Hoofdmenu

Mini-bladhaantje?

Gestart door karinl, mei 25, 2017, 16:24:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinl

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/138933495
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. gezien op 2017-05-24 Houten (gemeente)
Foto's:






Toelichting:
7 mm ongeveer
bij voorbaat dank Karin Lenten

Frank van de Putte

Op Wilg? Ik denk Crepidodera aurata, die is alleen niet veel groter dan 3mm.

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

karinl

Beste Frank.
Altijd lastig om een maat te schatten, met 7 mm zat ik te hoog, 5 mm zou kunnen, 3 mm is erg klein. En klein was ie, op wilg.
Het was lastig om te fotograferen, zo mini, meer mn aandacht daar bij gehad, denk ik, en niet bij het aantal mm's.
De foto is met 3 paar handen gemaakt.
Het is m wel, bedankt voor de reactie.
Groetjes.
Karin.

Douwe van der Ploeg

Je zegt "Het is m wel", maar hoe heb je dat precies bepaald..? Heb je even een foto gegoogled/gekerbtiert en ernaast gehouden, of heb je netjes een sleutel voor het genus gepakt en die doorgelopen met de kenmerken die je ziet? Uiteraard nadat je gekeken hebt of het genus wel klopt..
Douwe van der Ploeg

karinl

Beste Douwe.
Ik heb het bepaalt op basis van mini, Wilg en de foto, inderdaad.
Een (onscherpe) foto is alles wat ik heb, sleutelen zal daarmee niet lukken, denk ik.
Je mag me wel uitleggen hoe ik dat moet doen.
Groetjes.
Karin.




Frank van de Putte

Laten we het niet te ingewikkeld maken B); http://www.thewcg.org.uk/idaids/crepidodera.htm

"Pronotum crimson red, elytra green. Scutellar striae linear and simple. (Plate 6.) On willows (Salix)" => aurata
Groetjes,

Frank van de Putte

Douwe van der Ploeg

Ja, hallo, grapjas, wel bij vraag 1 beginnen hè..
Citeer"First four segments of antennae yellow, the remaining black, the contrast very clear and definitive. (Plate 5.)"

Begrijp me niet verkeerd, het zal m best eens kunnen zijn (heel waarschijnlijk zelfs), maar durf je met 100% zekerheid te zeggen dat hier de sprieten geleidelijk van licht naar donker gaan, en niet de eerste 4 licht zijn en de rest donker? We moeten het vooral niet te makkelijk maken, is meer mijn punt. Mensen roepen m.i. te snel wat na eventjes foto's te hebben vergeleken.

Ik heb het vaker gezegd: determineren is niet kijken of van de soort die je vermoedt de kenmerken kloppen, maar juist kijken of van geen enkele andere soort de zichtbare kenmerken ook kloppen. Ik gebruik nu toevallig dit topic even om dat punt maar weer eens te maken ;)
Douwe van der Ploeg

Frank van de Putte

Ja Douwe, als elke kever voor 100,00% zeker moet kloppen, dan valt er ook weinig in te voeren, laat staan te valideren, zeker bij de kevers.
Er zal altijd een mate van onzekerheid zijn bij veel soorten, je kunt tenslotte nooit 100% één of andere exotische lookalike uitsluiten, of een afwijkend exemplaar.

En waarneming.nl is en blijft toch een site voor amateurs, die meestal alleen (soms zeer beroerde) foto's maken en geen beestjes verzamelen, en dus in veel gevallen ook niet veel met sleutels kunnen.
Met wat ik kan zien op deze foto's, en met de (vermoedelijke) waardplant zou ik deze ook invoeren als Crepidodera aurata. :blink:
(al weet ik vrij weinig van bladhaantjes)

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

jan cuppen

Bij kevers worden alleen waarnemingen met foto gevalideerd. Waarnemingen worden alleen goedgekeurd wanneer voor 100% vaststaat dat de determinatie correct is. De resterende foto´s worden (nog) niet beoordeeld. Dan kan zijn omdat er geen admin is met ervaring in de betreffende groepen, omdat de foto's van te slechte kwaliteit zijn of specifieke kenmerken van soorten niet zichtbaar zijn op de foto's. We proberen er in elk geval geen puinhoop van te maken.
Deze Crepidodera aurata is waarschijnlijk correct, maar zal wel niet gevalideerd worden op dit moment.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen