Klapekstertelling winter 2007/2008

Gestart door matthijsbroere, november 06, 2007, 17:12:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

matthijsbroere

Klapekstertelling – winter 2007/2008

Je kent ze wel: de zwartwitte vogels met het zogenaamde bandietenmasker. Ze zitten graag bovenin struiken op bijvoorbeeld heideterreinen. Voor sommigen onder ons een vertrouwd beeld in de winter, voor anderen toch een zeldzame gast in de regio. In de trektijd duiken klapeksters op allerlei plekken op. Een deel van deze vogels blijft maar kort en vertrekt naar elders. Een ander deel blijft daarentegen hangen in ons land om de winter door te brengen. Op welke plekken zitten ze vooral? Hoeveel verblijven er eigenlijk 's winters in ons land?

Om daar een idee van te krijgen organiseert Waarneming.nl deze winter een landelijke klapekstertelling. Er vinden 2 tellingen plaats: één in december en één in januari. De tellingen focussen zich op de weekenden 22/23 december en 19/20 januari. Meldingen die buiten deze twee tellingen worden gedaan worden nuttig gebruikt om bijvoorbeeld de waarschijnlijkheid van een winterterritorium in te schatten. Elke klapeksterwaarneming is daarom waardevol!

Het succes van dit project hangt helemaal van jullie af. Hoe meer mensen een bijdrage leveren, hoe beter het overzicht zal worden. Vandaar onze oproep: help mee aan deze telling! Iedereen kan zijn steentje bijdragen.
Nederland is groot. Er zijn veel potentiële locaties voor klapeksters. Om de telling goed te kunnen coördineren willen we graag van tevoren weten wie er mee willen helpen. Meld je aan via klapekster@waarneming.nl. Vermeld hierbij a.u.b. welk(e) terrein(en) je kunt/wilt bezoeken en in welk van de twee weekenden je dit kunt doen.

Ik kijk uit naar jullie mails. Iedereen alvast bedankt. Met z'n allen kunnen we er een succes van maken!

Uitgebreide informatie is te vinden in de handleiding.


Bekijk ook het soortoverzicht van de klapekster.
Recente waarnemingen vind je hier.
Matthijs Broere

matthijsbroere

Wellicht overbodige informatie, maar aangezien ik er toch vragen over heb gekregen...

Betreed NOOIT afgesloten delen van militaire oefenterreinen. Ook al bevinden zich daar mogelijk geschikte plekken voor klapeksters, het is in het belang van je eigen veiligheid daar niet te komen.
Vanzelfsprekend mag je wel komen op opengestelde delen van militaire oefenterreinen.
Matthijs Broere

matthijsbroere

#2
Door Symen Deuzeman en Andrea van den Berg van Sovon wordt extra aandacht gevraagd voor gekleurringde Klapeksters.
CiteerSinds 2002 worden er Klapeksters in het winterseizoen gekleurringd in Nederland (Veluwezoom en centrale Veluwe). Door middel van het kleurringen kunnen de verschillende individuen onderscheiden worden. Doel van het onderzoek is (o.a.) om vast te stellen hoe plaatstrouw Klapeksters zijn aan hun overwinteringslocatie. Dan gaat het zowel om trouw gedurende een winterseizoen als tussen jaren.

In de Engbertsdijksvenen is twee jaar geleden een Klapekster gekleurringd die vorig jaar opdook in het Fochtelooërveen. Ook dit jaar is deze Klapekster hier weer gesignaleerd. Op de Veluwe zijn dit najaar weer twee gekleurringde Klapeksters teruggekomen.

De ringen die gebruikt worden hebben de kleuren wit, oranje, geel, mint, donkerblauw, rood en een aluminiumring (met inscriptie). Voor het onderzoek krijgen de Klapeksters twee ringetjes om iedere poot (waaronder altijd een aluminiumring).

