Hoofdmenu

is dit vloeivlek?

Gestart door spanjool, november 15, 2007, 00:09:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

beetje geel uitgevallen?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Arp

#1
Nee hoor, da's "gewoon" wéér een Aziaat. Een vloeivlekje is veeel kleiner (al heb je geen afmeting opgegeven, maar dit is een Aziaat, dus dat moet wel ;) ).

De vlekken zijn wel lekker uitgevloeid, maar dat heeft weinig met "vloeivlek" te maken.  Het schijnt z'n oorzaak te hebben in temperatuur en luchtvochtigheid tijdens de verpoppingsfase (die duurt bij lage temperatuur ook langer). Kom op het ogenblik ook vrijwel helemaal zwarte tegen - al zijn dat meestal conspicua of spectabilis (de zwarte Aziaten met twee of vier rode vlekken) waarbij de rode vlekken goeddeels verdrongen zijn door het zich uitbreidende zwart. Doe er even een slecht kiekje bij.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spanjool

Hoi Arp, zo 1 had ik er idd ook bij waar bij heel goeie belichting nog rode stippen waren te zien, in gewoon licht nauwelijks of niet.
Bedankt voor het antwoord.
Het beestje van mij heeft wel een mooie tekening trouwens.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

huysse

Citeerwaarbij de rode vlekken goeddeels verdrongen zijn door het zich uitbreidende zwart. Doe er even een slecht kiekje bij.
Deze heeft toch zwarte poten?

groet,
Marijke

thijsdegraaf

#4
Eind herfst zijn ook de poten donker. Ik heb er een paar gelijk aan die van Arp gefotografeerd. Op een gegeven moment worden de omstandigheden zo slecht, dat ze er zielig uit gaan zien.
Deze heb ik 4 november gefotografeerd. Ik dacht eerst dat hij dood was, maar hij liep nog dapper rond over zijn blaadje. Daarna ben ik er nog een tegengekomen.

Groet, Thijs

Arp

#5
CiteerDeze heeft toch zwarte poten?
Yep - bijna knalzwart, maar echt wel een Aziaat - als ik die "bij de hand heb" vergis ik me daar niet meer mee (op foto's van anderen is het nog wat anders).

Maar die kevers van deze herfst zetten wel wat aannames over kleur op losse schroeven - of liever gezegd, ze maken weer eens duidelijk dat je met kleur van dekschilden en poten als determinatiekenmerk toch voorzichtig moet blijven.

Het laatste jaar heb ik ook wat aardige discussies gezien/gevoerd over het onderscheiden van met name Adalia bipunctata en - decempunctata, waarbij langjarige "kenners" erg terughoudend waren met het waarde hechten aan kleur (en patronen) en ook de beenkleur. Ik ben bang dat ze gelijk hebben en dat we ook de beenkleur voor de Adalia's eerder een 'extra steuntje' moeten zien dan als een wet van Meden en Perzen??!  :unsure:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

huysse

Misschien kunnen Thijs en Arp aangeven waarop ze de determinatie Aziaat baseren?
Met andere woorden: als al m'n "houvasten"wegvallen wat blijft er dan nog over?

groet,
Marijke

javanerkelens

Ja hoor ...ik ben weer opgeknapt van het griepje en ja hoor....begint ze al weer te zeuren.......... :twisted:

Maar bij de foto van Thijs, zie ik bij het halsschild geen wit randje......??
En dat is toch een kenmerk voor een Aziaat ??
En komt het door de kou, dat er allemaal putjes zitten in het dekschild ??? (inderdaad een zielig plaatje hoor, ik brei wel een klein truitje voor hem, ha ha) :grin:

Groetjes van Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

#8
Ik ben blij dat je weer de oude bent Joke.  Het "gezeur" houdt je scherp zullen we maar zeggen.  :gap:   De laatste lieveheersbeestjes houden zich niet helemaal aan de regels. Dat maakt het extra lastig. Ik heb er nog een, die nog zieliger op 9 november uit de pop komt gekropen (nog een truitje) Je ziet dat hij meteen al zwart is.  Ik heb de foto van die andere zielige opgestuurd naar Antoon Loomans, Entomologie - Plantenziektenkundige Dienst, Wageningen. Zoals ik al een keer bij jouw Aziaat schreef doet hij onderzoek en wil hij graag dat vondsten bij hem gemeld worden.   http://www.stippen.nl/artikelen.php?art=HAXART  Antoon herkende hem ook als Aziaat. Ik zit dus goed dit keer.

Voor Marijke. Ik kijk op http://www.stippen.nl/index.php of het een ander soort kan zijn.  Als alles afvalt, kun je ervan uitgaan dat het een Aziaat is. Vooral als de plooi achter te zien is en de grootte klopt.
Bij mijn beantwoording bij oogvleklieveheersbeestje was ik te haastig. Want ook de
Adalia decempunctata heeft zo'n plooi. Maar ja met vallen en opstaan leer je het. (hoop ik)

Groet, Thijs

javanerkelens

Thijs..

Nou inderdaad........moeilijk.
Kan mij voorstellen dat dit tot veel verwarring kan leiden...
Bij de tweede foto , zie ik inderdaad wel weer een witte rand !!
Probeer er een beetje lijn in te krijgen, maar net als bij Marijke....ik zie soms ook niet meer waar ik nou op af moet gaan.
Maar goed....stug volhouden...zullen we maar zeggen !

P.s. ....Thijs...je gaat als een trein hoor, de laatste tijd !!!!! :duim:
En Arp.......wordt nog wel eens prof...

