Noem ik dit terecht een Sallandkever - Hoplia philanthus? => blijft onzeker

Gestart door Josee, juni 05, 2017, 21:57:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Bij info lees ik dat deze eind juni uitvliegt, zou dus wat vroeg zijn.

Het betreft deze, gezien op 2017-06-03 Itteren - Holstraat e.o.

bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

Het bleef stil... lijkt me eigenlijk geen twijfel, maar bevestiging is wel leuk  :blink:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Douwe van der Ploeg

Hoplia klopt, maar de verschillen daarin heb ik nooit bestudeerd. Je kan zelf even kijken, bijvoorbeeld op coleo-net.de.
Douwe van der Ploeg

Josee

:) Tja ik zie er hier 3 en daarmee durfde ik wel stellig te zijn, maar op coleo-net.de blijken er >40 in die familie te bestaan...

Zonder binoc en dus kever geen beginnen aan. Leg me neer bij Hoplia spec. Dank Douwe ;D
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

... ware het niet dat Hoplia spec. nog niet voorkomt in keuzemogelijkheden ...
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

lo.troisfontaine

Hoi,

Hoplia graminicola is goed. Er staan maar drie soorten hier in het Nederlandse Soortenregister. ik heb soortgelijke onlangs laten valideren en die zijn bevestigd.

groeten,

Lo

Josee

Goedemorgen Lo, bedoel je inderdaad H. graminicola of bevestig je dat mijn keuze voor H. philanthus goed is? Van de laatste zijn er een aantal goedgekeurd, van de eerste geen enkele. Jouw wn vind ik er niet bij, maar mogelijk heb je ze hier niet ingevoerd?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

lo.troisfontaine


Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers


Josee

#10
Haha ja... en dan ben ik natuurlijk stiknieuwsgierig of je verder wilt gaan dan Hoplia spec.  ;D
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

#11
Er zijn (volgens het soortenregister) uit Nederland 3 Hoplia bekend.

Hoplia argentea is een exoot met incidentele import, geen voortplanting. Komt van nature in het zuiden van Midden-Europa voor dus zou theoretisch misschien ooit eens wat op kunnen rukken, maar staat vooralsnog ook niet in de Nederlandse kevercatalogus en ziet er normaal gesproken ook anders uit  (mits niet heeel erg vreselijk versleten). Die is het niet.

Hoplia graminicola is "inheems" maar staat in de Kevercatalogus met één waarneming uit Overijssel uit 1916

Hoplia philanthus is algemeen en uit alle provincies bekend...

Maar beide inheemse kandidaten zijn volgens de sleutels uit elkaar te houden op basis van dingen als aantal voelersegmentjes, klauw van achtertars wel/niet gespleten etc. - die gaan van foto niet lukken.
Het meest fotogenieke detail is wellicht (de vorm van de) het aantal tanden op de voorscheen.
Die staat er ook niet geweldig op, maar lijkt wel veel beter te passen voor philanthus dan voor graminicola.

Ik zie dus geen enkele reden om aan te nemen dat het de superbloedpoepzeldzame zal zijn die volgens de catalogus uit 2010 sinds 1916 niet meer was gezien.

@Lo : Waar is die gevalideerde van jou dan? Of heb je ze toch verward?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

#12
Ik ben goedgelovig  :angel: en heb duidelijk mijn huiswerk dus niet gemaakt. Arp je bent weer allervriendelijkst in het bieden van helderheid  :blink:

Lo  :police: voor de draad met een motivatie voor je stellige bewering  ;D

... en wil ik deze dus op juiste wijze invoeren is de aanmaak van Hoplia spec. gewenst... hmmm daar gaat m'n  :right:-tje

P.S. Bij de 'superbloedpoepzeldzame' staat hier overigens wel 'vrij algemeen'.  :huh:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Ik zat zelf even scheel te kijken - graminicola heeft twee (grote) tanden op de voorscheen, philanthus drie.

Het lijkt me dat je 'm gewoon als philanthus in kunt voeren (of laten staan dus)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Josee

Gelukkig maak je ook us een foutje en is niets menselijks je vreemd. Fijne avond  :wub:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Th.Heijerman

Nou, volgens mij is het in het echt nog niet zo makkelijk met die tanden op de foto zijn ze iig niet duidelijk genoeg te zien; je zal het toch met de klauwtjes moeten doen.... dus geen groen vinkje vrees ik ... maar je weet wel dat de kans erg groot is dat het om philanthus gaat, en dat moet ook een goed gevoel geven....

Josee

Ja en vooral dat ik bij een volgende ontmoeting de juiste details goed moet zien vast te leggen. Ook al vermoed ik dat ik nimmer de kwaliteit van jouw foto's zal benaderen, blijft het een uitdaging ;D :duim: Goênacht
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Arp

Citaat van: Josee op augustus 14, 2017, 22:23:49 PM
P.S. Bij de 'superbloedpoepzeldzame' staat hier overigens wel 'vrij algemeen'.  :huh:
Ik ben maar zo vrij geweest dat even bij te werken - niet mijn groep kevers, maar dit lijkt me duidelijk genoeg.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lo.troisfontaine

Sorry,

inderdaad een fout van mij. de kever van 10-6 uit de Mariapeel, die ik naar Jan Cuppen stuurde heeft die gedetermineerd als H. philantus.

Dus gooi ik het zelf door elkaar. ?Sorry voor de verwarring.

Goed dat ik nog eventjes vakantie heb....

groeten,

Lo

Josee

Lo  :lol: het is je voor de volle 100% vergeven. Mensen die zich nooit vergissen zijn gewoon niet leuk. Geniet nog maar met volle teugen van je vakantie, het is je van harte gegund  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Th.Heijerman

Nee, Lo moet geen vakantie houden, hij moet iig nog een wants vangen!