Wij willen alle mensen die meedoen aan de landelijke Klapekstertelling vragen om alert te zijn op Klapeksters met ringen. Om de ringen af te lezen is een telescoop nodig. Ook als het vermoeden bestaat dat een Klapekster geringd is, maar de kleurringcombinatie niet kan worden ontrafeld, dan horen wij dat graag.

U kunt waarnemingen van (vermoedelijk) gekleurringde Klapeksters doorgeven via: Symen.deuzeman@sovon.nl of telefoonnr. 06-51580059.

Andrea van den Berg
Symen Deuzeman

Als je een gekleurringd exemplaar doorgeeft zul je de historie van deze vogel toegestuurd krijgen.
Matthijs Broere

hiskodevries

Vanuit het menu van Waarneming.nl is de resultaat pagina te bereiken
optie "Klapekstertelling 07/08"
geef alle , ook de nul, waarnemingen door via http://waarneming.nl/wn_project.php !
gedurende de dagen dat de tellling gehouden wordt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rinie van Reenen

#4
Las in krant, dat afgelopen dinsdagmorgen Klapekster waargenomen was bij Veenendaal: Surfvijver.

Overigens: klapekstertelling is goede gelegenheid om er op uit te gaan: schitterend vanmorgen! Niet meer dan één Klapekster (nu ja: dat viel me al alles mee), maar ook verder was het uitermate zeer de moeite waard.
Groet, Rinie van Reenen

Pim

Zal je altijd zien, normaal heb ik soms drie klapeksters op mijn ronde Oostvaardersplassen, vanmorgen geen een.

Het was idioot druk met schaatsers, wel apart voor een natuurgebied met zo'n beschermde status.

Ook bij de Burchtkamp geen klapekster.

Misschien morgen nog maar eens proberen en anders in het weekend in januari 2008.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

frankneijts

Vandaag een groot deel van de Oirschotse Heide gedaan die normaal goed is voor een handjevol Klapeksters (ca. 1 week geleden nog 5 in elk geval, vorig jaar minstens 4). Met ontzettend veel moeite er 1 uit kunnen butsen die in de bosrand verbleef. Niet alleen was het zoeken een crime (je let normaal op witte stipjes maar vanochtend was àlles wit....) maar ik kreeg toch de indruk dat ze het open terrein meden. Daar waren ook nauwelijks vogels te vinden en met de sneeuw en bevroren grond ook weinig muizen e.d. denk ik. Misschien dat ze meer in de bosranden of op open plekken in het bos aan het jagen waren?
Ben benieuwd naar andere ervaringen in/op soortgelijke terreinen en onder vergelijkbare weersomstandigheden!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Pim

Trouwens ik zie dat er vandaag toch nog een klapekster is gezien in Flevoland, waarom verschijnt deze niet op het kaartje?

http://waarneming.nl/start_project.php?project=27

Ook de waarnemingen die niet via het project zijn ingevoerd zouden hierop moeten komen eigenlijk.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

harderbroek

Citeer
Ook de waarnemingen die niet via het project zijn ingevoerd zouden hierop moeten komen eigenlijk.
Helemaal mee eens, Pim.

kan nu zelf niets invoeren . probelemen met mijn account.

Garderen 1 ex ( vereboden terrein)

harderbroek vandaag gemeld 0 ex.
m.v.g.
rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

harderbroek

CiteerKomt in orde hoor ik net.
Joeppie :whistle:  
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

matthijsbroere

@Rob: zie je mailbox voor je nieuwe inloggegevens.
@Pim & anderen met dezelfde vraag: maak je geen zorgen als waarnemingen niet direct in het projectscherm verschijnen. Dit betekent waarschijnlijk dat ze niet zijn ingevoerd via het projectinvoerscherm. ALLE klapeksterwaarnemingen ga ik de komende tijd langslopen, dus het komt helemaal goed.
Matthijs Broere

matthijsbroere

#12
CiteerBen benieuwd naar andere ervaringen in/op soortgelijke terreinen en onder vergelijkbare weersomstandigheden!
Voor zover ik heb gehoord heeft vrijwel iedereen in het hele land dit ervaren. Ze hebben nu een schutkleur!