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

#10
Bedankt.   :grin:  Ik vind dat Arp ook wel met een site kan beginnen.

Groet, Thijs

huysse

Als ik het goed begrijp gaan jullie ervan uit dat kleur van dekschild en poten niet karakteristiek zijn voor een Aziaat maar de plooi en grootte wel.
Waarom eigenlijk?

groet,
Marijke

jan cuppen

CiteerAls ik het goed begrijp gaan jullie ervan uit dat kleur van dekschild en poten niet karakteristiek zijn voor een Aziaat maar de plooi en grootte wel.
Waarom eigenlijk?

Omdat structuurkenmerken (plooi, richel) en grootte veel belangrijker zijn dan kleurkenmerken. Die mislukte exemplaren die vooral indeze tijd van het jaar optreden zijn sowieso lastig. We vinden ze vooral bij Haraxy.

Overigens kunnen die beestjes van hierboven (zo zwart heb ik ze nog niet gezien) met Sinterklaas mee :grin:  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

#13
CiteerMisschien kunnen Thijs en Arp aangeven waarop ze de determinatie Aziaat baseren?
Ik heb dit antwoord regelmatig van anderen gekregen: Op een gegeven moment "zie" je dat gewoon (nadat je er een paar duizend in real life "bekeken" hebt).  B)

Dan denk ik altijd bij mezelf: "Ja fijn, daar heb ik wat aan", maar ik begin ze te begrijpen .... Ik heb er bij deze geen seconde aan getwijfeld dat het een Har.axy. was, maar als je dan uit moet leggen waarom dan wordt het lastig. Even voorweg: Dat lukt dus vooral/alleen met het dier "bij de hand", van foto is het een stuk lastiger - zo zou ik die van Thijs met dat helemaal zwarte halsschild van foto niet 100% durven zeggen. Dat komt idd mede door dat halsschild en die rimpelige dekschilden.

Maar goed, ondanks dat ik bij het bekijken van mijn beest géén "analyse" heb gemaakt zal ik toch proberen je vraag te beantwoorden. Het is denk ik deze combinatie:
- Grootte (beest was circa 7mm)
- Vorm/bolling van de dekschilden en de vorm van hun rand.
- Houding, manier van bewegen van de hele kever
- Hoogglans
- Het feit dat ik de laatste weken hier alleen nog Aziaten zie (en een enkele 7-stip) en dat het beest op de boom naast een dode Aziatenlarve zat en binnen 40 cm nog drie Aziatenpoppen aan de boom plakken (al dan niet dood) mag officieel niet meetellen, maar dat doet het toch altijd in je achterhoofd.

En dan heb ik die knik/vouw achter nog niet eens genoemd, want als die er niet zit (komt voor) dan herken je hem toch ook als Aziaat.

Maar dat is de "optiek" en "het gevoel van". Als je me nu zou vragen de determinatie te onderbouwen dan zou het anders worden:

In dit geval is het, in Nederland, volgens mij vrij simpel. Het beest is groot en heeft een vouw in de bips - Klaar!. Alle punten van boven zijn dan opeens bijzaak.

Zou je blijven zeuren dan zou ik er een plaatje van de onderkant bijplakken en zeggen dat het geel ingetekende richeltjes en de rood ingetekende gevorkte richel tamelijk goede kenmerken voor Harmonia schijnen te zijn. Maar zo slim ben ik zelf eigenlijk nog helemaal niet - dat is slimmigheid die ik van een ander heb (zie ongeveer hier)  

Enfin - tot zover the World of Aziaten according to Arp

PS: @Thijs en Joke: Nou, dan moet het meteen maar een "professionele" website worden - zjn jullie beide "geholpen" ... zal eens kijken wat ik kan doen  (naar duurt nog even) :gap:

P.P.S. SORRY DIE RODE LIJN IS FOUT!!  - Ik zei al dat ik nog niet zo slim ben!  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#14
DUH! Die rode lijn moet je dus achter de achterpoten zoeken, niet achter de middenpoten.  :blink:

Ik heb zo snel geen kiekje gevonden van deze zwarte waar hij echt mooi opstaat en heb nu ook geen tijd om ze allemaal nog eens door te lopen, dus doe ik voor het idee  hier nog even m'n ingetekende kiekje bij (van een gesloopt lijkje) dat ook op insektenfotos.de staat.

SORRY!!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#15
Ik ben weer onder de indruk Arp.  :duim:  Ik zal je site meteen bij mijn favorieten zetten, als hij klaar is.
Bij mij speelde inderdaad ook mee, dat er nog poppen en Aziaten in de buurt (mag niet doorslaggevend zijn) waren. Bij de laatste was de pop natuurlijk zichtbaar.
Ik denk niet dat ik er nog een kan vinden als de Sint is aangekomen.  :grin:

Groet, Thijs

geertje

CiteerIk denk niet dat ik er nog een kan vinden als de Sint is aangekomen.  :grin:

Groet, Thijs
Niet te hard zeggen!
Vorig jaar half december nog een stel gevonden.
Nu zitten er ook nog tientallen hier in pop.

En inderdaad, pikzwarte komen eruit (en ook hele zielige; met maar een dekschild).
Nog steeds zijn er larven in prepopstadium, dus als de nachtvorst niet te zwaar wordt, is alles mogelijk!
Groeten,
Gera Nieland

thijsdegraaf

#17
Bij mij is het wel afgelopen. De popen zijn verdwenen. Eén larve zat al vast aan de ondergrond, maar ontwikkelde zich niet meer verder.  De poppen zaten nog op één plek en gek genoeg was dat het minst luwe deel van de tuin.

Groet,
Thijs