mooie kever maar welke?

Gestart door albkolk, november 07, 2007, 19:48:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

albkolk

kwam deze kever tegen in wilde bloemenwei 24-07-2007. Net zo lang ongeveer als een oorworm alleen veel forser. Welke naam draagt dit beestje? Soort kniptor?

javanerkelens

Volgens mij moet je toch kijken bij de loopkevers...Carabidae en daar zijn er weer een heleboel van....
Ik dacht nog heel even aan de parophonus maculicornis, maar dat zal wel niet , want volgens mij staat die op de rode lijst.
Even wachten op de expert ....
(heb je er nog meer foto's van ??)

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Th.Heijerman

Pseudoophonus rufipes, met een kleine kans op P. griseus ...
Er is overigens geen rode lijst van loopkevers en bovendien kan je rode-lijstsoorten ook gewoon fotograferen ...

Theodoor

albkolk

Wel of geen rode lijst, ik ben weer een stukje verder. Dank hiervoor. Heb inderdaad nog enkele foto's. Wat is het kenmerk waardoor de rufipes verschilt van de griseus zodat ik evt. nog een foto bijvoeg ter verduidelijking.
In afwachting...

Jan

albkolk

Op waarneming.nl zijn trouwens beide namen niet in te voeren, m.a.w. nog niet opgenomen in de soortenlijst. Zou mooi zijn als we dat ahv foto wel kunnen mits natuurlijk zekerheid hebben.

Jan

Th.Heijerman

Het kan zijn dat beide soorten hiet onder Harpalus staan.
Een foto van boven zodat de vorm van het halsschild goed te zien is, of van onderen, zodat de beharing van het abdomen goed te zien is ...

Theodoor

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

albkolk

2 foto's van kever. Van bovenkant en halsschild extra in beeld. Van onderkant geen foto's gemaakt.

Hopelijk komt er duidelijkheid.

groet Jan

albkolk