Zelf heb ik er eentje weten te vinden.

Citeerca. 1 week geleden nog 5 in elk geval,
Zou je die waarneming ook willen invoeren? Nuttige informatie...
Matthijs Broere

acherontia

Zojuist terug van een rondje Ginkelse Heide, 3 klapeksters kunnen spotten. Helaas was ik mijn nieuwe macrolens aan het uitproberen en zijn de plaatjes daardoor niet veel meer dan stippen, wel kenmerkend en herkenbaar boven in boomtoppen.

Jeroen

rudiehuiting

21-12 heb ik de schaopedobbe geteld en hier 1 klapekster waargenomen, deze staat nog niet bij de resultaten, volgens mij had ik hem wel via klapeksterpagina ingevuld.

groeten rudie huiting

matthijsbroere

Waarnemingen buiten de aangewezen telweekenden worden niet meteen meegenomen op de projectkaart. Wanneer ik er verder mee ga knutselen de komende tijd wordt hij uiteraard wel mee geteld!
Matthijs Broere

Erik van Dijk

Met vriendelijke groet

Erik van Dijk

Pim

Omdat deze niet via het projectscherm is ingevoerd.
Ik heb Matthijs al verzocht om alle waarnemingen van afgelopen weekend hierin zichtbaar te maken.  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

matthijsbroere

Om mezelf nog maar eens te quoten:
Citeer@Pim & anderen met dezelfde vraag: maak je geen zorgen als waarnemingen niet direct in het projectscherm verschijnen. Dit betekent waarschijnlijk dat ze niet zijn ingevoerd via het projectinvoerscherm. ALLE klapeksterwaarnemingen ga ik de komende tijd langslopen, dus het komt helemaal goed.

Ik snap dat jullie staan te trappelen van ongeduld, maar ik vraag toch nog wat extra geduld. Bedankt!

En iedereen die er het afgelopen weekend op uit is getrokken: hartelijk dank voor al jullie bijdragen!
Matthijs Broere

han.endt

#19
Dit geeft ook een mooi overzicht over 22 en 23 december (alleen wel met 0 waarnemingen):
http://waarneming.nl/soort.php?id=52&tab=k...071223&id_act=0

Zonder 0 waarnemingen:
http://waarneming.nl/plotgebnietregio.php?...t=0&werkgroep=7

Toy Janssen

Gisteren is de klapekster telling in de Maashorst gehouden. Met 13 personen (9 vogelwacht Uden en 4 Osse vogelwerkgroep) zijn alle potentiele gebiedjes bezocht. De waargenomen Klapeksters zijn zeker individuele vogels omdat we de vogels met de verschillende groepen gelijktijdig hebben gezien.
- 3 Vennnen (1 Klapekster)
- Muntse Heide (1 Klapekster)
- Kanonsberg (1 Klapekster)
- Begrazingsgebied (2 Klapeksters)
- Herpenduin (geen)
- Slabroekse Heide (geen)
- Telpost Brobbelbies noord (geen)
In totaal dus 5 Klapeksters. Dit is het derde jaar dat we een Klapekster telling houden en nooit werden zoveel Klapeksters bij ons gezien. Hoogste aantal stond op 4 maar dat was in november (2005) en we denken dat een deel van deze vogels op trek zijn geweest. Ook leuk was een vrouwtje Smelleken wat zich ophield bij de telpost. We vermoeden dat dit een overwinteraar is.

Gr Toy Janssen
Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

hiskodevries

#21
Het bijbehorende kaartje is wat overzichtelijker gemaakt/
http://waarneming.nl/start_project.php?project=27
Ondanks de sneeuw zaterdag zijn toch flink wat vogels gelokaliseerd !!
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

#22
Welke provincie zou uiteindelijk de meeste exemplaren opleveren ?
Drente of Gelderland
de stand is nu 33/33
Overigens ook waarnemingen uit de tussenliggende dagen die via het projectinvoerscherm (zie menu) worden ingevoerd doen gewoon mee.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rinie van Reenen

Nog een vraagje:
In het overzicht staat zowel bij Plantage Willem III als bij Kwintelooyen Telpost (beide provincie Utrecht) een Klapekster gemeld. De eerste is door mij, de tweede door Aart Vink waargenomen. Nu is volgens Aart Vink de kans groot, dat het om een heen-en-weer pendelend exemplaar gaat; in elk geval is niet (door simultaantelling) uitgesloten dat het om hetzelfde beest gaat. Hoe worden dat soort dingen verwerkt in het overzicht?
Groet, Rinie van Reenen

matthijsbroere

CiteerZojuist terug van een rondje Ginkelse Heide, 3 klapeksters kunnen spotten. Helaas was ik mijn nieuwe macrolens aan het uitproberen en zijn de plaatjes daardoor niet veel meer dan stippen, wel kenmerkend en herkenbaar boven in boomtoppen.

Jeroen
Dag Jeroen,

Leuk dat je er maar liefst 3 hebt gevonden. Heb je dubbeltellingen weten uit te sluiten?
Matthijs Broere

matthijsbroere

CiteerDit is het derde jaar dat we een Klapekster telling houden en nooit werden zoveel Klapeksters bij ons gezien.
Mooi! En bedankt voor het tellen & invoeren.
Matthijs Broere

matthijsbroere

CiteerNog een vraagje:
In het overzicht staat zowel bij Plantage Willem III als bij Kwintelooyen Telpost (beide provincie Utrecht) een Klapekster gemeld. De eerste is door mij, de tweede door Aart Vink waargenomen. Nu is volgens Aart Vink de kans groot, dat het om een heen-en-weer pendelend exemplaar gaat; in elk geval is niet (door simultaantelling) uitgesloten dat het om hetzelfde beest gaat. Hoe worden dat soort dingen verwerkt in het overzicht?
Met behulp van aanvullende informatie & eventuele extra bezoeken wordt alsnog geprobeerd uitsluitsel te verkrijgen. Toevallig had ik net een extra vraag bij jouw waarneming geplaatst...
Matthijs Broere

fast_falkon

een paar gezien vandaag in fochteloerveen.
prachtige plek voor klapeksters. ga er deze vakantie misschien nog wel eens heen

tip voor Drentenaren die meedoen: ga er zeker heen. veel kans op een klapekster

Pim

#28
We zitten nu op 180 klapeksters. De hele telling zal later door Matthijs worden uitgewerkt. W.s. na het telweekend in januari (19 en 20 januari 2008)

Zelf denk ik dat we nog een heel stuk hoger kunnen uitkomen.
In Flevoland zijn nu vier (mogelijke) winterterritoria bekend, dat zijn er zeker meer.

Waar blijven de klapeksters van het Lauwersmeer?

De hele duinenrij lijkt nog wat ondertelt.

Ook de Veluwe moet nog meer kunnen opleveren. Er zijn ook veel niet toegankelijke gebieden, b.v. van defensie. Zeer geschikt vaak voor klapeksters.

Succes allemaal met de zoektocht!

http://waarneming.nl/start_project.php?project=27
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Sjouke Scholten

Citeereen paar gezien vandaag in fochteloerveen.
prachtige plek voor klapeksters. ga er deze vakantie misschien nog wel eens heen

tip voor Drentenaren die meedoen: ga er zeker heen. veel kans op een klapekster
In het telweekend hadden wij 4 klapeksters op het Fochteloerveen..
1 klapekster had een ring om.. rechterpoot rood en wit
+ slectvalk
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen