veldwaarneming: Op vermolmde berkenstam gevonden in vochtig moerasachtig gebied bij de Swalm. Macroscopie: Onderzochte exemplaren +- 0.5 cm groot. Duidelijk zichtbare donkere schubben aanwezig. Inhoud van de boomwrat roze. Microscopie: Peridium: Schubben lijken te bestaan uit afzonderlijke compartimenten. Sporen: De sporen zijn hyalien en 5.5-6 mu groot. Derhalve vermoed ik dat het hier Lycogala confusum (de gekamerde boomwrat) betreft.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,

Mark Smeets


Marian Jagers

Dag Mark,

Mooi om een vondst van L. confusum met mic. foto's van het gekamerd zijn van de schubjes op het forum te zien.

Artikel in Coolia57(1) 2014 voor wie het artikel niet kent.
Groeten Marian

markjmsmeets

Hoi Marian,

Hartelijk dank voor de bevestiging.  :blink:

Nu weet ik dus hoe deze soort er uit ziet. Altijd goed als experts mee kijken.

Groetjes,

Mark