Welk insect maakt dit kunstige bolvormige net-coconnetje ? -> Hypera rumicis ?

Gestart door Bj.schoenmakers, juni 16, 2017, 15:33:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bj.schoenmakers

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, het dingetje heeft een doorsnee van iets meer dan ongeveer een halve centimeter,
het zat volgens mij op (ridder?)zuring en er zit een levendige rupsachtige larve in. misschien is ie gewoon nog niet af of zo. Ik ben zoiets nog niet eerder tegengekomen. Weet iemand wat het is ? 

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/140287551
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2017-06-14 Arnhem - Schuytgraaf
Foto's:






bij voorbaat dank B. Schoenmakers


Bj.schoenmakers

Ik heb nog even zitten googelen, ik ben iig iets tegengekomen dat er sterk op lijkt ..
Het zou een Hypera rumicis (snuitkever) kooitje kunnen zijn. Ik pas de waarneming
aan en hoop dat ik het felbegeerde vinkje  :right: ontvang ;-)

Stond bij de poppen maar ik heb 'm even verplaatst naar dit forum, misschien dat iemand van de keverkenners dat kan bevestigen ?
Zijn er misschien nog meer snuitkevers die zoiets doen ?

Zie ook voor filmpje : https://jjsphotographicblog.blogspot.nl/2014/07/wild-spun-sugar.html

arpwifi

Zie ook https://waarneming.nl/soort/info/21908

Dat een cocon van Hypera rumicis er zo uitziet staat buiten kijf, maar ik kan je niet met zekerheid zeggen of dat de enige is met zo'n gouden kooi. Theodoor misschien wel, maar anders kun je het kevertje thuis uit laten komen en dan fotograferen zodat de kever op naam kan worden gebracht.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Bj.schoenmakers

Dankjewel Arp.

Ik ben helaas een beetje de 'vakantiejapanner' onder de beestjeskijkers, ik schiet alles wat beweegt en kijk thuis pas wat ik eigenlijk allemaal gezien heb ;-).  Deze ga ik denk ik niet meer terugvinden .. Ik neem eigenlijk nooit wat mee, als ik al iets thuis in een potje heb, is het meestal vrijwillig naar binnen gevlogen ;-). Misschien is het inderdaad eens tijd om een klein potje in m'n rugzak te stoppen, (dan hoef ik ook de moeilijke beestjes niet meer bij voorbaat over te slaan en kan ik de lange winters gebruiken om eens wat onder de  :micro: te bekijken/fotograferen .. )   

Hopelijk kan Theodoor er nog iets over zeggen of is er nog wat aan de larve zelf te zien (bijv. de zwarte stipjes op de zijkant).

Bj.schoenmakers

Ik heb nog even langs gelopen en ..what are the odds.. ik heb er nog eentje gevonden, nu op winde, en deze lijkt al een pop te zijn ..   

https://waarneming.nl/waarneming/view/140498102
Hypera rumicis gezien op 2017-06-18 Arnhem - Zuid - spoordijk
Foto's:


Ik heb 'm meegenomen met blaadje en al,
nog goeie tips over hoe ik 'm het best kan bewaren en zorgen dat er ook iets uitkomt ?


arpwifi

Leuk! Een paar luchtgaatjes in het deksel en een vochtige prop keukenpapier of tissue erbij voor de luchtvochtigheid - dagelijks controleren of de boel niet gaat schimmelen(!)

Niet in de volle zon, maar liever wel ergens waar een dag/nachtritme qua licht beschikbaar is. Kan een weekje duren ofzo ... altijd goed om bewijs te hebben  :duim:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Bj.schoenmakers

Dankjewel voor de tips Arp,

Met grote blijdschap geven we kennis van de geboorte van .. (volgens mij idd Hypera rumicis), hier wat babyfoto's ;-)









arpwifi

Hoi Ben,

Gefeliciteerd :) Ik zou 'm ook maar gewoon als rumicis wegzetten (samen met de foto's van cocon etc in één waarneming) en dan rustig afwachten wat Theodoor ermee doet ...

Zelf ben ik net met een andere Hypera aan het puzzelen en kom er met de sleutels maar moeilijk doorheen (details die zeker niet zichtbaar zijn op deze foto's), dus je zult het meer van pure ervaring op habitus moeten hebben (incl. kleur/patroonvariatie van alle andere soorten dus) voor de herkenning/bevestiging...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers